Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
makela5
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 15:19

Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja makela5 »

Onko ideoita, kuinka saada auto käymään?

Avaimen ollessa pois lukosta, ratti ei ole lukossa, joten rattilukko ei ole mennyt päälle edellisen kerran sammuttaessa moottori.

Kun autoa yrittää käynnistää, ei virheilmoituksia tule, mutta startti ei pyöri lainkaan vaan kuuluu vain napsuna. Valot näyttäisi kuitenkin palavan kirkkaasti.

Olen yrittänyt avaimen renkutusta, akun irroitusta ja sulakkeet on katsottu.

Onko uusia ideoita? Onko akku voinut tyhjentyä?
Henri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 11:16

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Henri »

Itsellä teki aivan samoin tänään aamulla. Akusta loppunut puhti käynnistystä varten..käynnityskaapeleilla vain lisävirtaa ja kunnon lenkki jotta akku latautuu.
hamilton69
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 14:15

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja hamilton69 »

Usein tuo "napsunta" on tosiaan tarkoittanut heikkoa akkua.
9-3ss Vector 2.0t Aut. -03
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Valot ovat ledejä. ne palaa tai ei pala (eivät himmene kuten mummon corollassa). akku lopussa. (Näillä pakkasilla en muuta tekisi ongelman tullessa kuin löisi akkua laturiin)
makela5
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 15:19

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja makela5 »

Juu, akku oli tyhjentynyt. Kiitokset vaan. Ei nämä autot kyllä paljoa enää varottele tyhjenemisestä.
MTN_81
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 12:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MTN_81 »

makela5 kirjoitti:Juu, akku oli tyhjentynyt. Kiitokset vaan. Ei nämä autot kyllä paljoa enää varottele tyhjenemisestä.
Joo, se on aika jännä, että kyllä ne varottelee pesunesteen vähenemisestä vähän väliä, palaneista polttimoista jne., mutta esim. juuri akkujännitteen alhaisuudesta ei tule mitään varoitusta vaikka se ois aikas hyödyllinen tieto.

Mutta hyvä että vika selvis ja oli noin selkeä.
9-3 SC 2.0t Vector A5 MY06
Riksa
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:37
Paikkakunta: Oulu

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Minä menin eilen aamulla käynistämään autoa ja rattilukon solenoidi ei myöskään napsahtanut/jaksanut startata. Ajattelin että akku on jostain syystä loppunut. Annoin akulle reilut puolituntia virtaa ja käynistyi normaalisti. Tämän jälkeen ajoin akkutalolle jossa mittasivat akun ja sanoivat ettei akku ole voinut olla tyhjä. Testaus kuulema näytti että akun olisi pitänyt olla ainakín yön yli latauksessa. Voikohan vian aiheuttaa joku muu syy vaikka virtaa antaessa auto lähti normaalisti käyntiin ja ei ole sen jälkeen tehnyt samaa.

Ainut ero vian jälkeen minkä huomasin oli lasinnostimet. Ne eivät enää nouse ylös yhdellä kosketuksella. Tarvitseeko autoa käyttää piuhan päässä et saa toiminnon takaisin? Auto on 93 Aero -04.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Rattilukko ei napsahda, mutta auto käynnistyy normaalisti. Kun avaimen ottaa pois, rattilukko ei silloinkaan napsahda. Oire ilmeni sen jälkeen, kun otin akun irti ja irrotin liittimet takakontissa olevasta sähkökeskuksesta tutkiessani mahtuisiko vahvistin sinne piiloon. Mistä voisi johtua? Muita oireita ei ole kuin tuo rattilukon napsahtamattomuus.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

vitikka kirjoitti:Rattilukko ei napsahda, mutta auto käynnistyy normaalisti. Kun avaimen ottaa pois, rattilukko ei silloinkaan napsahda. Oire ilmeni sen jälkeen, kun otin akun irti ja irrotin liittimet takakontissa olevasta sähkökeskuksesta tutkiessani mahtuisiko vahvistin sinne piiloon. Mistä voisi johtua? Muita oireita ei ole kuin tuo rattilukon napsahtamattomuus.
Oletko ajanut autolla :?:
Itse kun olen irroittanut akkukaapeli joutuu autolla ajamaan pienen lenkin.
Sen jälkeen lukko toimii normaalisti.

Linee joku varotoimenpide
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Kiitos vinkistä! En ole vielä ajanut, mutta pitää käydä kokeilemassa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Noniin, kävin ajamassa parin kilometrin kierroksen ja nyt toimii taas rattilukko. Ei ollut siis sen kummemmasta asiasta kysymys. Mutta... Kun sammutin auton ja nousin pois kyydistä, huomasin, että oikean puolen ajovalo oli päällä. Avaimet taskussa. Kokeilin valonkatkaisimesta kääntää valot pois, mutta valo ei sammunut. Käynistin auton uudestaan ja sammutin, jolloin ajovalot sammuivat normaalisti. Onneksi oli jo hieman hämärää, että huomasin. Muuten olisi ollut aamulla akku tyhjä. Mistähän tuo valon päälle jääminen mahtaisi johtua?
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Hmm, olikos tuossa joku kotiinsaattelumoodi? Eli jos vilkkua käyttää sammutuksen jälkeen päällä niin valot jää vilkun puolelle hetkeksi palamaan... en tosin muista että itselläni tuollaista toimintoa olisi, mutta esim. volkkareissahan taitaa moinen nykyään löytyä.
9³ SC 1.8t
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vaageneissa se on ns ranskan parkki ja vilkku pitää jättää sille puolelle jolle haluaa sen jäävän palamaan ja sekin taisi olla tosiaan vain parkkivalo.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Ei ole SC:ssä sellaista. Avaimen viivanapista saa parkit ja vilkut palamaan joksikin aikaa (-30sek). Pitkiä vilauttamalla saa valot palamaan joksikin aikaa. Nyt jostain syystä toinen ajovalo jäi siis päälle enkä koskenut mihinkään vipstaakiin vaan sammutin auton normaalisti.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Pari iltaa sitten sammutin auton, otin avaimen lukosta ja laitoin ovet normaalisti lukkoon. Muutaman sekunnin kuluttua sisävalot syttyivät päälle. Aikani ihmeteltyäni menin autolle ja yritin saada valot sammimaan, mutta sepäs ei onnistunutkaan. Menin auton sisään ja käynnistin auton, sammutin ja otin avaimen pois virtalukosta. Radio jäi soimaan ja valot päälle. Lopulta muutaman kerran jälkeen sain auton normaalisti sammumaan eli kaikki sähköt pois päältä.

Seuraavana päivänä kävi pari kertaa niin, että rattilukko ei napsahtanut avainta poisotettaessa. Muutaman uusintayrityksen jälkeen se kuitenkin napsahti. Tänään aamulla sid herjasi "steering wheel malfunction" jne. ja rattilukkoa ei saanut pois päältä. Muutaman yrityksen jälkeen tuo kuitenkin aukesi. Aamupäivällä samaa tapahtui käynnistysvaiheessa, mutta myös sammuttaessa. Rattilukko ei siis napsahtanut sammuttaessakan jolloin radio jne. jäi soimaan. Mukavin hetki tapahtui erään kaupan pihassa jossa olimme 20 minuuttia parkissa ja minä ränkkäsin avainta lukkoon ja pois. Lopulta sain auton käyntiin ja ajoin 50km päässä olevaan merkkihuoltoon.

Merkkihuollossa sanottiin, että tänään ei onnistu vikakoodinluku, koska talossa ei ole ketään SAABin koulutuksen saanutta. Jes. Huomenna siis klo 8 uudestaan 50km suuntaansa merkkihuoltoon vikakoodien lukua varten.

Että sellaista tänään.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Vastaa Viestiin