E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
E85-polttoaine lähiasemalla maksaa 0.999 €/l. Tästä onkin jo vähän ollut väittelyä, mutta:
- Mitä vähintään tarvitaan että tavalliselle bensalle suunnitellulla moottorilla (2.0 T) voi ajaa E85 polttonaineella? Eli pitääkö softa päivittää?
- Jos tiivisteiden, polttonainepumpun, ruiskutussyteemin jne. yhteensopivuus huolestuttaa, saako näiden yhteensopivuutta tarkistettua mistään?
- Mistä prakaa ensimmäisenä, eli mikä komponentti sulaa nopeiten?
- Paljonko hommassa säästää. Kulutus nousee vissiin hiukan, mutta polttoaine on tällä hekellä reilu 0.3 €/l halvempaa?
- Onko arvon palstalaisilla jo kokemuksia, monta tankillista ajettu?
- Mitä vähintään tarvitaan että tavalliselle bensalle suunnitellulla moottorilla (2.0 T) voi ajaa E85 polttonaineella? Eli pitääkö softa päivittää?
- Jos tiivisteiden, polttonainepumpun, ruiskutussyteemin jne. yhteensopivuus huolestuttaa, saako näiden yhteensopivuutta tarkistettua mistään?
- Mistä prakaa ensimmäisenä, eli mikä komponentti sulaa nopeiten?
- Paljonko hommassa säästää. Kulutus nousee vissiin hiukan, mutta polttoaine on tällä hekellä reilu 0.3 €/l halvempaa?
- Onko arvon palstalaisilla jo kokemuksia, monta tankillista ajettu?
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
http://en.bsr.se/products/t1410/
Ainakin BSR tarjoaa tollasta e85 settiä. Hinta on kyllä aika suolainen ainakin omalle budjetille. Paljon saisi ajaa että maksaisi itsensä takaisin.
Ainakin BSR tarjoaa tollasta e85 settiä. Hinta on kyllä aika suolainen ainakin omalle budjetille. Paljon saisi ajaa että maksaisi itsensä takaisin.
9-3 SS -03
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Kyseisestä ketjusta en mielestäni löytänyt sitä, että onko joku tankannut näihin 9-3 SS ja SC-malleihin E85:sta ilman softapäivitystä sekä suuttimien uusimista (eli ilman BSR:n pakettia). Minua kiinnostaisi tämä, sillä tiedän erään 9-5:n jossa ei ole mitään päivitystä (tosin 9-5:ssa on isommat suuttimet, mutta pärjäisikö 9-3:lla pelkällä suuttimien vaihdolla?).
Eli, ajaako joku E85:lla ilman mitään päivityksiä, esimerkiksi 2.0t-koneella?
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Periaatteessa voit vaihtaa juuri sopivat suuttimet ja tankata E85 (eli ilman softapäivitystä), mutta tämä edellyttää että suuttimet antaa ~40% enemmän sopppaa, toki T8 sopeutuu jonkun verran tarvittaessa, mutta tuskin vakiosuuttimilla riittävästi.
TOSIN sytytystäkin pitäisi säätää etanolille sopivaksi, samoin käynnistysrikastukset, muuten voi olla hieman hankalaa kylmällä käynnistää.
Itse en kyllä missään olosuhteissa edes kokeilis etanolia autossa jossa ei ole tähän tarkoitettua softaa, mutta sehän olen vain minä.
TOSIN sytytystäkin pitäisi säätää etanolille sopivaksi, samoin käynnistysrikastukset, muuten voi olla hieman hankalaa kylmällä käynnistää.
Itse en kyllä missään olosuhteissa edes kokeilis etanolia autossa jossa ei ole tähän tarkoitettua softaa, mutta sehän olen vain minä.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Itsekään en lähtisi kokeilemaan, vaan tässä juuri etsinkin että onko joku kokeillut? Itseäni ei kiinnosta tosiaan tuo softan päivitys (kallis), sillä vajaa pari vuotta sitten juuri päivin BSR:n softaan (silloin ei oikeastaan ollut puhettakaan E85:sta). Jos suuttimien vaihdolla selviäisi, niin se olisi loistava homma!Nappe kirjoitti:Periaatteessa voit vaihtaa juuri sopivat suuttimet ja tankata E85 (eli ilman softapäivitystä), mutta tämä edellyttää että suuttimet antaa ~40% enemmän sopppaa, toki T8 sopeutuu jonkun verran tarvittaessa, mutta tuskin vakiosuuttimilla riittävästi.
TOSIN sytytystäkin pitäisi säätää etanolille sopivaksi, samoin käynnistysrikastukset, muuten voi olla hieman hankalaa kylmällä käynnistää.
Itse en kyllä missään olosuhteissa edes kokeilis etanolia autossa jossa ei ole tähän tarkoitettua softaa, mutta sehän olen vain minä.
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Minuakin olisi käyttökokemukset kiinnostaneet. Kulutus saa tietysti vähän nousta, mutta paljonko se nousee. Ei tosiaan taida päästä perustelmaan BSR:ää taloudellisuudella...
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Tuulilasi testasi kahdella Mondeolla kulutuksia, ja etanoliversio vei tarkalleen senverran enemmän kuin polttoaineen hinnassa säästi. Ainoaksi eroksi jäi tiheämmät tankkaukset ja (oletettu) heikompi käynnistyvyys, jota oli kompensoitu vakiovaruste lohkolämmittimellä, mutta näillä leveysasteillahan kaikilla on se bensaautoissakin. Turbopeleissä voi erotus olla hiukkasen erilainenkin, mutta tuskin ratkaisevasti. Teho onkin jo toinen juttu, mutta tuleeko sitä lisää vakiosoftalla?
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Homma on hyvin yksinkertainen:
- Tehoa ei saa lisää pelkästään vaihtamalla etanoliin, vakiosuuttimet ei riitä siihen tehoon mihin bensalla riittävät, ja aineen vaihto itsessään ei tuo tehoa.
- Rahallinen hyöty on aika lähellä +/- 0 eur/100km, ehkä euron säästää, mutta samaan säästöön pääset helposti bensalla järkevällä ajotyylillä.
- Tankilla saat sitten käydä tiheämmin, sillä kulutus nousee 30-40%
Ainoa peli jossa tehoa tulee enemmän E85:llä on VAKIOSSA bifuel-autossa jossa tehoa on rajoitettu pienemmäksi bensalla suhteessa etanoliin, ja tämä jotta kuluttaja kuvittelis hyötyvänsä etanolin käytöstä.
Lastuttamalla saadaan näistäkin sama tai enemmän tehoa bensalla.
- Tehoa ei saa lisää pelkästään vaihtamalla etanoliin, vakiosuuttimet ei riitä siihen tehoon mihin bensalla riittävät, ja aineen vaihto itsessään ei tuo tehoa.
- Rahallinen hyöty on aika lähellä +/- 0 eur/100km, ehkä euron säästää, mutta samaan säästöön pääset helposti bensalla järkevällä ajotyylillä.
- Tankilla saat sitten käydä tiheämmin, sillä kulutus nousee 30-40%
Ainoa peli jossa tehoa tulee enemmän E85:llä on VAKIOSSA bifuel-autossa jossa tehoa on rajoitettu pienemmäksi bensalla suhteessa etanoliin, ja tämä jotta kuluttaja kuvittelis hyötyvänsä etanolin käytöstä.
Lastuttamalla saadaan näistäkin sama tai enemmän tehoa bensalla.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Aero"
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Muistan jonkin uutisen (tai vastaavan), jossa haastateltiin ruotsalaisia E85:n käytöstä. Ainakin jokunen tankkaaja löytyi, joilla oli aivan tavallinen 9-5:nen ja E85:sta laittovat tankkiin. Ei tuntunut omistajaa kiinnostavan. Pitäisi saada kokemuksia näistä tapauksista.
Mitään tuskaa ei, ainakaan itelläni, ole E85:een. Ajelen 98:lla, kuten entiselläkin koslalla.
Mitään tuskaa ei, ainakaan itelläni, ole E85:een. Ajelen 98:lla, kuten entiselläkin koslalla.
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
. Höpö höpö.Nappe kirjoitti:
Ainoa peli jossa tehoa tulee enemmän E85:llä on VAKIOSSA bifuel-autossa jossa tehoa on rajoitettu pienemmäksi bensalla suhteessa etanoliin, ja tämä jotta kuluttaja kuvittelis hyötyvänsä etanolin käytöstä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Ja perustelut moiselle purkaukselle?core2 kirjoitti:. Höpö höpö.Nappe kirjoitti:
Ainoa peli jossa tehoa tulee enemmän E85:llä on VAKIOSSA bifuel-autossa jossa tehoa on rajoitettu pienemmäksi bensalla suhteessa etanoliin, ja tämä jotta kuluttaja kuvittelis hyötyvänsä etanolin käytöstä.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Heh, perustelepa ensin tuo jonka kirjoitit, näytäpä se saab malli jossa tehoa on rajoitettu, ja millä laitteella, ja tämä, että miten kuluttaja saadaan kuvittelemaan hyötyvänsä. Tuohon tehoon, esimerkiksi omassa BioPower Aerossani on sama teho kuin bensiini versiossakin eli 260Hp siis ei rajoitettu mitenkään, ja jos ajan E85:sella kertovat sen nousevan jopa 280hp. Ja lupaan etten missään vaiheessa kuvittele siis mitään tuota jota väität. Wikissä selitetään näin: osalainaus wikistä tässä alla.Nappe kirjoitti: Ainoa peli jossa tehoa tulee enemmän E85:llä on VAKIOSSA bifuel-autossa jossa tehoa on rajoitettu pienemmäksi bensalla suhteessa etanoliin, ja tämä jotta kuluttaja kuvittelis hyötyvänsä etanolin käytöstä.
Ja perustelut moiselle purkaukselle?
Parempaa tietoutta etanolista löytyy täältä: http://www.etanol.nu/
Valitettavasti se on vain ruotsiksi ja liian paljon asiaa suomennettavaksi.
Wiki kirjoitti:Ottomoottorissa on mahdollista käyttää polttoaineena etanolia. Etanolin oktaaniluku ja sitä myötä puristuskestävyys on huomattavasti bensiiniä parempi (väkiviinalla 110, E85:llä 106), mikä mahdollistaa puristussuhteen nostamisen kertoimeen 12. Korkea puristussuhde parantaa moottorin hyötysuhdetta. Lisäksi polttoaineen sisältämän hapen ansiosta moottorin tehon tuotto kasvaa bensiiniin verrattuna.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Voi nyt sentään.
Ihan joka ikisessä saabin mallissa moottorin teho ja vääntömomentti on rajoitettu (tai säädetty jollet halua omistaa autoa jossa tehot on "rajoitettu" ) jollekin tietylle tasolle, vai kuvitteletko ihan oikeasti että saabin moottoreista vakiona otetaan irti ihan kaiken mitä siitä bensiinillä saa?
Kuvitteletko että se sinun Aerosi 260hv on kaikki mitä tuo moottori suinkaan pystyy tuottamaan bensiinillä
Jos tehoja ei rajoitettais millään niin moottori ei olisi kovinkaan pitkäikäinen.
Ja miksikö kuluttaja kokee hyötyvänsä ajamalla etanolilla? Tuohonhan itse jo vastasit, eli saavat vakioautostaan enmmän tehoa ajamalla etanolilla, tosin tankkausvälit lyhenee merkittävästi eikä rahallista hyötyä juurikaan ole ainakaan meillä Suomessa. Näin siis ohjataan kuluttajaa ajamaan etanolilla. Yhtä hyvin olisivat voineet tehdä bensiinin ja etanolin samantehoiseksi, jolloin suurin osa kuluttajista varmaan ajaisi bensiinillä jo pelkästään pidemmän tankkausvälin takia.
Jos vilkaistaan esim. BSR virityssarjoja:
9-5 2.0t BioPower autolle steg1:
http://sv.bsr.se/products/t1122/
När bilen är trimmad får du 220Hp/363Nm på både bensin och E85.
Ja tuohon ei siis tarvita muuta kun ohjelma ja pakoputken loppuosan vaihto.
Ja saman BioPowerin steg4:
Prestanda med bensin: 270Hp/440Nm, med E85: 285Hp/435Nm.
Mitä hittoa??? Etanolilla piti saada ENEMMÄN tehoa mitä bensiinillä?
Oliskohan syytä kertoa tämän myös BSR:lle
Ja 9-5 Aero 2006-2009 StegE85
http://sv.bsr.se/products/t965/
Detta steget gör att du kan köra på valfri blandning av bensin och E85.
Prestanda med bensin: 273Hp/441Nm, med E85: 233Hp/441Nm.
Edelleen, eikös tuon nyt pitänyt olla jotenkin toisin?
Saabilla ovat tehneet päätöksen valmistaa BioPower autoja joissa etanolilla ajettaessa saadaan enemmän tehoa kun bensiinillä ajettaessa (tehot siis rajoitettu pienemmäksi bensiinillä kun etanolilla):
http://media.saab.com/press-releases/20 ... aero-range
The new 9-3 Aero BioPower, in Sport Sedan, SportCombi and Convertible formats, has a 2.0-liter turbo engine delivering 14% more maximum power (200 hp/ 147 kW.v 175 hp/ 129 kW) and 13% more torque (300 v 265 Nm) when running on E85.
In the 9-5 Sedan and SportCombi line-up, the 2.3-turbo engine of the new Aero BioPower delivers maximum power of 210 hp/154 kW and 310 Nm of torque when running on E85, compared to 185 hp/136 kW and 280 Nm on gasoline.
Ja kysyt miten on rajoitettu?
Nykyautoissa ihan ohjelmallisesti määrittelemällä suurinta sallittua ilmamassaa jota yleensä rajoitetaan turboahdetussa moottorissa säätämällä turboahtimen tuottamaa ahtopainetta. Aivan kuten kaikissa muissakin saabin malleissa rajoitetaan tehot halutulle tasolle, ahdinta ja/tai kaasuläppää säätämällä, tai kuten vanhemmissa autoissa ilmanottoaukon kokoa sekä polttoaineen määrää mitoittamalla sopivaksi.
Jo kauan sitten nuoret pojat ymmärsivät porata mopojen kaasuttimia suuremmaksi jotta tehot nousis, nämäkin moottorit olivat rajoitettu tiettyyn tehoon.
Saabin BioPower autossa suurin sallittu ilmamassa on bensiinille pienempi kun etanolille.
Esim. 9-5 2.0t BioPower B205E moottorilla, tässä on rajoitukset etanolille 280Nm kierrosalueella 2500rpm-3920rpm ja vastaavasti bensiinillä 240Nm alueella 1800rpm-3540rpm.
Samalle 9-5 2.0t B205E moottorille on olemassa saabin ihan oma tehdasviri autoihin jotka eivät ole BioPower, alkuperäisen 150hv/240Nm sijaan antaa 185hv/280Nm bensiinillä, vääntörajoituksena 280Nm alueella 2500rpm-3920rpm. (tuttuja arvoja?)
Voin toki näyttää myös nuo rajoituskartat, sekä myös tavallisen 260hv 9-5 aeron rajoituskartat, valitettavasti en ole mistään löytänyt tietoa 260hv/280hv biopower-aerosta vaikka olen kovasti etsinyt, joten tämän moottoriohjauksen karttoja rajoittimineen en valitettavasti voi esittää.
Jos jaksaisin niin kaivaisin WISistä osanumerot sekä BioPower moottorille että "tavalliselle bensamoottorille", mutta niin paljon turhaa työtä en yksinkertaisesti viitsi tehdä, tiedän että ovat riittävällä tasolla samat.
Toki etanolille korkeamman oktaaniluvun myötä on mahdollista rakentaa moottoria josta saadaan enemmän tehoa kuin bensiinillä, tuskin kiihdytysautojen huippuluokat ajettais alkoholilla jos bensiinillä olisi mahdollista tuottaa enemmän tehoa. Nyt olen kuitenkin puhunut tavallisista henkilöautoista ja eritoten saabeista joiden moottorit sellaisenaan voivat tuottaa enemmän tehoa bensiinillä.
Muiden merkkien FlexFuel moottorit saattavat olla rakennettu enemmän etanolia suosiviksi, esim. suuremmalla puristussuhteella, jolloin tilanne tietenkin muuttuu.
Ihan joka ikisessä saabin mallissa moottorin teho ja vääntömomentti on rajoitettu (tai säädetty jollet halua omistaa autoa jossa tehot on "rajoitettu" ) jollekin tietylle tasolle, vai kuvitteletko ihan oikeasti että saabin moottoreista vakiona otetaan irti ihan kaiken mitä siitä bensiinillä saa?
Kuvitteletko että se sinun Aerosi 260hv on kaikki mitä tuo moottori suinkaan pystyy tuottamaan bensiinillä
Jos tehoja ei rajoitettais millään niin moottori ei olisi kovinkaan pitkäikäinen.
Ja miksikö kuluttaja kokee hyötyvänsä ajamalla etanolilla? Tuohonhan itse jo vastasit, eli saavat vakioautostaan enmmän tehoa ajamalla etanolilla, tosin tankkausvälit lyhenee merkittävästi eikä rahallista hyötyä juurikaan ole ainakaan meillä Suomessa. Näin siis ohjataan kuluttajaa ajamaan etanolilla. Yhtä hyvin olisivat voineet tehdä bensiinin ja etanolin samantehoiseksi, jolloin suurin osa kuluttajista varmaan ajaisi bensiinillä jo pelkästään pidemmän tankkausvälin takia.
Jos vilkaistaan esim. BSR virityssarjoja:
9-5 2.0t BioPower autolle steg1:
http://sv.bsr.se/products/t1122/
När bilen är trimmad får du 220Hp/363Nm på både bensin och E85.
Ja tuohon ei siis tarvita muuta kun ohjelma ja pakoputken loppuosan vaihto.
Ja saman BioPowerin steg4:
Prestanda med bensin: 270Hp/440Nm, med E85: 285Hp/435Nm.
Mitä hittoa??? Etanolilla piti saada ENEMMÄN tehoa mitä bensiinillä?
Oliskohan syytä kertoa tämän myös BSR:lle
Ja 9-5 Aero 2006-2009 StegE85
http://sv.bsr.se/products/t965/
Detta steget gör att du kan köra på valfri blandning av bensin och E85.
Prestanda med bensin: 273Hp/441Nm, med E85: 233Hp/441Nm.
Edelleen, eikös tuon nyt pitänyt olla jotenkin toisin?
Saabilla ovat tehneet päätöksen valmistaa BioPower autoja joissa etanolilla ajettaessa saadaan enemmän tehoa kun bensiinillä ajettaessa (tehot siis rajoitettu pienemmäksi bensiinillä kun etanolilla):
http://media.saab.com/press-releases/20 ... aero-range
The new 9-3 Aero BioPower, in Sport Sedan, SportCombi and Convertible formats, has a 2.0-liter turbo engine delivering 14% more maximum power (200 hp/ 147 kW.v 175 hp/ 129 kW) and 13% more torque (300 v 265 Nm) when running on E85.
In the 9-5 Sedan and SportCombi line-up, the 2.3-turbo engine of the new Aero BioPower delivers maximum power of 210 hp/154 kW and 310 Nm of torque when running on E85, compared to 185 hp/136 kW and 280 Nm on gasoline.
Ja kysyt miten on rajoitettu?
Nykyautoissa ihan ohjelmallisesti määrittelemällä suurinta sallittua ilmamassaa jota yleensä rajoitetaan turboahdetussa moottorissa säätämällä turboahtimen tuottamaa ahtopainetta. Aivan kuten kaikissa muissakin saabin malleissa rajoitetaan tehot halutulle tasolle, ahdinta ja/tai kaasuläppää säätämällä, tai kuten vanhemmissa autoissa ilmanottoaukon kokoa sekä polttoaineen määrää mitoittamalla sopivaksi.
Jo kauan sitten nuoret pojat ymmärsivät porata mopojen kaasuttimia suuremmaksi jotta tehot nousis, nämäkin moottorit olivat rajoitettu tiettyyn tehoon.
Saabin BioPower autossa suurin sallittu ilmamassa on bensiinille pienempi kun etanolille.
Esim. 9-5 2.0t BioPower B205E moottorilla, tässä on rajoitukset etanolille 280Nm kierrosalueella 2500rpm-3920rpm ja vastaavasti bensiinillä 240Nm alueella 1800rpm-3540rpm.
Samalle 9-5 2.0t B205E moottorille on olemassa saabin ihan oma tehdasviri autoihin jotka eivät ole BioPower, alkuperäisen 150hv/240Nm sijaan antaa 185hv/280Nm bensiinillä, vääntörajoituksena 280Nm alueella 2500rpm-3920rpm. (tuttuja arvoja?)
Voin toki näyttää myös nuo rajoituskartat, sekä myös tavallisen 260hv 9-5 aeron rajoituskartat, valitettavasti en ole mistään löytänyt tietoa 260hv/280hv biopower-aerosta vaikka olen kovasti etsinyt, joten tämän moottoriohjauksen karttoja rajoittimineen en valitettavasti voi esittää.
Jos jaksaisin niin kaivaisin WISistä osanumerot sekä BioPower moottorille että "tavalliselle bensamoottorille", mutta niin paljon turhaa työtä en yksinkertaisesti viitsi tehdä, tiedän että ovat riittävällä tasolla samat.
Toki etanolille korkeamman oktaaniluvun myötä on mahdollista rakentaa moottoria josta saadaan enemmän tehoa kuin bensiinillä, tuskin kiihdytysautojen huippuluokat ajettais alkoholilla jos bensiinillä olisi mahdollista tuottaa enemmän tehoa. Nyt olen kuitenkin puhunut tavallisista henkilöautoista ja eritoten saabeista joiden moottorit sellaisenaan voivat tuottaa enemmän tehoa bensiinillä.
Muiden merkkien FlexFuel moottorit saattavat olla rakennettu enemmän etanolia suosiviksi, esim. suuremmalla puristussuhteella, jolloin tilanne tietenkin muuttuu.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
core2 vänkäsi samasta asiasta jo aiemmin ja lopputuloksena oli että sain vierailukutsun Ruotsin puolella katsomaan hänen autoaan ja asian osaajia.
Miten vaikeaa se nyt on ymmärtää että femman vakiomoottorissa vakiopuristussuhteilla ei voi hyödyntää etanolin puristuskestävyyttä optimaalisesti vaan tehonlisäys tuotetaan pääasiassa polttamalla litratilavuudeltaan enemmän E85:sta ja hivenen agressiivisemmalla sytkällä.
BSR:n tuotteissakin selvästi soppaa lisätään benaregun ja suuttimien päivityksillä jotta päästään E85:lla sinne 280 hp luokkaan.
Jos core2 dynottaa about samat teholukemat bensalla ja E85:lla on autossa pakko olla päivitetyt suuttimet (ja bensapaineet) ja hassu versio Biopower softasta.
Miten vaikeaa se nyt on ymmärtää että femman vakiomoottorissa vakiopuristussuhteilla ei voi hyödyntää etanolin puristuskestävyyttä optimaalisesti vaan tehonlisäys tuotetaan pääasiassa polttamalla litratilavuudeltaan enemmän E85:sta ja hivenen agressiivisemmalla sytkällä.
BSR:n tuotteissakin selvästi soppaa lisätään benaregun ja suuttimien päivityksillä jotta päästään E85:lla sinne 280 hp luokkaan.
Jos core2 dynottaa about samat teholukemat bensalla ja E85:lla on autossa pakko olla päivitetyt suuttimet (ja bensapaineet) ja hassu versio Biopower softasta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit