Tunkki hajosi
Tunkki hajosi
06 SC:n tunkki teki oharit eilen. Olin laskemassa autoa alas, kun tunkki petti ja auto pamahti tonttiin. Kyllä säikäytti. Onneksi ei pettänyt aiemmin. Kannattaa tarkistaa oman tunkin kieteiden kunto sillä minun tunkissa ne kierteet ovat lähes hävinneet kierretangon keskiosasta. Saabilla on ikää reilut 4,5 vuotta joten pistää ihmettelemään tuo hajoaminen. Auto on ollut minulla viime kesästä ja sitä ennen leasingautona, joten tunkilla ei ole välttämättä edes kovin montaa renkaanvaihtoa tehty. Edessä on uuden tunkin osto ja se saa kyllä pysyä takakontissa niin kauan kunnes tulee rengasrikko eteen. Tässä taloudessa vaihtuu renkaat tästedes hallitunkin avustuksella.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Tunkki hajosi
Itse en ole auton omiin tunkkeihin koskenutkaan sitten ensimmäisen renkaanvaihdon Pieni hallitunkki kulkee kätevästi takakontissa. Aina.
Re: Tunkki hajosi
Voin uskoa, että tunkin pettäessä jänskätti enemmän kuin oli tarpeen. Onneksi petti vasta alas ottaessa, eikä vahinkoa käynyt.
Itselläni on muutaman vuoden ollut (olisikohan 14,90 maksanut) hallitunkki ja sen hankkimisen jälkeen ei ole ollut tarve koskeakaan autojen omiin tunkkeihin.
Hallitunkin ainoa ongelma on se, että hiekalla vaihtaminen ei oikein sovinnolla onnistu. Mutta näemmä nykyjään saa halvalla pieniä pullotunkkejakin, jollainen on varmasti käytettävyydessä ja luotettavuudessa monen auton "emergency only" -tunkkeja parempi.
Itselläni on muutaman vuoden ollut (olisikohan 14,90 maksanut) hallitunkki ja sen hankkimisen jälkeen ei ole ollut tarve koskeakaan autojen omiin tunkkeihin.
Hallitunkin ainoa ongelma on se, että hiekalla vaihtaminen ei oikein sovinnolla onnistu. Mutta näemmä nykyjään saa halvalla pieniä pullotunkkejakin, jollainen on varmasti käytettävyydessä ja luotettavuudessa monen auton "emergency only" -tunkkeja parempi.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: Tunkki hajosi
20cm laudanpätkä tai pari + hallitunkki niin ei haittaa vaikka olis hiekkapiha tai vähän mutaistakin tienreunaa missä vaihtaa...
Re: Tunkki hajosi
Jestas mitä luksusta jos hallitunkki mahtuu auton alle
Viikon aikana on veivattu varmaan 10 kertaa auto ylös tuolla säälittävällä keksinnöllä jota tunkiksi kutsuvat. Tai ei siinä tunkissa mitään varsinaista vikaa ole, mutta se veivi on aivan syvältä
Onneksi on minulla kestänyt kasassa toistaiseksi.
Viikon aikana on veivattu varmaan 10 kertaa auto ylös tuolla säälittävällä keksinnöllä jota tunkiksi kutsuvat. Tai ei siinä tunkissa mitään varsinaista vikaa ole, mutta se veivi on aivan syvältä
Onneksi on minulla kestänyt kasassa toistaiseksi.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1406
- Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Tunkki hajosi
Se veivi on syvältäNappe kirjoitti:Jestas mitä luksusta jos hallitunkki mahtuu auton alle
Viikon aikana on veivattu varmaan 10 kertaa auto ylös tuolla säälittävällä keksinnöllä jota tunkiksi kutsuvat. Tai ei siinä tunkissa mitään varsinaista vikaa ole, mutta se veivi on aivan syvältä
Onneksi on minulla kestänyt kasassa toistaiseksi.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Re: Tunkki hajosi
Thorhammer kirjoitti:Se veivi on syvältäNappe kirjoitti:Jestas mitä luksusta jos hallitunkki mahtuu auton alle
Viikon aikana on veivattu varmaan 10 kertaa auto ylös tuolla säälittävällä keksinnöllä jota tunkiksi kutsuvat. Tai ei siinä tunkissa mitään varsinaista vikaa ole, mutta se veivi on aivan syvältä
Onneksi on minulla kestänyt kasassa toistaiseksi.
Ihan mielenkiintoisen tilaanteen aiheutti myös se kun piti ruveta tienpäällä rengasta vaihtamaan ja aikani konttia kaiveltuani huomasin, että ei ole kuin pelkkä tunkki, veivi puuttui kokonaan.
Ristikkoavain oli onneksi kontissa, että sai pyöränpultit auki ja joku Saabin oma meisseli sattu olemaan niin sai tunkkia pyöritettyä.
Veivin kuuluisi ilmeisesti pitää sisällään myös pyöränpultteihin käyvän hylsyn.
Saab 9-3 SS
Yamaha R1
Yamaha R1
Re: Tunkki hajosi
Mullakin puuttuu varsi tunkista, mutta ristikkoavaimella olen hyvin saanut auton kohoamaan.
9-3 SS -03
Re: Tunkki hajosi
Muutaman kerran olen käyttänyt, mutta en enää koska sioitin reilu 16€ bilteman hallitunkkiin
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Tunkki hajosi
Veivissä ei ole pyöränpultteihin hylsy, se on ainoastaan sellainen luovasti taiteltu tanko jonka paikka on vararenkaan alla, päällimmäisenä. Varmaankin tästä syystä täysin käyttökelvoton, kun pitää mahtua sen vanteen sisälle
Pyöränpultteihin on sitten oma avain, ihan toimiva sellainen, putkimainen (vanhat oli muistaakseni umpikamaa), kaikessa pitää säästää, myös painossa
Pyöränpultteihin on sitten oma avain, ihan toimiva sellainen, putkimainen (vanhat oli muistaakseni umpikamaa), kaikessa pitää säästää, myös painossa
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Tunkki hajosi
Voi muuten olla, ettei tonnarin kanssa enää moista ylellisyyttä suoraan ole. Noooh, ajaa renkaan parin tiilen päälle, jolloin alla on enemmän tilaa.Nappe kirjoitti:Jestas mitä luksusta jos hallitunkki mahtuu auton alle
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tunkki hajosi
Hallitunkin kanssa huomasin itse ihan ehdottomaksi siihen tunkkauspisteen muovipulikkaan sopivaksi veistetyn puupalan. Ilman sovitepalaa onnistuin pari noita pulikkaa saamaan hajalle. Onneksi ei käynyt pahemmin ja noita sai marmoritiskiltä järkihintaan. Ei kannata sovittaa pyöreää neliskulmaiseen koloon, ainakaan jos se pyöreä osa on isompi.
Femmaa ei ole vielä tarvinnut nostella. Pitäisi kait kurkata, minkälaiset tunkkauspisteet siinä on.
Femmaa ei ole vielä tarvinnut nostella. Pitäisi kait kurkata, minkälaiset tunkkauspisteet siinä on.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Tunkki hajosi
Niinhän sitä viisaat sedät puhuvat, että autojen omat tunkit ovat nykyään vain hätätapauksia varten.
Re: Tunkki hajosi
Femman etupäätä pääset nostamaan suoraan apurungosta. Takapää sitten esimerkiksi veto/hinauskoukusta tai tukivarsista, mihin oma tunkki parhaiten sopii.tsaarela kirjoitti:Hallitunkin kanssa huomasin itse ihan ehdottomaksi siihen tunkkauspisteen muovipulikkaan sopivaksi veistetyn puupalan.
Femmaa ei ole vielä tarvinnut nostella. Pitäisi kait kurkata, minkälaiset tunkkauspisteet siinä on.
Femmassa riittää siis renkaidenvaihdossakin vain 2 nostokertaa, edestä ja takaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Tunkki hajosi
Jos ja kun tuo tunkki on monen autonvalmistajan mielestä vain hätätapauksia varten, niin silloin tunkissa sais olla merkintä siitä kuinka monta nostokertaa tunkki kestää.
Ilmeisesti autonvalmistaja pystyy sanomaan montako rengasrikkoa ja hätätilanteessa tapahtuvaa renkaanvaihtoa auton oletetulle käyttöiälle saa sattua.
Tyypillistä nykyäajan väärässä paikassa säästämistä tämäkin.
No onhan nuo renkaat mukavampi kyllä vaihtaa hallitunkilla kovalla alustalla, mutta minusta tunkin pitäisi kestää myös kausivaihdot.
Ilmeisesti autonvalmistaja pystyy sanomaan montako rengasrikkoa ja hätätilanteessa tapahtuvaa renkaanvaihtoa auton oletetulle käyttöiälle saa sattua.
Tyypillistä nykyäajan väärässä paikassa säästämistä tämäkin.
No onhan nuo renkaat mukavampi kyllä vaihtaa hallitunkilla kovalla alustalla, mutta minusta tunkin pitäisi kestää myös kausivaihdot.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334