Päivävalot og sport sedaniin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Eli onks joku viritellyt tollasia päivävalosarjoja vanhemmanmallin ss:ään.

Niin mihin ootte ne laittanut, onko tullut kuinka hölmön näköinen? Ku monesti noi jälkiasennetut on aika tökerön näköisiä. On toki hyviäkin virityksiä tullut tuolla tiellä vastaan. Eli kuvia kehiin.

Sitten miten johtojen veto. Onko mahdollista korvata toi ajovalojen kytkimen asento missä ei mitkään valot pala, niin sillä että edessä palais päivävalot ja takana ei mitään. Ja et se toimis niin, että kun auton sammuttaa. Niin myös valot samuis..?
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja Limu »

Ei ole vastaan tullut moniakaan hyvän näköisiä päivävaloja. Mutta olisko tuo nyt kuitenkin kaikein helpoin asentaa tuohon [ - ] "viiva" -nappiin. Ainakin johdotusten osalta selviää helpommalla.

Tuohon valokytkimeen asennus ei tietääkseni kytkintä rikkomatta onnistu. Koitin itse yhdistää kaksi kytkintä saadakseni etusumuvaloille haluamani kytkimen. Eipä onnistunut. Se piirilevy vaatii vähän enenmmän kolvaajan taitoja.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja eljass »

Itselläni on juuri kyseinen operaatio työn alla, eli alempaan säleikköön siististi huomivalojen asentaminen. Laitan vaikka kuvia esille, jahka saan tehtyä asennukset... Katsellaan kun kelit lämpenee ja löytyy aikaa.

Sitten itse kytkennästä, jota Mimmi on minulle selvittänyt. Eli ajovaloautomatiikka tulee olla ohjelmoituna niin, että 0-asennossa ei pala mitkään valot, 1-asennos parkit ja 2-asennossa ajovalot.

Sitten seuraavaksi etsitään moottortilan sähkökeskuksesta (se sulakerasia) virtaa, joka tulee vain auton ollessa käynnissä tai virrat päällä (+15). Itse työnsin sopivan abicoliittimen sellaiseen paikkaan, johon tuli virtaa mutta missä ei ollut sulaketta ja vedin/vedän sen huomiovalojen plussalle. Näin ollen huomiovalot saavat virtaa aina, kun avain on käännetty ON-asentoon tai auto on käynnissä.

Sitten huomiovalojen maadoitus. Se tehdään parkkipolttimon plussan kautta, eli ryöstetään parkin plussalta huomiovalojen miinukselle. Näin ollen huomiovalot maadoittuvat parkkipolttimon kautta kun parkit eivät ole päällä. Kun parkit käännetään päälle, huomiovalot sammuvat koska ne eivät pääse maadoittumaan. Ja ne LEDit eivät mene rikki eikä parkkivalojen pitäisi hehkua/välkkyä.

Omissa huomiovaloissa jotka ajattelin asentaa, on myös E-hyväksytyt parkkivalot. Eli käytännössä LEDit himmenevät. Nämä kytken siis niin, että maadoitan normaalisti maadoituspisteeseen valot, plussan otan sulakerasialta ja himmennystä/parkkivalotoimintoa varten ohjausvirran otan auton omien parkkien plussalta. Täytyy vielä vähän ihmetellä, että miltä parkit näyttävät puskurissa vai jätänkö vain huomiovalot sinne...
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja A.L. »

eljass kirjoitti:
Sitten huomiovalojen maadoitus. Se tehdään parkkipolttimon plussan kautta, eli ryöstetään parkin plussalta huomiovalojen miinukselle. Näin ollen huomiovalot maadoittuvat parkkipolttimon kautta kun parkit eivät ole päällä. Kun parkit käännetään päälle, huomiovalot sammuvat koska ne eivät pääse maadoittumaan. Ja ne LEDit eivät mene rikki eikä parkkivalojen pitäisi hehkua/välkkyä.
Ei pitäisi ei vaan hehkuu ne. Juuri tämän ohjeen mukaan kytkin huomiovalot ja kumpikin parkki hiiluu nyt pikkuisen.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

Teinijen ripustuksia. :D Tosi lapsellisen näköisiä .No se on minun mielipide. :wink:
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Onks noissa Saapin alkuperäisissä valoissa joku vika kun noita jälkikäteen asennettuja päivävaloja tarvitaan?
Sininen Saab 9-3, '99
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Onko kukaan laittanut päivävalot faceliftattuun SS/SC:hen? Olisi kiva nähdä kuvia.
Kun joskus tulee mieleen kuinka turha se on kuluttaa nuo xenonit kun ajaa päivällä, varsinkin nyt kun kesä on tulossa, ja on valoisaa melkein vuorakauden ympäri.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Minkähän takia nuo aurinkoa kirkkaammat päivävalot on yleensä asennettuna noin alas? Tarkoituksena lienee lienee kuitenkin parantaa ajoneuvon havaittavuutta.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja SS »

Yksi syy lienee se, ettei noita monessakaan autossa saa huomaamattomasti (=siististi) ylemmäs asennettua. Valokuvion muoto on sellainen, että valaisevat myös ylöspäin (toisin kuin ajo- tai sumuvalot), eli asennuskorkeus ei niin paljoa näkyvyyteen vaikuta.

Kytkennöistä: Motonetin LED-sarjoissa näyttää olevan helppo kytkentätapa. Plus ja miinus vaikkapa akulta ja lisäksi ohjausjohto parkeilta tai ajovaloilta. Ohjausjohto sammuttaa valot, muuten palavat aina kun laturi lataa (jännitteen tunnistus).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Spyker
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 13:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja Spyker »

On kyllä ihme villitys tuo päivävalot. Ihan ookoo mikäli tehtaalta lähtiessä autossa on tuommoset sisäänrakennettuna ajovaloumpioon, mutta nuo jälkikäteen laitetut on kyllä toinen toistaan hirveämmän näköisiä. Näyttää vaan aikamoinen hypetys olevan menossa noiden suhteen, tulee kokoajan vastaan jos jonkunnäköistä 80-90-luku kinneriä hirveine ledi-viuhkoineen.

Sori nyt tämmöne OT vuodatus, mutta tuo nyt vaan mielestäni ilmiönä lähentelee jo jotain kromivanne-look pölykapseleita. HUH!
Saab 9-3 SS
Yamaha R1
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Täysin samaa mieltä Spykerin kanssa.
Sininen Saab 9-3, '99
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Mielestäni ihan järkevää. Säästää sekä H7 että bensaa. Ainut negative on, että niitä saatetaan väärinkäyttää liian pimeällä. Itse nettietsiskelen sumuvalon aukkoon sopivaa päivänvaloa. Ehkä järkevintä tuninkia ja edullistakin vielä.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

pasijalmari kirjoitti:Mielestäni ihan järkevää. Säästää sekä H7 että bensaa. Ainut negative on, että niitä saatetaan väärinkäyttää liian pimeällä. Itse nettietsiskelen sumuvalon aukkoon sopivaa päivänvaloa. Ehkä järkevintä tuninkia ja edullistakin vielä.
Pidän perusteluasi huonona.
Monta normaalia H7 polttimoa on esim vuositasolla mennyt.

Xenon valoissa jotenkin ymmärrän asian, mutta toisaalta en.

Ensin hommataan hyvin näyttävät xnenonit ja sitten säästetään niitten käyttöä.
Ja kaiken kuukuraksi itketään miten kalliita on polttimot ja ballistit :D
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jmo
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja jmo »

kalle37 kirjoitti: Ensin hommataan hyvin näyttävät xnenonit ja sitten säästetään niitten käyttöä.
Ihan turhaanhan ne xenonit päivällä palaa, niin hyvin ne xenonit eivät kuitenkaan valaise että päivänvalolle pärjäisivät.

Jotkut pyöreät päivävalot sumareiden paikalla on omasta mielestä yleensä ihan ok-näköiset, mutta nuo ledirivistöt puskurin alla tai päällä eivät kyllä autoa ainakaan kaunista. Toki tehtävänsä yleensä hoitavat.
Viimeksi muokannut jmo, Su Huhti 25, 2010 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja VKe »

kalle37 kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:Mielestäni ihan järkevää. Säästää sekä H7 että bensaa. Ainut negative on, että niitä saatetaan väärinkäyttää liian pimeällä. Itse nettietsiskelen sumuvalon aukkoon sopivaa päivänvaloa. Ehkä järkevintä tuninkia ja edullistakin vielä.
Pidän perusteluasi huonona.
Monta normaalia H7 polttimoa on esim vuositasolla mennyt.

Xenon valoissa jotenkin ymmärrän asian, mutta toisaalta en.

Ensin hommataan hyvin näyttävät xnenonit ja sitten säästetään niitten käyttöä.
Ja kaiken kuukuraksi itketään miten kalliita on polttimot ja ballistit :D
Hyviä pointteja Kalle, noita sitä ittekin pohtii... !!!

En tosin tiedä mitä kustantaa alkuperäisten Xenonien polttaminen päivällä, aamulla, iltapäivällä, pimeellä ja yöllä per 100 tkm vs nuo tarvike-päivävalot, joten minulta puuttuu osin tietoa.
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin