XWD jutustelua
XWD jutustelua
Tulipahan vaihdettua eilen auto Saab Spykerin kunniaksi. Eli Saab 9-3 2.0TS Vector XWD Business -08 manuaalina.
Katseltiin jo jonkin aikaa farkku viirusilmää, mutta sopivaa ei vain tahtonut löytyä. Milloin niissä oli liian huono sterkka systeemi, ei sähkö penkkiä tai muuten vaan väärä väri. Vector malli oli kuitenkin oltava.
Autoåströmillä täällä Oulussa oli Vector XWD jota kävin kuolaamassa monet kerrat, mutta hintaa vaan oli liian paljon budjettiini nähden.
Noh, ennenkuin Spyker ilmoitti ostostaan oli netti täynnä spekulaatioita ja vinkkejä varmasta kaupasta. Sen innoittamana pistettiin mamman kanssa eurot jonoon, ja autokauppaan.
Nyt tässä sitten ollaan elämäni ensimmäisen neliveto auton "omistajia" (haltijoita). Vielä ehkä hieman hämillään, koska nelivetoa ei ole ollut koskaan suunnitelmissani, kun tuo ajokin on kokonaan kestopäällystettyä.
Autohan on ihan loistava ajaa ja outo. Outo siinä mielessä, kun on tottunut näin talvella valoristeyksistä lähtemään joko verkkaisesti tai renkaat sutien. Nyt lähdetään todella joutuisasti ilman sutimisia. Mutta uusi moottorinohjaus softa tähän täytyy saada pikimmiten. Tuntuu laiskemmalta (ja ilmeisesti onkin) kuin entinen -07 SS BSR steg1:llä. Paljonkohan liene 0-100 tämä XWD BSR:n steg1:llä? Ei tunnu löytyvän netistä arvoja.
Ainoa pelko tässä on, että kuinka vikaherkkä toi systeemi liene. Onhan siinä kaikenlaista tunnistinta ja elektronista, sekä hydraulista, että mekaanista kilkettä enemmän kuin etuvetoisessa mallissa.
Kulutus tietysti nousee, mutta minun vuotuisella kilometrimäärällä se nyt ei hirveästi kirpaise. Ja kaikki kivahan maksaa...kait.
Muutama huono kuva Täällä
Edit: Vaihdoin otsikkoa, kun vanha tuntui hieman kornilta.
Katseltiin jo jonkin aikaa farkku viirusilmää, mutta sopivaa ei vain tahtonut löytyä. Milloin niissä oli liian huono sterkka systeemi, ei sähkö penkkiä tai muuten vaan väärä väri. Vector malli oli kuitenkin oltava.
Autoåströmillä täällä Oulussa oli Vector XWD jota kävin kuolaamassa monet kerrat, mutta hintaa vaan oli liian paljon budjettiini nähden.
Noh, ennenkuin Spyker ilmoitti ostostaan oli netti täynnä spekulaatioita ja vinkkejä varmasta kaupasta. Sen innoittamana pistettiin mamman kanssa eurot jonoon, ja autokauppaan.
Nyt tässä sitten ollaan elämäni ensimmäisen neliveto auton "omistajia" (haltijoita). Vielä ehkä hieman hämillään, koska nelivetoa ei ole ollut koskaan suunnitelmissani, kun tuo ajokin on kokonaan kestopäällystettyä.
Autohan on ihan loistava ajaa ja outo. Outo siinä mielessä, kun on tottunut näin talvella valoristeyksistä lähtemään joko verkkaisesti tai renkaat sutien. Nyt lähdetään todella joutuisasti ilman sutimisia. Mutta uusi moottorinohjaus softa tähän täytyy saada pikimmiten. Tuntuu laiskemmalta (ja ilmeisesti onkin) kuin entinen -07 SS BSR steg1:llä. Paljonkohan liene 0-100 tämä XWD BSR:n steg1:llä? Ei tunnu löytyvän netistä arvoja.
Ainoa pelko tässä on, että kuinka vikaherkkä toi systeemi liene. Onhan siinä kaikenlaista tunnistinta ja elektronista, sekä hydraulista, että mekaanista kilkettä enemmän kuin etuvetoisessa mallissa.
Kulutus tietysti nousee, mutta minun vuotuisella kilometrimäärällä se nyt ei hirveästi kirpaise. Ja kaikki kivahan maksaa...kait.
Muutama huono kuva Täällä
Edit: Vaihdoin otsikkoa, kun vanha tuntui hieman kornilta.
Viimeksi muokannut Max, Ti Helmi 02, 2010 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1747
Re: XWD ostettu
Systeemi on Haldex. Sitä on käytetty paljon eri autoissa, mm VAG-vehkeissä (Golf, Passat, A3, Yeti, Tiguan, Veyron.....). Käsittääkseni hyvinkin toimintavarmaa tekniikkaa.Max kirjoitti: Ainoa pelko tässä on, että kuinka vikaherkkä toi systeemi liene. Onhan siinä kaikenlaista tunnistinta ja elektronista, sekä hydraulista, että mekaanista kilkettä enemmän kuin etuvetoisessa mallissa.
Re: XWD ostettu
Onnea uudelle ille. Mukavia kilometrejä edessä, veikkaisin
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: XWD ostettu
Onnea uudelle saabille. Itsekin olin kiinnostunut juuri tuosta xwd-saabista, lähinna siitä syystä että oli sen verran paljon halvempi kuin nuo mitä eteläsuomesta löytyi. Mutta, tuli ostettu TTiD kuitenkin, kun kulutuksessa on sen verran ero. Mutta, olishan xwd ollut hauskaa, ilman muuta. Tuo on aivan varmasti hyvä auto!
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: XWD ostettu
Itse tein vastaavanlaisen hankinnan tuossa 1,5 viikkoa sitten. Ainoana erona että omani on automaatti ja vuoden tuoreempi. Täytyy kyllä sanoa että olen aikalailla täpinöissäni tuosta pelistä. Risteyksistä lähdetään eikä meinata ja pitoa löytyy kitkarenkaillakin aivan älyttömästi ja jos 9-5:ssa oli erittäin hyvät penkit niin tässä ne on mielestäni vielä selvästi paremmat. Mahtaa ohiajajat ihmetellä kun ajelen hymy perseessä
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
#3086
Re: XWD ostettu
Onnittelut loistavista valinnoista Max, Pugman ja Nikke!!
Kertokaapa XWD miehet mitä ne autot teidän ajossa kuluttaa. Jahka olette ehtineet niitä tankkailemaan. Erityisesti automaattiversion bensajano mua kiinnostaa.
Tuota Max:n ostamaa autoa olen itsekin käynyt ajamassa joskus. Loistavaa, että Saabit menee kaupaksi. Ja miksei menis kun ne sen verran hyviä kuitenkin ovat.
Kertokaapa XWD miehet mitä ne autot teidän ajossa kuluttaa. Jahka olette ehtineet niitä tankkailemaan. Erityisesti automaattiversion bensajano mua kiinnostaa.
Tuota Max:n ostamaa autoa olen itsekin käynyt ajamassa joskus. Loistavaa, että Saabit menee kaupaksi. Ja miksei menis kun ne sen verran hyviä kuitenkin ovat.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: XWD ostettu
Kiitos kiitos. Kyllä tämä vaan on niin mainio peli vaikka itse sanonkin
Keskikulutus on tällähetkellä 11L / 100km. Ajot on pääosin kaupunkiajoa (5km pätkissä) + huviajoa ei niin rennolla kaasujalalla. Lisäksi tällä itä-suomessa on ollut melkein kokoajan yli 25 asteen pakkaset ja autoon asennetaan moottorinlämmitin vasta tänään
Keskikulutus on tällähetkellä 11L / 100km. Ajot on pääosin kaupunkiajoa (5km pätkissä) + huviajoa ei niin rennolla kaasujalalla. Lisäksi tällä itä-suomessa on ollut melkein kokoajan yli 25 asteen pakkaset ja autoon asennetaan moottorinlämmitin vasta tänään
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
#3086
Re: XWD ostettu
Komia peli, väriä ja sisustaa myöten kohdallaan..
Re: XWD ostettu
Ei paha huomioonottaen olosuhteet. Manuaali XWD:t on vieneet joidenkin lehtien testeissä oikeastaan tuon saman, vaikka kelit ois olleet paljon helpommat?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: XWD ostettu
Onko kellään lisävarusteena takatasauspyörästönlukkoa. Vaikuttaako mitenkään mihinkään?
#3272
Re: XWD jutustelua
Nyt kun Oulussakin tuli taas tuota lunta ihan reilustikkin, niin olipahan mukava ajella aamulla töihin. Sivutiet oli auraamaatta, mutta mitä enemmän lunta oli sitä enemmän hymyilytti.
Kyllähän tuo etenemiskyky on jotain uskomatonta tavallisiin etuvetoihin tottuneelle.
Kulutuksesta en osaa vielä sanoa mitään. Eilen tankkasin vasta ensimmäisen tankillisen, kun autossa oli melkein täysi tankki ostettaessa.
Semmoinen pisti silmään, kun moottoritietä ajelin notta 100km/h vauhdissa kierroksia 6 vaihteella on noin 2500rpm. Paljonkos se 5 ja 6 vaihteisella etuvetoisella on? Äkkiä se unohtuu, mutta jotenkin muistelen, että ei se paljoa yli 2000rpm:n ollu minun vanhassa 1.8t SS:ssä. Tai sitten on taas aika kullannut muistot.
Ainiin, ja vielä yksi juttu. Kun autosta kauppaa tehtiin, niin sovittiin myyjän kanssa, että hommaa vetokoukun tuohon vielä, jonka itse sitten asennan. Perjantaina kävin koukun sitten hakemassa ja nyt sitten kattelin asennusohjeita netistä. Myyjä oli hommannut Saab:in alkuperäisen kiinteän koukun osanumerolla 32026052 ja varmasti tiesi auton olevan XWD, koska itse sillä ajeli. Saabin sivuilta kun katsoo lisävarusteiden suositushinnastoa, niin kyseisen koukun kohdalla kyllä lukee SportCombi, mutta siinä lukee myös "Ei XWD. Ei 9-3X".
Osaako joku sanoa onko näissä XWD:ssä ja 9-3X:ssä niin paljon eroa peräpäässä, jotta tuo koukku ei kävisi? Vaan onko tässä taas joku Saabin jippo tyyliin alle 17" vanteita ei voi asentaa, vaikka oikeasti 16" menevät vallan hyvin (olikohan kyse alustasarjasta tai jostain sellaisesta muistaakseni).
Lisävarusteluettelossa XWD:hen sopivasta, osanumerolla 13316663 olevasta irroitettavasta koukusta netistä ei löydy mitään tietoa. Myöskään Saabdocs.com ei tunne kyseistä osanumeroa, kuten ei myöskään GenuineSaab.com:in factory parts price database.
Kyllähän tuo etenemiskyky on jotain uskomatonta tavallisiin etuvetoihin tottuneelle.
Kulutuksesta en osaa vielä sanoa mitään. Eilen tankkasin vasta ensimmäisen tankillisen, kun autossa oli melkein täysi tankki ostettaessa.
Semmoinen pisti silmään, kun moottoritietä ajelin notta 100km/h vauhdissa kierroksia 6 vaihteella on noin 2500rpm. Paljonkos se 5 ja 6 vaihteisella etuvetoisella on? Äkkiä se unohtuu, mutta jotenkin muistelen, että ei se paljoa yli 2000rpm:n ollu minun vanhassa 1.8t SS:ssä. Tai sitten on taas aika kullannut muistot.
Ainiin, ja vielä yksi juttu. Kun autosta kauppaa tehtiin, niin sovittiin myyjän kanssa, että hommaa vetokoukun tuohon vielä, jonka itse sitten asennan. Perjantaina kävin koukun sitten hakemassa ja nyt sitten kattelin asennusohjeita netistä. Myyjä oli hommannut Saab:in alkuperäisen kiinteän koukun osanumerolla 32026052 ja varmasti tiesi auton olevan XWD, koska itse sillä ajeli. Saabin sivuilta kun katsoo lisävarusteiden suositushinnastoa, niin kyseisen koukun kohdalla kyllä lukee SportCombi, mutta siinä lukee myös "Ei XWD. Ei 9-3X".
Osaako joku sanoa onko näissä XWD:ssä ja 9-3X:ssä niin paljon eroa peräpäässä, jotta tuo koukku ei kävisi? Vaan onko tässä taas joku Saabin jippo tyyliin alle 17" vanteita ei voi asentaa, vaikka oikeasti 16" menevät vallan hyvin (olikohan kyse alustasarjasta tai jostain sellaisesta muistaakseni).
Lisävarusteluettelossa XWD:hen sopivasta, osanumerolla 13316663 olevasta irroitettavasta koukusta netistä ei löydy mitään tietoa. Myöskään Saabdocs.com ei tunne kyseistä osanumeroa, kuten ei myöskään GenuineSaab.com:in factory parts price database.
#1747
Re: XWD jutustelua
Kyllä se vähän lyhyemmältä kuullostaa. Tietääkseni kokonaisvälitys suurimmalla vaihteella on 2.52 (man) ja 2.44 (aut.). Nämä olen kaivanut vm. 2007 2.0T malliin. En muista ihan tarkkaa ulkoa, mutta mulla on mielestäni n. 2200 rpm, kun vauhti 100 km/h (2.0T Aut.)Max kirjoitti:Semmoinen pisti silmään, kun moottoritietä ajelin notta 100km/h vauhdissa kierroksia 6 vaihteella on noin 2500rpm. Paljonkos se 5 ja 6 vaihteisella etuvetoisella on? Äkkiä se unohtuu, mutta jotenkin muistelen, että ei se paljoa yli 2000rpm:n ollu minun vanhassa 1.8t SS:ssä. Tai sitten on taas aika kullannut muistot.
Ilmeisesti TurboX:ään ei ole saanut koukkua sen tähden, että momentti on rajoittamaan. Aero nelivetoon on saanut. Tämän olen lukennut jenkkifoorumilta. Mekaanisista eroista en tiedä.
Onnea hankinnan johdosta!
EDIT: siis "Turbo X:n momenttia ei ole rajoitettu pienillä vaihteilla" piti sanomani
Re: XWD jutustelua
Eikös kellään ole mitään tietoa tuosta koukku hommasta? Edes mututuntumaa.
Pugman: Mites sulla kierrokset tuossa 100 vauhdissa automaatilla?
Pugman: Mites sulla kierrokset tuossa 100 vauhdissa automaatilla?
#1747
Re: XWD jutustelua
2500 rpm satasen vauhdissa kuulostaa jo 1.1 Tojotan välitykseltä...
Kiihtyvyydelle ilmeisesti uhrataan
Kiihtyvyydelle ilmeisesti uhrataan
Re: XWD jutustelua
Max kirjoitti:Eikös kellään ole mitään tietoa tuosta koukku hommasta? Edes mututuntumaa.
Pugman: Mites sulla kierrokset tuossa 100 vauhdissa automaatilla?
Pitipä käydä äsken ihan kokeilemassa kun en muistanut tarkaan . Eli mittarin mukaan 100 vauhdissa kierrokset noin 1900 ja navin mukaan 100 vauhdissa kierrokset noin 2000. Ja nämä arvot siis tuolla 6 lovisella automaatilla.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
#3086