Sauhua pukkaa
Sauhua pukkaa
Oireena autossani on runsas savutus varsinkin kiihdyttäessä, nokeaa auton perää oikein kunnolla. Vikakoodeja ei ole ilmennyt, ei syö oljyä tai nestettä ja muutenkin tuntuu vedot olevan kohdillaan. Polttoaineen keskikulutus pyörii 6.7-7 l/100km, samoissa lukemissa seurannan mukaan ollut jo kolme vuotta. Mistäpä vikaa runsaaseen savutukseen kannattaapi etsiä? Autolla ajettu 240000km (-03 2.2 Tid).
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Sauhua pukkaa
kannttaa sitä turboa tutkia lähemmin
Huohotinletkujen kunto/vaihto ei ole kallis operaatio
voi olla turbokin valmis vaikkeei öljyä paljoa syökkään
Huohotinletkujen kunto/vaihto ei ole kallis operaatio
voi olla turbokin valmis vaikkeei öljyä paljoa syökkään
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Sauhua pukkaa
Yhden huohotinletkun olen jokin aika sitten pannut vaihtoon, mutta täytyy vielä tarkistaa loputkin. Turbo on kerran vaihdettu 129000km kohdalla, joten kilometrien mukaan vika voisi kyllä olla siinäkin.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Sauhua pukkaa
onko pellin alla garret gt-17 ?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Sauhua pukkaa
mm .... juu, voi olla hyvin jo tuolla kilometrimäärällä entinen
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Sauhua pukkaa
Hinta turbolle Suomesta 800€-1200€, vastaavasti Briteistä tilattuna 400€ kotiin toimitettuna. Taitaa tilaus lähteä lähiaikoina.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Sauhua pukkaa
jeeps, ei nyt tule muutakaan mieleen jos huohotus letkut ja muutkin ovat ehjät niin turbo, kerran ei öljyä syö.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Sauhua pukkaa
Coolerin ja turbon letkujen kunto kannattaa tarkistaa.
Kondessi vesi jäätyessään saattaa halkaista coolerin.
Kondessi vesi jäätyessään saattaa halkaista coolerin.
Re: Sauhua pukkaa
Mietin että jos coolerissa tai letkuissa olisi vuotoa, niin huomaako sitä ajaessa (nykiminen tms.) Tosiaakin ainoa oire on tuo runsas savutus (ehkä hieman on polttoaineen kulutus noussut, arviolta pari desiä satkulle).
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Sauhua pukkaa
Jos savu on mustaa ja nokista niin veikkaisin tuota ahtopuolen vuotoa. Jos savu on sinistä niin sitten vika voi olla turbossa.
Minun edellisessä 9-3:ssa oli kaksi kertaa tuota savutus ongelmaa, ensimmäisellä kerralla oli cooleri halki ja toisella kerralla vika oli turbon letkussa, auto tuntui molemmilla kerroilla ihan normaalilta vain taustapeilistä näkyi nokipilvi kiihdyttäessä.
Minun edellisessä 9-3:ssa oli kaksi kertaa tuota savutus ongelmaa, ensimmäisellä kerralla oli cooleri halki ja toisella kerralla vika oli turbon letkussa, auto tuntui molemmilla kerroilla ihan normaalilta vain taustapeilistä näkyi nokipilvi kiihdyttäessä.
Re: Sauhua pukkaa
Lopullinen vika paikaillistui coolerista, ylimmäinen ritilä haljennut. Uusi hankittu ja asennettu paikoilleen (coolerin hinta 240€, Tornio, Ojanperä), savutus loppui ja auto tuntuu kulkevan todella hienosti Kiitokset ysi-3 vinkistä.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Sauhua pukkaa
Pakkasten alettua on kaksi kertaa tapahtunut seuraavaa, tänään viimeeksi. Käynnistettäessä auto lähtee vaivalloisesti käyntiin ja jää hetkeksi (noin 5 sekuntia) arpomaan pysyykö käynnissä vai ei. Moottori ei tunnu ottavan kierroksia, vaan jää siihen rajalle pysyykö käynnissä vai ei. Putkesta pukkaa paksua usvaa ja haisee todella voimakkaasti. Oikein pilvi auton ympärillä tämän jälkeen. Savu on jonkin verran tummempaa kuin normaalisti, mutta ei missään nimessä lähelläkään mustaa. Tämän viiden sekunnin jälkeen auto käy täysin normaalisti eikä muulloin ole esiintynyt mitään vikaa. Mistähän mahtaisi johtua?
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Sauhua pukkaa
Juurikin samanlaista oiretta on minun -03 bensa turbossa ilmennyt kun kokeilin E10 polttoainetta. Käynnistettäessä lähtee heikosti käyntiin, tyhjäkäynti sahaa, kova savutus ja kaasupoljin ei tunnu vaikkuttavan mihinkään, saattaa sammua. Noin 10 sek päästä käynti muuttuu normaaliksi ja raju savutus loppuu.
Ajoin tuon tankillisen E10 litkua puoleen väliin ja tankkasin 98 E5 ainetta. 98 seoksella ei mitään vastaavaa enää ilmennyt. Onkohan tuossa jokin osa rikki tai menossa rikki, mutta 98 aineella on toiminut hienosti kuten ennen E10 aikaa 95:llä toimi.
Kun kone on lämmennyt toimi nätisti E10 aineella, ainoastaan kylmänä (tai 2 h lohko lämmitettynä oikealla vesitilassa olevalla vastuksella) tyhjäkäynti hukassa.
Kun tuon 10 sek lämminnyt ei mitään ongelmaa
Ajoin tuon tankillisen E10 litkua puoleen väliin ja tankkasin 98 E5 ainetta. 98 seoksella ei mitään vastaavaa enää ilmennyt. Onkohan tuossa jokin osa rikki tai menossa rikki, mutta 98 aineella on toiminut hienosti kuten ennen E10 aikaa 95:llä toimi.
Kun kone on lämmennyt toimi nätisti E10 aineella, ainoastaan kylmänä (tai 2 h lohko lämmitettynä oikealla vesitilassa olevalla vastuksella) tyhjäkäynti hukassa.
Kun tuon 10 sek lämminnyt ei mitään ongelmaa
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower