Polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja saabillua »

kauas olette eberiä huudattaneet? onko minimi aikaa?

mitens esim. -30 asteessa, kannattaako laittaa vaikka pari tunnin settiä peräkkäin?

kokemuksia siis kaivataan, eikä mitään "ohjekirjassa kerrotaan miten lämmitin toimii"
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kyllä ainakin minulla puoli tuntia on riittänyt -30 pakkasellakin, sisätilat ei toki kovin lämpöiset ole vielä tuon jälkeen mutta lämpeää suht nopeasti kun lämmitin jatkaa toimintaansa auton käynnistyksen jälkeenkin. Esilämmitys sammuu ainakin minulla 30min käytön jälkeen automaattisesti. Eipä ole tullut kokeiltua että jos laittaisi esim. Timer1 7:00 ja Timer2 7:31. Kaipa tuolla saisi tunninkin lämmitystä jos haluaisi. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
aero
-
Viestit: 8679
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja aero »

saabillua kirjoitti:kauas olette eberiä huudattaneet? onko minimi aikaa?
Harvoin tuo alle varttituntia mulla pöhisee. Kai se vähempikin "riittäisi", mutta ei tuosta hirmuista haittaakaan ole (polttoaine tietty tuntuu köyhästä kalliilta).
saabillua kirjoitti: mitens esim. -30 asteessa, kannattaako laittaa vaikka pari tunnin settiä peräkkäin?
Ainakin ärmätimpi orggislämmitin sammuu automaattisesti 30min kohdalla. Viime talven kovimmilla pakkasilla (-32 - -34) olisin tahtonut pidempää lämmitysaikaa (vaikka auto lämpiää huomattavasti ulkoilmaan nähden, on se silti vielä melko kylmä ja lasi huurtuu hengityksestä). Toisaalta viime talvena tartti jo näytellä välillä akkulaturia, kun parina päivänä työmatkan (1h/sivu) lisäksi tuli ajettua pari lyhyempää pätkää, niin sähkö pääsi käymään vähiin...
jmaatta kirjoitti:Eipä ole tullut kokeiltua että jos laittaisi esim. Timer1 7:00 ja Timer2 7:31. Kaipa tuolla saisi tunninkin lämmitystä jos haluaisi. :)
Ei onnistu, kun päälle ei jää kuin yksi ajastin kerrallaan. Nuo kolme vaihtoehtoa ovat ihan valitettavasti vain muistipaikkoja kellonajoille.

Lisätään vielä, että tehokkaan ja lyhytaikaisen lämppärin ikävä puoli on ajastuksen tarkkuus. Tuolla talven pakkasilla pitää oikeasti ajoittaa aamulähtö aika tarkasti. Jostain 2h tolpattamisesta jos lähteekin 10min aikaisemmin, ei se hirveästi merkitse, mutta jos puolen tunnin eberöinnin kanssa tekee saman, jää kolmannes esilämmityksestä väliin ja auto on huomattavasti kylmempi kuin sillä 30min eberöinnillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja saabillua »

aina oppii uutta, lämmitin on siis vain 30min kerrallaan päällä. olin siinä käsityksessä että tunnin pöhisee.

olin kai olettanut sen siitä kun töissä joutuu käyttämään webaston tuotteita, joissa lämmitys on aina tuon 60min.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja hz81 »

saabillua kirjoitti:aina oppii uutta, lämmitin on siis vain 30min kerrallaan päällä. olin siinä käsityksessä että tunnin pöhisee.

olin kai olettanut sen siitä kun töissä joutuu käyttämään webaston tuotteita, joissa lämmitys on aina tuon 60min.
Tämän lämmitysajan voi käsitykseni mukaan muuttaa Tech:llä 45 tai 60 minuuttiin.
Itse tein kovemmilla pakkasilla niin, että kun olin ajastanut lämmityksen, kävin autolla noin puolessa välin lämmitystä laittamassa SID:stä manual start. Tällöin lämmitin jatkaa lämmitystä seuraavat 30 min ilman sammumista. Itsellä Defan kiinteä laturi huolehtii virran riittävyydestä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
aero
-
Viestit: 8679
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja aero »

hz81 kirjoitti:Tämän lämmitysajan voi käsitykseni mukaan muuttaa Tech:llä 45 tai 60 minuuttiin.
Foorumilta karanneen tekittäjä-Mimmin mukaan ei pysty. Vanhemmissa, joissa on heikkotehoisempi (3,3kW) lämppäri on ymmärtääkseni tuo 45min lämmitysaika.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja hz81 »

aero kirjoitti:
hz81 kirjoitti:Tämän lämmitysajan voi käsitykseni mukaan muuttaa Tech:llä 45 tai 60 minuuttiin.
Foorumilta karanneen tekittäjä-Mimmin mukaan ei pysty. Vanhemmissa, joissa on heikkotehoisempi (3,3kW) lämppäri on ymmärtääkseni tuo 45min lämmitysaika.
Tästä on vähän kahta versiota olemassa. Muistelen, että tälläkin foorumilla oli joku jolla tuo lämmitysaika oli pidempi.

Omassa ex. 9-3OG TiD:ssä lämmitysaika oli 60 minuuttia ja siinä 3.3kW lämmitin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
aero
-
Viestit: 8679
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja aero »

Njoo, tuo 3,3kW ja 60min kävisi mielestäni ihan järkeen ja kuulostaa huomattavasti mukavammalta kuin 5kW ja 30min.

Huudetaas tuuleen: jos jollakulla on NG9-3 -diesel, jossa on tehtaalta 5kW eberi ja joko 45 tai 60min käyntiaika, niin saa ilmoittautua. Saa myös ilmoittautua jos on onnistunut vaihtamaan tuota käyntiaikaa (mua kiinnostaisi kovasti nostaa se tuntiin).

Saa myös ilmoittautua jos on onnistunut vaihtamaan sitä eberin automaattikäynnistyksen lämpötilarajaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Ite käytän lyhyehkön työmatkan takia max 20 min. alle -15 pakkasilla, mikä on riittänyt suht hyvin. Tällä varmistaa akun riittävyyden. Tulipalopakkasilla lämmitän helposti yli puolituntia ja annan sitten ladata akkua vaikka tyhjäkäynnillä. Ja helposti tulee muutakin ajoa kun vain työmatkat, niin siinä se taas latautuu. Pisin aika oli yli tunnin ja akussa oli ainaki silloin vielä virtaa.

Mutta, eikös se niin ole, että sisätilanpuhallin kuluttaa virtaa eniten? Eli jos lämmittää vain sen aikaa, että moottori on lämmin (sisäpuhallinhan käynnistyy vasta kun moottori on lämmennyt riittämiin), niin ei pitäis pahastikaan akkua syödä. Ja kun moottori on lämmin, niin puhaltaahan se heti sitä lämmintä sisään, kun starttaa... Näin olen siis ajatellut asian.

Mulla on 4,3 kw jälkiasennuseber ja hyvin on riittänyt potku, toisin kuin niiiin monet muuta väittivätkin ennen laitteen hankintaa. "high" teholla sitä potkua on sen verran, että normipakkasilla sisätila käy jopa hikiseksi :) "eco" asennolla pidän pikkupakkasilla. Mikähän lienee tehoero noillakin lämmitysasetuksilla?!
Vastaa Viestiin