Päivävalot og sport sedaniin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5375
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jani O kirjoitti:että päivänvalolle pärjäisivät
Just tätäen hiffaa, auttaisitteko tyhmää ymmärtämään...? Mikä tässä on se pointti et pitää pärjätä auringolle?
Sininen Saab 9-3, '99
jmo
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja jmo »

Päivällä valoja poltetaan vain siksi, että muut havaitsisivat auton paremmin. Kun käytetään päivävaloja, säästetään niitä kalliita xenoneita sinne pimeälle milloin niistä on jotain hyötyäkin.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Mikä niissä xenoneissa on niin kallista, että pitää säästää? Jos oletetaan, että xenonpolttimot kestää vaikkapa 2 vuotta (reilusti alakanttiin) ja polttimopari esim. ebaysta maksaa 80€, hintaa tulee vuodelle 40€. Paljon niistä päivävaloista kannattaa maksaa, että säästö on merkittävää? Ainakin oma taloudellinen tilanne sallii xenonien polttamisen myös päivällä ja luulen, että niin sallii myös kaikkien muidenkin jotka ovat maksaneet autosta jossa on xenonit.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Harald Hirmuinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja Harald Hirmuinen »

Jos lompuuki on kestänyt ostaa auton jossa on xenonit / on ollu varaa asentaa ne jälkikäteen, lienee varaa myös ostaa xenonpolttimoita.

Edit; siinäpä se jo vitikan toimesta olikin sanottu.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja SS »

Päivävalojen valaisukulma on huomattavasti laajempi kuin xenoneilla --> näkyvät päivällä paremmin muuallekin kuin suoraan nokan eteen.

Xenoneiden säästämisessä ei liene kyse pelkästä rahasta. Valaisuteho himmenee käyttöiän myötä eikä niiden vaihto kaikkiin autoihin liene ihan pieni homma. Jos polttimoihin menee 40e vuodessa, ei 60e investointi LED-huomiovaloihin ole kovin paljoa. Lisäksi mukaan tulee pienoinen polttoainesäästö.

H7-polttimot ovat xenoneita halvempia, mutta niidenkin vaihto moneen nykyautoon on melkoisen tuskaista hommaa. Puhumattakaan parkeista, rekisterikilven valoista tms.

On kunkin oma asia, millaisia valovirityksiä autoonsa laittaa. Kyllä tuolla tien päällä näkyy paljon häiritsevämpiäkin asioita kuin jotkut huomiovalot...
Jos lompuuki on kestänyt ostaa auton jossa on xenonit / on ollu varaa asentaa ne jälkikäteen, lienee varaa myös ostaa xenonpolttimoita.
Tämä logiikka ei meikäläisen kaaliin mahdu. Kai nyt suurimmalla osalla on rahalle muutakin käyttöä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Harald Hirmuinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja Harald Hirmuinen »

SS kirjoitti:On kunkin oma asia, millaisia valovirityksiä autoonsa laittaa. Kyllä tuolla tien päällä näkyy paljon häiritsevämpiäkin asioita kuin jotkut huomiovalot...
Nimenomaan näin. Kukin tyylillään! Itsehän tihrustan virtsankeltaisilla halogeeni-saunalyhdyillä :mrgreen:
Tämä logiikka ei meikäläisen kaaliin mahdu. Kai nyt suurimmalla osalla on rahalle muutakin käyttöä.
Onpa varmasti, mutta itse näen asian niin että taloudenpito ja auton hankinta suunnitellaan niin ettei autoa / sen varusteita / jälkiasennusxenoneita viimeisillä rahoilla ostella.
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja aero »

Jani O kirjoitti:Ihan turhaanhan ne xenonit päivällä palaa, niin hyvin ne xenonit eivät kuitenkaan valaise että päivänvalolle pärjäisivät.
Jep. Itekin saatan harkita moisia sitten, kun auton takuu on ohi, että päivävaloautomatiikan rakentaminen ei vaikuta takuuseen negatiivisesti. Osaan nimittäin ihan rehellisesti sanoa unohtavani sen valokatkaisijan räpeltämisen, kun ei sitä ennenkään ole tarvinnut räpeltää (paitsi B7 audissa pudottaa parkeille, että pitkillä näki edes jotain...).
vitikka kirjoitti:Mikä niissä xenoneissa on niin kallista, että pitää säästää? Jos oletetaan, että xenonpolttimot kestää vaikkapa 2 vuotta (reilusti alakanttiin) ja polttimopari esim. ebaysta maksaa 80€, hintaa tulee vuodelle 40€. Paljon niistä päivävaloista kannattaa maksaa, että säästö on merkittävää?
Ne polttimot (kuten moni muukin vastaava osa) kärsii käyttöajasta, ei olemassaolosta, joten kestoikä vuosissa on vähän hukkaanheitettyä arviointia. Veikkaan, että 2 vuoden kohdalla mulla on keulalla ellei toiset niin jo kolmannet xenon-polttimot. Jälleen kerran ollaan aiheessa, jossa auton käyttömäärä ja -tapa vaikuttaa reilusti - jos ajaa pääosin hämärällä/pimeällä (esim. talviauto henkilöllä, joka ajaa kesät vaikka cabbella ja prätkällä), ei päivävaloilla tee välttämäti mitään, jos taasen ajotunteja tulee valoisan aikaan, voivat ne hyvinkin maksaa itsensä jo vuodessa takaisin.
Harald Hirmuinen kirjoitti:Jos lompuuki on kestänyt ostaa auton jossa on xenonit / on ollu varaa asentaa ne jälkikäteen, lienee varaa myös ostaa xenonpolttimoita.
SC oli halvempi xenoneilla kuin se olisi ollut halogeeneilla (joo, tiedän, näin ei yleensä ole). Revi siitä, kun noin pystyt yleistämään ;).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Harald Hirmuinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja Harald Hirmuinen »

aero kirjoitti:SC oli halvempi xenoneilla kuin se olisi ollut halogeeneilla (joo, tiedän, näin ei yleensä ole). Revi siitä, kun noin pystyt yleistämään ;).
Oho! Paljonkos oli hintaero?

No mutta sulla on säästyny sitte rahaa niihin xenonpolttimoihin vaikka kuinka :mrgreen:
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja aero »

Harald Hirmuinen kirjoitti:Oho! Paljonkos oli hintaero?
Sanotaan että merkittävästi :D.
Harald Hirmuinen kirjoitti: No mutta sulla on säästyny sitte rahaa niihin xenonpolttimoihin vaikka kuinka :mrgreen:
No oikeastaan ei - meinasin ostaa perusmustan SS TiD Linearin halogeeneilla, mutta sain yksilöstä niin hyvän tarjouksen, että vain pienellä nostolla edellämainittuun ostinkin metalliharmaan SC TiDS Vectorin xenoneilla. Ainoa miinus tuossa erossa on farkkukori (SS on nätimpi), mutta onhan siinäkin toki etunsa - ja muut plussat kyllä voittaa tuon ulkonäköseikan mennen tullen.
Mimmi kirjoitti: Ei muuten vaikuta, ihan normaali takuu pysyy, jopa xenoneissa.
Halleluja, jos tuohon on edes mahdollisuus, niin pitää vielä varmistaa myyjäliikkeeltä. En ole tullut edes kysyneeksi, kun olen suoriltani luullut, että systeemin vaatiessa jonkinverran rakentamista (ja oletettavasti valokatkaisijan ranettamista - vai löytyykö autosta valmis tuki moisille toiminnoille?) olisi operaatiolla takuuvaikutuksia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja 966 »

Onko kukaan keksinyt, millä valojen vikailmoitukset saa estettyä päivänvaloilla ajellessa, siis valokytkin 0-asennossa. Voiko vikailmoitukset poistaa ohjelmallisesti (techillä?) Ikävä katsella vikailmoja aina ajellessa tai kuitata joka ajoon lähdössä.
ps. koko can-väylät sais kyllä upottaa mariaanien hautaan ja pari laivalastillista kiviä päälle. Omalla kohdalla riesana rakentelussa niin autossa (Saab) kuin prätkässä (Bmw) ja kelkassa (Ski-doo). Pientä paineen purkua, kun pyörävetoiset työn alla ja telapeli odottaa vuoroaan (xenoneita).
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja aero »

Mimmi kirjoitti:Autossa on valmis tuki em. asialle, valokytkintä ei raneteta.
No sittenhän tuo menee jopa helpoksi. Listaappa joutessasi, mitä orggispalikoita tarvitaan/on mahdollista saada - löytyykö esim. valoanturia orggisosana ja tarviiko tarvikkeena ostaa muuta kuin itse valot (vai saako jopa niitä alkuperäisenä 8O tai omaako viiruparkit myös päivävalotoiminnon)?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja aero »

Mimmi kirjoitti:Päivävalot keulalle 2 johtoa auton johtosarjaan kiinni.
Valokytkintä joudut edelleen sitten kääntelemään pimeän tullessa, jotta ajovalot palaisivat.
...eli sille automatiikalle ei olekaan tukea. Vissiin siis paluu alkuperäiseen plaaniin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja 966 »

Kyllä ainakin -06 sportcombiin tulee valoista vikailmo jos ajaa ilman valoja, siis valokytkin 0-asennossa, oli päiväajovaloja tai ei.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Päivävalot keulalle 2 johtoa auton johtosarjaan kiinni.
Valokytkintä joudut edelleen sitten kääntelemään pimeän tullessa, jotta ajovalot palaisivat.
Mihinkä kohtaan?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Päivävalot og sport sedaniin

Viesti Kirjoittaja A.L. »

pasijalmari kirjoitti:
Päivävalot keulalle 2 johtoa auton johtosarjaan kiinni.
Valokytkintä joudut edelleen sitten kääntelemään pimeän tullessa, jotta ajovalot palaisivat.
Mihinkä kohtaan?
Päivävalon (-) tulee parkin (+) kiinni. Tätä kai tässä haetaan?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin