Lastu 9000:een

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Milli kirjoitti:Käännettiin magn.venalla letkut nurin niskon niin paineet nousi 1.1bariin!? 8O Kunhan vaan testattiin.. :D Ei vaan pystyny ajaan kunnolla. 2 vaihteella 60km/h ja ahtoviisari tapissa. :oops: :D

Elikkäs meneekö ne paineet nyt niin että peruspaineet on sen mitä Maptun ja Procar service ilmoitti eli 0.45baria?? Ja tuo lintta ahtaa sit todellisuudessa sen 0.77-0.8baria?? tai pitäs.. vai hä :?: :roll: Alkaa kohta oleen itekki jo sen verran pahasti hukassa.. :roll: Eli siis JOS peruspaineet on tuon 0.45baria niin kärsiikö niitä nostaa minkäs verran? ja jos peruspaineet nostaa esim 0.6-0.7bariin niin mitä se sillon pitäs todellisuudessa ahtaa? :oops:

Siis nuo peruspaineet on tavallaan APC:n "perus asetukset" jonka pohjalta boxi sitten säätää ahtoja. Nuo nk. peruspainet on saabista riippuen n.0.4-0.5baria. Jotta APC säätäisi paineita oikein on perupaineiden oltava säädetty oikeiksi. Yleensä (ainakin omien kokemusten perusteella) APC kyllä osaa säätää oikein paineet vaikka peruspaineet olisikin säädetty hivenen liian korkeiksi, esim. jos pitäisi olla 0.4bar ja olet säätänyt 0.5bar niin toimii varmasti hyvin ja APC ahtaa sitä +-0.8 baria mitä pitäisikin. Jos peruspaineet taas on liian matalat esim. 0.2baria ja niiden tulisi olla esim. 0.5 bnaria niin APC ei toimi kunnolla ja ahdot on matalalla.
Huom! Vanhemmissa saabeissahan ahtoja pystyi nostamaan turvallisesti ruuvaamalla APC-boxin potikoita mutta myöhemmissa saabeissa esim 9000:sissa 1988 ja uudemmat mallit boxia ei pystynyt enää ruuvaamaan ja ahtoja pystyi nostamaan enää lastuttamalla tai ns.bleed valvella joka on jo ihan toinen juttu...Näissä uudemmissa saabeissa voi kuitenkin nostaa hieman niitä ahtoja ruuvaamalla hieman suuremmiksi noita peruspaineita...Peruspaineita ei kuitenkaan kannata nostaa liikaa jotta APC ja hukkaportti toimisivat kunnolla. Tarkkaa sääntöä kuinka paljon noita peruspaineita uskaltaa säätää suuremmiksi on vaikea sanoa mutta suuntaaantavasti jos pitäisi olla vaikka 0.45 bar ja säädät 0.55baria niin APC saattaa sallia hieman suuremmat paineet kuin nuo vakio 0.8bar. Itsellä hieman vakiota 0.45baria korkeammat peruspaineet ja APC sallii nyt n. 0.9baria...Jos nostat peruspaineita niin varovasti sillä liikaa säätämällä APC ja hukkaportti ei toimi enää kunnolla!!
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

maptunin paketti on postissa :D , pitänee lähtee hakeen.
vois yrittää tän illan aikana ruuvata paikalleen...
Kohtuu nopeeta palvelua.. 8)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

JouniCSE kirjoitti:maptunin paketti on postissa :D , pitänee lähtee hakeen.
vois yrittää tän illan aikana ruuvata paikalleen...
Kohtuu nopeeta palvelua.. 8)
Nopeaa ja erittäin asiallista palvelua :mrgreen:

Odotas, kun saat sen setin kiinni autoosi Kuva :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

[quote="Turbo Sensonic
Odotas, kun saat sen setin kiinni autoosi Kuva :wink:[/quote]

Jep jep kiinni on.. :lol: :lol: :lol:
Jotain omituista tapahtuu kun kaasua polkasee, mittarin neula pomppaa
ties minne.. Pitää varoo polliiseja.. :twisted:

Todella hyvältä vaikuttaa, eron kyllä huomaa. Maptun lupaa tolle stage 1 245 hp, en tiedä onko ihan sitä mutta kyllä tuntus että reippaasti päälle 200 ollaan kuitenkin. 8)
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Tuota tuota.. No nyt alko ahtoviisari taipuun punasen rajalle.Älkää vaan kysykö että mitä teit. :D koska en tiiä itekkää. :roll: En oo tehny muuta ku sen mitä sillon eli koputtelin sitä magn.venaa ja suihkutin crctä sinne.Ja tänään sitten kun polkasin 2 vaihteella ni jopas jotain ahtoviisari jo katkoviivoilla menosa kohti punasta :!: :lol: Rattaat jauho ilosesti tyhjää. 8) Lissää Lissää :!: :lol: Nyt aletaan olla jo oikeilla jäljillä.Vieläkö saa penkkiin ton auton ni sit näkee että missä mennään.Jospa ens viikolla pystys venyyn sen verran että sais käytettyä...
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Ja nyt on sitte viriboxi kiinni autossa. :D Huh huh ku vetää nätisti. :lol: Ei meinaa hanskassa pysyä. :lol: Muutos on kyllä melkoinen! Ei muuta kun kovaa ajoa.Ja ens viikolla jos penkittään pääsis... :wink:
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Nyt on vikakin paikallistettu.Magn.venahan se meinaa juonitella. :( Uus maksaa melkee 200 euroa. :( Mitä magn.venalle vois tehä huolto toimenpiteitä?Ei jaksas joka päivä suihkutella cerssiä ja koputella että se heräis. :?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Katso http://www.varaosahaku.fi:stä, löytyisikö sieltä käytettyä magneettiventtiiliä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Itse tilasin muistaakseni täältä purkuautosta mag.venan ja maksoi hieman reilu 20esteriä:
Saab ja Volvo purkaamo velj. Mäntykorpi Kokkola
puh. 06-830 18 11
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mun tonnarissa (2,3 TD04) on Speedpartsin steg 3- satsi racekatilla.
Asennettu helmikuussa -03. Puolivuotta toimi kuin unelma ja tuntui että SP:n lupaamat (283hv/440nm) pitää paikkansa. :)
Sit elokuussa alkoi paineet katoilemaan. Ei enää ahtanut kuin keltaisen yläpäähän, aina ei sinnekkään.
3vkon vianhaku tuotti lopulta tulosta. Alkuperäisen, Blackstonen valmistaman, intercoolerin muovisia päätyjä pidelleet alumiiniset "väkäset" olivat antautuneet 1,3-1,4barin paineilla ja ic: päädyistä vuoti imupuolenpaineet taivaantuuliin. Vika korjaantui kun otin IC:n irti ja puristelin sen takaisin kasaan ruuvipenkissa ja pihtejen avulla. Mutta tuskin tuo enää kestää edes samaa aikaa kuin aiemmin joten säästelen rahaa alumiinisen coolerin teettämistä varten. Onko kokemuksia teettämisestä AM-worksillä tai muualla?

Toinenkin varoitus: alakierrosväännöillä iloittelu voi olla kytkimelle liikaa vaikka laatikko vielä kestäisikin. Mulla on tonnariksi suht tuore kappale vm-98/130tkm ajettu, mutta vain viikkoa steg3:n asentamisen jälkeen alkoi kytkin luistaa. Mua kyllä varoitettiin aiheesta SP:llä ku koeajoivat autoni asennuksen jälkeen. Jos paineet on 1,3-1,4tasoa pitää kierrosten antaa nousta vajaalla kaasulla 3000:n yli ennenkuin liiskaa kaasupolkimen mattoon. Tai ei ole pakko, mutta sit saa odotella Ruåtsista kestävämpää kytkintä kuten minäkin. :oops:

Kuten monesti tässäkin foorumissa on todettu, Speedpartsin toimitusajat on ikävystyttävän pitkiä. Kun kevättalvella kävin autolomalla paikanpäällä Uddevallassa oli toiminta tosi reipasta. Hoitavatkohan paikallisten tilaukset ensisijaisina?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

2,3T sport kirjoitti:Kuten monesti tässäkin foorumissa on todettu, Speedpartsin toimitusajat on ikävystyttävän pitkiä. Kun kevättalvella kävin autolomalla paikanpäällä Uddevallassa oli toiminta tosi reipasta. Hoitavatkohan paikallisten tilaukset ensisijaisina?
Jep, näin minäkin olen ymmärtänyt. Oma suu on toisten (jälleenmyyjien) suita lähempänä :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Kiitoksia tiedoista/varoituksista!Pitää ajella sievästi ja tarkkailla tilannetta.Tietääpähän jo seuraavan vian. :D :lol: Tilasin sen magn.venanki sieltä Kokkolasta.Eipä ollu kallis.Saa nähä mikä ripuli sieltä tulee. :roll: Oli niillä kuulema joku takuu..

AM Worksista sen verran että ne käyttävät coolerin paksuutena 75mm ja se ei välttämättä mahdu ilmastoituun 9000:een.Voi tulla jonkun verran ahdasta.. ja hinta n.400-500 euroa.. ainaskin viime tietojen perusteella.Toukokuu -03 kun kyselin.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Kun poistin intercoolerin tiivityskorjausta varten auton keulalta oli sekin jo ahtaan oloista puuhaa. Eikä alkup. IC:n kennonpaksuus ole kuin 32mm omien mittauksieni mukaan. AM-worksin 75mm kenno ei mahdu ilmastointikennoa siirtämättä. Mutta aion tehdä reilusti muitakin parannuksia vuosien mittaan jos vain itse moottori/voimansiirtolinja kestää, joten hyvin virtaava/jäähdyttävä IC tulee vielä tarpeeseen :)

Suunnittelin jo ilmastoininjäähdyttimelle kiinnitystä vähän lähemmäs puskuria,mutta se vaatisi letkujen irroittamista asennuksen ajaksi. Onko kellään tietoa sekoittaako ilmastoinnin kompuralta tulevan letkun hetkellinen irroitus ilmastointijärjestelmän. Jonkunlaisen ilmaus-operaation vaatinee ainakin??

Vielä viri-boxeista: 1,0bar ahtopaineen yli mentäessä alkaa turbo ja koneen imuilma kuumentua "kertoimella" eli em. kuumentuminen on lähes "räjähdysmäisen" nopeaa ahtopaineneulan osoitellessa puna-alueen loppua verrattuna tilanteeseen jossa neula heiluu keltaisen ja punaisen rajalla.
Vedenlämpömittari juoruaa ahtimen hehkumisesta todella hitaasti, joten kannattaa joskus vilkaista pellin alle lyhyen 3,4,tai viitosvaihteella (ahdot ehtivat nousta kunnolla) tehdyn kiihdytyksen jälkeen. Ahdin + pakosarja hehkuvat pimenevässä syysillassa jo muutaman sekunnin vedätyksen jälkeen paljon punaisempana kuin vakio ohjaus-boxilla. Jäähtyminen vie aikaa mutta, moottoria ei tosiaan suositella sammutettavaksi kun ahdin on vielä punahehkuinen.
Mm. turbon A/R-suhteen kasvattaminen tuo helpotusta tilanteeseen, mutta silloin mennään jo lastuviritys-aiheen ulkopuolelle :)
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Nyt on sitte käytetty penkissä.. Voi voi :roll: Eihän tosta irronnutko 240hv/400nm. :cry: Oisin kyl toivonut 250hv kerhoa. :evil: Mitenhän tota sais loputkin irti?No luvatuthan on mitä on.(myyntikikka :wink: ) Ja eihän tosta välttämättä enempää lähe tolla lastulla ja sillä siisiti. :twisted: No kestääpähän paremmin ku ei oo niin paljon tehoa. Pakokaasu testistä meni kuiteski läpi :lol:
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

Milli> Missäs käytit dynossa.... tekussa? Ja paljos kustansi.
Vastaa Viestiin