Tässä nyt sitten käyrää portatun kannen imu- ja pakokanavasta:Virtauskäyrä
Loppupään nostoilla kanavat ovat siis melko tarkkaan samoilla virtauksilla. 10 mm nostolla pakokanava on n. 2% parempi. Lisäksi imukanava luonnistui sillä tavalla, että 2-6 mm nostoille sai melko huiman lisän virtaukseen.
Kanavia ei siis ole juurikaan isonnettu, muotoja hieman katsottu kohdalleen ja siistitty. Isoimmat parannukset tulleet seeteillä ja venttiilien muotoilulla, näin voisi sanoa. Toki kokonaisuudella on merkitystä lopputuloksen kannalta.
Autohan on ihän käyttölaitos, harvemmin tulee ihan punaiselle revitettyä. Tästä johtuen ei tähtäimessä ole olleet ne huippuvirtaukset. Tietysti sitä reserviä täytyisi tarvittaessa olla käsillä, jos vaikka tarttee traktori ohittaa tai jotain vastaavaa.
Sen verran täytyy saabista vielä sanoa, että jonkinsortin lastuviritelmä tuossa on ostettaessa jo ollut, kun ahtaa (tai ahtoi silloin) yli tuon oman mittarin näytön. Mutta katsotaan miten toimii vai toimiiko mitenkään...
Turbo-Tonnarin kansiprojektia...
Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...
Jaaha, nyt voisi sitten muutamien päivien testi-ajojen jälkeen ynnäillä hieman porttauksen vaikutuksia. Autohan on minulla ollut noin puolitoista vuotta, eli turvallisesti voi kenties vertailla ostohetkeen:
-Alavääntöä tuntuisi olevan selkeästi enemmän, ei mitään maagista mutta havaittavissa kuitenkin.
-Ahdin lähtee mukaan peliin hitusvinkulan verran aikaisemmin.
-Bensa- ja kulutusmittarit käyttäytyvät huomattavasti rauhallisemmin.
-Kaiken kaikkiaan motin toiminta tuntuisi pehmeämmältä ja jollain tapaa sulavammalta kuin aikaisemmin.
Eihän nuo mitään luotettavia vertailuita ole, vikaahan on voinut olla piilevänä jo vuosia. Porttauksen parhaat hyödyt mitä luultavammin tulevat paremmin esille kun saa muita viritystoimenpiteitä mukaan. Eli varmaan voi nyt palata alkuperäiseen suunnitelmaan ja rakennella se virtaavampi pakoputki ja hommata isompaa välijäähdytintä keulalle.
-Alavääntöä tuntuisi olevan selkeästi enemmän, ei mitään maagista mutta havaittavissa kuitenkin.
-Ahdin lähtee mukaan peliin hitusvinkulan verran aikaisemmin.
-Bensa- ja kulutusmittarit käyttäytyvät huomattavasti rauhallisemmin.
-Kaiken kaikkiaan motin toiminta tuntuisi pehmeämmältä ja jollain tapaa sulavammalta kuin aikaisemmin.
Eihän nuo mitään luotettavia vertailuita ole, vikaahan on voinut olla piilevänä jo vuosia. Porttauksen parhaat hyödyt mitä luultavammin tulevat paremmin esille kun saa muita viritystoimenpiteitä mukaan. Eli varmaan voi nyt palata alkuperäiseen suunnitelmaan ja rakennella se virtaavampi pakoputki ja hommata isompaa välijäähdytintä keulalle.
Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...
Ja mitäs kyseinen operaatio mahtaisi maksaa?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...
Noin 400 euron hintaluokassa olisi tuo kansi ollut porttausten ja seetien/venttiilien muotoilun osalta.pamppu kirjoitti:Ja mitäs kyseinen operaatio mahtaisi maksaa?