MAALAUS for dummies

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1363
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 9:11 am
Paikkakunta: LPR

MAALAUS for dummies

ViestiKirjoittaja mienkoiv » Ke Syys 13, 2017 10:36 am

Eli 9-5 tankinluukku alkaa alaosastaan kuplia. Sisäpinnalla jo ruostetta.
Miten nyt eteenpäin?

- joku hionta, millä? vai maalinpoistoaine/kaavinta? primeri?
-maaliliikkeestä maalikoodilla spray?
-monta kerrosta maalia?
-monta kerrosta lakkaa päälle?

-jotain muuta?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 2335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 9:55 pm
Paikkakunta: Pirkkala

Re: MAALAUS for dummies

ViestiKirjoittaja JP_Vette » Ke Syys 13, 2017 11:06 am

http://www.automaalit.net/WebRoot/Gagar ... t_2011.pdf

"Harso" tarkottaa sitä sellasta pikasta suhasua, että nippa nappa pinta kastuu. "Märäksi" on sellanen tuntumalla ja näöllä haettu pinta. Kun rauhas ruiskutat, ensin tulee harso, sitte siihen muovautuu peilikirkas pinta eli se "märkä" ja ina sen jälkee se sitte lähteeki valumaan. Eli ruisku liikkuu aina mutta loppujen lopuksi suhteellisen hitaasti. Toki tankin luukku nyt on objektina aika pieni.

Rehti totuus on sitte se, että aineet maksaa niin paljo, että halvimmalla saat kun ostat purkuautosta ruosteettoman luukun. Hinnat karkeesti:
-Pohjamaali 15e
-Värimassa 15e
-Kunnon 2k-lakka spraypullos 30e

Noiden päälle viä sitte paperia ja kittiä. 50e virheettömästä luukusta oikeas väris on halpa hinta :wink:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95
Tunturi Maxi '72

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1191
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 5:37 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: MAALAUS for dummies

ViestiKirjoittaja Cona » Ke Syys 13, 2017 5:12 pm

Olen samaa mieltä JP_Vetten kanssa maalauksen mielekkyydestä vrt. oikean värinen purkuosa.

Niin kuin monissa muissakin asioissa niin hyvät pohjat on a & o. Eli viimeistely hienolla paperilla (vesihionta), kun pinta on ensin riittävän tasainen. Ja jos Spraylla ruiskii niin pitää melkein mahdolliset roiskeet kevyesti poistaa ennen lakkausta.

Olen itse onnistunut saamaan vuosien saatossa sekå Spraylla hyvän pinnan että ruiskulla huonon. Ruiskun kanssa joutuu enemmän kikkailemaan, mutta toisaalta lopputulos on onnistuessaan parempi. Bensatankin lätkässä ei minusta ole väliä kummalla maalaa, enemmän kyse on kärsivällisyydestä ja taidosta. Liian paksu maalikerros ja sitä kautta valumat on pahasta. Helpompi maalata useampi ohut kerros.
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 1719
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 9:01 pm
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: MAALAUS for dummies

ViestiKirjoittaja Termos » Pe Syys 15, 2017 12:13 am

Hommaa suosiolla ruosteeton luukku, jos sisäpintakin on ruosteessa.
Ruoste muhii siinä sisäpuolen pokkauksen alla, josta se pääsee ryömimään uutta maalipintaa pilaamaan.

Itse koitin korjata vanhemman femman luukkua, hiekkapuhalsin sen molemmin puolin, eikä pintapelti ollut vielä puhki sauman kohdalta. Kittaus, pohjamaali ja pintamaali spraypullosta. Reilun vuoden oli hyvä, sitten oli taas ruostekuplia maalin alla.
2006 9-5 Aero biopower. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen

9k CSE
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 8:33 am
Paikkakunta: Vörå

Re: MAALAUS for dummies

ViestiKirjoittaja 9k CSE » Pe Syys 15, 2017 7:41 pm

https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... nklucka427

Pitäis ainakin olla ruosteeton, toki vaatii vielä maalauksen...
Once a "saaber" allways a "saaber"
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 Aero 2005 biopower(St3 by j.Carlsson) (nykyinen auto)

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4062
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 9:06 pm
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: MAALAUS for dummies

ViestiKirjoittaja mestari » La Syys 16, 2017 8:18 am

taikka jos potkii sen maalauksia suorittavalle kaverlle niin se voisi paklata päälle, pakkelia laittas kun jää hieman käyttämättä niin siitäkään ei suuria kustannuksia tulisi sitten kun maalaisi autoa niin ruiskun pohjat vetelisi tuohon luukkuun niin ei siitäkään isoa kustannusta tulisi
sitten voisi säkällä olla tippa pytyn pohjalla samaa väriä jota voisi heittää niskaan ja joku kerta sit lakkaa päälle.
tuskin siitä paljoa kehtaisi ottaa :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas