Taas tukkoisuutta ;-(
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Taas tukkoisuutta ;-(
No niin, taas se helvetin tukkoisuus iski meikäläisen kärryyn Nyt on kyllä sormi suussa, että mitä tehdä, kun Tech 2 ei näytä vikakoodeja. Eli oireet on samanlaiset kuin ennenkin: kun auton käynnistää ja sammuttaa, niin auto kuulostaa ja tuntuu tosi tukkoiselta. Alakierroksilla auto vaikuttaa edelleen tukkoiselta, mutta kun turbo tulee mukaan, niin sen jälkeen ahtaa suhtkoht hyvin.
Lauantaina tosin ahdot rupes jostain syystä laskemaan 5. vaihteella 3500 rpm:n jälkeen kuin lehmän häntä Sen jälkeen auto tuntui tosi tukkoiselta, mutta seuraavana päivänä oli taas ihan OK. Nyt on taas pientä tukkoisuutta ja alkaa toi homma kyllä pikkuhiljaa v t ttamaan niin rankasti, että pitäis saada toi tukkoisuuden aiheuttaja selville. Kun vaan tietäis, että mikä sen aiheuttaa. Onkohan se toisioilman takaiskuventtiili, kaasuläppä, moottorin joutokäynninsäätöventtiili tms.
Ihme homma, toi tukkoisuus häipyy aina välillä niin yht'äkkiä kuin on ilmestynytkin, joten en usko, että kyseessä olisi mikään vakavampi/pysyvämpi vaiva. Oon ens viikolla menossa käymään PCS:llä, jos Pete vaikka löytäisi tuon tukkoisuuden aiheuttajan syyn.
Lauantaina tosin ahdot rupes jostain syystä laskemaan 5. vaihteella 3500 rpm:n jälkeen kuin lehmän häntä Sen jälkeen auto tuntui tosi tukkoiselta, mutta seuraavana päivänä oli taas ihan OK. Nyt on taas pientä tukkoisuutta ja alkaa toi homma kyllä pikkuhiljaa v t ttamaan niin rankasti, että pitäis saada toi tukkoisuuden aiheuttaja selville. Kun vaan tietäis, että mikä sen aiheuttaa. Onkohan se toisioilman takaiskuventtiili, kaasuläppä, moottorin joutokäynninsäätöventtiili tms.
Ihme homma, toi tukkoisuus häipyy aina välillä niin yht'äkkiä kuin on ilmestynytkin, joten en usko, että kyseessä olisi mikään vakavampi/pysyvämpi vaiva. Oon ens viikolla menossa käymään PCS:llä, jos Pete vaikka löytäisi tuon tukkoisuuden aiheuttajan syyn.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
totta
Se on hassua kuinka välillä kone on niin laiskana, että pistää ihmetyttämään. Alkukesästä dynokeikan jälkeen kone oli tosi villillä päällä, mutta kun otti kaapelit irti loppukesällä ja teki sopeutusajon niin taas on laiska kone.
Täytyy taas tehdä jotain.
Täytyy taas tehdä jotain.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: totta
Sitä kutsutaan tottumiseksi Ja lääkkeenähän on isompiarvoiset stegit!potkuhousu kirjoitti:Se on hassua kuinka välillä kone on niin laiskana, että pistää ihmetyttämään. Alkukesästä dynokeikan jälkeen kone oli tosi villillä päällä, mutta kun otti kaapelit irti loppukesällä ja teki sopeutusajon niin taas on laiska kone.
Täytyy taas tehdä jotain.
STCF #3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: totta
Niin no jo, mutta kun tein esim ton 80- 120 testin niin kesällä meni huomattavasti reippaammin kun tänään. Eroa on yli 0,5 sek. Voihan se tietenkin johtua talvirenkaistakin.Speedou kirjoitti:Sitä kutsutaan tottumiseksi Ja lääkkeenähän on isompiarvoiset stegit!
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: totta
Jokos teit reissun, vai kuis talvinakit jo alla? Pitäs kyllä mennä noilla renkaillakin samoihin, koska kuitenkin viileämmät ilmat
STCF #3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: totta
Hups tuli kohelettua sun viestin kanssa Speedou, sortsit.Speedou kirjoitti:Jokos teit reissun, vai kuis talvinakit jo alla? Pitäs kyllä mennä noilla renkaillakin samoihin, koska kuitenkin viileämmät ilmat
Vaihdoin noi renkaat jo kun meinaa aamuyöllä olla jo liukkaita paikkoja. Ja tänä vuonna en meinannut vaihtaa renkaita sormet jäässä.
Sitä mäkin tässä ihmettelin, nooh ratkastaan se sitten keväällä. Ja en käynyt sitä ultimate kestävyys keikkaa vielä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Pistin 9-5T:n mukaisesti litran KAT Masinolia tankkiin. Eipä auttanut. Auto tuntui eilen taas yhdessä vaiheessa kulkevan tosi hyvin, mutta sitten tukkoisuus alkoi taas. Toi tukkoisuus on jotenkin "naimisissa" sen asian kanssa, että auton tyhjäkäynti "soutaa" silloin tällöin, kun auto ei ole kunnolla lämmennyt. Yht'äkkiä esim. liikennevaloissa seistessä kierrokset nousee tavallisesta tyhjäkäyntilukemasta (900-1000 rpm) 1500 rpm:ään ja laskee sen jälkeen joko normaaliin tyhjäkäyntilukemaan tai laskee jopa 700 rpm:ään ja tulee sen jälkeen takaisin normaalilukemiin. Tukkoisuus tuntuu erityisesti juuri tuon "episodin" jälkeen.to4 kirjoitti:Omassa tonnarissa auttoi tukkoisuuteen, kun löräytin pari purkkia oktaanibuusteria täyteen tankkiin. Ilmeisesti puhdistaa bensalinjat suht tehokkaasti. Bensansuodatinkin kannattaa vaihtaa hieman useammin kuin valmistaja suosittelee..tämä ihan omakohtaisena kokemuksena.
No maanantaina oon menossa Pro-Car Servicelle, jos Pete vaikka saisi selville, että mikä mun autoa vaivaa. Ei toi isosta asiasta voi olla kiinni, mutta on toi aika v tt mainen oire. Ei uskalla viedä autoa dynoonkaan ennen kuin ton vaivan aiheuttaja on löytynyt ja korjattu, ettei moottori vaan mene paskaksi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Moottorinohjauksen suunnalla olevalta vialta kyllä kuulostaisi. Voisi olla esim. viallinen lämpöanturi, tai huono kontakti jonkun anturin liittimessä. Ehkä. :-OTurbo Sensonic kirjoitti: Auto tuntui eilen taas yhdessä vaiheessa kulkevan tosi hyvin, mutta sitten tukkoisuus alkoi taas. Toi tukkoisuus on jotenkin "naimisissa" sen asian kanssa, että auton tyhjäkäynti "soutaa" silloin tällöin, kun auto ei ole kunnolla lämmennyt.
Kaasuläpän asentoanturia kannattaisi katsoa. Tyhjäkäyntiongelmissa varmaankin kaksi yleisintä vikapaikkaa uudemmissa Saabeissa on kaasuläpän asentoanturi ja tyhjäkäynti-ilmaventtiili.
Tyhjäkäynti-ilmaventtiili ei aiheuttaisi kertomaasi tukkoisuutta, mutta asentoanturi voisi sen aiheuttaa kun Trionic ei oikein tiedä missä asennossa läppä on.
Tonnarissa kaasuläppäanturin vikakoodi on luettavissa ce-valon vilkkumisesta, NGsatkusta en tiedä. Vika ei välttämättä heti näy ce-valon palamisena eikä vikakoodiakaan siten tallennu. ECUt sallii yleensä anturiviesteissä jonkin mittaisia katkoksia tai virheviestejä. Katkoksen tai virheen aikana oikea viesti korvataan edellisellä arvolla tai jollain "limp home"-moodia varten lasketulla turvallisella arvolla. Luonnollisesti jos painat kaasua nopeasti ja asentoanturi katkoo niin Trionicilla ei ole harmainta hajua siitä missä asennossa kaasuläppä on ja ruiskutusannoksen määritys menee poskelleen.
Tyhjäkäynti ongelma taas tulee siitä että ECU ei tiedä koska läppä on kiinni ja tyhjäkäynti-ilmaventtiiliä pitäisi aukoa.
Anturia voi mittailla yleismittarin kanssa Townsend Imports:n sivuilla on muistaakseni ohje. Anturin pitäisi antaa jänniteviestiä ja nolla-aseman viestin pitäisi olla 400mV... muistaakseni.
Itselläni tuo anturi renkkasi ja ce-valo ei syttynyt... tyhjäkäynti heitteli ja auto tuntui välillä tukkoiselta. Anturivikoja on aika hankala selvitellä jos vikakoodia ei ole saatavilla... toisaalta keskivertokäyttäjä ei näitä vikoja edes huomaisi ennen kuin anturi menisi täysin mykäksi.
-J-
Tyhjäkäynti-ilmaventtiili ei aiheuttaisi kertomaasi tukkoisuutta, mutta asentoanturi voisi sen aiheuttaa kun Trionic ei oikein tiedä missä asennossa läppä on.
Tonnarissa kaasuläppäanturin vikakoodi on luettavissa ce-valon vilkkumisesta, NGsatkusta en tiedä. Vika ei välttämättä heti näy ce-valon palamisena eikä vikakoodiakaan siten tallennu. ECUt sallii yleensä anturiviesteissä jonkin mittaisia katkoksia tai virheviestejä. Katkoksen tai virheen aikana oikea viesti korvataan edellisellä arvolla tai jollain "limp home"-moodia varten lasketulla turvallisella arvolla. Luonnollisesti jos painat kaasua nopeasti ja asentoanturi katkoo niin Trionicilla ei ole harmainta hajua siitä missä asennossa kaasuläppä on ja ruiskutusannoksen määritys menee poskelleen.
Tyhjäkäynti ongelma taas tulee siitä että ECU ei tiedä koska läppä on kiinni ja tyhjäkäynti-ilmaventtiiliä pitäisi aukoa.
Anturia voi mittailla yleismittarin kanssa Townsend Imports:n sivuilla on muistaakseni ohje. Anturin pitäisi antaa jänniteviestiä ja nolla-aseman viestin pitäisi olla 400mV... muistaakseni.
Itselläni tuo anturi renkkasi ja ce-valo ei syttynyt... tyhjäkäynti heitteli ja auto tuntui välillä tukkoiselta. Anturivikoja on aika hankala selvitellä jos vikakoodia ei ole saatavilla... toisaalta keskivertokäyttäjä ei näitä vikoja edes huomaisi ennen kuin anturi menisi täysin mykäksi.
-J-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
No sitähän minäkin, mutta kun eivät löytäneet Länsiautossa autosta mitään vikaa. Tosin katsoivat vaan Tech 2:lla vikakoodit ja kun mitään ei löytynyt, niin auto oli muka "kunnossa".pka kirjoitti:Moottorinohjauksen suunnalla olevalta vialta kyllä kuulostaisi. Voisi olla esim. viallinen lämpöanturi, tai huono kontakti jonkun anturin liittimessä. Ehkä. :-O
On se ihme, että noi nykyajan mekaanikot on ihan sormi suussa sen jälkeen, kun testeri ei näytä vikaa ja kuitenkin autossa on tietty "oire" päällä No vaikea mennä kuitenkaan tuomitsemaan ketään tosta asiasta, kun ei itsekään tiedä siitä sen enempää. Ei viitsis kuitenkaan lähteä etsimään vian aiheuttajaa vain vaihtamalla antureita ja venttiileitä (ei moottorin, vaan esim. toisioilman takaiskuventtiili) yksi toisensa jälkeen. Vähän liian tyyristä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Jep, näinhän se on. Mun auton tyhjäkäynti tosin aaltoilee ja kun laskee johonkin 700 rpm:ään, niin täristää, mutta palautuu tosi pikaisesti normaalitasoonsa. Koskaan se ei kylläkään ole sammunut.9-5T kirjoitti:Todennäköisesti sulla on joku vika autossa, mutta jos tankissa on vettä niin masinolilla tarveisi ajaa tankillinen ennenkuin tietää auttoiko. Mulla oli tyhjäkäynti epätasainen ja välillä meinasi sammua. 9-5:sen uudessa ohjelmassa on parannettu ilmaläpän toimintaa.
No toivotaan, että PCS:n Pete löytää tuon vian aiheuttajan, sillä mä olen jos ainakin ihan sormi suussa, että mistä toi vois johtua
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007