jatkoa 2 yleistä jarrupenkeistä:
yleensä Bosch ja Ma-Ha penkkejä pidetään tarkkoina jos niitä kalibroidaan usein ja ohjelmat ovat uusia
---------------
jarrupenkit mittaavat rengashäviön ja voimansiirron häviön vapaalla vaihteella siinä vaiheessa kun pyörien vauhti hidastuu jarrupenkissä vedon jälkeen
---------------
Tuning Worldin naapurit ovat valittaneet kuulemma melusta ja siksi penkkiä ei toistaiseksi voi käyttää
("Motopark-ilmiö")
-----------------
vetopyörätehoja ei ainakaan voi verrata keskenään eri penkkien välillä koska mm rullien halkaisija ja renkaiden halkaisija vaikuttaa häviötehoon penkitystilanteessa paljon
(kuinka syvälle rengas rullien väliin uppoaa)
------------------
laskennallisia moottoritehoja pitäisi voida verrata eri kunnolla huollettujen ja kalibroitujen kunnollisten penkkien välillä arviolta n 5% tarkkuudella
-------------------
tehohan saa laskettua:
teho W = vääntömomentti Nm x 2 x 3,1415 x kierrosluku sekunnissa
-----------------------
etuvetoinen vs takavetoinen ole paljoa eroa voimansiirron häviössä
jos on takavetoinen tai etuvetoinen jossa on moottori pitkittäin menee kulmavaihteeseen ehkä 2% enemmän tehoa hukkaan kuin vinohampaiseen rataspariin
jousitus vaikuttaa hieman:
jos jousitus ponnistaa hyvin perää nostavasti (ts toimiva nelilinkki) saattaa rengashäviö kasvaa hieman
------------------------------------------
rengashäviö kasvaa nopeasti jos nopeus on yli 200km/h
St motorsin dyno
Re: St motorsin dyno
Tässä hieman juttua tosta mun ajosta. Kävin ensimmäisen kerran dynossa, silloin tulos 430Nm/3610. Tulloin ei tehojen mittauksesta tullut mitään kun moottori veti laihalle kierrosalueen yläpäässä. Suoritus lopetettiin 4500-kohdallle. Tuo 410Nm käppyrä on aivan hanurista, hukkaportti renkkas ees taas ja huipputeho oli kateissa. Tuon jälkeen putsasin MAFin ja se tuntuikin auttavan, koska auto veti aivan eri tavalla.turbotalladega kirjoitti:Selailin tossa vanhoja topicceja ja silmään pisti viggen ja potkuhousun dynokeikka. Ei voi olla mahdollista että potkuhousun aerossa on steg 1 varustuksella 424nm vääntöä 9-3 aerossa, pistää koko touhun tuollakin kyseenalaiseksi tai sitten kalibrointi on unohtunut tai kussut kyseisessä ajossa? En halua olla ilonpilaaja mutta kun ei esim maptunin steg 6 tarjoo mihinkään kakslitraiseen saabiin tollasta vääntöä. Mitä mieltä oot potkuhousu itse asiasta? Ja Viggen viggenistä 409nm on täysin normaali luku steg 1 chippauksessa jopa alakantissa mutta siellä olikin onkelmia???
Ovatko dynot näin epäluotettavia vai onko käyttäjässä vikaa/kautta kalibroinnit kussut???
Nyt autoon on asennettu JT:n 3" rööri race-katilla ja uus stage III softa toivottavasti tulee joskus. Tarkoitus olisi mennä dynoon heti kun romut toimii, toivottavasti ennen nasta aikaa. Nyt autossa siis kiini SP:n stage I softa ja putkisto. Eroa stage ykköseen on vaikea sanoa, mutta perstuntumalla ainakin vääntöä on tullut lisää. Ennen auto ei piirtänyt nelosella kun oli märkää, mutta nyt piirtää...jotain on siis tapahtunut.
Viggen 2.3L pannusta + putkisto saa kuulema 490Nm irti 1.4 barin ahdoilla. Maptun on kuitenkin rajannut lukeman 440Nm:iin.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: St motorsin dyno
Hö...mä haluun kanssa piirtää nelosella...Ennen auto ei piirtänyt nelosella kun oli märkää, mutta nyt piirtää...jotain on siis tapahtunut.
Ny ei saa piirrettyä ku joskus sopivissa olosuhteissä hikiseen kolmosella...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09
Jep 450nm ei ole temppu eikä mikään sun 2.3l viggenistä (jos paineet yli 1.3 bar) ,mutta 400nm on kova 2l koneesta eikä tule millään 1.3bar paineella saabin vakiomoottorista mulla oli hetkittäin painetta 1.4bar( nousi korkeammalle kuin ajossa) siinä dynosessiossa eikä 356nm enempää näyttäny sekin hetkittäinen piikki. Siksi ihmettelin potkuhousun 424 lukemia ja on se yli 400 siinä melkein 1000rpm ajan. Uskoisin että tuo 356 itselläni mitattuna on sut oikea arvo se on niin lähellä viriboksin mainos vääntöjä ja ahdinkin on parempi kuin vakio lisäksi paineet niin korkealla(1.4bar) . Kerro ihmeessä kun saat uuden boksin veikkaan että 450 paukkuu sulla ja jos vääntö esim. 350nm 6000rpm niin tehoa on 220kw eli 299hv 350*2*3.1415*rpm/s=220*1.36=299hv niin käy jos ahdot pysyy ns. tapissa rajoittimeen saakka
Re: St motorsin dyno
Niin mene ja tiedä onko toi nyt sitten hyvä asia vai ei. Onhan kieltämättä "siistiä" kun auto sutii nelosella pelkellä kaasulla, mutta kiihtyvyyden kannalta se on myrkkyä. Esim tänään T-sport corolla (kaverin) jätti mut kun lähdettiin kiihdyttämään 80 ylöspäin, koska mulla vaan sutii ja sutii .93t sport kirjoitti:Hö...mä haluun kanssa piirtää nelosella...Ennen auto ei piirtänyt nelosella kun oli märkää, mutta nyt piirtää...jotain on siis tapahtunut.
Ny ei saa piirrettyä ku joskus sopivissa olosuhteissä hikiseen kolmosella...
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: St motorsin dyno
Jep. Ei tuu mitään. Parempi pitää maltti ja jättää suosiolla kiihdyttelyt kokonaan väliin jos on vähänkin kostea tie.Vigge kirjoitti: Niin mene ja tiedä onko toi nyt sitten hyvä asia vai ei. Onhan kieltämättä "siistiä" kun auto sutii nelosella pelkellä kaasulla, mutta kiihtyvyyden kannalta se on myrkkyä. Esim tänään T-sport corolla (kaverin) jätti mut kun lähdettiin kiihdyttämään 80 ylöspäin, koska mulla vaan sutii ja sutii .
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429