Ostattelemassa 9-3 1.9TiDs manuaalia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Ostattelemassa 9-3 1.9TiDs manuaalia

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Mitä kannattaisi ottaa huomioon ostatellessa diesel 9-3:sta? Kuinka noissa kestää esim turbot? Laakerit yms. Pari autoa on kiikarissa, ja kummallakin ajettu n. 150 000km. Onkohan odotettavissa suurempiakin remontteja lähiaikoina?

Kiitoksia jo etukäteen :D
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Ostattelemassa 9-3 1.9TiDs manuaalia

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Ainakin kannattaa jakopään tilanne tarkastaa onko hoidettu, muuten voip olla kallista lystiä .... http://i294.photobucket.com/albums/mm87 ... 00x600.jpg
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Ostattelemassa 9-3 1.9TiDs manuaalia

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Auts, kuvassa näyttää melko kalliilta operaatiolta. Kiitos vinkistä :D
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Ostattelemassa 9-3 1.9TiDs manuaalia

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Uusi mylly autoon, egr- venttiili myös kulutustavaraa sekä imusarja läppineen.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Ostattelemassa 9-3 1.9TiDs manuaalia

Viesti Kirjoittaja mek »

Kuuntele tarkkaan kuuluuko kylmänä tyhjäkäynnillä yhtään mitään kolahteulua tai ylimääräisiä ääniä kytkimestä. Ne ovat kaksoismassavaihtipyörän hajoamisen ensimmäisiä oireita, ilmaantuivat omassa ex-Saabissani 150 tkm kohdalla ja 160 tkm menikin sitten koko kytkin-vauhtipyörä systeemi vaihtoon, 2200 EUR.

Eberin toiminta, mutta sen toimivuus tai toimimattomuus selviää yleensä vasta kovalla pakkasella. Varaudu tekemään vuosittain 500 euron remontti.

Selvitä koska EGR-venttiili on viimeksi putsattu. Koeajossa kiinnitä huomiota, nykiikö yhtään. Jos havaitset pientäkään nykimistä, tai jos 1400 - 1800 r/min välillä tuntuu voima olevan kadoksissa, on EGR tukossa. Voi vaatia myös koko imusarjan vaihdon, joissa tosin Saab voi tulla vastaan takuuajan jälkeenkin.

Etsi liukas paikka ja yritä suditella pikkuvaihteella ja tee äkkijarrutuksia. Jos ABS-keskusyksiköstä kuuluu kiljuva ääni, vaadi vaihdattamaan se kaupan ehtona.

Tietty samat etujousituksen ja takaylätukivarren kolinat kuin bensamalleissakin. Ne on tosin onneksi edullisempia korjata ja hyvillä tarvikeiskareilla (Koni FSD tms.) kestää alkuperäisiä paremmin.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Ostattelemassa 9-3 1.9TiDs manuaalia

Viesti Kirjoittaja vili1 »

mek kirjoitti:Kuuntele tarkkaan kuuluuko kylmänä tyhjäkäynnillä yhtään mitään kolahteulua tai ylimääräisiä ääniä kytkimestä. Ne ovat kaksoismassavaihtipyörän hajoamisen ensimmäisiä oireita, ilmaantuivat omassa ex-Saabissani 150 tkm kohdalla ja 160 tkm menikin sitten koko kytkin-vauhtipyörä systeemi vaihtoon, 2200 EUR.

Eberin toiminta, mutta sen toimivuus tai toimimattomuus selviää yleensä vasta kovalla pakkasella. Varaudu tekemään vuosittain 500 euron remontti.

Selvitä koska EGR-venttiili on viimeksi putsattu. Koeajossa kiinnitä huomiota, nykiikö yhtään. Jos havaitset pientäkään nykimistä, tai jos 1400 - 1800 r/min välillä tuntuu voima olevan kadoksissa, on EGR tukossa. Voi vaatia myös koko imusarjan vaihdon, joissa tosin Saab voi tulla vastaan takuuajan jälkeenkin.

Etsi liukas paikka ja yritä suditella pikkuvaihteella ja tee äkkijarrutuksia. Jos ABS-keskusyksiköstä kuuluu kiljuva ääni, vaadi vaihdattamaan se kaupan ehtona.

Tietty samat etujousituksen ja takaylätukivarren kolinat kuin bensamalleissakin. Ne on tosin onneksi edullisempia korjata ja hyvillä tarvikeiskareilla (Koni FSD tms.) kestää alkuperäisiä paremmin.
Kiitoksia erittäin tyhjentävästä ja asiallisesta vastauksesta. Eiköhän näillä eväillä pärjätä :D
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostattelemassa 9-3 1.9TiDs manuaalia

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

mek kirjoitti:Kuuntele tarkkaan kuuluuko kylmänä tyhjäkäynnillä yhtään mitään kolahteulua tai ylimääräisiä ääniä kytkimestä. Ne ovat kaksoismassavaihtipyörän hajoamisen ensimmäisiä oireita, ilmaantuivat omassa ex-Saabissani 150 tkm kohdalla ja 160 tkm menikin sitten koko kytkin-vauhtipyörä systeemi vaihtoon, 2200 EUR.

Eberin toiminta, mutta sen toimivuus tai toimimattomuus selviää yleensä vasta kovalla pakkasella. Varaudu tekemään vuosittain 500 euron remontti.

Selvitä koska EGR-venttiili on viimeksi putsattu. Koeajossa kiinnitä huomiota, nykiikö yhtään. Jos havaitset pientäkään nykimistä, tai jos 1400 - 1800 r/min välillä tuntuu voima olevan kadoksissa, on EGR tukossa. Voi vaatia myös koko imusarjan vaihdon, joissa tosin Saab voi tulla vastaan takuuajan jälkeenkin.

Etsi liukas paikka ja yritä suditella pikkuvaihteella ja tee äkkijarrutuksia. Jos ABS-keskusyksiköstä kuuluu kiljuva ääni, vaadi vaihdattamaan se kaupan ehtona.

Tietty samat etujousituksen ja takaylätukivarren kolinat kuin bensamalleissakin. Ne on tosin onneksi edullisempia korjata ja hyvillä tarvikeiskareilla (Koni FSD tms.) kestää alkuperäisiä paremmin.
Löyhästi asiaan liittyen; omassani kuuluu sivuääni kun kytkintä tyhjäkäynnillä painaa hieman. Siis kytkin ylhäällä ei kuulu ja kun se on pohjassa niin ei kuulu vaan ainoastaan siis kun kytkintä hieman painaa. Huoltolapussakin oli kommentti että vauhtipyörä ääntää kun kytkintä painaa. Lieköhän syytä olla huolissaan?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Ostattelemassa 9-3 1.9TiDs manuaalia

Viesti Kirjoittaja mek »

jmaatta kirjoitti:Löyhästi asiaan liittyen; omassani kuuluu sivuääni kun kytkintä tyhjäkäynnillä painaa hieman. Siis kytkin ylhäällä ei kuulu ja kun se on pohjassa niin ei kuulu vaan ainoastaan siis kun kytkintä hieman painaa. Huoltolapussakin oli kommentti että vauhtipyörä ääntää kun kytkintä painaa. Lieköhän syytä olla huolissaan?
Oman kokemuksen perusteella olisin huolestunut ja veikkaan, että kestää korkeintaan 20 tkm ennen kuin leviää.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=96820
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=86389

Alkuperäiselle kysyjälle, varmista, että jakohihna ja samalla vesipumppu on vaihdettu ajallaan. Kuuntele auton käyntiä tyhjäkäynnillä kylmänä. Vesimpumpun laakeri alkaa kitistä ennen hajoamistaan. Omassani tuo kitinä alkoi kuulua kylmänä tyhjäkäynnillä 100 tkm jälkeen. 120 tkm kun vaihdettiin jakoremmi, oli vesipumppu aivan loppu, sikäli en ihmettele, että jollekin on päässyt käymään noin
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Ostattelemassa 9-3 1.9TiDs manuaalia

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Auto jota olen katsellut on 2008 vuosimallia, eli niissä on ilmeisesti tuo jakopään huolto 150tkm?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vastaa Viestiin