Kulmakarvaparkki

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Kulmakarvaparkki pimeni :( , autolla ajettu vasta 7500 km.Onko muilla ollut samaa ongelmaa että pimenee noin nopeasti? Varmaan laittavat takuuseen, ainakin toivon ja uskon niin, pitää huomenna selvittää asiaa.
gemini
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 22:09
Paikkakunta: Lohtaja

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja gemini »

Täälläkin pimeni kun vm. 08 oli vasta vähän ajettu. Mutta sitten syttyi itsestään uudelleen ja on yhtä poikkeusta lukuunottamatta palanut pari vuotta :)
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Kun kerran on syttynyt uudestaankin, kuulostaisi sille, että pakkanen tekisi tepposet ja parkki vittuilisi kylmissään.

Meikällä ei ole ollut noiden kanssa ongelmia.


Onko noissa LEDit?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Meilläkin vaimo oli toissapäivänä sitä mieltä, että toinen ei palanut kun parkkeerasin autoa hänen ollessaan jo ulkona. Mainitsi asiasta vasta kotimatkalla ja pihassa tarkastaessani kuitenkin molemmat paloivat. Ehkä tämä reilumpi pakkanen koettelee. Parkkeja (tai vaimoa :wink: ).
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Parkit temppuilevat edelleen pakkasessa ( -20 ja yli ), palavat vuorotellen. Kyselin asiaa Kuopion Delta-autosta ja selvittivät Saksasta saakka että pakkanen sotkee ledien virran kulutusta. Pakkasessa ledi vaatii enemmän virtaa ja järjestelmä luulee polttimon palaneen,ja virran syöttö lopetetaan kyseiselle polttimolle.Ensi kuussa asennetaan johtoihin vastukset jotka "hämäävät" auton järjestelmää ja näin virran syöttö polttimolle jatkuu vaikka olisi pakkasta. Autoni on kuulemma ensimmäinen täällä päin johon tällainen viritelmä tehdään. Toivottavasti Saksan pojat ( olisiko GM ) ovat antaneet sellaiset ohjeet että viritelmä tulee toimimaan.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minullakin näkyy SID aina välillä sanovan oikeasta etuparkista että ei palaisi, joka kerta kun olen katsonut niin palaa se.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Mulla ei tule SID:n mitään ilmoitusta kun parkit sammuvat, ovat pimeänä muutaman päivän ja sitten taas palavat.
karkkari
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Syys 12, 2009 08:16

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja karkkari »

En usko että se olisi pelkästään pakkasesta kiinni, sillä minulla parkit pimeni vuorotellen ja hyvin satunnaisesti alku syksystä.
Eikä SID:ssä ole ollut minkäänlaista varoitusta parkeista.
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Nyt kulmakarvaparkeissa ollut jonkin aikaa Delta-auton lisäämät vastukset. Valot toimineet hyvin vaikka pakkasta ollut 30 ja ylikin, aikaisemmin valot toimivat miten sattui. Ilmeisesti vastukset autoivat asiaan.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mikä vastusten virka on?
Täällä räpsyi ekan kerran -20 asteen pakkasella, molemmat pimeeksi. Syttyi kyllä molemmat seuraavalla käynnistyksellä. Melkoista räpsyttelyä kyllä.

Onko siellä joku valvontasysteemi taustalla, mikä katkaisee sähköt tilanteessa X?
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Mulle kerrottiin että vastuksilla "huijataan" valvontajärjestelmää. Jos oikein ymmärsin niin ledit vaativat pakkasilla enemmän virtaa ja tästä syystä järjestelmä katkaisee virransyötön ledeille kun luulee ledien palaneen. Vastuksilla tasataan virrankulustusta. Varmaan Mimmi osaa kertoa asian tarkemmin?
Vastus on Saabin omaa kehitelmää. näin kerrottiin.
Toivottavasti asiaan tuli jotain selvyyttä. Olen Savolainen :D ja meidän kanssa kun keskustelee niin vastuu on aina kuulijalla :lol: .
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Näin se kai suunnilleen menee kuin edellä on esitetty, paitsi virrankulutuksen suhteen. Jos LED toimii, kuten muut puolijohteet, sen vastus kasvaa kylmässä. Tämä puolestaan aiheuttaa virrankulutuksen pienenemisen jos oletetaan että parkkien syöttöjännite on likimain vakio.

Ei ole todellisuudessa hajuakaan 9-3:n valovalvonnasta, mutta olettaisin että valojen valvonta tarkkailee joko sinne syötettävää virtaa tai valojen suoranaista tehoa (virran johdannainen). Kun siten kylmällä LEDien haukkaama virta vähenee, järjestelmä huomaa sen ja kaiketi katkaisee ko. valon syötön. Taaskaan en tiedä varmasti, mutta valvonta joko verrannee tilannetta jossain aiemmassa tilanteessa tallennettuun referenssiarvoon tai sitten sille ohjelmoituun kiinteään raja-arvoon. Joka tapauksessa kylmässä tapahtuva resistanssin muutos riittää hämäämään valvontaa.

LEDien kulutus on joka tilanteessa lähes "olematon". Nyt lisättävä etuvastus on todennäköisesti moninkertainen parkin LEDien sisäiseen resistanssiin verratttuna. Näinollen sopivan vastuksen lisääminen valoihin (valvontatekniikasta riippuen) joko:
a) yksinkertaisesti varmistaa parkkien kulutuksen pysyvän jatkuvasti asetetun kiinteän raja-arvon yläpuolella.
b) pitää kulutuksen niin korkeana, että valvontaan tallentuva referenssiarvo on kertaluokaltaan niin suuri, ettei LEDin sisäisen vastuksen muutos eri lämpötiloissa aiheuta kokonaiskulutukseen juuri mitään muutosta.

Tämä on siis kaikki arvailua, mutta teoriassa se voisi mennä jotenkin näin. A ja B vaihtoehtojen ero on hyvin pieni. Sanoisin että A olisi näistä kahdesta fiksumpi, mutta B:kin on mahdollinen, jos suunnittelijat ovat saaneet toteuttaa itseään moisella "insinööripornolla". Toki auton valovalvonnan softaa voisi rukata tältä osin fiksummaksi eli vähemmän herkäksi, mutta vastusten lisääminen on käytännössä yksinkertaisempi ja käytännöllisempi tapa korjata ilmiö, jota selvästikään ei vain ole muistettu huomioida suunnittelussa. Vastuksen lisääminen siis vähentää valvonnan turhaa herkkyyttä samalla tavalla kuin etuvastuksen lisääminen mihin tahansa LEDiin vähentää kytkennän herkkyyttä syöttöjännitteen muutoksia (ja siitä seuraavaa virran muutosta) kohtaan.

Aihe kiinnostaa, ja minäkin liityn nyt siihen odottajien joukkoon, joka haluaisi kuulla oikean selityksen joltain asioista perillä olevalta. :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Maaliskuussa on tullut tuosta virallinen korjausohje eli vastuksien laitosta kuson väliin .....
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Dodiin,annoin kaverille apuvirtaa ja kuskin puolen viiruparkki sammui,miten korjataan?
Joku kipotin.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kulmakarvaparkki

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Vaihtamalla umpio
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin