Voi vikakoodi... P1901

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Edelleen olis kiva tietää että,millä öljyillä on ajettu niis autois mis on ongelmia hiukkaskiihdyttimen kans :?: kun c3 öljyil ajettu taksiajoa 15tkm vaihtoväleil(keskimäärin yli 9l kulutuksel ja alle 30km/h aina ajotieturin keskinopeus)nyt 110tkm ajettu ja ei kertaakaan ongelmia hiukkas-suotimen kans.Noinko paljon öljyn laadul siis merkitys,vai onko femmas parempi loukku??vm 09 tid tomaattifarkku femma
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ihan vain heittona.. Voisiko oil-level varoittaa liiasta ölymäärästä liian vähäisen sijaan. Toisessa ruotsalaisessa on ainakin ollut ongelmaa että poltossa käytetty ylimääräinen polttoaine pääsee liukenemaan öljyn sekaan (olikohan joku tietty konetyyppi suotimella tai joku rakenne vika, vai yleisesti vain suotimesta johtuva juttu, en nyt muista tarkalleen). Hiukkasturhakkeen kanssa muutenkin taitaa olla suotavaa vaihdella moottoriöljyjä tiheämmin kuin suositus on.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Poikarukka kirjoitti:Ihan vain heittona.. Voisiko oil-level varoittaa liiasta ölymäärästä liian vähäisen sijaan. Toisessa ruotsalaisessa on ainakin ollut ongelmaa että poltossa käytetty ylimääräinen polttoaine pääsee liukenemaan öljyn sekaan (olikohan joku tietty konetyyppi suotimella tai joku rakenne vika, vai yleisesti vain suotimesta johtuva juttu, en nyt muista tarkalleen). Hiukkasturhakkeen kanssa muutenkin taitaa olla suotavaa vaihdella moottoriöljyjä tiheämmin kuin suositus on.
Ihan hyvä heitto, pitääpä selvitellä. Kokoajan on tosiaan ollut moottoriöljyt maksimissa, ja varsinkin webaston lämmityksen jälkeen öljyä on roiskunut reilusti yli mitta-asteikon.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja Ristom »

vili1 kirjoitti:Ihan hyvä heitto, pitääpä selvitellä. Kokoajan on tosiaan ollut moottoriöljyt maksimissa, ja varsinkin webaston lämmityksen jälkeen öljyä on roiskunut reilusti yli mitta-asteikon.
No miten se Eberspächer siihen öljyn määrään muka vaikuttaa :?:
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Ristom kirjoitti:
vili1 kirjoitti:Ihan hyvä heitto, pitääpä selvitellä. Kokoajan on tosiaan ollut moottoriöljyt maksimissa, ja varsinkin webaston lämmityksen jälkeen öljyä on roiskunut reilusti yli mitta-asteikon.
No miten se Eberspächer siihen öljyn määrään muka vaikuttaa :?:
Ei mitään hajua, sillä autojen tekniikka on minulle melko outoa. Jokatapauksessa kun webasto on huutanut sen puoli tuntia, niin öljyvä on reilusti yli mittatikun (ainakin näyttää olevan, aivan kuin sitä olisi "roiskunut" tikkuun).
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Meillä kun on aina huollon jälkeen jo ollut 5mm yli mitta-asteikon. Ajamatta ja käyttämässä ja lämmittämättä ja polttelematta partikkeleita. Se tikku on ihan vitsi, eikä siitä meinaa muutenkaan saada "luettua" öljyn tasoa.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Eihän kenelläkään löytyisi WIS:n vaihto-ohjeita tuolle öljymääräanturille? Auto siis 9-3 1.9 TiD 150hv vm. 2008. Magneetissa ehdoteltiin sellaista 500 euron remonttia (josta anturi 86 euroa). Tuohon hintaan vois jo itsekin yrittää ropeltaa... Tosin Saabille menossa takuukorvauskysely, josko osallistuisivat kuluihin. Saas nähdä. Pitänee myös kysellä muualta tuota korjausarviota. Pitääkö käyttää TECH:ssä jos vaihtaa tuon anturin?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Poltolla tarkoitin hiukkasansan puhdistusta (ei polttoainelisälämmitintä). Siihen syötetään enempi polttoainetta lämpötilan nostamiseksi (sen lisäksi oltava kierroksia). Moottoriöljyihin sitoutuu aina polttoainetta ja muuta jäämistöä. Enempi löpöä -> enempi sekoittumis mahdollisuuksia.

Volvolla ongelma on johtunut ohjelmisto virheestä suotimen suhteen tai öljyn ylitäytöstä ja ilmeisesti aiheuttanut ryntäämisiä (imee moottori öljyt koneeseen ja kirkuu kierrokset tapissa kunnes leikkaa kiinni) - ettei ihan suoraan saabiin tämä koske ongelma. Mut yleisemmällä tasolla tuo suotimen toiminta ja öljyjen mahdollinen sotkeminen kyllä.

Uusin WISsi auki ja katsoa siitä miten tuo öljyanturi(t) toimii onko ylärajaa siinä.
Sakkeus Suuri
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 08:30
Paikkakunta: Perämeri

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja Sakkeus Suuri »

Mimmi kirjoitti:Valitettavasti LUKIJASSA ei ole ohjelmointitoimintoja olemasakaan. Joudut siis menemään TECHn luokse.
Enpä mennyt, ainakaan vielä. Nyt on reilut 200 kilsaa ajeltu tuon vikoodin nollauksen jälkeen eikä uutta herjaa ole näkyny. Kävin ajaan n. 40kilsan lenkin motarilla siinä toivossa että tuo suodatin hieman puhistuisi... tuloksesta ei luonnollisesti ole tietoa.

Aattelin jatkaa "normaalia ja huoletonta" ajoa, ja mikäli tuo vikakoodi vielä tulee niin sitten painellaan TECHille :idea:
Nyk: Saab 9-3 Sportkombi Tids Vector Pilot -07
Ent: Saab 9-3 Sport 2.0t Sport -00
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

vili1 kirjoitti:Eihän kenelläkään löytyisi WIS:n vaihto-ohjeita tuolle öljymääräanturille? Auto siis 9-3 1.9 TiD 150hv vm. 2008. Magneetissa ehdoteltiin sellaista 500 euron remonttia (josta anturi 86 euroa). Tuohon hintaan vois jo itsekin yrittää ropeltaa... Tosin Saabille menossa takuukorvauskysely, josko osallistuisivat kuluihin. Saas nähdä. Pitänee myös kysellä muualta tuota korjausarviota. Pitääkö käyttää TECH:ssä jos vaihtaa tuon anturin?
Onko tarkistettu moottorin softa, Opelin puolellahan 1.9 DTH :n tehtiin päivityksiä tuon öljypintailmoituksen takia -08 .
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja JKen »

vili1 kirjoitti:Eihän kenelläkään löytyisi WIS:n vaihto-ohjeita tuolle öljymääräanturille? Auto siis 9-3 1.9 TiD 150hv vm. 2008. Magneetissa ehdoteltiin sellaista 500 euron remonttia (josta anturi 86 euroa). Tuohon hintaan vois jo itsekin yrittää ropeltaa... Tosin Saabille menossa takuukorvauskysely, josko osallistuisivat kuluihin. Saas nähdä. Pitänee myös kysellä muualta tuota korjausarviota. Pitääkö käyttää TECH:ssä jos vaihtaa tuon anturin?
OT: 9-5 TiD 06:sen osalta WIS kertoo:

Määräanturi, moottoriöljy (243)
Irrotus
1. Irrota öljypohja. Katso Öljypohja autossa.
2. Irrota loiskelevy.
3. Irrota liitinkappaleen lukitsin.
4. Irrota öljymäärän anturi.

Tuo öljypohjan irroitus on 33 kohtainen selostus
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Voi vikakoodi... P1901

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Kiitoksia vastanneille, eilen sanin käsiini WIS:n, joka selvitti ettei sen anturin vaihto ole ihan helppo nakki! Autoon päivitetty uusin ohjelmisto 3 viikkoa sitten. Se oli merkkihuollon ensimmäinen suositeltava toimenpide.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vastaa Viestiin