9-3 SS lähti vaihtoon

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

9-3 SS lähti vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Näin pääsi käymään, että 9-3 SS vaihtui Audi A4 Avanttiin (2.0T Quattro).

Parin sadan kilometrin perusteella havaintoja ja kokemuksia (saa olla eri mieltä):

Saab (manuaali, 175hp)
+Etenee kuin juna
+Ohituskiihtyvyys ja voiman tunne vaikka heposia on vähemmän
+Moottorin luonne, käyntiääni ja moottorin tasapainotus (ei ravista tyhjäkäynnillä)
+Valot
+Ergonomia, paitsi ajotietokoneen käyttönuppi huonossa paikassa
+Ulkonäkö
+Nightpanel
-Nitinät ja natinat (myönnän, minulla on herkät korvat syndrooma ja en epäile etteikö natinoita ilmaantuisi myös Audiin kunhan kilometriä karttuu. Toistaiseksi matkustamossa on rauha)

Audi (automaatti, 200hp)
+Eteenee kuin juna myös uraisella tiellä... liekkö tuon nelivedon ansiota. Tiellä on jäästä syntyneitä polanteita ja epätasaista pintaa niin ei tunnu missään.
+Hiljaisempi kaikin puolin, takaa kuuluu ainoastaan pakoputkien murina
+Ohjauksen tarkkuus
-Bensakone, mutta kuulostaa diisseliltä
-Lähivalot, vaikuttaa siltä että nämä näyttävät liian alas... pitänee selvittää onko säädöt pielessä

Saappi jää mieleen positiivisena valopilkkuna minun autohistoriikkiin pienistä murheista ja vioista huolimatta. Kaikki viat ovat olleet korjattavissa kohtuu kustannuksin. Katsotaan nyt mitä Audi tuo tullessaan. Kiitos Saab-Klubin foorumin lukijoille näistä reilusta neljästä vuodesta! Toivotan hyviä kilometrejä kaikille Saabisteille!
-Mscrnt-
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SS lähti vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Audeissa ja volkkareissa on aivan surkeat valot. Ei pärjää VW-Audi xenonit edes Saabin halogeenivaloille.

Mikäli ko. bensakone on FSI-koneella (turbo-FSI = TFSI), niin käyntiääni on dieselmäinen. Se on sen ominaisuus, ei vika.

Automaatti taitaa muistaakseni olla ZF:n Tiptronic?
Multitronic-laatikkoa käytettäneen vain 1.8T- ja 1.9TDi-koneissa.
DSG-laatikoita kannattaa välttää viimeiseen asti.

Tuo Tiptronic-laatikko on hyvä, kunhan muistaa vaihtaa siihen öljyt 60 tkm välein. Näin, vaikka öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. ZF väittää siinä olevan "ikiöljyt", mutta sitä ei pidä uskoa. Liian myöhäinen öljynvaihto (n. 200tkm ajettuna) aiheuttaa ongelmia. Laatikko menee yleensä täyshuoltoon tai vaihtoon.

Onnea uudelle autolle. Mukavaa oli kuitenkin lukea kuinka paljon posit. ominaisuuksia on Saabissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 SS lähti vaihtoon

Viesti Kirjoittaja aero »

Mscrnt kirjoitti:Näin pääsi käymään, että 9-3 SS vaihtui Audi A4 Avanttiin (2.0T Quattro).
Jos Audi on uusikorinen (B8), niin kohta 90tkm takana vastaavalla diesel-manuaali-etuvedolla takana.
Mscrnt kirjoitti: Audi (automaatti, 200hp)
+Eteenee kuin juna myös uraisella tiellä... liekkö tuon nelivedon ansiota. Tiellä on jäästä syntyneitä polanteita ja epätasaista pintaa niin ei tunnu missään.
Alusta parani pirusti uuteen malliin, mutta neliveto tekee tuosta silti varmasti ison osan. Ajanmittaan löystyy ainakin etuvedossa kohtuuttomasti.
Mscrnt kirjoitti: +Hiljaisempi kaikin puolin, takaa kuuluu ainoastaan pakoputkien murina
Liekkö quattrossa parempi äänieristys? Etuvetoversiosta suunnittelijoilta on melko totaalisesti unohtunut termi "rengasmelu" ja molemmat etuovet suhisee moottoritievauhdeissa, muilta osin auto on kieltämättä hiljainen.
Mscrnt kirjoitti: +Ohjauksen tarkkuus
Anteeksi mikä? Ehkä tuossa yksilössä on joku Servotronic tms säätyvä lisävaruste, "meikäläisen" (=firman) yksilön lehmänohjausta en tarkaksi sanoisi edes unissani. Tunnottomaksi vaimennettu (=tuntuu alkuun jämäkältä, mutta ei sitä oikeasti ole) pikemminkin.
Mscrnt kirjoitti: -Bensakone, mutta kuulostaa diisseliltä
Audilla diisselikin kuulostaa diisseliltä :).
Mscrnt kirjoitti: -Lähivalot, vaikuttaa siltä että nämä näyttävät liian alas... pitänee selvittää onko säädöt pielessä
Mulla oli uutena sama - tosin lähivalot tuntuivat ihan hyviltä, mutta kaukovalot ei levittäneet yhtään. 30tkm huollossa suuntasivat taivaalle, 60tkm huollossa vihdoin saivat suunnattua valot ihan hyvin.
Mscrnt kirjoitti: Saappi jää mieleen positiivisena valopilkkuna minun autohistoriikkiin pienistä murheista ja vioista huolimatta. Kaikki viat ovat olleet korjattavissa kohtuu kustannuksin. Katsotaan nyt mitä Audi tuo tullessaan. Kiitos Saab-Klubin foorumin lukijoille näistä reilusta neljästä vuodesta! Toivotan hyviä kilometrejä kaikille Saabisteille!
Audin paras puoli on ollut mulla varma ja luotettava kyyti - pahimpina vikoina virtalukon jumahtelu (ai niin, tää on ominaisuus - pitää odottaa pari sekuntia ennenkö ottaa avaimen irti), alustan kuluminen, radion sekoilu, akun kuoleentuminen 1,5 vuodessa sekä jokusen kerran ajossa (yleensä ohituksessa) hukkuneet tehot. Tuo nykyinen versio lämpiääkin ihan kelvollisesti (kunhan oppii Kimatronicin manuaalikäytön), on parempi kuin moni pikkuauto ja tosiaan reilusti parempi kuin edeltäjänsä (B7). Tiessäkin pysyy kiinni, kunhan alusta on timmissä kunnossa. Tehoa se tarvii enemmän, koska on pirun painava tankki (tuo etuveto-manuaali-diesel tyhjänä mun kanssa vaa'alla, eli likimain siinä varustuksessa mitä rekkariotteen omamassan (1595kg) pitäisi indikoida, 1700kg).
petrisa kirjoitti:Audeissa ja volkkareissa on aivan surkeat valot. Ei pärjää VW-Audi xenonit edes Saabin halogeenivaloille.
En mä niitä ihan surkeaksi sanoisi, ikävän pitkämäiset metsäajoon kyllä, mutta ihan kelvolliset parin huollon jälkeen.
petrisa kirjoitti: Automaatti taitaa muistaakseni olla ZF:n Tiptronic?
Multitronic-laatikkoa käytettäneen vain 1.8T- ja 1.9TDi-koneissa.
Quattrossa on tiptronic, etuvedossa multitronic. Multikroonikko on pirullisen hidasteleva ja venyttelevä aski, tiptronic on erittäin lyhyen koeajon perusteella parempi.
petrisa kirjoitti: Tuo Tiptronic-laatikko on hyvä, kunhan muistaa vaihtaa siihen öljyt 60 tkm välein. Näin, vaikka öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. ZF väittää siinä olevan "ikiöljyt", mutta sitä ei pidä uskoa. Liian myöhäinen öljynvaihto (n. 200tkm ajettuna) aiheuttaa ongelmia. Laatikko menee yleensä täyshuoltoon tai vaihtoon.
Onhan ne ihan oikeassa - ensiasennusöljyt kestää laatikon eliniän ellei niitä vaihda - vai oliko se toisinpäin (laatikko kestää öljyjen eliniän) :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: 9-3 SS lähti vaihtoon - vanha suola janottaa

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Vanha suola janottaa... "Kiesin" kone kilkattelee välillä startissa siihen malliin, että väkisinkin nousee autokuume vaikka ei haluaisikaan vaihtaa. Kiesillä ajettu JO 50tkm mittariin ja vaihtoon menee nokkaketju ja sen kiristäjä (ei jakopää). Muuten olen ollut kyllä Audiin suht tyytyväinen... paitsi ne vakiopenkit. Aivan perseestä. Nyt ei kuitenkaan voi olla 100-varma onko se tuo nokkaketju ja sen kiristäjä kilkatusten aiheuttaja ja miksi ne jo nyt ovat paskana. Korjauskustannukset ovat kuitenkin kohtuulliset joten laitan kuntoon ja vaihdokkia katselemaan. Sitten asiaan...

Millanen kone tuo Saabin 1.9TTiD on? Näin 175hp ja 200hp jälkeen tuon koneen tarjoama teho (130hp?) mietityttää. Millanen on tällä koneella varustetun Saapikkaan ohituskiihtyvyys? Onko koneeseen liittyen tyyppivikoja?

Pienellä varauksella tulee tähän Saabin hankintaan suhtauduttua kun tuo Spyker ei ainakaan vielä ole saanut Sabaa sellaiseen nousuun että tulevaisuus näyttäisi varmalta. Jos auton nyt hankkii ja Spyker tiputtaa hanskat niin todennäköisesti auton arvosta häviää osa.
-Mscrnt-
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 SS lähti vaihtoon

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

130kW on lähempänä totuutta. Haulla löytyy pitkä viestiketju aiheesta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 SS lähti vaihtoon

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Eikös nuo uudet TTiD:t ala tuolta 130hp:sta.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: 9-3 SS lähti vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Jep. Pelimies ottaa selvää mitkä virimahdollisuudet niissä koneissa on ja laskee sitten minkä kannattaa ostaa. Koneita on 130, 160 ja 180 HP. Hirsch tarjoaa lääkkeet sitten jos nuo vaihtoehdot ei riitä (ja varmaan jotkut muutkin pajat jo)...
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-3 SS lähti vaihtoon

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tuossa tulikin hyviä kommenteja audi vastaan saab, ainut mitä ei mainittu kulutus. Vaimon siskolla 07 2.0 t quotro ja olemme olleet lapissa monena vuonna ja ajelleet peräkkäin sinne. Audi kuluttaa saman minkä oma 9-5 aero kuomukärry perässä, moottorikelkaa + tavaraa täynnä eli on lähellä 700kg kokonaispaino.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 SS lähti vaihtoon - vanha suola janottaa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mscrnt kirjoitti:Vanha suola janottaa...
:lol: Sulle käy just niinkuin mulle! Neliveto ja sen vakaus antaa alkuun hyvät kiksit. Pikkuhiljaa arki hiipii puseroon ja vielä parit ongelmat päälle niin alkaa liikenteessä pyörivät Saabit näyttämään niin hiton hienoilta. Eli mullakin oli 9-3 farkku joka vaihtui Subarun Outback malliin joka sitten vaihtui jälleen Saabin 9-3 TTiD farkkuun. Ja nyt n.6kk Saabilla jälleen ollaan ajettu eikä Subarua halua oikeastaan edes muistaa enää... :oops: .

Tuskin se Saabin arvo sen enempää laskee kuin tähänkään saakka vaikka kaikki menis metsään (eikä näin tule käymään). Johan se kerran nähtiin, että kun Kuppalehti toitotti kuolemaa ja hautajaiskutsuja (siis Saabin) jaettiin niin kaupoista lähti kaikki uudet ja uudehkot kilvan pois kun niitä vielä Saa(b).

Ei muuta kuin koeajolle. Nyt jos koskaan on 9-3:n hankinnan aika. Varusteita saa melkoisen läjän kun tinkii ja auto on katsastustilastojen mukaan yksi parhaista.

Saabismi on ja pysyy. Näin on käynyt myös sulle! :D
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin