Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Keme kirjoitti:Mites isoks lohkon öljykanavan poraajat on porannu ton pääöljykanavan? Alunperinhan se on 11mm.
12mm

Eli milliä isommaksi.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mulla ei 7200rpm rajoittajalla enää jokakerta ymmärtäny rajoittaa...eli parkas kk laakerin paskaksi.

7000rpm on toiminu ok.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tarkotetaanko ihan normaalia rajoitinta? Itsellä on softassa 7490rpm ja toimii ihan ok. Tai siis toimi ennenkun kone porsi voitelun puutteesta.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

kyllä tarkoitetaan.

Silloin kun kierrosten nousu on erittän nopeaa tulee esiin tälläistä ongelmaa. Hyvä jos kaikilla ei tule.

7490rpm on kyllä rohkeeta.

Esimerkkinä voisi heittää vaikka että kun rupeat keräämään painetta 3:sella ja juuri kovimman vääntöpiikin kohdalla osut keventävään monttuun, tämän seurauksena raivo sutiminen ja ylikierrokset.

Ps. Se että rajotin on laitettu esim 7200rpm ei tarkoita sitä etteikö moottori voisi pyöriä kovempaa kuin se...todennäköisesti 7200rpm rajoittajalla moottori pääsee nopeissa nousuissa useamman satakierrosta yli asetetun arvon ennen kuin purkki tajuaa ja kierrokset laskevat todelliselle rajotin tasolle. Eli sen verran jo massoja koneessa että helposti menee yli.

Se rajotin olisi hyvä saada toimimaan "vaiheittain", tuskin onnistuu trionicilla.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

jannevillepetteri kirjoitti:Tarkotetaanko ihan normaalia rajoitinta? Itsellä on softassa 7490rpm ja toimii ihan ok. Tai siis toimi ennenkun kone porsi voitelun puutteesta.
eli todennäköisesti nää kaikki vaikuttaa toisiinsa. Todellisuudessa sun pata on päässy pyörimään jotain 8k rpm rundeja ja siinä tullut voitelujärjestelmä vastaan. Mikä taas johtanut voitelun puutteeseen.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Kyllä tämäkin on mahdollista..se tuttu käkikellö syndrooma kävi ja kampura+veivi meni ynnä laakerit. Nyt tosin uusi kokoonpano kasaantuu,öljynkierto parannettu jne..tästä tulee lisää projektiin.
Moottori oli kunnostettu 3-4tkm sitten mutta siellä ei oltu toteutettu asoita ihan oikein.

Softaajan kanssa jätettiin rajoitin tuohon,ei käynyt kyllä itsellä mielessä että se olisi kovin sokea..voihan tuota muutamalla satkulla tiputtaa kun saa koneen nippuun.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Tuli tänään vähän purettua ja ihmeteltyä noita öljykanavia.. pakosarjan puolelle runkopukkiin voi suoriltaan tehdä M7 kierteen, koska reikä on 6mm alkujaan ja imupuolelle kelpaa tulpaksi lohkon sisään 44mm vaikkapa sorvattu tulppa kun taas jakopään puolelle menee 45mm esim. BMW:n vesimarkka :lol:

Pahimmat öljykanavat tukittu tasapainoille ja pääkanava pitäisi porailla 12mm asti. Muistan lukeneeni, että like_a_glove oli myös porannut ne runkopukit suuremmiksi.. Onko hyötyä/haittaa ? Tai edes kannattavaa
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=60
Tuolla mun projektissa kerroin et tein juuri näin,toistaiseksi toiminut ilman mitään ongelmia.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mulla noi kanavien poraukset aiheutti ainoastaan sen että on vehkeet pysyny nipussa. :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ihan hyvä vaihtoehto :lol:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Välikyssäri: hajooko noi t7 mankkuvenat koskaan? Huomasin tänään et ei vena siritä ja peruspaineilla mennään..sähkö tulee liittimelle. Pari kertaa yritti sirauttaa,siinä kaikki.

Edit: jarruvalokytkin on paskana,siks ei mankkuvena pelannut.
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, La Elo 27, 2016 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Hyvä tietää.. Ei auta ku sorvata 1x 44m ja 2x 45mm tulpat,porata kanavat ja lohko hoonaukseen

EDIT: Nostitteko öljynpaineita ollenkaan kanavien porauksien jälkeen? Onko kukaan mitannut paineita ennenjälkeen?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tarkasta öljypumpun radiaalivälys että on tikissään,itsellä oli liikaa välystä ja vaihdoin toisen. Paineenrajoitin venttiilin alle laitoin yhden prikan. Ei ole kunnollista painemittaria vielä paikallaan mutta pilipali mittarilla mitattuna kierroksilla n.5bar.
Tee siitä 44mm holkista pari satkua päälle ja pakkaseen niin tulee tiukka.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin