XWD jutustelua

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tuossa valokuva 5v-tomaatti 2.0T aerosta. Huomaa myös kilometrit...
http://img229.imageshack.us/img229/4939/06092007161.jpg
Kuva otettu veto päällä.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Poikarukka kirjoitti:Tuossa valokuva 5v-tomaatti 2.0T aerosta. Huomaa myös kilometrit...
http://img229.imageshack.us/img229/4939/06092007161.jpg
Kuva otettu veto päällä.
Nyt menee 100% offtopiciksi, pahoittelut siitä mutta minulta löytyy vastaava Hayabusasta: http://www.hiekkalaatikko.org/99999.jpg :D
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja Max »

Käypikö tähän XWD:hen samat NGK PFR6T-10G tulpat, kuin muihinkin bensiiniturbo 9-3:iin (poislukien 2.8T)?

Onko suositella myös muita tulppia?
#1747
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Konehan on ihan samanlainen, joten eiköhän nuo tulpat ihan hyvät ole.

T8-autoista en tiedä, mutta ainakin T7 on aika kranttu tulpista, esim boschin taulukon mukaan vastaavat eivät toimineet ihan niinkuin olisi pitänyt.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Max kirjoitti:Käypikö tähän XWD:hen samat NGK PFR6T-10G tulpat, kuin muihinkin bensiiniturbo 9-3:iin (poislukien 2.8T)?

Onko suositella myös muita tulppia?
Noilla pelaa hyvin.
Ja kestävät näköjään hyvin.
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Moi,

Onko clubilaisilla 9-3 Turbo X malleja? Olisi kiva päästä joskus koeajolle :)
Hankin kyllä Turbo X:n vielä joku päivä kun hinnat vähän laskevat.
Pari autoa taisi olla Saab Support Convoy tapahtumassa. Oliko molemmat autot clubilaisten autoja?
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja AC »

Hmm. Seuraavaa autoa olen tässä katsellut ja vaikka muitakin merkkejä on ollut kiikarissa niin tuollainen Aero XWD tuntuu kummittelevan vahvasti mielessä :)
Mitä mieltä olette, onko ainoa kone tuon nelikon perään 2.8T vai toimiiko tuo 2.0T myös? Kerran tuli kokeiltua SC 2.0T XWD ja se ainakin tuntui kovin laiskalta automaatin kera. Itselläni oli tuolloin SS samalla koneella etuvetoisena (A5) ja siihen verrattuna oli aika vaisu (vaikkei tuo eka SS Aerokaan mikään raketti ole).

Näyttää tällä hetkellä olevan Ruotsissa kohtuuvähillä kilometreillä olevan useampikin SS Aero XWD A tarjolla sopivaan hintaan.

Käsivalintainen ei oikein ole vaihtoehto, sen olen huomannut nyt muutaman viikon manuaali-ajelujen jälkeen.
BMW 320dA Coupe LCI
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja Max »

Hieman päivitystä näihin jorinoihin..
Max kirjoitti:Kulutuksesta en osaa vielä sanoa mitään.
Keskikulutus näyttäs olevan tällä hetkellä aikalailla tasan 10L/100km. Ajohan on pääosin reilun 10km siivuja töihin ja kaupungissa/taajamassa pöristelyä.
Max kirjoitti:Semmoinen pisti silmään, kun moottoritietä ajelin notta 100km/h vauhdissa kierroksia 6 vaihteella on noin 2500rpm.
Tästä lähetin kyselyä Saabille, ja sieltä soitteli minulle hyvin ystävällinen teknisenpuolen kaveri. Olivat siellä laskeskelleet teoreettisia pyörintänopeuksia välityksistä, ja teoriassa kierroksia pitäisi olla muistaakseni noin 2200rpm. Rengas koot vaikuttaa tuohon, joten kunhan vaihdan kesärenkaat alle niin katsotaan sitten uudestaan.
Max kirjoitti:Kun autosta kauppaa tehtiin, niin sovittiin myyjän kanssa, että hommaa vetokoukun tuohon vielä, jonka itse sitten asennan. Perjantaina kävin koukun sitten hakemassa ja nyt sitten kattelin asennusohjeita netistä. Myyjä oli hommannut Saab:in alkuperäisen kiinteän koukun osanumerolla 32026052 ja varmasti tiesi auton olevan XWD, koska itse sillä ajeli. Saabin sivuilta kun katsoo lisävarusteiden suositushinnastoa, niin kyseisen koukun kohdalla kyllä lukee SportCombi, mutta siinä lukee myös "Ei XWD. Ei 9-3X".

Osaako joku sanoa onko näissä XWD:ssä ja 9-3X:ssä niin paljon eroa peräpäässä, jotta tuo koukku ei kävisi?
Koukku asennettiin lauantaina ja siihenhän se vain istui, niinkuin kuuluukin. Saapa taas ihmetellä Saabin politiikkaa noiden lisävarusteiden kohdalla.
#1747
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Max kirjoitti: Olivat siellä laskeskelleet teoreettisia pyörintänopeuksia välityksistä, ja teoriassa kierroksia pitäisi olla muistaakseni noin 2200rpm. Rengas koot vaikuttaa tuohon, joten kunhan vaihdan kesärenkaat alle niin katsotaan sitten uudestaan.
Tuohan vaikuttaa siis vain jos katsoo nopeuden esim GPS:stä yms. Mittari ei tiedä rengaskokoa ellei sitä jotainkautta kerrota ECU:lle tai jotain
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja Max »

Marko A kirjoitti:
Max kirjoitti: Olivat siellä laskeskelleet teoreettisia pyörintänopeuksia välityksistä, ja teoriassa kierroksia pitäisi olla muistaakseni noin 2200rpm. Rengas koot vaikuttaa tuohon, joten kunhan vaihdan kesärenkaat alle niin katsotaan sitten uudestaan.
Tuohan vaikuttaa siis vain jos katsoo nopeuden esim GPS:stä yms. Mittari ei tiedä rengaskokoa ellei sitä jotainkautta kerrota ECU:lle tai jotain
Siis eikös renkaan kehän koko vaikuta juurikin tuohon? Elikkäs mitä isompi renkaan kehä, niin sitä vähemmän kierroksia. Vai ajattelenko taas jotenkin vaikeesti :D . Ei olis kyllä ensimmäinen kerta.
#1747
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Marko A kirjoitti:
Max kirjoitti: Olivat siellä laskeskelleet teoreettisia pyörintänopeuksia välityksistä, ja teoriassa kierroksia pitäisi olla muistaakseni noin 2200rpm. Rengas koot vaikuttaa tuohon, joten kunhan vaihdan kesärenkaat alle niin katsotaan sitten uudestaan.
Tuohan vaikuttaa siis vain jos katsoo nopeuden esim GPS:stä yms. Mittari ei tiedä rengaskokoa ellei sitä jotainkautta kerrota ECU:lle tai jotain
Eikös tuo mene juuri toisinpäin?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

t.t.j kirjoitti:
Marko A kirjoitti:
Max kirjoitti: Olivat siellä laskeskelleet teoreettisia pyörintänopeuksia välityksistä, ja teoriassa kierroksia pitäisi olla muistaakseni noin 2200rpm. Rengas koot vaikuttaa tuohon, joten kunhan vaihdan kesärenkaat alle niin katsotaan sitten uudestaan.
Tuohan vaikuttaa siis vain jos katsoo nopeuden esim GPS:stä yms. Mittari ei tiedä rengaskokoa ellei sitä jotainkautta kerrota ECU:lle tai jotain
Eikös tuo mene juuri toisinpäin?
Isompi rengashalkaisija, pitempi vierintäkehä, pitemmällä vierintäkehällä ja samalla moottorin pyörintänopeudella samassa ajassa auto liikkuu pitemmän matkan eli nopeammin.

Ei auto todellakaan tiedä renkaasta mitään jos oikeaa kokoa ei kerrota sille.
Rengaskokohan on asetettavissa.
Esim. mulla on nyt navigaattorin perusteella 40-110km/h mittarinäyttämillä virhe noin +1km/h - 0 km/h.
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja aero »

Max kirjoitti:Siis eikös renkaan kehän koko vaikuta juurikin tuohon? Elikkäs mitä isompi renkaan kehä, niin sitä vähemmän kierroksia. Vai ajattelenko taas jotenkin vaikeesti :D . Ei olis kyllä ensimmäinen kerta.
Renkaan kehä vaikuttaa siis kierrosten suhteeseen todelliseen nopeuteen. Mittarinopeus mitataan voimalinjalta ennen vanteen ympärillä olevaa kumilärpäkettä, jolloin se kumilärpäke ei vaikuta siihen mittaustulokseen (sen oikeellisuuteen kylläkin). Eli jos 100km/h vauhdissa mittaristo näyttää 100km/h ja 2200rpm ja vaihdetaan sopivasti (10%) isompikehäiset renkaat, niin 110km/h vauhdissa mittaristo näyttää edelleen 100km/h ja 2200rpm. Todellinen nopeus samoilla kierroksilla on siis noussut renkaanvaihdon myötä, mutta nopeusmittarin näyttämä ei.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kuva
:lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: XWD jutustelua

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Joo nyt meni mulla mittarivirheet ja todelliset nopeudet jotenki sekasin. Pitäis mennä nukkumaan varmaan. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Vastaa Viestiin