Tunkki hajosi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja vitikka »

06 SC:n tunkki teki oharit eilen. Olin laskemassa autoa alas, kun tunkki petti ja auto pamahti tonttiin. Kyllä säikäytti. Onneksi ei pettänyt aiemmin. Kannattaa tarkistaa oman tunkin kieteiden kunto sillä minun tunkissa ne kierteet ovat lähes hävinneet kierretangon keskiosasta. Saabilla on ikää reilut 4,5 vuotta joten pistää ihmettelemään tuo hajoaminen. Auto on ollut minulla viime kesästä ja sitä ennen leasingautona, joten tunkilla ei ole välttämättä edes kovin montaa renkaanvaihtoa tehty. Edessä on uuden tunkin osto ja se saa kyllä pysyä takakontissa niin kauan kunnes tulee rengasrikko eteen. Tässä taloudessa vaihtuu renkaat tästedes hallitunkin avustuksella.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
toyman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: To Helmi 04, 2010 11:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja toyman »

Itse en ole auton omiin tunkkeihin koskenutkaan sitten ensimmäisen renkaanvaihdon :D Pieni hallitunkki kulkee kätevästi takakontissa. Aina.
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja -pete »

Voin uskoa, että tunkin pettäessä jänskätti enemmän kuin oli tarpeen. Onneksi petti vasta alas ottaessa, eikä vahinkoa käynyt.

Itselläni on muutaman vuoden ollut (olisikohan 14,90 maksanut) hallitunkki ja sen hankkimisen jälkeen ei ole ollut tarve koskeakaan autojen omiin tunkkeihin.

Hallitunkin ainoa ongelma on se, että hiekalla vaihtaminen ei oikein sovinnolla onnistu. Mutta näemmä nykyjään saa halvalla pieniä pullotunkkejakin, jollainen on varmasti käytettävyydessä ja luotettavuudessa monen auton "emergency only" -tunkkeja parempi.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
pexi_9-3
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Joulu 22, 2008 23:26
Viesti:

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja pexi_9-3 »

20cm laudanpätkä tai pari + hallitunkki niin ei haittaa vaikka olis hiekkapiha tai vähän mutaistakin tienreunaa missä vaihtaa...
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jestas mitä luksusta jos hallitunkki mahtuu auton alle :roll:

Viikon aikana on veivattu varmaan 10 kertaa auto ylös tuolla säälittävällä keksinnöllä jota tunkiksi kutsuvat. Tai ei siinä tunkissa mitään varsinaista vikaa ole, mutta se veivi on aivan syvältä :evil:
Onneksi on minulla kestänyt kasassa toistaiseksi.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Nappe kirjoitti:Jestas mitä luksusta jos hallitunkki mahtuu auton alle :roll:

Viikon aikana on veivattu varmaan 10 kertaa auto ylös tuolla säälittävällä keksinnöllä jota tunkiksi kutsuvat. Tai ei siinä tunkissa mitään varsinaista vikaa ole, mutta se veivi on aivan syvältä :evil:
Onneksi on minulla kestänyt kasassa toistaiseksi.
Se veivi on syvältä :wink:
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Spyker
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 13:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja Spyker »

Thorhammer kirjoitti:
Nappe kirjoitti:Jestas mitä luksusta jos hallitunkki mahtuu auton alle :roll:

Viikon aikana on veivattu varmaan 10 kertaa auto ylös tuolla säälittävällä keksinnöllä jota tunkiksi kutsuvat. Tai ei siinä tunkissa mitään varsinaista vikaa ole, mutta se veivi on aivan syvältä :evil:
Onneksi on minulla kestänyt kasassa toistaiseksi.
Se veivi on syvältä :wink:

Ihan mielenkiintoisen tilaanteen aiheutti myös se kun piti ruveta tienpäällä rengasta vaihtamaan ja aikani konttia kaiveltuani huomasin, että ei ole kuin pelkkä tunkki, veivi puuttui kokonaan.

Ristikkoavain oli onneksi kontissa, että sai pyöränpultit auki ja joku Saabin oma meisseli sattu olemaan niin sai tunkkia pyöritettyä.

Veivin kuuluisi ilmeisesti pitää sisällään myös pyöränpultteihin käyvän hylsyn.
Saab 9-3 SS
Yamaha R1
toyman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: To Helmi 04, 2010 11:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja toyman »

Mullakin puuttuu varsi tunkista, mutta ristikkoavaimella olen hyvin saanut auton kohoamaan.
9-3 SS -03
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Muutaman kerran olen käyttänyt, mutta en enää koska sioitin reilu 16€ bilteman hallitunkkiin :D
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Veivissä ei ole pyöränpultteihin hylsy, se on ainoastaan sellainen luovasti taiteltu tanko jonka paikka on vararenkaan alla, päällimmäisenä. Varmaankin tästä syystä täysin käyttökelvoton, kun pitää mahtua sen vanteen sisälle :lol:

Pyöränpultteihin on sitten oma avain, ihan toimiva sellainen, putkimainen (vanhat oli muistaakseni umpikamaa), kaikessa pitää säästää, myös painossa :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja aero »

Nappe kirjoitti:Jestas mitä luksusta jos hallitunkki mahtuu auton alle :roll:
Voi muuten olla, ettei tonnarin kanssa enää moista ylellisyyttä suoraan ole. Noooh, ajaa renkaan parin tiilen päälle, jolloin alla on enemmän tilaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hallitunkin kanssa huomasin itse ihan ehdottomaksi siihen tunkkauspisteen muovipulikkaan sopivaksi veistetyn puupalan. Ilman sovitepalaa onnistuin pari noita pulikkaa saamaan hajalle. Onneksi ei käynyt pahemmin ja noita sai marmoritiskiltä järkihintaan. Ei kannata sovittaa pyöreää neliskulmaiseen koloon, ainakaan jos se pyöreä osa on isompi. :lol:

Femmaa ei ole vielä tarvinnut nostella. Pitäisi kait kurkata, minkälaiset tunkkauspisteet siinä on.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Niinhän sitä viisaat sedät puhuvat, että autojen omat tunkit ovat nykyään vain hätätapauksia varten.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

tsaarela kirjoitti:Hallitunkin kanssa huomasin itse ihan ehdottomaksi siihen tunkkauspisteen muovipulikkaan sopivaksi veistetyn puupalan.

Femmaa ei ole vielä tarvinnut nostella. Pitäisi kait kurkata, minkälaiset tunkkauspisteet siinä on.
Femman etupäätä pääset nostamaan suoraan apurungosta. Takapää sitten esimerkiksi veto/hinauskoukusta tai tukivarsista, mihin oma tunkki parhaiten sopii.

Femmassa riittää siis renkaidenvaihdossakin vain 2 nostokertaa, edestä ja takaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Tunkki hajosi

Viesti Kirjoittaja mike »

Jos ja kun tuo tunkki on monen autonvalmistajan mielestä vain hätätapauksia varten, niin silloin tunkissa sais olla merkintä siitä kuinka monta nostokertaa tunkki kestää.

Ilmeisesti autonvalmistaja pystyy sanomaan montako rengasrikkoa ja hätätilanteessa tapahtuvaa renkaanvaihtoa auton oletetulle käyttöiälle saa sattua.

Tyypillistä nykyäajan väärässä paikassa säästämistä tämäkin.

No onhan nuo renkaat mukavampi kyllä vaihtaa hallitunkilla kovalla alustalla, mutta minusta tunkin pitäisi kestää myös kausivaihdot.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin