B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Hei, suunnitteilla olisi laittaa saabin turbomoottori ladaan joka pitäisi saada vielä kilpien väliin. Eli max. teho saisi olla 100.8hp, ja wikipediasta katsottuna pienitehoisin turbomoottori on b204E jossa 154hp, ja vaparimoottorissa on sen 130hp.
Onko jollain kokemusta/tietoa, mitä osia kannattaisi sotkea keskenään että saisi tuon alle 100hp penkitettyä moisesta niin että saisi vielä muuttokatsastettuakin? Pakosarja, imusarja ja ahdin vaihtuvat todennälöisesti, vakio moottorinohjaus (trionic 5) olisi kuitenkin tarkoitus jättää käyttöön, jos sen kanssa ei suurempaa painimista.
Pelkästään ahdetun moottorin imu-/pakosarjaa ja ahdinta vaihtamalla tuskin saa moottoria "omavalmisteeksi", mutta vaparimoottori ahtamalla pitäisi saada? Eli onko noissa minkälaiset ulkoiset erot vaparikoneen ja turbokoneen välillä, pelkkä merkintä? Helpoin olisi jos sanoo moottorin olevan turbotettu b204i, tällöin sen pitäisi ainakin kelvata, vaikka kyseinen moottori olisi oikeasti vakio turbomoottori.
Onko jollain kokemusta/tietoa, mitä osia kannattaisi sotkea keskenään että saisi tuon alle 100hp penkitettyä moisesta niin että saisi vielä muuttokatsastettuakin? Pakosarja, imusarja ja ahdin vaihtuvat todennälöisesti, vakio moottorinohjaus (trionic 5) olisi kuitenkin tarkoitus jättää käyttöön, jos sen kanssa ei suurempaa painimista.
Pelkästään ahdetun moottorin imu-/pakosarjaa ja ahdinta vaihtamalla tuskin saa moottoria "omavalmisteeksi", mutta vaparimoottori ahtamalla pitäisi saada? Eli onko noissa minkälaiset ulkoiset erot vaparikoneen ja turbokoneen välillä, pelkkä merkintä? Helpoin olisi jos sanoo moottorin olevan turbotettu b204i, tällöin sen pitäisi ainakin kelvata, vaikka kyseinen moottori olisi oikeasti vakio turbomoottori.
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Sano et alakerta on 99 Petrosta (85hp) ja kansi vaikka sitten se T5... Tuskin monenkaan inssin Saab-tieto riittää bongaamaan eroja lohkojen välillä.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Vaikka jotakin sellaista, ja sitten vaan ohjelmallisesti tehot kuriin ja dynolappu näytille.JP_Vette kirjoitti:Sano et alakerta on 99 Petrosta (85hp) ja kansi vaikka sitten se T5... Tuskin monenkaan inssin Saab-tieto riittää bongaamaan eroja lohkojen välillä.
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Olisko tollasen 99 saabin B-moottori sitten edes jotenkuten lähellä H-moottoria, siis kannen ja lohkon yhteensopivuus? Ulkopuoliset erot? Löytyykö b2X4 moottoreista tuota kyseistä mallimerkintää, eli vaikka b204i tai b204e?
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... 000034272/
Sit vähä rautalankalaikalla sotket nii ei näytä niin uudelta.
Sit vähä rautalankalaikalla sotket nii ei näytä niin uudelta.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
B- ja H-moottorit ovat käytännössä täysin erilaiset.saquzi kirjoitti:Olisko tollasen 99 saabin B-moottori sitten edes jotenkuten lähellä H-moottoria, siis kannen ja lohkon yhteensopivuus? Ulkopuoliset erot? Löytyykö b2X4 moottoreista tuota kyseistä mallimerkintää, eli vaikka b204i tai b204e?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Helpointa on vain säätä softa niin että tehot jää alle sen 100hp.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Nettitieto väittää, että tehon pitää olla "uskottava" ja siitä syystä mm. nopan turbotus omalla koneella on tekemätön paikka, koska verrokiks tulee kuitenki tupliksen turbo-tekniikka.
Käyttämällä 85hp alakertaa homma on ainaki paperilla parempi kuin jonku 185hp T5:n "kuristaminen" puoleen tehoon.
Käyttämällä 85hp alakertaa homma on ainaki paperilla parempi kuin jonku 185hp T5:n "kuristaminen" puoleen tehoon.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Kyllä tuo koko homma riippuu ihan inssistä. Itselle ainakin näytettiin vihreää valoa b234e moottorin kohdalla ja korissa saa olla max 132hp
Kunhan on muutettu tarpeeksi niin sehän on omavalmiste ja tehonmittaus tarvitaan. Minkäs teet jos ei oo voimaa
Pulssipakosarjat, isompi turbo, kunnon imusarja, rajummat nokat ja eri männät niin johan on muutettu
Kyllähän sen tyhmempikin tajuaa et oikeat tehot saattavat olla monin kertaiset mitä lapulla on toiset sen asian hyväksyy toiset ei ja niitä ei miehiä varten ahtoputkeen laippa missä vain muutama pieni reikä niin että se auto ei oikeasti mee mihinkään.
Toki helpommalla pääsee jos löytää harrastaja ystävällisen inssin.
Kunhan on muutettu tarpeeksi niin sehän on omavalmiste ja tehonmittaus tarvitaan. Minkäs teet jos ei oo voimaa
Pulssipakosarjat, isompi turbo, kunnon imusarja, rajummat nokat ja eri männät niin johan on muutettu
Kyllähän sen tyhmempikin tajuaa et oikeat tehot saattavat olla monin kertaiset mitä lapulla on toiset sen asian hyväksyy toiset ei ja niitä ei miehiä varten ahtoputkeen laippa missä vain muutama pieni reikä niin että se auto ei oikeasti mee mihinkään.
Toki helpommalla pääsee jos löytää harrastaja ystävällisen inssin.
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Onhan noita varsinkin nykyään katsastettu myös ihan ohjelmallisella kuristuksella, eli katukartta lain rajan tuntumaan ja sitten toinen "suljetun alueen" kartta missä on sitten yli 9000hv ja jota ei tietenkään koskaan kukaan käytä kadulla, eihän? Yleensä vaatimuksena taitaa olla vain, ettei sitä karttaa saa helposti ajon aikana muutettua.
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Toi se ongelma lähtökohtainen ongelma on katsastuksessa. Kannattaa käydä kysymässä siltä inssiltä kenellä auton katsastaa millaisin toimenpitein tehonalennus hyväksytään.jussi.p kirjoitti:Kyllä tuo koko homma riippuu ihan inssistä.
Se on tossa kampuran asentoanturin alla olevassa vaakapinnassa ellei ruoste ole hävittänyt sitä.saquzi kirjoitti:Löytyykö b2X4 moottoreista tuota kyseistä mallimerkintää, eli vaikka b204i tai b204e?
jeeeeeee!
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Ajoneuvon moottorin muutoksissa tulee katsastajan mahdollisuuksien mukaan varmistua siitä, että muutos vastaa siitä esitettyjä dokumentteja. Moottorin varustamisen ahtimella tai ahdetun moottorin varustamisen välijäähdyttimellä katsotaan aina lisäävän merkittävästi alkuperäistä tehoa.
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).
Määräyksen edellyttämä tehonmittaustodistus tulee olla tehty Trafin laatimalle valmiille lomakkeelle (liite 3) tai vastaavan sisältöiseen dokumenttiin, johon on liitetty mittalaitteesta saatu graafisilla kuvaajilla varustettu mittauspöytäkirja. Todistuksesta on täytettävä vähintään kaikki pakollisiksi merkityt kentät. Todistukseen kirjataan moottoriin tehdyt muutokset ja vaihdettujen komponenttien yksilöintitiedot, kuten esimerkiksi moottorilohko, sylinterikansi, nokka-akseli, iskutilavuus, polttoaineensyöttölaitteisto, sekä ahdetuissa moottoreissa käytetty ahdin, sen tyyppi, välijäähdyttimen koko, mahdolliset mekaanisen ahtimen hihnapyörien halkaisijat ja ahtopaine. Mittauspöytäkirjan teho-, vääntö ja ahtopainearvojen tulee olla mittalaitteen kirjaamia.
Asennettaessa tiettyyn moottoriin tarkoitettu yleisesti tunnetun valmistajan valmistama tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muutossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi tehonmittaustodistukseksi. Epäselvissä tapauksissa katsastaja voi kuitenkin vaatia tehomittauspöytäkirjan.
Mittauspöytäkirjan ja tehonmittaustodistuksen tulee olla varustettu mittauksen suorittajan tunnistetiedoilla (allekirjoitus ja nimenselvennös) ja katsastajan tulee liittää ne samoin kuin myös mahdollinen muutossarjan valmistajan antama todistus muutoskatsastuksesta digitoitaviin asiakirjoihin.
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).
Määräyksen edellyttämä tehonmittaustodistus tulee olla tehty Trafin laatimalle valmiille lomakkeelle (liite 3) tai vastaavan sisältöiseen dokumenttiin, johon on liitetty mittalaitteesta saatu graafisilla kuvaajilla varustettu mittauspöytäkirja. Todistuksesta on täytettävä vähintään kaikki pakollisiksi merkityt kentät. Todistukseen kirjataan moottoriin tehdyt muutokset ja vaihdettujen komponenttien yksilöintitiedot, kuten esimerkiksi moottorilohko, sylinterikansi, nokka-akseli, iskutilavuus, polttoaineensyöttölaitteisto, sekä ahdetuissa moottoreissa käytetty ahdin, sen tyyppi, välijäähdyttimen koko, mahdolliset mekaanisen ahtimen hihnapyörien halkaisijat ja ahtopaine. Mittauspöytäkirjan teho-, vääntö ja ahtopainearvojen tulee olla mittalaitteen kirjaamia.
Asennettaessa tiettyyn moottoriin tarkoitettu yleisesti tunnetun valmistajan valmistama tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muutossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi tehonmittaustodistukseksi. Epäselvissä tapauksissa katsastaja voi kuitenkin vaatia tehomittauspöytäkirjan.
Mittauspöytäkirjan ja tehonmittaustodistuksen tulee olla varustettu mittauksen suorittajan tunnistetiedoilla (allekirjoitus ja nimenselvennös) ja katsastajan tulee liittää ne samoin kuin myös mahdollinen muutossarjan valmistajan antama todistus muutoskatsastuksesta digitoitaviin asiakirjoihin.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: B2x4 turbomoottori omavalmisteeksi?
Tohon liittyen ja ihan saivartelun riemusta;mikan kirjoitti:tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).
Jos tilaa Saab webshopista uuden T5 kannen ja sen sopivuus on speksattu seuraavasti
Olisiko tuon "kannen teho" joku edellä mainittujen moottoreiden tehoista vai 0hp, koska se ei ole vielä ollut koskaan kiinni?Saab webshop kirjoitti:900/9-3 1994-98: B204E, B204I, B204L, B204R, B234I
9000 1994-98: 4-cyl.
jeeeeeee!