Lastu 9000:een

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla ahtoviisari menee just yli puolen välin! :cry: Taitaa ne peruspaineet olla sitte ton 0.45baria.. Ja se ahtaa max. sitte ton 1.0bar??
Ne mun paineet näytti sillon sen mittarin mukaan 0.3baria!! 8O Eli jos ja kun nuo paineet saa normaaliksi niin eikös autonkin pitäisi sillon toimia normaalisti??? :roll: Kaiken järjen mukaan kyllä!Koska ei se kumminkaan mikään mopo ole tällä hetkellä. :D En vaa oo keksiny vieläkään et mitä kautta saan käden mahtumaan sinne väliin että voin ottaa sokan pois ja pääsen pyörittään tankoa lyhemmäksi.
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Käsi mahtuu yleensä (ellei jättikoura) pakosarjan vasemmalta puolelta sinne tangolle. Jos ei mahdu niin sitten auton alle makaamaan ja alkautta :D
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

siitä en tiedä auttaako se juuri mitään, vaikka sitä tankoa lyhentääkin. koska se painekello on tehty tietyllä paineella avautuvaksi(jousikuormitteinen) kyllä tietysti pientä muutosta sillä saa aikaan,mutta vain pientä. ainoa missä vaikuttaa jos se tanko on päässyt kiertymään ja ei siten sulje hukkaporttia kokonaan.

onkos se sulla täyspaine. eli löytyy apc mag.venttiili yms kilkkeet? jostain muualta sitä vikaa tässä tapauksessa voi lähteä etsimään, eikä pelkästään nostaa paineita mekaanisesti

Joku taisikin mainita että jos hukkaportinlautanen ei jostain syystä suljekkaan kanavaa kokonaan??

Toimiikos muuten bypass venttiili? ettei se laske paineita karkuteille??
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

täyspaine turbohan mulla on.Ja kaikki rihkamat löytyy.Bybass venttiili on kyllä uusittu n.kk sitten mut en tiiä sitte toimiiko se???Mites sen pystyy testaan et toimiiko?
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Onko se bybassi asennettu oikein päin!? Jos se on väärinpäin kiinni ahtoputkessa niin ahtopaine saattaa painaa sen bybassin kokoajan auki...
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Tuli mieleen sekin mahdollisuus, että mikäli magneettiventtiili on jäänyt auki, silloin voipi paineet olla aika hukassa :roll:

Mutta jotain tuollaista vikaa voisi olla hyvä lähteä jäljittämään. Ja se bypass on hyvä katsoa että on oikein päin. ehjäksi toteaminen käy helpoiten että imet siitä alipaineletkusta. jos ilma ei tule läpi nii sitten se on ok.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Joo on mahdollista että se magneetti vena on juminut ja on auki koko ajan...Voi myös jumia kiinni eli paineet nousee ja nousee...Sen muovisen kuoren sisällä on metallinen mäntä ja jos se jostain syystä on juminut niin voi kokeilla koputella sitä venttiiliä jos vaikka alkais toimia. Ite oon joskus myös suihkuttanut crc:tä tai jotain vastaavaa voitelu ainetta sinne sisään että mahdollinen lika/pöly irtoaa kun oon epäillyt että se mäntä takertee...Voit myös kokeilla kuuluuko siittä venttiilistä naksahdus kun painelet jarrua. Jos kuuluu niin ei ole jumissa. En tiedä toimiiko noin uudessa tonnarissa mutta ainakin vanhemmissa jarrun painaminen tietääkseni kytkee APC:tä pois päältä tai jotain ja magneetti venttiili naksuu....
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mihin tässä nyt lastua tarvitaan, kun viilenevät kelit pitää huolen kulkupuolesta ihan vakiovehkeillä, ja vielä ilmaiseksi :D :lol:

Ainakin oma saksan tuliaiseni (9k 2.3T) tykkää näistä ilmoista. Aamusella vähän kuuden jälkeen pelkkää maantieajoa reilut 30km ilman pysähtymistä, lämpötila ~7 selssiusta. Sitten alko motari. Polkasin rampilla vitosella n. 90km/h vauhdista tohvelin lattiaan ja... 8O 8O :D Paineet piikkasi punaisen LOPPUpäähän, tosin laski siitä sitten punasen puoleen väliin melko pikaseen. Helkkari, piti vähän himmata (alko olla laittomia nopeuksia mittarissa) ja kokeilla uudestaan. Sama efekti 8) Kyllä nimittäin liikkuu PALJON paremmin kun 30 asteen helteillä.

-Ville
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Joo vaan ku mulla ei ahto viisari mee lähellekkää punasta!! :twisted: Eli jotakin tässä täytyy tehdä!Kyllähän tuo hyvin suttaa.ei siinä mitään,mut ku se ei siltikään toimi oikeen. Ei nouse ahdot niiku pitäs.pikkasen yli puolen välin.Joskus keltasen ja punasen puoleen väliin.(harvinaista) Ennen kyllä kävi punasen reunamilla keikkumassa.Kiihdytyksessä huomaa pientä ja sievää nykimistä?? :roll:

Bybass oikeen, ilma ei tullut läpi,koputtelin kylkeen,laitoin cerssiä ym ym..
Kohta ei enää etes tiiä oliko vaikutusta vai ei.. Pitää hakea joku toinen rattiin kokeileen et missä mennään. ----> paalaamo(ko)
No jospa ens viikolla sais ton auton sinne "ammattilaisten" käsiin.Ois paljon helpompi rassata kun on kunnon vehkeet ja penkki missä kokeilla.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Täyspaineisen vakioahdot on 0.77-0.8 bar. Mulla chipattuna 1.1 bar ilman minkäänlaisia ongelmia. Kaverilla on 1.7 bar ja laatikot paukkuu. :)

Hukkaportilta kokonaan letku irti ja varovasti kokeilemaan nouseeko ahdot edes silloin. Ja sitten todellakin V A R O V A S T I.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

mikan kirjoitti:Kaverilla on 1.7 bar ja laatikot paukkuu. :)

t. Mika
Joo, no kyllä tuossa 1.7 barissa alkaakin jo vakiolaatikot paukkumaan. Joku 1.3-1.4 bar vois vielä olla ihan asiallista laatikkoa ajatellen, mutta 1.7 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

jarska kirjoitti: Todella suurerena yllätyksenä pro carservicen Riku kertoi että hinta heillä on kyseiselle sarjalle 250euroa,siis käytännössä lähes sama hinta kuin ruotsissakin. Olin tosi yllättynyt tuosta hinnasta. Mikähän noissa pro&streetin ja muukkosen lastuissa maksaa noin paljon enemmän!!
...
Voisiko joku antaa yhteystiedot tuohon ProCarserviceen (ja Rikuun..:))? Olen ilmeisesti ostamassa 9000 2.0t:tä ja olisi kiva saada autoon lastu vielä ennen lumia, voisi kokeilla kunnon keleillä, mihin auto pystyy..:) Normaalina 150 heppaisenahan tuo auto on aika kesy.

-J-
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Juha Laitinen kirjoitti: Voisiko joku antaa yhteystiedot tuohon ProCarserviceen (ja Rikuun..:))? Olen ilmeisesti ostamassa 9000 2.0t:tä ja olisi kiva saada autoon lastu vielä ennen lumia, voisi kokeilla kunnon keleillä, mihin auto pystyy..:) Normaalina 150 heppaisenahan tuo auto on aika kesy.

-J-
http://www.lut.fi/~vviljaka/procarservice.htm
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Käännettiin magn.venalla letkut nurin niskon niin paineet nousi 1.1bariin!? 8O Kunhan vaan testattiin.. :D Ei vaan pystyny ajaan kunnolla. 2 vaihteella 60km/h ja ahtoviisari tapissa. :oops: :D

Elikkäs meneekö ne paineet nyt niin että peruspaineet on sen mitä Maptun ja Procar service ilmoitti eli 0.45baria?? Ja tuo lintta ahtaa sit todellisuudessa sen 0.77-0.8baria?? tai pitäs.. vai hä :?: :roll: Alkaa kohta oleen itekki jo sen verran pahasti hukassa.. :roll: Eli siis JOS peruspaineet on tuon 0.45baria niin kärsiikö niitä nostaa minkäs verran? ja jos peruspaineet nostaa esim 0.6-0.7bariin niin mitä se sillon pitäs todellisuudessa ahtaa? :oops:
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Milli kirjoitti:Käännettiin magn.venalla letkut nurin niskon niin paineet nousi 1.1bariin!? 8O Kunhan vaan testattiin.. :D Ei vaan pystyny ajaan kunnolla. 2 vaihteella 60km/h ja ahtoviisari tapissa. :oops: :D

Elikkäs meneekö ne paineet nyt niin että peruspaineet on sen mitä Maptun ja Procar service ilmoitti eli 0.45baria?? Ja tuo lintta ahtaa sit todellisuudessa sen 0.77-0.8baria?? tai pitäs.. vai hä :?: :roll: Alkaa kohta oleen itekki jo sen verran pahasti hukassa.. :roll: Eli siis JOS peruspaineet on tuon 0.45baria niin kärsiikö niitä nostaa minkäs verran? ja jos peruspaineet nostaa esim 0.6-0.7bariin niin mitä se sillon pitäs todellisuudessa ahtaa? :oops:

Siis nuo peruspaineet on tavallaan APC:n "perus asetukset" jonka pohjalta boxi sitten säätää ahtoja. Nuo nk. peruspainet on saabista riippuen n.0.4-0.5baria. Jotta APC säätäisi paineita oikein on perupaineiden oltava säädetty oikeiksi. Yleensä (ainakin omien kokemusten perusteella) APC kyllä osaa säätää oikein paineet vaikka peruspaineet olisikin säädetty hivenen liian korkeiksi, esim. jos pitäisi olla 0.4bar ja olet säätänyt 0.5bar niin toimii varmasti hyvin ja APC ahtaa sitä +-0.8 baria mitä pitäisikin. Jos peruspaineet taas on liian matalat esim. 0.2baria ja niiden tulisi olla esim. 0.5 bnaria niin APC ei toimi kunnolla ja ahdot on matalalla.
Huom! Vanhemmissa saabeissahan ahtoja pystyi nostamaan turvallisesti ruuvaamalla APC-boxin potikoita mutta myöhemmissa saabeissa esim 9000:sissa 1988 ja uudemmat mallit boxia ei pystynyt enää ruuvaamaan ja ahtoja pystyi nostamaan enää lastuttamalla tai ns.bleed valvella joka on jo ihan toinen juttu...Näissä uudemmissa saabeissa voi kuitenkin nostaa hieman niitä ahtoja ruuvaamalla hieman suuremmiksi noita peruspaineita...Peruspaineita ei kuitenkaan kannata nostaa liikaa jotta APC ja hukkaportti toimisivat kunnolla. Tarkkaa sääntöä kuinka paljon noita peruspaineita uskaltaa säätää suuremmiksi on vaikea sanoa mutta suuntaaantavasti jos pitäisi olla vaikka 0.45 bar ja säädät 0.55baria niin APC saattaa sallia hieman suuremmat paineet kuin nuo vakio 0.8bar. Itsellä hieman vakiota 0.45baria korkeammat peruspaineet ja APC sallii nyt n. 0.9baria...Jos nostat peruspaineita niin varovasti sillä liikaa säätämällä APC ja hukkaportti ei toimi enää kunnolla!!
Vastaa Viestiin