kokemuksia 17 tuumasista 4x114,3 jaolla?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

kokemuksia 17 tuumasista 4x114,3 jaolla?

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Otsikkokin kertoo jo autosta eli kokemuksia kaivataan sopivuudesta joko 900 tai 99:iin ja lähinnä että millä ET luvulla :?: :!:

Kohteena siis 99:
205/50/16 (7x16" ET~30-35) tuollaisena pitäs sopia 16 tuumasena, mutta itsellä oli ajatuksena 205/40/17 ja 7 tuumaa leveellä vanteella ET 35:llä. Vai täytysköhän tulla ulommaks eli jotain 37-40....
alkuperäisissä tykkivanteissahan ET on juuri 40,mutta leveyttähän on vain 6,5 tuumaa...
Kun ei viittis kokeillun vuoksi ihan tila/ostaa.... :?
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Eroaakos tuo setti sitten niin paljon halkaisijaltaan noista 16-tuumaisista?

No Suomessa varmaan ei tuommosta settiä paljoa löydy, mutta jos et muualta tietoa keksi niin etsit vaikka Garaget.orgista jonkun ruotsalaisen yksilön ja kysyt omistajalta lisätietoa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Satkussa oli aikanaan 7x17" Et38. Kumeina mm. 205/40, 215/40 ja 215/45.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kannattaa kiinnittää huomiota myös keskireikään. Ei nimittäin taida tarvikevanteissa olla niin isoa keskireikää(72,5mm), että sopisivat suoraan 99/900:seen.
Mulla oli 16"/7,5" vanteet 35ET:llä ja ne raapi jo kivasti jousilautaseen. Eli mieluummin 7,5" kapeemmat vanteet tai sitten offsettiä sen verta vähemmän etteivät hinkkaa jousilautaseen mm.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille :P Vanteita ei tosiaan löydy joka valmistajalta ja tämän takia olisi juuri hyvä tietää millä mitoilla lähden kyseleen. Sitten valkata vasta mallia jos/kun löytyy.

Lähinnä mietityttää noissa 17 tuumasissa toi ET lukema ettei tuu yli lokarin reunan.

Suorsa:Muistatko kuinka ulos sinulla tuli tuolla ET38:lla. Eli miten oli lokarin reunan kanssa ja uskaltaako miettiäkään ET40:stä ettei ota etee jousilautaseen kiinni :?:

hewidero: Käsittääkseni tuo keskireikä on 71,5mm :?: Tähän on kyllä varauduttu, että vanteet viedään töihin sorvarille keskireiän suurennokseen :)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m35&id=abc
nakyy samat vanteet og:n alla, nuo olivat myöhemmin minulla cabbessa, mutta en nyt löytänyt tähän hätään yhtään kuvaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kipe_9000 kirjoitti:hewidero: Käsittääkseni tuo keskireikä on 71,5mm :?: Tähän on kyllä varauduttu, että vanteet viedään töihin sorvarille keskireiän suurennokseen :)
No niin se tais ollakki, pahoittelut jos joku jo kerkesi sorvata keskireiät 72,5mm:seksi. :roll: :wink:
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: kokemuksia 17 tuumasista 4x114,3 jaolla?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kipe_9000 kirjoitti:Kohteena siis 99:
205/50/16 (7x16" ET~30-35) tuollaisena pitäs sopia 16 tuumasena, mutta itsellä oli ajatuksena 205/40/17 ja 7 tuumaa leveellä vanteella ET 35:llä. Vai täytysköhän tulla ulommaks eli jotain 37-40....
alkuperäisissä tykkivanteissahan ET on juuri 40,mutta leveyttähän on vain 6,5 tuumaa...
Kun ei viittis kokeillun vuoksi ihan tila/ostaa.... :?
Mitä suurempi ET, sitä sisempänä kaaressa vanteen ulkoreuna on. Eli pieni ET tuo vannetta ulos.

Ja eipä tuo vanteen halkaisija se ongelma ole. Pitää vaan valita sellainen ET ja leveys minkä tiedetään mahtuvan. Vakionahan noissa on sitä ~30-38 ET:tä, 5,5" tai 6" leveille vanteille. Vanhan jaon tykkivanteetkin on leveydeltään joko 5,5" tai 6".

Hankit samalla ET:llä ja leveydelläkin kuin esim. ne 16" vanteet sopii, mutta sitten kumin valkkaa riittävän pieneksi että kehä/profiili sopii kaareen.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ennemmin sitten vaikka vähän isommalla miinus eeteellä, levikettä aina saa väliin mutta vanteesta ei kovin tohdo sorvata...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

mikkoimp kirjoitti:ennemmin sitten vaikka vähän isommalla miinus eeteellä, levikettä aina saa väliin mutta vanteesta ei kovin tohdo sorvata...
Tulee kalliiksi ns. spaceritkin, kun joutuu hommailemaan pidempiä pinnapultteja.
Nimim. "8mm spacerit ja mutterit saa yhdellä kierroksella kiinni"
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: kokemuksia 17 tuumasista 4x114,3 jaolla?

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

f-19 kirjoitti:
Ja eipä tuo vanteen halkaisija se ongelma ole. Pitää vaan valita sellainen ET ja leveys minkä tiedetään mahtuvan. Vakionahan noissa on sitä ~30-38 ET:tä, 5,5" tai 6" leveille vanteille. Vanhan jaon tykkivanteetkin on leveydeltään joko 5,5" tai 6".

Hankit samalla ET:llä ja leveydelläkin kuin esim. ne 16" vanteet sopii, mutta sitten kumin valkkaa riittävän pieneksi että kehä/profiili sopii kaareen.
Kiitos kaikille :!:

Nyt tunnen itseni jo vähän tyhmäksi :oops: Tottakaihan se noin on kun f-19 kirjoitti että ei se halkaisija enää vaikuta kun leveys ja ET sama...
Täytyypä pistää kysely kierros pystyyn liikkeissä...ainakin http://www.kiiltovaunu.com mainosti 17/7 4x114,3:sta
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: kokemuksia 17 tuumasista 4x114,3 jaolla?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kipe_9000 kirjoitti:Täytyypä pistää kysely kierros pystyyn liikkeissä...ainakin http://www.kiiltovaunu.com mainosti 17/7 4x114,3:sta
Murehdittavaksi jää enää se oikean ET:n löytäminen ja melko varmasti vanteissa oleva liian pieni keskireikä. Keskireiän suurentaminen onnistuu sorvarilla joka osaa tehdä sen oikein. Siis siten että keskittyy myös keskireiän avulla eikä pelkillä muttereilla.

Biltemasta saa hyviä ja halpoja spacereita. Ei tietystikään hyväksytyt, mutta omat 16" ja 7" vanteet sain sopimaan. Keskitys tapahtui vain muttereilla :(, mutta hyvin ne siellä pyörii. 5mm spaceri on vielä ihan hyvä, jäi 13mm vielä muttereille varaa kiertyä (1,5mm nousulla 8 kierrosta).
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: kokemuksia 17 tuumasista 4x114,3 jaolla?

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

f-19 kirjoitti: Murehdittavaksi jää enää se oikean ET:n löytäminen ja melko varmasti vanteissa oleva liian pieni keskireikä. Keskireiän suurentaminen onnistuu sorvarilla joka osaa tehdä sen oikein. Siis siten että keskittyy myös keskireiän avulla eikä pelkillä muttereilla.

Biltemasta saa hyviä ja halpoja spacereita. Ei tietystikään hyväksytyt, mutta omat 16" ja 7" vanteet sain sopimaan. Keskitys tapahtui vain muttereilla :(, mutta hyvin ne siellä pyörii. 5mm spaceri on vielä ihan hyvä, jäi 13mm vielä muttereille varaa kiertyä (1,5mm nousulla 8 kierrosta).
No en ole tuota sorvausta vielä kysynyt työkaverilta mutta luulen että onnistuu sillä on näitä "vanhan ajan sorvareita"...nuoria halveksimatta, sillä itsekin nuori. Tuntuu välillä vähän turhankin tarkalta kaverilta.
(Töissä sorvailee mm. kumiteloja joita useammassakaan etelä-Suomen sorvaamossa onnistuttu saamaan pyöreiksi taikka urittomattomiksi. Kaikki jarrulevytkin ollu suoria mitä on sorvannu....ainakin tähän mennessä :) )
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
jarzi
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja jarzi »

hewidero kirjoitti:Kannattaa kiinnittää huomiota myös keskireikään. Ei nimittäin taida tarvikevanteissa olla niin isoa keskireikää(72,5mm), että sopisivat suoraan 99/900:seen.
Mulla oli 16"/7,5" vanteet 35ET:llä ja ne raapi jo kivasti jousilautaseen. Eli mieluummin 7,5" kapeemmat vanteet tai sitten offsettiä sen verta vähemmän etteivät hinkkaa jousilautaseen mm.
nooh kyllä ne alle meni ihan nätisti vaikkakin jousilautasen ja vanteen välissä on max 1 mm rako
toki jokku 3-4mm speisserit olis asiaa
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

17/7 vanteet haettu perjantaina...tänään huomasin sovitellessa että menee aika lähelle varsinkin edestä :? No vanteet onkin ET40 8O vaikka tarjosivat mulle ET35:llä ja sellaset piti kyllä tilata :x
Kuva
Kyllä noi sinne kyllä näyttää mahtuvan sorvauksen jälkeenkin ainakin noin vapaassa asennossa katsellessa. Edessä menee tiukaks ja takana oli tilaa sit hiukan enemmän. Olis kyllä saanu olla se ET35:llä sillä nyt voi joutua kuitenkin pienet speisserit pistään...ajatuksena vaan oli että olis saanu laillisesti alle :oops:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Vastaa Viestiin