Perunan istutusta Ng900:seen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuumer kirjoitti: Pottua vakiosarjaan suunnitellessa kuulostaisi fiksulta jos sitä ahtimen kiinnityskulmaa voisi säätää niin että ahdin siirtyy kauemmaksi lohkosta. Tilaa jäähdyttimeen päin siellä taitaa kuitenkin olla?
Omien mittauksieni mukaan etupuolella on vähintään noin 3cm hikkaporttien vivustoista flektiin, kuten myös dp:stä flektin moottoriin.
Näinollen 1cm ahtimen siirto (esim. laippaa kallistamalla) ei pitäisi vielä aiheuttaa ongelmia öljyn poistoletkun (22mm sisähalkaisija, jos oikein muistan) pituuden/kulman suhteen. Tarvittaessa tuohon voi hommata metritavarana uutta letkua tarvittavat noin 10cm.

Samoin 5-10mm siirto akkuun päin ei pitäisi vielä pahasti vetää tuota noin 7cm öljynpoistoletkua.
Täytyy vielä tarkistaa vakio, jt ja ferritan dp:istä tuon putken siirtyminen 1cm akkua kohti, etttä dp:llä on vähintään 1.5cm akun puolella tilaa.

Olisi mielenkiitoista kuulla, että kuinka paljon joutuu lohkoa jyrsimään ja paljonko siinä on varaa tasapainoakselien pullistuman kohdalla seinässä nakertaa? Onko jollakulla lohkoa irrallaan, josta voisi arvioida seinämän paksuutta?
Tuo tasapainoakselipahkura on noin 45 asteen kulmassa yläviistossa ahtimen kompurapesään nähden.

Näinollen tuo 1cm putotus vakiopakosarjalla riittää luomaan tarvittavan etäsyyden. Pitää vielä katsoa sellainen vaihtoehto vakiopakosarja asennukselle, että jos siitä koneistamolla viistottaisi laippaa muutaman millin etureunasta, kun materiaalia ainakin riittää.

Vesiletkuista:
Kuvat ja mitat löytyy alempaan vesiletkuun ekasta postauksesta, mutta ylemmän joutuu teettämään arvioimalla itse pituutta.
Tuohon alempaan saattaa kannattaa asennuttaa 90 asteen mutka lohko lähtöön jos haluaa potun asentaa, kun tuo pakopesä on sen verran iso, että saattaa väkisinkin tuo letku osua joko pakosarjaan tai ahtimen pakopesään.

Öljyletkun käyn teettämässä (toivottavasti ekalla kerralla sopivan) heti kun löytyy sopiva nippa.

Kun minulla on todistettavasti toimivat letkut (mielellään molemmille ahtimille sopivat), niin voin mittailla ja pistää kuvia sekä tietoa tännepäin, että halukkaat voivat teetellä itselleen ko letkuja..

Tänään tuli modattua sitten itse turboa, eli noin 1.5cm lyhensin imutorvea.
Pistän kuvia huomenna ko. lyhennyksestä.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tässä lupaamiani kuvia

Peruna paloiteltuna. Irroittaessa kannattaa varoa, että ei kolhi tuota akselia pois tasapainosta.
Kuva

Teippasin kaulan ja laitoin klemmarin ohjuriksi, että sahaus pysyy kohtuusuorassa. Leikattu 1.5cm, kaulaa jäljellä 1.5cm.
Kuva

Lopputulos, kun tasohiomakoneella on tuon pinnan "kiilloittanut" 240 paperilla...
Kuva

On käynyt myös mielessä, että josko käyttäisi ahdinta sorvissa, jossa ottaisivat kaulusta syvemmälle, jolloin letku menisi pidemmälle. Tossa näyttäisi olevan arviolta noin 5mm vielä varaa koko kierroksella.
Kaikki vain sen takia että ei tarvitse niin paljoa ilmastoinin kompuran jalkaa nirhata... :roll:
Pitänee enviikolla käydä kompurakotelon kanssa muutaman sorvarin kanssa juttusilla.


Puolivalmiis map-adapteri johto.
Kuulemma tuo kuvassa oleva liitin, joka käy johtosarjaan on kiven alla, mutta Alppilan autohuollosta tuollaisia löysin, kuten myös sitä mapiin käyvää, jonka noihin tulee toiseen päähän.

Kuva


Piakkoin paikkansa luovuttava vakiomap-anturi, joka rajottaa ahdot noin 1.5bar... (Hups! Onpas konetila likainen..)
Kuva

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

EDIT: Helpommin asennettavien letkujen mitat tulevat alemmas Hookin toimesta. Näilläkin mitoilla pottu pitäisi kyllä saada paikalleen lukuunottamatta tuota virhettä turbon öljyn sisäänmenossa. Se banjo on siis 14mm=>12mm.

Tässä letkut jotka itse teetin hommaan. Näitä ei vielä ole asennettu joten en varmuudella osaa sanoa onko mitat ok. Pituudet banjojen keskeltä keskelle:

Ylävesiletku L=560mm ja päiden kallistusero n. 10° , 14mm banjoilla
Öljyn tulo ahtimelle L=370mm ja päiden kallistusero n. 80° , toisessa päässä 12mm banjo ja toisessa 14mm
Alavesiletku L=360mm , letkun toisessa päässä 14mm banjo ja toisessa on suora pyörivä liitin joten kulmalla ei ole merkitystä.

Oikeastaan noilla banjokulmilla ei ole mitään merkitystä koska puristamalla banjon liitosta viilapenkissä saa pään kulmaa muutettua ja liitos pysyy edelleen tiiviinä.

Banjot ovat 14mm lukuunottamatta öljyn sisäänmenoa ahtimelle joka siis on 12mm.
Viimeksi muokannut NG900SET -95, Pe Touko 05, 2006 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pieni korjaus. Ahtimen tuohon (kuuluisaan) öljynippaan ei mene 14mm banjo vaan joku ihan muu.. Veikkaan että tuossa on AN4 ulkokierre, johon ruuvataan mutkalla oleva vastaava kuin mikä tulee alavesiletkuun.
Kuvia tulee kunhan saadaan osia...
Lukemisen arvoista aiheeseen liittyen tuo Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38697


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tulipahan taas tehtyä tutkivaa journalismia eri ratkaisujen välillä vappuviikonlopun kunniaksi... Ryyppäminenkin on saanut jäädä tän projektin tieltä :roll: (Pakko tinkiä jostain, kuten 2 päivän krapulasta.. )
Eli illan vertailussa 28RS ("Disco Potato") ja 28R ("28bb").

Vasen on RS, oikea R. Huomaa oikeanpuoleisen R:n 3mm leveässä urassa oleva kumi.
Potussa vasemmalla vastaavaa uraa & kumia ei ole. (vain reilun millin EI kokokierrosta oleva ura, tästä lisää myöhemmin)
R:n ropelli on hieman korkeampi ja kapeampi, kuin RS:n, joten kompurapuolia ei voi vaihtaa ilman lekaa ristiin kumminkaan päin. 8O
Kuva
.. Ja sama uteliaille sokeille http://www.npr.fi/~heikki/peruna/28r-erot1_big.jpg

Vasemmalla 28RS 1.5cm imuputkea lyhennettynä, oikealla 28R Gik Turbon modaamana..
Modauksessa on asennettu paine nippa m-venalle, hitsattu acun laippa, jyrsitty letkulähtö. Alkuperäinen imu-liitäntä on ollut 2 pultilla ("salmiakki kuvio" havaittavissa viistosti "A/R" kirjaimista hitsattuun laippaan)
ulkohalkaisijassa noin 1/2cm ero. RS isompi (Eipä yllätä)
Kuva

Samma häär. lyhennetty RS on silti vielä noin 1cm korkeampi, kuin Gik Turbon modaama R.. Pitää käydä kysymässä sorvarilta, että pystyykö helposti sorvaamaan lisää kaulusta letkulle, jolloin voisi vielä madaltaa.
noin puoli senttiä varaa maalaisjärjellä koko kierroksella. Säästyisi taas puoli senttiä ilmastoinnin korvakkoa lisää :wink:
Kuva

Pakopuoli pitkälti samanlainen silmin katsottuna. Ylempi RS 9 lapainen ja alempi R 11 lapainen. Pakopesän ulkohalkaisijan ero noin 1/2cm. (pottu taas yllättäen isompi!)
R:ssä on kiinni 3pult adapteri, jolloin alkuperäinen DP käy suoraan.. Toisaalta tämä varmastikkin hieman ahistaa.. Mutta etuna siis original DP kiinnitys 3 pultilla..
Voisihan tollaisen pottuunkin laittaa, mutta voisi jokunen tamma jäädä saamatta.
Kuva

Tälläinen korotuspala on hankittu R:ään. Onpi jännä nähdä, että meneekö 28R ilman tuotakin, kun ei vielä ole tuotakaan asennettu.
28R:n asentaneet komentoikoot! :)
Kuva

Tässä tuo 28RS:n ura. Tarkkasilmäinen voi etsiä katkosta urasta, kun tuo ei ole koko kierroksen matkalta, joten tuohon ei parane paljoa yrittää kuminauhaa tunkea.
Miksiköhän RS:ssä ei ole tiivistettä?
Kuva
Jos et löydä, niin oikeaa paikaa edellisestä kuvasta, niin tästä voi luntata oikean vastauksen.
http://www.npr.fi/~heikki/peruna/28r-erot6_big.jpg

.. Ja jos joku vielä ihmettelee, että mikä siinä potussa ahistaa, niin se selviää tästä onnistuneesta asennuksesta, jossa on käytetty noin 1cm korotusta ahtimen&pakosarjan välissä.

http://www.npr.fi/~heikki/peruna/pottu-ahistus1.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/peruna/pottu-ahistus2.jpg

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tohon kaveriks vois heittää lähikuvan tosta 28BB / R:stä modaamattomilta ajoilta. Kaivan sen esiin jossain vaiheessa ja heitän jonon jatkoksi.

edit: kuva lisätty

Kuva
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Projekti etenee.

http://www.varaosahaku.fi:n kautta hommattu käytetty pakosarja viety plaanattaksi GT-Motorssiin pitäjänmäelle.
Lupailivat alkuviikoksi.

Ottavat kannen päädystä yläreunasta 1mm pois.
Ahtimen päädystä jäähdyttimen puoleisesta reunasta 2mm pois.
Eiköhän noilla tule sen 1/2cm kauemmaksi lohkosta.

Ahtimen kompurakotelo viety modattavaksi TammerDieseliin Malmille, jossa syventävät letkun lähtöä, jolloin saa tehtyä kauniimman jyrkän mutkan.
Samalla laittavat paine nipan kompurakotelon kylkeen.

3Bar mappi(t) tilattu http://www.summitracing.com:ilta jenkkilästä.

Pumppu(t) tilattu http://www.futurez.fi:ltä klubi hintaan.

Dunlop hiflexiltä teetetty öljyletku(t), jossa 12mm banjo ahtimen päässä, joka käy joko vakio T25:lle tai 11mm banjolle, joita saa Nissan varaosaliikkeistä tuohon pottuun.

Teetimpä samalla uuden ylävesiletkun, jossa lyhempi kiinnitys pakosarjan alla, josko taipuisi paremmin ilman, että ottaa kiinni pakosarjaan. Ei varmastikkaan ole kiva yllätys, jos letku "sulaa"..

Samoin alavesiletkun kanssa tuli hifisteltyä, eli nyt lohkon päässä 90 asteen mutka, jolloin letku jää kauemmaksi DP:stä. (hyöty eritoten, jos DP:n kiinnitys tulee v-clämpillä..)

Kuvia aiheesta luvassa illemmalla. (josko tänä iltana.. :oops: )

Edit: kuvia vasta tänä iltana, samalla noista modifioiduista osista :)
GT-Motorsista ilmotettu, että valmis (alle vuorokaudessa.. 8) )
Kompurakotelo noudettu Tammerdieselistä. (reilu vuorokausi... )


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Perinteisten modeemien omistajat rakastaa mua näiden kuvien takia :roll: :lol:

Ohessa kuva kaikista kolmesta ahtimen letkusta.

- Ylimpänä on alavesiletku jonka lohkon päässä on 90 asteen mutka, koska banjo ei mahdu lohkoon kiinni. Suorakin käy, mutta joutuu tekemään paksulla DP:llä varsin jyrkän 90 asteen kurvin, joten ideaalisin liene tuo 90 mutkallinen. (14mm lohkoon sekä ahtimen banjoon)

- Keskellä ohut öljyletku, jossa ahtimen päässä 12mm banjo, joka käy Vakio Garrettin 12mm banjoon sekä potun 11mm "n*ss*n" banjoon. (14mm banjo lohkossa)

- Alimmaisena ylävesiletku, jossa lyhennetty liitos ahtimen päässä, jotta kääntyy paremmin pakosarjan alta. (josko ei hipoisi kuumaa pakosarjaa..), molemmet 14mm banjoja)
Kuva
Sama sokeille http://www.npr.fi/~heikki/peruna/perunaletku3x.jpg


Se kauan kaivattu ja etsitty "11mm" banjopultti N*ss*n varaosatiskiltä haettuna.
Kuva

Mikäli käyttää tuota kuristenippaa sekä 90 asteen letkulähtöä, niin ongelmaksi tulee se että mutka ottaa saabissa pakosarjan laippaan.
Vaihtoehtoja takoa mutkaa jyrkemmäksi (ja/tai) sorvailla tuota nippaa useamman millin matalammaksi. Silti jää vakiopakosarjalla haaveeksi tuon letkun irroitus ahtimesta ilman, että ahtimen pesiä pyörittää eri asentoon. (6-12 pultin löysäys ja muiden letkujen irroitus..)
Kuva

Tässä muutama valmis 2.5" imuputki, jossa huohotusletkun sekä m-venan letkulähdöt.
Kuva

Potusta tuli otatettua 5mm lisää kaulaa letkulle. Ehkä tuosta olisi saanut vielä 2-3mm, jos oikein kovasti olisi jyrsinyt. Samalla tekivät kierteet nipalle. Täytyy katsoa että lyhentääkö itse m-venanippaa yhden särmän verran.
Kuva

Pakosarjan kannen puolen laipan yläreunasta tuli otatettua 1mm pois, jotta ahdin tulee muutaman millin kauemmaksi lohkosta.
Kuva

... Samoin pakosarjan ahtimen pään 18mm laipasta lähti etureunasta 2mm, jolloin ahdin tulee taas muutaman millin kauemmaksi lohkosta.
Tulipahan samalla tasoitettua noi pinnat :)
Kuva

Viikonloppuna on sitten hieman vastaava asennus erääseen toiseen Saabiin, niin pääsen samalla istuttelemaan koeluotoisesti omaa perunaani. :)
Onkos kukaan jo alkanut suunnitelemaan vastaavaa urakkaa itselleen?.. Vai odotellaanko ensin että täällä tulee valmista, että pääsee 1/5 hommalla? :roll: :lol:
Voisin sanoa, että tähän mennessä eniten harrasteaikaa on tarjonnut
- Nippojen/banjojen metsästys :?
- Sosiaalinen kanssakayminen muiden vastavien projektien omaavien kanssa (ml. täällä meuhkaaminen) 8)
- Letkujen suunnittelu/teettäminen
- pumppujen/3 bar mappien metsästys
- Sorvareiden/plaanaajien metsästys

Kädet ovat toistaiseksi likaantuneet vasta noissa imuputkien askartelussa, joka nyt oli vasta muutaman tunnin homma...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nonniin. Päivän eko-teko taas tehty... Ja modeeminkäyttäjät kiittää ja kiroavat.. :roll:

Että piakkoin tapahtuvasta perunan istutuksesta saisi kaiken ilon ja hyödyn irti, on keskityttävä myös perunan energia tarpeisiin. :lol:
(Muutamaa palikkaa ootellaan vielä..)

Hommahan alkoi varsinaisesti jo muutama viikko sitten tilaamalla Futurezilta Walbron 255 LPH GSS 341 bensapumppuja perunan istuttajille... :roll:

Kuvassa NG900 alkuperäinen ja 255 liraa/tunnissa puppaava tehopumppu, jota käytetään myös monissa muissa viriviri autoissa...
(Jätin kuvassa suojatutin takana näkyvän mustan alakumin käyttämättä)
Kuva

Itse asennus alkoi irroittamalla bensapumpun sulake ja starttaamalla paineet pois järjestelmästä. Tämän jälkeen otin akun - navan irti.
Sen jälkeen irroitin tankin johdot takapenkin alta.
Kuva

Sitten 3 kpl bensaletkuja auton alta. Isojen letkujen klemmarit voivat olla ruostuneet avauskelvottomiksi 10 vuodessa, joten uusien asennukseen kannattaa varautua. Koot noin 20-30mm sekä 40-50mm (arvio).
Kuva

Tämän jälkeen irroitin bensasuotimen, jonka irroittaminen korin letkusta ei liene välttämätöntä, mutta helpottaa hommaa, kun ei ole tiellä roikkumassa..
Tähän tarvitsee banjoja varten 17 ja 19mm lenkit, sekä 22 ja 27mm kita avaimet. Tietty vielä T30 torxi pitää suodinta korissa.
Huomaa, että nosturin tassu on tarkoituksella jätetty hieman kauemmaksi tankista, kun tankkia joutuu liuuttamaan noin 10cm apumiehen suuntaan pois laskiessa/asentaessa.
Kuva

Samalla vaivalla asentaa tarvittaessa uuden bensasuotimen.
Motonetin suotimessa on sitten kupari tiivisteet, jotka vaativat varsin tiukkaan vääntämistä, että pitävät.. :?
Alkuperäisissä on kumireunaiset prikat, jotka pitävät paremmin, joten vanhojen käyttäminen ei välttämättä huono idea...
Kuva

Samalla on hyvä irroittaa putket useammasta korin kiinnityskoukusta.
Kuva

Tankin etu sekä kuskin puolella olevat lämpöpellin mutterit (2kpl) on hyvä ottaa irti, ettei alumiinipelti turhaan vääntyile/repeile, kun tankkia ujuttaa pakoputkiston päältä apumiehen puolen suuntaan.
Samoin kuskin puolen käsijarruvaijerin irroitus rummun päästä helpottanee hieman hommaa. (se pannan vieressä/alla oleva)

Tämän jälkeen voi irroittaa pannat. Tässä hommassa CRC ja 13mm räikkälenkki ovat erittäin iloinen asia. :wink:
Kuva

Tankkia hieman laskiessa (ja samalla apumiehen sivulle ujuttaessa) on hyvä irroittaa edestä tankille tuleva(t) putket tankin etu reunasta ja varoa samalla etteivät vääntyile liikaa, vaan laskeutuu loivasti aikaisemmin irroitetuista koukuista. (kuten 2 kuvaa taaksepäin) Kun tankkia laskettu ½-1m, niin päältä on syytä irroittaa muovipleksi ja sen alta löytyvät "pika" liittimet varovasti ruuvimeisselillä. (taivuta hieman keltaista kynttä ja kampea L-liitintä "leuan alta" milli kerrallaan ylöspäin. (Asennuksessa sitten hieman crc:tä tiivisteisiin ja napsahtavat mukavasti paikalleen kevyesti painaen 8) )
Huomaa "-" merkinnät ämpärin kannessa sekä tankissa, joiden kuuluu olla kohdakkain.
Kuva

Itse tankin avauksessa tarvitsee saabin erikoistyökalua numero 8394462, mutta tämän voi korvata patentoimallani korvaavalla 3-4mm paksulla erikoistyökalulla, jonka leveys on 13.6cm. Tätä työkalua voi avittaa muutamalla jakarilla, jolla saa lisää momenttia, kun tuo kierrerengas on melko tiukassa.
Kuva

Lukkorenkaan irroituksen jälkeen ämpäri kohoineen päivineen on nostettavissa ylös tankista.
Tässä operaatiossa pitää ämpäriä pyöritellä joku 90 astetta suuntaan tai toiseen, että ämpäri mahtuu tulemaan ulos... (kyllä se sieltä tulee, kun vain vähän pyörittelee ja kokeilee varovasti... :roll: )
(Huomaa jälkeenpäin vaihdettu kangasvahvisteinen letku pumpulta T kappaleelle. Ämpäriin on vuosi sitten vaihdettu motonetin walbron pumppu, mutta nyt tulee vaan tuottoisampi tilalle)
Kuva

Ämpäri aukeaa helposti painamalla ruuvarilla 4 kynttä sisään ja nostamalla
Kuva.

Ämpärin pohjalla on keskityskumi , joka on hieman toisessa laidassa.
Kuva

Itse sihti pumpun ympäriltä lähtee vetäsemällä. (huomaa musta kumitiiviste kauluksessa).
Kuva

Sihti sisältä
Sihti näyttää sisältä tälläiseltä vielä modaamattomana..
Kuva

Kun on irrottanut pumpun sähköjohdot (2 apikoa) sekä katkaisut original bensaputken (tai irroittanut letkun, jos jo vaihdettu letkuun tarvikepumpun myötä), niin itse pumppu irtoaa vetämällä ämpärin "kannesta" kauluskumin kanssa.

Tämän jälkeen saa Ylä-kauluskumin kanssa hieman vänkäillä. CRC helpotta tätäkin hommaa.
Kuva

Mikäli kyseessä olisi tavanomainen Motonet pumpun asennus, niin vanha yläkumi pujotettaisiin uuden pumpun ympärille, laittettaisiin 20cm bensaletkua kovan muoviputken tilalle T haaraan asti ja pistettäisiin homma kasaan... Mutta koska GSS 341 on "vain" 99% BOLT-ON ( :?: ), niin alkaa askartelu...ISOMMALLE pumpulle. :wink:

Koska uusi GSS 341 on 2mm paksumpi ja erilainen molemmista päistä, niin vaatii sihti sekä kumikaulus hieman modifikaatiota.

Sihdin aukkoa on suurennettava noin 1mm joka puolelta, että uusi pumppu menee edes tiivisteen paikallaanpito särmien välistä.

Kuva

Samalla dremelöi myös tiivisteen uraa 1mm syvemmäksi, että tiivistekkin mahtuu väliin.
Kuva

.. Ja jotta pumppu imisi yhtä syvältä sihdistä, kuin alkuperäinen, on sihdin sisällä olevia "pohjastoppareita" (näkyy kuvassa "sihti sisältä") dremelöitävä 2-3mm matalemmiksi, koska alkuperäisessä pumpussa on 1cm imutorvi, kun taas GSS 341:ssä on vain noin 5mm, joka näkyy kuvassa 1.. Jossa päällä suojatuti :?
Samalla on hyvä väljentää myös sisällä olevien pohjastoppereiden "ohjureita" 1mm, kun pumppuhan oli 2mm paksumpi..

Ja että ahdas "apilan muotoinen" kauluskumi menisi uuden pyöreän paksukaulaisen pumpun muoviosan päälle, on tällekkin annettava kyytiä.. ja tehtävä siitä pyöreä.
Kuva

Ja näin se kohta istuu uudem pumpun kaulalle..
Kuva

Ja nyt on paranneltu ämpäri kasassa.
Original ämpärin sähköjohdoista joutui katkasemaan apikot ja laittamaan tilalle jatkopalat, joihin tuli ensimmäisessä kuvassa näkyvä liitin, joka napsahti pumppuun kiinni.
Kuva

Kasaus käänteisessä järjestyksessä. :lol: :lol:
Muista laittaa ämpärin kannen "-" merkintä linjaan tankin "-" merkin kanssa.
Tankkia nostaessa huolehdi, että sähköjohdot menevät takapenkin reijstä läpi (etteivät jää auton pohjan ja tankin väliin puristukseen, kuten ei myöskään ohut letku, joka lähtee tankin päältä taaksepäin täyttöaukolle)

Työkaluja&tarvikkeita (ainakin, ellei enemmänkin.. :wink: )

10, (miel räikkä) 13, 17, 19, 22, 27mm lenkki/kita-avaimet
T30 torx
Dremel tai vastaava sihdin modaamiseen. (vain jos suurempi pumppu)
Vinku tms. (Puukollakin varmaan onnistuu "apilakumin" suurentaminen, vain jos suurempi pumppu)
20cm 8mm bensaletkua
2x klemmarit em. letkuun.
1x noin 20mm klemmari (En väitä kokoa varmasti oikeaksi, mutta sinnepäin)
1x noin 40mm klemmari (En väitä kokoa varmasti oikeaksi, mutta sinnepäin)
1x pumppu mallia x tai y.
13.6mm 3-4mm paksu patentti "laatta"

CRC tai vastaava liukkari (autokäyttöön lähinnä..)
Ja tietty Pihtiä, puukkoa, ruuvaria yms yllätyksiin-

Lähes tyhjä tankki on kerrankin JEES :lol:
Homma onnistuu myös tasamalla, kunhan auton perä on riittävän korkealla (että tankki mahtuu kauniisti ulos) ja tankilla ei ole isoja esteitä liukua apumiehen puolelle päin..5½ valokuvia napsien. (Hups, tän kirjoittaminen vei vielä 3h lisää!)
ISO kiitos "jenkkimallille" actionkuvaamisesta kesken touhun. (kun ei mahdu remeli, sihti ja kamera samaan aikaan käsiin turvallisesti pyörimään.. :roll: )

Hoooo....k
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hienoa työtä!! On mukava kyllä seurata kuvineen päivineen tuota projektin etenemistä! Ihan hävettää oman työkohteen kuvauksen laiminlyönti, mutta minkäs teet, kun yksin väkertää.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Vaihdatko tuon pumpun vain varmuuden vuoksi vai onko orkkispumpulla odotettavissa bensapulaa? Paljonko on/tulee bensanpaineeksi?
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Tuumer kirjoitti:Vaihdatko tuon pumpun vain varmuuden vuoksi vai onko orkkispumpulla odotettavissa bensapulaa? Paljonko on/tulee bensanpaineeksi?
Boschin vihreillä jotka antavan 465ml @ 3.8 Bar paineella alkaa olemaan siinä rajoilla pärjääkö alkuperäisellä pumpulla. Tuota isommilla suuttimilla pumppu pitää vaihtaa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Hienoa työtä! Tähän mennessä parhaat bensapumpun vaihto-ohjeet runsaine kuvineen!
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tuo CRC:n käyttö liukkarina voi olla vähän kyseenalaista. En tiedä kuinka paljon CRC paisutta kumia/imeytyy siihen, mutta ainakin jotkut öljyt tekevät sitä ihan kunnolla. Varsinkin kun sitä laittaa "reilusti" ja se jää muhisemaan asennetun tiivisteen kanssa ja saa hyvän mahdollisuuden imeyttää itsensä kumiin.

Suosittelisin käyttämään aitoa kumille tarkoitettua voiteluainetta, esim. jarrukumirasvaa. On ystävällistä kumille ja oikeasti voitelee. Tullut hyväksi havaittua ko. tuote varsinaisen käyttötarkoituksensa lisäksi mm. suuttimien asennuksessa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vuosi sitten, kun vaihdoin ensimmäin kerran itselleni tuon pumpun, niin silloinkin käytin crc:tä liukkarina, eikä siitä ollut enää (yllättäen) tietoakaan tuon kauluskumin kohdalla, kun oli vuoden bensassa maannut tankin pohjalla, joten en usko, että näissä bensankestävissä kumiosissa crc:stä seuraa ongelmaa, päinvastoin kuin nuo jarruosat, jotka on suunniteltu kestämään lämpöjä, eikä kemikaaleja, jotka kuulemma turpoavat hyvin esim. kuparitahnasta.. :?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin