APC-boksin passeli hinta&muuta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

APC-boksin passeli hinta&muuta

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Morjens,
Paljonkos(NOIN) kannattaisi maksaa APC-boksista(korkkaamaton/modattu), pitäisi 9000T-88:n alkaa vissiin tosissaan sellaista katselemaan kun kevät tulee... enkä haluaisi orkkisboksia alkaa rukkaamaan.

Esim. 900Aero:n sivuilta löytyy niitä black box ja red box-ohjeita, ja niiden mukaan ajattelin laittaa "vanhaan rouvaan" vähän lisää lähtöjä.

Jos kohtuuhintainen boksi löytyy, niin vaikka aiheesta olen lukenut 900aeroa ja klubin foorumia niin että silmissä vilisee, niin olenko ihan hakoteillä, jos tuon "perus"virityksen(175->195? Redbox) saadakseni teen vain sen vastusten vaihdon ja säädään potikoista vastuksen ohjearvoihin mittarilla, ILMAN että alan hakemaan manuaalisti niitä säätämällä parempaa perstuntumaa?

Entäs tomaattilaatikon vaikutus, ahtopaineethan ei hirveästi tipu siinä välissä kun tomaatti vaihtaa vrt.manuaali. Onko siis ohjeissa tämän suhteen huomioitavaa. Kertokee, oi viisaammat ja kokeilleet :)

Tavoitteena mulla ei ole repiä kaikkea irti vanhasta autosta, (joka toimii moitteettomasti, kone,turbo ja alusta jne. kunnossa) vaan saada sinne n.200hv:n pintaan tehot, jotta käyttömukavuus ja ennen kaikkea kaluston kestävyys säilyy, mutta tarvittaessa löytyy sitten lisää sitä löylyä.. :)

kesärengaskelejä odotellessa nälkä kasvaa...

-J-

PS. YV:nä saa muuten tarjota boksia.. :)
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itse en yli satasta maksaisi APC-boksista. Ja sen satasenkin mielummin koko järjestelmästä (sis. nakuanturin, magneettiventtiilin ja paineanturin). Ehkä jos pelkkä purkki löytyy, niin muutama kymppi on sopiva hinta..

Mitä virityksiin tulee, niin kovin helpolla et purkkia pilattua se kun koostuu yksinkertaisista analogikomponenteista. Siinä mielessä en pelkäisi pahemmin alkuperäisenkään boksin modifioimista. Se on erittäin helppo palauttaa alkuperäistilaan kuitenkin. Tuollaisen miedon virityksen saat tehtyä helposti noilla 900aero.comin esimerkkiarvoilla, pientä säätöä toki voi vielä itse tehdä, mutta noin lievissä virityksissä se ei ole tarpeellista. Sen 200hv saa T16 satkusta tai tonnarista helposti ulos vain vastuksia ruuvaamalla ja parin vaihtamalla, niin että ahdot pysyvät hiukan paremmin yläkierroksilla. Kunhan ei vain mene koskemaan K-potikkaan, niin mitään kovin vaarallista ei voi saada aikaan.

Esimerkkinä varsin suosittu ja toimiva "mieto" viritys olisi Red Boxista vastusarvot (tai kokonaan R138 poisto ja R42 ohitus) ja sitten "Type M" boksista P ja F potikoiden ja R40 arvo. Näillä pitäisi saada kohtalaisesti kurin ahtojen laskeminen yläkierroksilla, ja noin 1 bar ahtopainetta ilman alakierrospiikkiä.

APC-boksi ei tiedä mitään siitä onko kyseessä automaatti vai manuaalilaatikko, eikä siinä suhteessa oikein ole mitään erityistä huomioon otettavaa.

Kun näemmä asut Oulussa, niin täältä kyllä löytyy meitä useampiakin, jotka ovat APC-boksia aika paljon ropanneet. Neuvoja ja apua siis kyllä tarvittaessa löytyy. Varoituksena vaan, että nälkä kasvaa syödessä, ja pian ei enää mietokaan viri meinaa riittää.. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Jepu, kiitos Jcarlson,
Täytynee siis rohkeasti hommata se boksi ja alkaa kolvailemaan.
Hyvä tietää että apuja löytyy Oulusta, toki tämä foorumi jo itsessään on aivan yliveto, kuten aika moni muukin on todennut. :)

jotain allaolevan tyyppistä ajattelin:
lainaus-jostakin lukuisista aihetta käsittelevistä kirjoituksista:
(Toisko tuo nyt sitten sen 10-15hevosta lisää..?)

R42 numeroitu vastus-> tilalle 500 ohmin vastus.
R132 -> tilalle 30,9 Kohminen vastus.
potentiometriä P (P03) vakiosta 9 Kohmista 23,2 Kohmiin.
potentiometri F (P02) vakiosta 88 ohmista 295 ohmiin.

Tuo esim. yhtenä vaihtoehtona minkä löysin, kertokaa jos on aivan päin
p-tä. Ohjeita muista vaihtoehdoista saa laittaa.



-J-
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuulostaa muuten ihan hyvältä, mutta R132 taitaa olla pielessä, pitäisi olla varmaankin R138.. R138 vastuksen voi poistaa kokonaan ja R42:n korvata hyppylangalla. Tämän pitäisi minimoida kierrosten mukaan tapahtuva ahtojen laskeminen. Noh, käytännössä ei optimaalisesti toimi muista syistä johtuen, mutta parempaan päin kuitenkin.

P ja F potikan arvot ovat eri bokseissa vakiona erilaisia, mutta nuo arvot joihin säädetään kuulostavat ihan OK:lta, pitäisi antaa se 1.0 bar ahtoa, jos perusahdot ovat 0.4 bar. Heposia tulee varmaankin jotain tuota luokkaa lisää, ehkä jopa enemmänkin ainakin tonnarissa. Noin 200 siis löytyy varmaankin noilla asetuksilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

No niin,
eli heti ois menny pieleen.. :)

lainaus:
>arvot ovat eri bokseissa vakiona erilaisia>
eli ilmeisesti vaihtoboksilla ei ole muuta väliä kuin että on saman verran niitä "pinnejä" eli että liitin on samanlainen kuin omassa...? Vai onko vielä vuosimallikohtaisia rajoja, mitkä passaa mihinkin..
ja sitten vielä lisää tyhmiä kysymyksiä, :oops:
onko se boksi nyt sitten kuskin jalkatilassa "pahvin"alla siellä missä bensan ylipainekatkaisin, vai kuskin penkin alla, kun vm. on -88?


-J-
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Jukkis kirjoitti:

ja sitten vielä lisää tyhmiä kysymyksiä, :oops:
onko se boksi nyt sitten kuskin jalkatilassa "pahvin"alla siellä missä bensan ylipainekatkaisin, vai kuskin penkin alla, kun vm. on -88?


-J-
Tyhmiä kysymyksiä ei ole ;)
Kylläpä se siellä polvisuojan alla on.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

-88 pitäs olla jo kuskin pekin alla!! :P
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kannattaa huomioida että automaatissa olisi suotavaa saada aikaan paineiden laskemista juuri vaihtojen ajaksi, näin on tehty uudemmissa malleissa jossa hiukan kehittymeempi ohjaus sekä laatikolle että ahtopaineille. Laatikko tykkää varmasti hyvää kun kytkentävaiheessa on 1bar ahtoja päällä :)
Tämä taitaa olla yksi syy, miksi esim. vanhaan satkuun ei saannut T16 automaattia kuin 160hv versiona, on haluttu hiukan säästää laatikkoa...
Tonnarin tapauksesta ei tiedä, oliko siinä täydet paineet/tehot myös automaattimalleissa.

Itse ajelin kyllä 1bar virityksellä vanhaa automaatisatkua, mutta laatikko teki välillä omiaan, joten laatikon hyvinvointia on hyvä pitää mielessä.
Eniten tuo sekoili kun kiihdytti varovasti ykkösellä, antoi vaihtaa aikaisessa vaiheessa kakkoselle, lisää kaasua ->paineet punaiselle, ja tässä vaiheessa kun päästiin nopeuteen jossa viimeistään pitäisi vaihtaa ykköseltä kakkoselle, niin laatikko päätti kytkeä kakkosen uudestaan. Koskaan en raaskinut kokeilla mitä tapahtuis jos vain antaisi mennä, itse päästin aina kaasun kun huomasin laatikon vaihtavan vapaalle...

Näin vain vihjeeksi vanhempia automaatteja virittävälle.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

ecopower kirjoitti:-88 pitäs olla jo kuskin pekin alla!! :P
Aijahas, no niin. Jospa se sitte siellä penkin alla lymyilee :o :D
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Moro,
lainaus (Nappe):
>Kannattaa huomioida että automaatissa olisi suotavaa saada aikaan paineiden laskemista juuri vaihtojen ajaksi,>

eli onko se juuri tuo R42, jota ei kannata ohittaa/ korvata 500ohmin, vaan pienemmällä? ja mikä sitten ois sopivan kokoinen vastus..


-J-

ps: boksi pitänee paikallistaa ensi viikolla kun on aikaa kontata auton jalkatiloissa, eiköhän tuo jostakin löydy :)
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Meikäläisen -88 T8:ssa APC boxi löytyy ainakin kuskinpuolelta vilkun ja lokarinkaaren välistä. Valmistuskuukautta en kyllä muista.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

e0000333 kirjoitti:Meikäläisen -88 T8:ssa APC boxi löytyy ainakin kuskinpuolelta vilkun ja lokarinkaaren välistä. Valmistuskuukautta en kyllä muista.....
Juuri näin T8 satkussa, mutta tonnarissa lymyää jakkaran alla :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Hups, tulikohan otettua jo yksi pääsiäismuna liikaa.... :lol:
Luetaan seuraavan kerran hiukan tarkemmin :oops:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

V.J.S kirjoitti:
e0000333 kirjoitti:Meikäläisen -88 T8:ssa APC boxi löytyy ainakin kuskinpuolelta vilkun ja lokarinkaaren välistä. Valmistuskuukautta en kyllä muista.....
Juuri näin T8 satkussa, mutta tonnarissa lymyää jakkaran alla :)
Mulla ei muuten ole kummassakaan tonnarissa APC:tä kuskin penkin alla 8O
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2865
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Moikka!

Tuossa tuli projektintynkää tonnariin startin hammaskehän vaihdon muodossa, joten ajattelin tsekkailla mitä muuta kärry on niellyt.

Kyseessä on siis 9000 turbo autom. vm.-89 rekist. 6/90, Saksan tuonti.

Eniten kummastusta herätti kuskin penkin alta löytynyt punainen apc/di -boksi.
Tuosta askista bongasin numerot:
laation päällä tarra: DI/APC Contr. unit 8664930 ja 137007605
liittimen päällä tarra: DI2.0 LG01 ja 9008 406014

(EPC ei tunne numeroita)

Kysymys olisikin, että tietääkö kukaan, millaisia suoritusarvoja/tehoja/vääntöä kysyinen boksi antaa?
Netistä jotain löysin, mutta ovat kovin vaihtelevia tiedot, mitä tuli vastaan.

Autossa on katti ja rekisteriotteessa tehoiksi ilmoitetaan 120kw.
Tarkoitus oli miedosti piristää kärryä kesän tullen kokeilumielessä, mutta nyt en tiedäkään... (tuntuu kyllä nyttenkin ajaessa, että kumman pirteesti kulkee ollakseen ihan perustehoinen... 8) )
Vastaa Viestiin