Ohjaustehostinko rallattaa?
Ohjaustehostinko rallattaa?
Haku ei tuottanut tulosta joten rohkaisinpa mieleni ja avasin uuden aiheen:
Jo vuoden päivät (ehkä kahden) on -04 SS 1.8t kylmäkäynnistyksissä ajoittain rallattanut hetken ja äänestä päätellen olen (ilmeisesti virheellisesti) olettanut että jokin venttiilinostimien hydrauliyksiköistä vähän vuotaa. Viimeaikoina tuota rallatusta on kuulunut käynnistettäessä hieman useamminkin, ja voimakkaampana tiheämpänä rallatuksena aivan kuin useamman venttiilinostimen hydrauliyksikkö kävisi kuivana.
Outoa on kuitenkin ollut, että vaikka koneen antaa käydä ei rallatus nykyään välttämättä lopu, mutta jos koneen pysäyttää ja käynnistää uudelleen käy se välittömästi nätisti ja hiljaa. Tänään havaitsin toistuvasti, että kun rallatus jää käynnistyksen jälkeen päälle hiljenee se heti kun rattia kääntää sen verran että servo saa töitä, ja kun ratin liike lakkaa alkaa rallatus uudestaan loistaakseen taas poissaoloaan jos rattia kääntää tai käynnistää koneen uudelleen. Jos kone käynnistyy rallattamatta ei se ala rallattamaan kesken ajon eikä lyhyen stopin jälkeen moottorin ollessa vielä lämmin. Ellei rallatusta kuulu ei tehostin turhia ääntele ja nesteetkin ovat sisällä pysyneet. 100tkm tuli juuri mittariin joten onko nyt sen servon aika täysi?
Jo vuoden päivät (ehkä kahden) on -04 SS 1.8t kylmäkäynnistyksissä ajoittain rallattanut hetken ja äänestä päätellen olen (ilmeisesti virheellisesti) olettanut että jokin venttiilinostimien hydrauliyksiköistä vähän vuotaa. Viimeaikoina tuota rallatusta on kuulunut käynnistettäessä hieman useamminkin, ja voimakkaampana tiheämpänä rallatuksena aivan kuin useamman venttiilinostimen hydrauliyksikkö kävisi kuivana.
Outoa on kuitenkin ollut, että vaikka koneen antaa käydä ei rallatus nykyään välttämättä lopu, mutta jos koneen pysäyttää ja käynnistää uudelleen käy se välittömästi nätisti ja hiljaa. Tänään havaitsin toistuvasti, että kun rallatus jää käynnistyksen jälkeen päälle hiljenee se heti kun rattia kääntää sen verran että servo saa töitä, ja kun ratin liike lakkaa alkaa rallatus uudestaan loistaakseen taas poissaoloaan jos rattia kääntää tai käynnistää koneen uudelleen. Jos kone käynnistyy rallattamatta ei se ala rallattamaan kesken ajon eikä lyhyen stopin jälkeen moottorin ollessa vielä lämmin. Ellei rallatusta kuulu ei tehostin turhia ääntele ja nesteetkin ovat sisällä pysyneet. 100tkm tuli juuri mittariin joten onko nyt sen servon aika täysi?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
onhan tehostimessa oikea määrä öljyä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Juu, öljyä on yli mittatikun asteikon puolivälin. Ei ole ollut tarvetta lisäillä joten alkuperäistavaraa on... onko tuollakin jokin vaihtoväli?
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Ei vaihtoväliä - yleensä vaihtuu luonnollisesti, kun joutuu vaihtamaan tehostajan pumpun/stefan .m&m kirjoitti:Juu, öljyä on yli mittatikun asteikon puolivälin. Ei ole ollut tarvetta lisäillä joten alkuperäistavaraa on... onko tuollakin jokin vaihtoväli?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Hihnan kiristimen rullan laakerit lopuillaan. ohjaustehostin ottaa sähköä--> raisittaa laturia-->hihna kiristyy-->ohjainrullan laakeri jurisee. vaihda hihna ja rulla.
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Mahtaako tuo hydraulinen tehostin nyt niin paljoa sähköä ottaa... Vaihtoon meni nyt aluksi kuitenkin tuo öljy kun ei se paljoa maksa - aika näyttää oliko turhaa työtä.Poikarukka kirjoitti:Hihnan kiristimen rullan laakerit lopuillaan. ohjaustehostin ottaa sähköä--> raisittaa laturia-->hihna kiristyy-->ohjainrullan laakeri jurisee. vaihda hihna ja rulla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Tosiaan joo ei ollut sähköinen.. Voi sopivasti käytössä rasittaa koneetta ja kierrokset muuttuu. Itsellä teki aikoinaan vaihteen päälle kytkeminen automaatissa saman ilmiön. Mutta yksi äänen lähde voi olla kiristinrulla.
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
No senhän tuo tekee, että nostaa tyhjäkäynnin alhaiselta korkeammalle kun rattia vähän kääntää, mutta alhaiselle tyhjäkäynnille se laskee vasta kun moottori on lämmennyt.Poikarukka kirjoitti: Voi sopivasti käytössä rasittaa koneetta ja kierrokset muuttuu.
Nyt on kuitenkin tehostajassa uudet öljyt, oli vanhat jo aika tummaa tököttiä joten tuskin vaihdosta haittaakaan oli. Tehostin on nyt toiminut ongelmitta eikä rallatusta ole kuulunut (mutta taitaa servorempparahat mennä uusiin kääntölaakereihin, ellei peräti uusiin etujousiin). Pitää muistaa tuo laturin kuormituksen mahdollinen vaikutus jos jotain muita rallatuksia alkaa ilmetä.
Joten kiitos kaikille vastanneille vinkeistä ja neuvoista!
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Omasta autosta on kuulunut koko sen minulla olo ajan kylmänä käynnistettäessä jonkinmoinen nakutus/tikitys muutaman sekunnin ajan. Liekö kuvaamaasi rallatusta? Joku veikkaili aikoinaan äänen liittyvän lisäilmapumppuun (SAI-pumppu?), joka pukkaa ilmaa pakosarjaan kylmässä moottorissa. Meillä tuo ääni ei ole muuttunut, vaan aina kylmänä tikittää hetken ja käy sitten hiljaa. Tuo ääni kuuluu tosi selvästi auton sisälle, ulkopuolella en ole kuunnellut.
Lontoon kielellä lukee näin (http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=91733):
"If you read the WIS, you will note that the SAI is only used for a short time during a cold start. It is really not needed in most operating conditions."
Lontoon kielellä lukee näin (http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=91733):
"If you read the WIS, you will note that the SAI is only used for a short time during a cold start. It is really not needed in most operating conditions."
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Omassa vm -04 1.8t:ssä ei tuollaista lisäilmapumppua edes ole, liekö vm -03 ominaisuus tai muiden markkina-alueiden hössötyksiä? Tuo rallatus joka omasta lähti oli sitä luokkaa että siihen reagoi matkustajakin joka veikkasi jakopää- tai tasapainoakseliketjua.TST kirjoitti:Omasta autosta on kuulunut koko sen minulla olo ajan kylmänä käynnistettäessä jonkinmoinen nakutus/tikitys muutaman sekunnin ajan. Liekö kuvaamaasi rallatusta? Joku veikkaili aikoinaan äänen liittyvän lisäilmapumppuun (SAI-pumppu?), joka pukkaa ilmaa pakosarjaan kylmässä moottorissa. Meillä tuo ääni ei ole muuttunut, vaan aina kylmänä tikittää hetken ja käy sitten hiljaa. Tuo ääni kuuluu tosi selvästi auton sisälle, ulkopuolella en ole kuunnellut.
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Aika selvä ääni kuuluu välissä itselläkin mutta enpä ole kertaakaan osannut miettiä että saisiko sen katoamaan rattia kääntämällä. Joka tapauksessa, taitaa mennä tänään syyniin ohjaustehostin jne, josko tuolta jotain selviäisi. Ulkolämpötilalla on ollut kyllä syy-seuraamussuhde äänen esiintymiseen, ainakin jossain määrin. Sen verran selvä ääni kuitenkin on että kuulostaa enemmänkin diisseliltä ajoittain ...m&m kirjoitti: Omassa vm -04 1.8t:ssä ei tuollaista lisäilmapumppua edes ole, liekö vm -03 ominaisuus tai muiden markkina-alueiden hössötyksiä? Tuo rallatus joka omasta lähti oli sitä luokkaa että siihen reagoi matkustajakin joka veikkasi jakopää- tai tasapainoakseliketjua.
Olen olettanut että kyseessä olisi tosiaan venttiilinnostimien ääni, mutta pitääpä tosiaan yrittää huomioida muutkin mahdolliset vaihtoehdot.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
itellä sama juttu aina silloin tällöin käynnistettäessä. pohdiskelin kanssa aikani, että mistä johtuisi mutta ajattelin sen kanssa olevan jonkun pumpun tikitystä kylmänä käynnistettäessä.m&m kirjoitti:TST kirjoitti:Omasta autosta on kuulunut koko sen minulla olo ajan kylmänä käynnistettäessä jonkinmoinen nakutus/tikitys muutaman sekunnin ajan. Liekö kuvaamaasi rallatusta? Joku veikkaili aikoinaan äänen liittyvän lisäilmapumppuun (SAI-pumppu?), joka pukkaa ilmaa pakosarjaan kylmässä moottorissa. Meillä tuo ääni ei ole muuttunut, vaan aina kylmänä tikittää hetken ja käy sitten hiljaa. Tuo ääni kuuluu tosi selvästi auton sisälle, ulkopuolella en ole kuunnellut.
#4685
Saab 9-3sc 1.8tA Vector -06 med BSR stage 1
Saab 9-3sc 1.8tA Vector -06 med BSR stage 1
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
jou,
hiukan ohi otsikon menee, mutta käykö ohjaustehostin öljyksi dexron 2 ?
hiukan ohi otsikon menee, mutta käykö ohjaustehostin öljyksi dexron 2 ?
sc 1.8t -o6
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Omassa '03 9-3 1.8t kuului vastaava ääni useasti kylmänä käynnistettäessä. Yleensä hävisi parin sekunnin jälkeen, joskus vasta käynnistettäessä uudestaan. Sitten siitä rupesi kuulumaan aika kova pauhu kun kierrokset nousi yli 3000 ja syy oli se tasapainoakselin rattaat + ketju. Ne kun rempattiin, ei sitä ääntä ole kuulunut. Mutta en siis sano varmaksi että syy on siinä.
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Talon SS eilen rallatti etenkin paikalla kääntäessä. Selvää oli, että ohjausta epäiltiin, mutta tarkkaa tietoa siitä, mistä ääni tulee ei ollut. Soitin PCS:n Rikulle. Hän sanoi, että etuiskareiden ylälaakerit ovat kuluneet, ja siihen on päivitysosat. Tämä ei ole ensimmäinen kerta ja ne on ennenkin vaihdettu eli mallikohtainen vika kait?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003