Tuli hommattu 2.2Tid -04 entisen lunastukseen menneen -99 Tid tilalle ja riemu alkoi 3.päivänä .. CE-valo palaa.Auto meni aina vika kooditilaan ja otti vain 2600 rpm .Kovalla pakkasella se toimi jonkunlailla , mutta kun lauhtu niin ei päässyt 1:km kun tehot oli mäessä. Vanhasta sen verran oppineena tiesin sen liittyvän ongelmaan EGR:ssä + koodin luku vahvisti sen . Tässä (125 hv)mallissa on sähköinen EGR-venttiili. Viikonloppuna purin sen ja se oli loppupelistä hyvin helppo putsata.Ongelman aiheuttaa venttiilin sähkömoottorin päässä oleva (harmaan muovisuojuksen alla) "kaareva ohjuri" joka pakko-ohjaa rullan välityksellä venttiililautasta. Itse käytin putsaukseen break cleania + hiekka paperia, ja voitelin rullan Tri Flow öljyllä (kaikki käy mikä on lämmönkestävää). Kun sain liikkeen niin herkäksi että jousi jaksoi palauttaa "ohjurin" ääriasennosta ,ruikasin vähä kupari rasvaa venttiilin varrelle ja laite kasaan .Startatessa CE-valo paloi , mutta seuraavalla käynnistyksellä se sammui ,,,, nyt puristellaan m...ia ja ootetaan koska syttyy. Työ on niin helppo , (melkein vaikein rasti on saada se muovisuojus irti rikkomatta niitä pieniä kynsiä, jotka pitää sen paikallaan) ,että ei kannata heti kantaa marmori tiskille 500€, vaan kannattaa yrittää ,ottaa aikaa1-2h ekakerralla. Samalla kannattaa putsata imusarjassa oleva anturi (ilmeisesti joku paine anturi) ,käsittele sitä varoen putsaa break cleanilla ja varovasti karstoja poistaen.
Valitettavasti ei ole kuvia hommasta
se iänikuinen EGR
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: se iänikuinen EGR
Pieniä muovi klipsejä kannattaa lämmittää niin muovi notkistuu ja palaset lentele avatessa.
Re: se iänikuinen EGR
mårå
ja "marmoritiskille" löytyy kyllä vaihtoehtoja. Esim. Englannista saa tilattua n. 300 eur hintaan ja Suomesta muistaakseni noin 380 eur hintaan...= "marmoritiskin" voi kyllä välttää jos haluaa.
ja "marmoritiskille" löytyy kyllä vaihtoehtoja. Esim. Englannista saa tilattua n. 300 eur hintaan ja Suomesta muistaakseni noin 380 eur hintaan...= "marmoritiskin" voi kyllä välttää jos haluaa.
Re: se iänikuinen EGR
Noo joo kummisetä haki ensimmäisen dieselinsä ruotsista viime syksynä. (9-5 1,9) ja viimeviikolla oli tehot kadonnu. Hetken oli jaksanut vielä liikkua ja sitten oli sammunut. Auto oli viety vetämällä korjaamolle ja siellä oli sanottu että ei voi olla EGR:sä vikaa kun auto sammui kokonaan. No setä oli sitten soittanut toiselle korjaamolle ja oli sanottu että EGR paskainen. olivat lopulta suostuneet tutkimaan sen ja putsauksen jälkeen auto toimi. Hintaa operaatiolle en kysynyt mutta sanoin että itse olisin sen parilla kympillä korjannut.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77