Ahtoputkien mitoitus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Ahtoputkien mitoitus

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Terve

Asiaa mietittyäni olen päättänyt tehdä uudet ahtoputket tonnariin

Syystä että edellinen omistaja on tehny 3tuuman rosteriputkesta hirveän näköisen putkiston, jossa ei pysy silikonimutkat kiinni kunnon ahdoilla ja on mitoitettu niin naftiksi et kyl huomas ettei mikään suunnittelija niitä oo väsänny, vähän sinnepäin edes. Ja cooleri olisi 3tuuman lähdöillä

Mietiskelin sitä, että putkihan ei saa olla liian pientä että se ahdistaisi, mutta ei kuitenkaan liian suurikaan jottei virtausnopeudet laske? Ja jos virtausnopeudet laskee niin tulee sitä kuuluisaa turboviivettä. Putkien pituus vaikuttaa myös siihen.

Tietysti joutuisi tehdä kompromissejä coolerin sijoituksen ja ahtoputkien pituuksilla tilojen kannalta, saati sitten ahtolämpöjen. Jos coolerin asentaisi koneen päälle ahtoputket olisi huomattavasti lyhyemmät, mutta sitten taas ei tulisi niin hyvää ajoviimaa konepellinscoopin kanssa (Niinkuin subaruissa jne.) Joten ne ahtolämmöt nousisivat, mutta taas turboviive on lähes olematon.

Joten haen takaa sitä kultaista keskitietä matalien ahtolämpöjen ja lyhyen turboviiveen välillä.

Itselläni olisi tuosta vanhasta ahtoputkessa hyödynnettävissä ne 3tuuman silikonimutkat, joten mielellään tekisin kolmentuuman tavarasta putkiston.
Mutta onko se sitten liian suuri halkaisijaltaan virtausnopeuksia ajatellen?

Vielä ei ihan hirveitä teholukemia haettaisi, mutta joskus tulevaisuudessa...

Ja eikös vakioahtoputki ole jotain 2-2.5tuumasta?

Mielipiteitä asiasta olisi kiva kuulla

Tietystihän on olemassa myös niitä laskukaavoja joissa lasketaan kaikki ahtopaineet, ahdettava ilma, lämpölaajenemiset ja kuun asennon maahan verrattuna jnejnejnejne. Mutta jotain yleisiä hyviä nyrkkisääntöjä jaettaisiin tässä.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ahtoputkien mitoitus

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

monasti ollaan huomattu että tehtaanlinjat on se paras. Ahdistamaan vakio kokoisia ahtoputkia tuskin saat vaikka innostuisitki virittämään tulevaisuudessa autoasi enemmänki. Mitat taas yleensä sen mukaan mihin mikäkin mahtuu...eli en pitäisi kovin oleellisena seikkana MIKÄLI ny ei kymmenien metrien putkista kyse. Halvin ja helpoin siis kun orkkisputket joihin sopivat silikonipätkät joilla saat sinne cooleriin kiinni. Mutta jos haluat uudet tehdä niin en kyllä 2.5" isompaa sinne työntäs..(mikä minä olen sanomaan ku itelläki 3" ahtoputket :/ )
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahtoputkien mitoitus

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Eli siis vakiohalkaisija olis melkein paras, Mutta haluaisin kuitenkin tietää että onko sitten oikeasti niin hirveitä eroja noissa turboviiveissä sun muissa vakio vs 3" ahtoputkissa... Siis sanotaanko persdynolla huomattavia?


Ja onhan se 3" jööti kivannäköstä... :roll:
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Ahtoputkien mitoitus

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Eikö se viritys ole onnitusnut jos persentto ei yli 15% :lol:
Joskus tuli testattua T5 vakio pilli vs 2.5" pilli, siis se vika pätkä IC jälkeen läppäkoteloon.

3000rpms 4th gear
www.stcf.net/viggen/pipe3000.pdf
Vakio pillillä läppä hieman myöhemmin auki, mutta siitä huolimatta pesee ison pillin. Eroa nopeudessa alkuhetkellä 0.6km/h ka 4.3 km/h kun ahdot ylhäällä, eli myös se olennainen suure kertoo eron

3500rpms 4th
www.stcf.net/viggen/pipe3500.pdf
Kuten yllä mutta ero ei enään niin suuri

4000rpms 3rd
www.stcf.net/viggen/pipe4000.pdf
Samaa kamaa mutta taas pienempi ero.

Voisin veikata että tulokset heikkenee entisestään jos pistät sitä 3" hormia alusta loppuun ja mitään tarvettahan sille ei tod ole jos tehoja ei hakusessa se 600++, vaikkakin esim abbotti mainostaa sivuilla että putki tulee ehdottomasti vaihtaa kun mennään stage III yli ;)
#1730
500whp.net member
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahtoputkien mitoitus

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

noh perkele ku olis sormet syyhyny et olis päässy hitsailee uutta ahtoputkistoa :lol:
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Vastaa Viestiin