-02 9-3 Coolerin asennusta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

-02 9-3 Coolerin asennusta

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Pitkin alkutalvea yritin tilailla uutta välijäähdytintä useammastakin putiikista. Jotkut vastailivatkin, että poistunut valikoimasta tai etteivät lähetä Suomeen tms.
Sitten Hookin neuvosta ostin kiinacoolerin mitoiltaan 300*600*76mm. Suuntasin se kainalossa Mikkelin suuntaan
yhdenmiehen firmaan nimeltä Otavan Terämies.

Nosturilla purettiin keula ja siirrettiin öljynjäähdytin pois coolerin alta.
Kuva
Sitten pilkottiin kiinacoolerista päädyt ja 70mm siivu, korkeudeksi jäi 230mm
Kuva
Siihen uudet päädyt, kiinikkeet ja lähtöputket.
Kuva
Kuva

musta maali päälle, niin ei ota niin silmään
Kuva

samalla reissulla tehtiin myös 3'dp ja muokattiin pakoputkistoa.

Kuva

Hymy suupielessä ajelin kotiin, Teräsmies osaa hommansa!
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: -02 9-3 Coolerin asennusta

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Olisiko jäänyt orkkiskorkeudella alapuolelta näkyviin vai miksi korkeutta otettiin pois? Itselle ja kaverille tehtiin molemmille 300mm korkeudella, mutta molemmilla on aero/viggen puskuri, niin taitaa tulla senverta alemmas, että ei näy sieltä alapuolelta. Teriksellä oli varmaan vielä tallessa piirustuskin, kun viimekesänä tehtiin.

Kuva: KLIK
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: -02 9-3 Coolerin asennusta

Viesti Kirjoittaja matti911 »

nahkis kirjoitti:Olisiko jäänyt orkkiskorkeudella alapuolelta näkyviin vai miksi korkeutta otettiin pois? Itselle ja kaverille tehtiin molemmille 300mm korkeudella, mutta molemmilla on aero/viggen puskuri, niin taitaa tulla senverta alemmas, että ei näy sieltä alapuolelta. Teriksellä oli varmaan vielä tallessa piirustuskin, kun viimekesänä tehtiin.
Juuri näin. Puskurin mukaan on tehty.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
JParhiala
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 22:33

Re: -02 9-3 Coolerin asennusta

Viesti Kirjoittaja JParhiala »

Onko tämä teräsmies enempikin saabin osien kanssa puuhastellut että onko siellä valmiinä kuvia putkistoista yms...?
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: -02 9-3 Coolerin asennusta

Viesti Kirjoittaja matti911 »

JParhiala kirjoitti:Onko tämä teräsmies enempikin saabin osien kanssa puuhastellut että onko siellä valmiinä kuvia putkistoista yms...?
Melko moneen Saabin on tehnyt cooleria, dp:tä, putkistoa ja
pakosarjoja. Ja tekee tietysti merkkiin kuin merkkiin,
esim. yhdessä kuvista näkyy corolla GT:n pakosarja.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: -02 9-3 Coolerin asennusta

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

JParhiala kirjoitti:Onko tämä teräsmies enempikin saabin osien kanssa puuhastellut että onko siellä valmiinä kuvia putkistoista yms...?
On parempi tietää ite mitä haluaa :wink: Eipä juur mitää valmiita malleja vaan sovitettuna suoraan ko. autoon.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: -02 9-3 Coolerin asennusta

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Voisko joku vielä selventää, että mikä ja mistä hommattu öljynjäähdytin?
Entäs öljynjäähdyttimen letkut?
-> alkuperäisiä ei voi käyttää?

Siirretäänkö öljynjäähdytin ylös kuivaimen viereen, niinkuin Matilla on tehtynä?
Oliko Matilla mukana uusi öljynjäähdytin ja letkut, kun meni coolerin tekoon?

Kun on Aero/Viggen puskuri, voiko alaspäin kasvattaa korkeutta lisää, vai onko 300 mm jo max koko?

Ihanne olisi ilmeisesti 500x400 omilla päädyillä, jos tuollaista kennoa olisi. Korkeudestahan saa helposti pois, jos 400 on liikaa niin max kokoa voi hakea sitten 300-400 väliltä. Tuo 500 leveä omilla päädyillä virtaa paremmin kuin 600 leveä ranepäädyillä kuulemma, tekijän mukaan :roll:

Edit: Kuulemma Aero/Viggen puskurilla 300mm korkealla coolerilla ei pohjamuoveja enään saa paikalleen, jos ei kuivainta pysty siirtämään ylöspäin tai muualle :cry:
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: -02 9-3 Coolerin asennusta

Viesti Kirjoittaja matti911 »

testing1 kirjoitti:Voisko joku vielä selventää, että mikä ja mistä hommattu öljynjäähdytin?
Entäs öljynjäähdyttimen letkut?
-> alkuperäisiä ei voi käyttää?

Siirretäänkö öljynjäähdytin ylös kuivaimen viereen, niinkuin Matilla on tehtynä?
Oliko Matilla mukana uusi öljynjäähdytin ja letkut, kun meni coolerin tekoon?

:cry:
Varmaan monta tapaa laittaa öljynjäähdytin, mutta minulla oli mukana tuo
Setrab 919 ja olin tehnyt sille kiinikkeet, joita vielä paikanpäällä paranneltiin.
Otin alkuperäisestä öljynjäähdytimenletkuista irti letkujenpäät jotka puristettiin
paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä uusien letkujen toiseen päähän, uuden jäädyttimen-
päähän M22 banjot.
Fiksumpi tapa saattaisi olla, hankkia ng900 öljynputsarinjalka, jossa on
kierrelähdöt letkuille.
Tuo Setrab 919 saattaa olla liiankin tehokas minun käyttööni.
Tällaisilla +20 ulkolämpötiloilla, normiajossa, öljy ei vielä kierrä jäähdyttimessä,
vasta kun antaa kunnolla happea pidemmän aikaa öljy kiertää hetken jäähdyttimessä.
Ostopaikka Setrabille oli US-parts/Auto Racing hinnaksi jäi n. 140e
Letkut ovat sisältä teflonia, päältä teräspunosta hinta n. 60e
Hydraulikkaliike Mikkelissä.

Tunnustan katsoneeni mallia tuolta =>

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=45
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: -02 9-3 Coolerin asennusta

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Kattelin tota keulaa ja hokasin, että Aerossa ja ilmeisesti Viggenissäkin on syylärin alapuolella 5 rivinen öljynjäähdytin joka ei ole minkään tiellä. Ainoastaan etupuolella kiertää öljynjäähdyttimen metalliputki vasemmalta oikealle, joka estää coolerin alaspäin menoa(jos cooleri suorassa). Jos putken muuttaisi letkuksi ja/tai siirtäisi kulkemaan jostain muualta, niin alaspäin pystyisi menemään 5,5 cm lisää, jolloin pohjamuovit tulee vastaan.
Korkeus voi olla putken kanssa n. 395 mm ja ilman putkea n. 450 mm.
Kuivaimen vieressä sivuttain vähän päälle 40 cm tilaa. Cooleri voi olla alhaalta ylöspäin kapeneva kuten AMW:n coolerit.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Jzto
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: -02 9-3 Coolerin asennusta

Viesti Kirjoittaja Jzto »

paljonko teris otti dp väsäämisestä?
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Vastaa Viestiin