Tonnarin loota tiukilla
Tonnarin loota tiukilla
Ahtojen nosto reilusti yli barin tuntui olevan liikaa manuaalille..kytkinkopassa n. 4cm pitkä halkeama . Ilmeisesti perämutikassa on joku osa ottanut osamaa ja iskeytynyt koppaan melkoisella voimalla. Ihme juttu vaan, kun muita oireita öljyn valumisen lisäksi ei ole ollut . Noh, pitää puhistaa koppa kunnolla ja tarkistaa löytyykö lisää yllätyksiä ja kokeilla paikata vuotokohta kemiallisella metallilla.
Corvette C5
Ei vaan tule 200% varmuudella kestämään! Itsellä hajosi perä keväällä sillä seurauksella että toinen tasauspyörä halkesi ja löysi tiensä ulos kytkinkopan kylestä! Tastä huolimatta autolla ihme ja kumma kyllä pystyi vielä ajamaan, tosin laatikossa vain ei ollut enää öljyä...No seuraavasta romikselta (myyjän mukaan:toimii varmasti) ostetusta laatikosta petti vetopyörää pyörittävän akselin laakeri ja loppu olikin taas historiaa,mutta ei siittä sen enempää...Suosittelisin kyllä vaihtamaan laatikkoa tai remppaamaan nykyisen ennen kuin se on totaalisesti myöhäistä koska ei tuollaisia halkeamia itsestään synny eikä vika varmasti poistu vaikka halkeaman paikkaisikin.
Juu, tuo paikkaus kyllä epäilyttää itseänikin. Alkaa vaan pikkuhiljaa kypsyttämään koko laatikko-projekti, kun kerran viikkoon saa repiä askin paikaltaan.
Tarkemmin tutkittuani, kytkinkopasta löytyi omituisia iskeytymiä sisäpuolelta, aivan kuin kytkinasetelma olisi lojahtanut jossain vaiheessa palasiksi. Liekö moinen voisi hajottaa seinämän? Autoon oli hiljattain uusittu paineasetelma + kytkin..
Mitä tuollaisesta käytetystä lootasta kannattaa maksaa? (jos on kunnossa, ja mistäpä sen irtolaatikosta tietää ).
Paikallisen Saab-liikkeen asentaja mainitsi, että tilalle voisi laittaa myös tavallisen iivarin laatikko..eroa ei kuulemma ole kuin välityksissä..kestävyys kuulemma on samaa luokkaa ja hinta yleensä jonkinverran halvempi.Pitääköhän paikkaansa?
Tarkemmin tutkittuani, kytkinkopasta löytyi omituisia iskeytymiä sisäpuolelta, aivan kuin kytkinasetelma olisi lojahtanut jossain vaiheessa palasiksi. Liekö moinen voisi hajottaa seinämän? Autoon oli hiljattain uusittu paineasetelma + kytkin..
Mitä tuollaisesta käytetystä lootasta kannattaa maksaa? (jos on kunnossa, ja mistäpä sen irtolaatikosta tietää ).
Paikallisen Saab-liikkeen asentaja mainitsi, että tilalle voisi laittaa myös tavallisen iivarin laatikko..eroa ei kuulemma ole kuin välityksissä..kestävyys kuulemma on samaa luokkaa ja hinta yleensä jonkinverran halvempi.Pitääköhän paikkaansa?
Corvette C5
Välitykset taitavat olla eroavaisuuksina Saabin laatikoissa. 99/90/900-laatikoissa tais olla jotain vahvistuksia 3-rattaassa. 9k-laatikoista en tiä...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Nuo turbon laatikot ovat varsin arvokkaita. Itse maksoin omastani n.450e. Ostin tuon laatikon muistaakseni hernesmaan romuttamolta jostainpäin keskisuomea ja kuten jo sanoinkin niin myyjä kertoi laatikon toimineen moitteettomasti! Tästä huolimatta kakkonen ei pysynyt,eikä edes mennyt kunnolla päälle ja huonoista laakereista johtuen tuota perämurikkaa pyörittävän akselin laakeri levisi totalisesti n.1kk kuluttua...Eli eipä ikinä tiedä saako romikselta toimivan käytetyn osan vai jotain aivan muuta-siis kuten minun tapauksessa 50kg paskaa...Oulun roi-osassa tuo laatikko maksoi muuten muistaakseni jotain 500e ja vanha loota olisi pitänyt antaa vaihdossa. No sainpa kuitenkin kasattua tuosta romis lootasta ja alkuperäisestä lootasta yhden toimivan laatikon ja kaupanpäälle vielä oppi laatikon irroituksen/paikalleen laittamisen sekä purkamisen ja kasauksen paremmin kuin hyvin. Laakeritkin tuli samalla vaihdettua, niitä tais mennä jotain 12kpl jos en väärin muista. Mukavana yksityis kohtana jaksaa myös aina muistaa kuinka nuo vaihteita paikallaan pitävät hauli/jousi sarjat maksoivat yhteensä yli 700 mummonmarkkaa...Päälleppäin kun voisi luulla että nuo osat maksaisivat ehkä 5euroa....PRKL
Vetopyörästö on totaalisen kappaleina, apukuskinpuoleinen vetarintynkä heiluu hervottomasti suuntaan jos toiseenkin..eipä tarvitse kuvitellakkaan kiinnilaittamista enää
Onneksi on tarjolla suhteellisen edukas pikkuvikainen tonnari, missä ainakin tuntuisi olevan hyvä laatikko..
Jos kestäisi hieman pidempään, edes kuukauden
Onneksi on tarjolla suhteellisen edukas pikkuvikainen tonnari, missä ainakin tuntuisi olevan hyvä laatikko..
Jos kestäisi hieman pidempään, edes kuukauden
Corvette C5
yleisesti (ei liity mitenkään erityisesti ko rommariin joka mainittiin) :
miksi rommarille pitää antaa rikkinäinen vaihteisto vaihdossa?
kasaavatko ne oikeasti jos on aikaa siihen monesta salkusta yhden toimivan?
ja toimiiko se sitten?
yleensähän rommareilla tuntuu olevan aina kiire jo asiakkaidenkin kanssa
pelottava ajatus -> kierrätetään romu ?
miksi rommarille pitää antaa rikkinäinen vaihteisto vaihdossa?
kasaavatko ne oikeasti jos on aikaa siihen monesta salkusta yhden toimivan?
ja toimiiko se sitten?
yleensähän rommareilla tuntuu olevan aina kiire jo asiakkaidenkin kanssa
pelottava ajatus -> kierrätetään romu ?
Myyvät luultavasti vanhan laatikon taas eteenpäin jos silläsuinkin vain tekee enää yhtään mitään...Sama juttu muidenkin osien kans: esim kun kaveri kyseli escortiin konetta ko. romikselta niin halusivat vanhan koneen itselleen-eli olisivat kai myyneet sen vanhan myllyn "takuu korjattuna" eteempäin...
Nyt sain lopulta tonnarin takaisin liikenteeseen, ja "uusi" loota pelaa vallan mainiosti eikä laske allensa . Mutta eihän autoa voi kerralla saada kuntoon, laatikonvaihdon yhteydessä ilmeisesti startin kannake oli repäissyt mennessään nakuanturin toisen piuhan poikki aivan anturin juuresta..ja taas mennään peruspaineilla . Onneksi hommasin jo aikaisemmin varastoon kunnon häiriösuojattua johtoa..huomenna pääsee taas urakoimaan .
Corvette C5
Joo, tuo anturin paikka on vaan senverta kinkkinen, että reilunkokoisella momenttiavaimella on liki mahdotonta päästä siihen käsiksi . Niinpä olen tyytynyt kiristämään sen tähän asti pienellä räikällä, napakasti yhdellä kädellä .voi olla, että momentti heittää suuntaan tai toiseen .T16 kirjoitti:asian vierestä:
nakutusanturin kiritysmomentti on tärkeä jotta herkkyys tulee oikein
Corvette C5