E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Aihe kiinnostaa. Voisitteko vielä selostaa pari juttua: onko niin, että ahdettu moottori ei pysty hyödyntämään ollenkaan E85:n parempaa puristuskestävyyttä? jonkinlainen konsensus kait on, että oktaanin nosto 95 -> 98 tulisi jossain määrin hyödyksi. Vai kuinka?
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Kyllä pystyy, onhan E85:lla sytkäennakot astekaupalla agressiivisemmat myös täyspaine alueella, normiajon alipainealueista puhumattakaan. Vaikka puhutaankin T7:n ilmamassaohjatusta prosessista niin kyllä ne ahtopaineet sinne syntyy samalla tavalla kuin ahtopaineohjatuissa T5 moottoreissa. Ei tehoa ilman ahtopainetta
Se mihin viittasin paremmin optimoidulla käytöllä tulee esiin saabin protoautoissa joissa E100 polttoaineella ja 1:11 puristuksilla saadaan aivan eri luokkaa olevat litratehot kuin bensaturboissa. Esim tämä artikkeli: http://www.greencar.com/articles/saab-b ... ehicle.php
Se mihin viittasin paremmin optimoidulla käytöllä tulee esiin saabin protoautoissa joissa E100 polttoaineella ja 1:11 puristuksilla saadaan aivan eri luokkaa olevat litratehot kuin bensaturboissa. Esim tämä artikkeli: http://www.greencar.com/articles/saab-b ... ehicle.php
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Mutta, eivät T8 ohjaukseen.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Heh, en toki tarkoita etteikö niistä enempää tehoja löydy, mitä tarkoitan on se mitä tehtaalla valmistetusta ja sieltä lähetetystä autosta löytyy, ellei sitä ole sormeiltu.Nappe kirjoitti: Ihan joka ikisessä saabin mallissa moottorin teho ja vääntömomentti on rajoitettu (tai säädetty jollet halua omistaa autoa jossa tehot on "rajoitettu" ) jollekin tietylle tasolle, vai kuvitteletko ihan oikeasti että saabin moottoreista vakiona otetaan irti ihan kaiken mitä siitä bensiinillä saa?
Kuvitteletko että se sinun Aerosi 260hv on kaikki mitä tuo moottori suinkaan pystyy tuottamaan bensiinillä
Onhan Per Eklundin 9-3 mäkiautossa melkein 800 hp hypisteltynä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Noin en ole väittänyt, olen sanonut, että E85:sella BioPowerissa tehon nousu 260hp mahdollinen sinne 280hpvesa67 kirjoitti: Jos core2 dynottaa about samat teholukemat bensalla ja E85:lla on autossa pakko olla päivitetyt suuttimet (ja bensapaineet) ja hassu versio Biopower softasta.
Siis AERO bensiini versiona 260hp ei nouse E85:sella mihinkään ilman oikeata ohjelmointia. Huom suuttimia ei vaihdeta, jos siitä tehdään BioPoweri.
Ja kuten jo aiemmin sanoin voin järjestää sinulle pääsyn Södertäljen moottorilabbiin, ja siellä näkemään miten kone toimii milläkin ohjelman osalla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Itsekin olen tätä monesti miettinyt, että minkälaisilla muutoksilla 9-3:n saisi toimimaan E85 bensalla. Mitään virisatseja en viittis ruveta hankkimaan, koska se taas on niin kallis, ettei todellakaan taida kannattaa!
Tässä rajan pinnassa ruotsista saa joka asemalta E85 polttoainetta, joka nykykurssin mukaan maksaa noin 1,10 €/litra, kun taas bensa hipoo 1,60 rajaa ja varmaan nousee ihan kohta ylikin
E85:n hinta on pysynyt kurissa vaikka normi bensa ja diesel nousee ihan koko ajan.
Autossani on tällä hetkellä tankissa noin 25% seos E85:sta ja hienosti tuntuisi toimivan. Kulutuksesta en sitten tiedä, koska ihan piruuttani kokeeksi lurautin tankkiin noin 15 litraa
Ilmeisesti tällaista "sekakäyttöä" kestää ilman mitään muutoksiakin, mutta kannattavuudesta en sitten tiedä...
Olisiko jollain faktatietoa minkälaisia muutostöitä tarvitaan ihan puhtaan E85 käyttöön ja minkä verran nuo muutostyöt tulisivat maksamaan?
Tässä rajan pinnassa ruotsista saa joka asemalta E85 polttoainetta, joka nykykurssin mukaan maksaa noin 1,10 €/litra, kun taas bensa hipoo 1,60 rajaa ja varmaan nousee ihan kohta ylikin
E85:n hinta on pysynyt kurissa vaikka normi bensa ja diesel nousee ihan koko ajan.
Autossani on tällä hetkellä tankissa noin 25% seos E85:sta ja hienosti tuntuisi toimivan. Kulutuksesta en sitten tiedä, koska ihan piruuttani kokeeksi lurautin tankkiin noin 15 litraa
Ilmeisesti tällaista "sekakäyttöä" kestää ilman mitään muutoksiakin, mutta kannattavuudesta en sitten tiedä...
Olisiko jollain faktatietoa minkälaisia muutostöitä tarvitaan ihan puhtaan E85 käyttöön ja minkä verran nuo muutostyöt tulisivat maksamaan?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Jostain muistan lukeneeni, että juuri tuollainen seos saattaa alkaa syövyttämään putkia sekä liittimiä yms... Eli joko reilusti etanolia (E85) tai sitten vain vähäinen määrä (E5/E10).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 15:16
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Aloin testi mielessä ajelemaan re85 polttoaineella. Autona toimii Saab 9-5 2.3t 170hv automaatti vm. 1998. ajettu 306500km.
Ainut muutos, jonka tein oli tulppien vaihto NGK BCPR7ES-11 mallisiin. Softa siis vakio, kuten loputkin autosta.
Kokeilu vielä vaiheessa, mutta toistaiseksi ei havaittavaa muutosta auton käytöksessä.
Tällähetkellä tankkaan 50/50 (bensaa ja re85). Tarkoitus on pikkuhiljaa siirtyä ajamaan pelkällä re85 polttoaineella.
Auto on moottoriltaan toistaiseksi ehjä. Pikkuvikojen vuoksi auton arvo on vain 1000€.
Tavoite olisi säästää tuo 1000€ tankkaamala re85 ilman softaa. Sitten voi hyvällä mielellä eläköittää(paalata) saabin
Päivittelen tätä foorumia kun/jos muutoksia tapahtuu
Ainut muutos, jonka tein oli tulppien vaihto NGK BCPR7ES-11 mallisiin. Softa siis vakio, kuten loputkin autosta.
Kokeilu vielä vaiheessa, mutta toistaiseksi ei havaittavaa muutosta auton käytöksessä.
Tällähetkellä tankkaan 50/50 (bensaa ja re85). Tarkoitus on pikkuhiljaa siirtyä ajamaan pelkällä re85 polttoaineella.
Auto on moottoriltaan toistaiseksi ehjä. Pikkuvikojen vuoksi auton arvo on vain 1000€.
Tavoite olisi säästää tuo 1000€ tankkaamala re85 ilman softaa. Sitten voi hyvällä mielellä eläköittää(paalata) saabin
Päivittelen tätä foorumia kun/jos muutoksia tapahtuu
Saab 9-5 2.3t 170hv automaatti vm. 1998
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Lopputulos on tiedossa. CE valo syttyy kun ylität 50/50 seossuhteen, jonka jälkeen menee laihalle ja sitten ahdoille noustessa menee laihalle, nakuttaa ja kone hajoaa. Suoraan sanottuna aivan käsittämätöntä toimintaa, softa maksaa aika vähän harrastajalla... no aivan miten vaan, jokainen tekee omilleen niinkuin haluaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Toivottavasti ei laukee ohitustilanteessa.
Saattaa olla kabiini lapasia täynnä, tietysti liikennetilanteesta riippuen...
Saattaa olla kabiini lapasia täynnä, tietysti liikennetilanteesta riippuen...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Pistetään pikku väli kyssäri: Meneekö aeron suuttimet heittämällä 2.0t vm2003 vakio suuttimien tilalle vai onko niille erillainen johtosaja/liittimet? Aeron suuttimet kai pitäisi riittää etanolilla ajaessa? Toki idm moduuli pitää olla uudemmasta mallista + softan päivitys
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 15:16
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Nyt takana noin 2000km ajelua 50/50 seoksella. Lantrinkina toimii tavallinen e95-10.saab9-5re85 kirjoitti:Aloin testi mielessä ajelemaan re85 polttoaineella. Autona toimii Saab 9-5 2.3t 170hv automaatti vm. 1998. ajettu 306500km.
Ainut muutos, jonka tein oli tulppien vaihto NGK BCPR7ES-11 mallisiin. Softa siis vakio, kuten loputkin autosta.
Kokeilu vielä vaiheessa, mutta toistaiseksi ei havaittavaa muutosta auton käytöksessä.
Tällähetkellä tankkaan 50/50 (bensaa ja re85). Tarkoitus on pikkuhiljaa siirtyä ajamaan pelkällä re85 polttoaineella.
Auto on moottoriltaan toistaiseksi ehjä. Pikkuvikojen vuoksi auton arvo on vain 1000€.
Tavoite olisi säästää tuo 1000€ tankkaamala re85 ilman softaa. Sitten voi hyvällä mielellä eläköittää(paalata) saabin
Päivittelen tätä foorumia kun/jos muutoksia tapahtuu
Matka-ajossa tuolla suhteella vakionopeussäätimen kanssa ajotietokoneen mukaan kulutus on 6.4l/100km sallittua maximi tieliikennenopeutta ajellen. Mielestäni erittäin hyvä lukema. Tankissa oli Helsingistä Joensuuhun ajettua vähän yli puolet tavaraa jäljellä, joten minulla ei ole syytä epäillä lukemia virheeliseksi.
Autossa ei ole vieläkään mitään oireita, hyvin tuntuisi toistaiseksi toimivan.
Avaimesta käyntiin ja ajoon. Rahaakin on jo säästynyt muutama kymppi
Saab 9-5 2.3t 170hv automaatti vm. 1998
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Lukema on hyvä, mutta mitään korrelaatiota todellisen kulutuksen kanssa sillä ei ole. Tuollaisiin lukemiin ei päästä edes pelkällä bensiinillä ja manuaalivaihteistolla ja puhumattakaan 50/50-e85 seossuhteesta.. 9-5:sen polttoainemittari on hyvinkin vain suuntaa-antava, tankilla käydessä voi yllättää... Ensimmäinen puolitankkia tuntuu kuin mittari ei laskisi ollenkaan, mutta loput puoli tankkia viisari laskee silmissä...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Juuri näin. Femman polttoainemittari ei ole edes puhtaasti mekaaninen, vaikka tankissa onkin pinnalla lilluva koho.Pakari kirjoitti:Lukema on hyvä, mutta mitään korrelaatiota todellisen kulutuksen kanssa sillä ei ole. Tuollaisiin lukemiin ei päästä edes pelkällä bensiinillä ja manuaalivaihteistolla ja puhumattakaan 50/50-e85 seossuhteesta.. 9-5:sen polttoainemittari on hyvinkin vain suuntaa-antava, tankilla käydessä voi yllättää... Ensimmäinen puolitankkia tuntuu kuin mittari ei laskisi ollenkaan, mutta loput puoli tankkia viisari laskee silmissä...
Tuon mekaanisen anturin signaali menee Trionicille, joka taas säätää polttoainemittarin viisaria omien kulutusparametriensä mukaisesti.
Parikin kertaa olen tuon havainnut, kun pitkän ajomatkan päätteeksi olen joutunut ajamaan "höyryilla". Säästeliäästi ajamalla DTE (Distance to empty) on kasvanut, mutta samalla on myös polttoainemittarin viisari noussut.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 15:16
Re: E85 polttoaineen käyttö bensa-Saabissa
Ajelua nyt takana reilut 4000km 50/50 suhteella ja vieläkin menee hyvin. Ei mitään oikkuilua Saabin puolesta. Tankilla olen käynyt mittarin ollessa noin puolessa. Viimeksi laitoin 15 litraa e10 ja niin paljon kuin mahtui e85 eli tällä kertaa meni 17 litraa kunnes naksahti. 50/50 suhde nyt siis ylitetty. Tankki jo taas puolessa eikä vieläkään mitään käytösoiretta havaittavissa. Seuraavaksi laitan 15 litraa e10 ja 25 litraa e85.saab9-5re85 kirjoitti:Nyt takana noin 2000km ajelua 50/50 seoksella. Lantrinkina toimii tavallinen e95-10.saab9-5re85 kirjoitti:Aloin testi mielessä ajelemaan re85 polttoaineella. Autona toimii Saab 9-5 2.3t 170hv automaatti vm. 1998. ajettu 306500km.
Ainut muutos, jonka tein oli tulppien vaihto NGK BCPR7ES-11 mallisiin. Softa siis vakio, kuten loputkin autosta.
Kokeilu vielä vaiheessa, mutta toistaiseksi ei havaittavaa muutosta auton käytöksessä.
Tällähetkellä tankkaan 50/50 (bensaa ja re85). Tarkoitus on pikkuhiljaa siirtyä ajamaan pelkällä re85 polttoaineella.
Auto on moottoriltaan toistaiseksi ehjä. Pikkuvikojen vuoksi auton arvo on vain 1000€.
Tavoite olisi säästää tuo 1000€ tankkaamala re85 ilman softaa. Sitten voi hyvällä mielellä eläköittää(paalata) saabin
Päivittelen tätä foorumia kun/jos muutoksia tapahtuu
Matka-ajossa tuolla suhteella vakionopeussäätimen kanssa ajotietokoneen mukaan kulutus on 6.4l/100km sallittua maximi tieliikennenopeutta ajellen. Mielestäni erittäin hyvä lukema. Tankissa oli Helsingistä Joensuuhun ajettua vähän yli puolet tavaraa jäljellä, joten minulla ei ole syytä epäillä lukemia virheeliseksi.
Autossa ei ole vieläkään mitään oireita, hyvin tuntuisi toistaiseksi toimivan.
Avaimesta käyntiin ja ajoon. Rahaakin on jo säästynyt muutama kymppi
Oma ajoni koostuu taajama -ja moottoritie ajosta. (Kaupunki ajoa minulle ei tule.) Yhdistetty kulutus itse laskettuna, eikä sid ilmoittamana on pyörinyt 8-9 litran puolessa välissä. Riippuen onko ollut aamuvuorot ( ruuhkaa ) vai iltavuorot ( ei häiritsevää liikennettä ), ruuhkilla merkittävä vaikutus kulutukseen, aivan sama millä polttoaineella ajelee.
Saab 9-5 2.3t 170hv automaatti vm. 1998