Paljonko tehoa 900 Tbo APC 8-venttiilisestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Paljonko tehoa 900 Tbo APC 8-venttiilisestä

Viesti Kirjoittaja swolking »

Elikkäs, paljonkos olette moisesta autosta saaneet tehoa ruuvattua ja miten?

Mulla itsellä vuosimallia '83 oleva yksilö.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Omassa seuraavat muutokset:
-iso ic keulalla
-bleed-valve & nakuvalo, ahdot hieman vajaa 1,0 bar
-paranneltu kansi
-3" DP, vakioputkea takavaimentajalta alkaen
-Pateracingin dumppi

Kyllähän tuo hieman vakiota paremmin liikahtaa...
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

vm. -84 T8:n 145hv nousi massiiviseen 155 polleen orkkis IC:n asennuksella. Ainakin paperilla. Ja kylä lähtee!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Olis kans kiva tietää että kuinka paljon polleja on saatu t8 koneista irti. Itellä on 83 vuoden turbosatku, mutta tehoja ei ole vielä mitattu. Perstuntumalla ihan tarpeeksi. Alla osat:

-iso ic
-3" downpipe
-paten dumppi
-microdynamicsin pic-5 lisäruiskunohjain
-600cc lisäruisku
-t3 trim 60 ahdin
-proturbon säädettävä hukkis
-ahtoja 1.0-1.1 bar
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Tremolo kirjoitti: -microdynamicsin pic-5 lisäruiskunohjain
-600cc lisäruisku
Kerrokko tarkemmin mistä oot hommannu ton microdynamicsin lisäruiskun vai löytyykö jostain rakennus ohjeita?
ps. ja kokemukset tietty kiinnostaa lähinnä sen toiminnasta :P
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Ostin ton kyseisen purkin Turbocompin kautta. Siihen ei ole saatavilla rakennusohjeita. Olen ollut ihan tyytyväinen sen toimintaan vaikka se säätääkin bensan määrän vain kierrostiedon avulla. Painekytkimellä saa säädettyä ruiskutuksen aloitusahdot. Tossa on vähän sellainen harmillinen juttu, että jos lisäruisku aukeaa niin bensaa menee saman verran riippumatta ahdoista. Eli kannattaa sitten mennä aina läppä auki 8)
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Jos jotakin tuollainen PIC 5 lisärikastin kiinnostaa, niin saattaisi yksi löytyä kun jäi tarpeettomaksi. Rehellisesti täytyy sanoa, etten koskaan saanut selville varmuudella toimiko vekotin, ehkäpä suutin vain oli liian pieni (n. 300cc). Uutena se on kuitenkin hankittu. Tremolo mitenkä auto sinulla käyttäytyy kun suutin aukeaa, huomaako sen selvästi? Omassa en huomannut minkäänlaista nykäystä säädetyssä aukeamiskohdassa (0.8bar). Seoksiakaan ei tuohon aikaan ollut mahdollista seurata.

Tehoista ei minullakaan ole tarkkaa tietoa, mutta sanoisin että ruisku alkaa jarruttelemaan menoa aika nopeasti näissä 8-venttiilisissä. Omaan autoon laitettiin isompi turbo, IC, 3" putki, lisärikastin, kantta siistittiin ja apc:ä modailtiin useampaankin kertaan. Muutoksista mikään ei mielestäni tuonut suurta eroa entiseen. APC:n ruuvaus vaikutti ehkä eniten. Ruiskun vaihdon jälkeen auto alkoi toimia ihan erilailla, todennäköisesti seokset olivat aivan metsässä vanhalla ruiskulla. APC ei kuitenkaan nakutusta havainnut ja ahdot pysyi suht nätisti ylhäällä. Persdynon perusteella sanoisin, että n. 160-170hv tehoihin voisi olla mahdollista päästä säätämällä ahtopainetta ja lisäämällä IC. Tämän jälkeen ruisku alkaa vastustaan vakio säädöissään (päästöissään). Speerpartsin sivuilta voi myös katsella suuntaa, mihinkä heidän mukaansa päästään esim. isommalla turbolla, putkella sekä lisärikastuksella. Itse en ihan 100% luota noihin lukuihin, vaikuttaa aika optimistisilta omien kokemusten perusteella.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Minkälaisia vihjeitä antaisitte, jos ensi alkuun ei mitään suurempaa viriä/rahankäyttöä 8-tappiseen ole ajatellut.

Voisko ajatella, että ensi alkuun APC-modaus ja vaikka vähän ahtojen nostoa . Ehkäpä sitten ensi kesänä mahdollisuuksien mukaan isompaa ICtä, bensansyöttöä ja putkea etc.

Mutta että pääsiskö noilla alkusäädöillä vielä mihinkään?


Muoks: voiko tuon 'M'-mallin APC modauksen tehä ihan normi boksille?
Viimeksi muokannut Tonppa, Pe Loka 27, 2006 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

olihan noissa merkkiluokan saabeissa 200hp.ilman mitään teknisiä muutoksia :lol:
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Minuakin kiinnostaisi tietää noita teholukemia jos jotkut ovat 8v koneita penkittäneet... Oma resepti:

T3/T4 hybridi (Coswortin pakopesä).
3" downpipe.
9000 välijäähy (vanhempi).
apc (hieman ruuvattu).
vakio paineita nostettu.
Ahtoja 1.1-0.9bar.

Tällä reseptillä olen onnistunut hajoittamaan kaksi 5 vaihteista laatikkoa ja yhden 4 vaihteisen.
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Tonppa kirjoitti: Muoks: voiko tuon 'M'-mallin APC modauksen tehä ihan normi boksille?
Itse itseäni lainaten ja aiheeseen palatakseni, voiko tuon M-tyypin modaukset tehdä ihan normi 8-venasen boksille? Ja mitä tuo modaus käytännössä tekeepi tehojen suhteen. Tarviiko "oikeaan" m-tyypin modiin sitten muutakin palikkaa, vai minkämoisista tehonlisäyksistä on kyse normiosilla?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olispa kyllä loistavaa saada esim. saabklubin porukalle joskus semmonen penkitystapahtuma. Sellainenhan taidettiin kertalleen järjestää jokunen aika sitten?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Mertmi kirjoitti:Olispa kyllä loistavaa saada esim. saabklubin porukalle joskus semmonen penkitystapahtuma. Sellainenhan taidettiin kertalleen järjestää jokunen aika sitten?
Todellakin, ja sitten vaan tilastointeja että minkälaisella setupilla mitäkin teholukemia on saavutettu. :P

Jostain netistä tuosta M-typestä oli juttua, että (mukamas) apc-modilla 8-venasesta 195hp saataisiin irti!? Oikeasti? Ilman muita muutoksia? Kuulostaa melko hurjalta teholisäykseltä vakiovermeillä..
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

minkälaisiin tehoihin voisi päästä vakio ic:llä ja isommalla putkella, siis jos ahtoja olisi esim.1,0bar?
ja paljonko vakio ic:n kanssa uskaltaa nostaa ahtoja ettei heti hajoa?
tuo "penkityspäivä" olisi kyllä asiaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

axtec kirjoitti:minkälaisiin tehoihin voisi päästä vakio ic:llä ja isommalla putkella, siis jos ahtoja olisi esim.1,0bar?
ja paljonko vakio ic:n kanssa uskaltaa nostaa ahtoja ettei heti hajoa?
tuo "penkityspäivä" olisi kyllä asiaa.
No, tuo ratasaabin ratkaisuhan on jotaki tuota luokkaa. IC:n jäähdytysilmansaantiahan parannettu huomattavasti perus siviilimalliin verrattuna. Tehtiinhän tuossa serkun 99turboonkin omalaatuinen ratkaisu. Serkku hitsasi 900:n vakioon muovipäätyiseen välijäähdyttimeen uudet päädyt ja menopuolelle on tehty lisäksi ilmanohjain, joka jakaa ilmavirtauksen tuloputkesta kahtia. Ihmeesti vaan modatulla apc-boksilla ei nakuledi välähtele juuri koskaan.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin