Hukkaportin päätehtävä?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
mikko
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 14:58
Paikkakunta: kajaani

Hukkaportin päätehtävä?

Viesti Kirjoittaja mikko »

Tätä on niinku pakko kysyä, että voitteko selittää hukkaportin pää tehtävän/tehtävät haluisin tietää?

kiitos etukäteen!
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tässä sinulle koko ahdinjärjestelmän kuvaus suoraan NG900:n WIS -ohjelmasta (pätee muihinkin Trionic 5 -Saabeihin). Katso erityisesti kohta "Ahtopaineen säätö".

Ahdinjärjestelmä, katsaus

Ahtaminen, yleistä

Erona tavanomaiseen imumoottoriin annetaan ahdetussa moottorissa sylinterille parempi täytös imutahdin aikana, mistä seuraa tehokkaampi palaminen, suurempi teho ja korkeampi vääntömomentti. Ts. suorituskyky on verrattavissa suurempaan moottoriin, mutta pienemmän moottorin etuina säilytetään polttoainetalous, tilantarve, paino yms.

Ahtaminen saadaan aikaan turboahtimen avulla. Tämä tarkoittaa, että moottorin pakokaasuja käytetään käyttövoimana. Pakokaasut johdetaan pakokaasuturbiinin läpi ja ne saavat tällöin turbiinisiipipyörän pyörimään. Turbiinipyörä on kiinnitetty samalle akselille kuin ahtimen siipipyörä, joten se siis pyörii samalla nopeudella. Ahdinpyörä on sijoitettu imujärjestelmään ja se saa aikaan paineen nousun, joka mahdollistaa palotilan tehokkaamman täytön.

Turboahdin on mitoitettu siten, että se alkaa toimia jo melko pienellä kierrosluvulla ja antaa tämän vuoksi korkean vääntömomentin normaaleissa ajo-olosuhteissa käytettävällä kierroslukualueella.

A. Voitelu

Turbiiniakseli, joka pyörii hyvin suurella kierrosluvulla, on tarkasti tasapainotettu ja laakeroitu ns. uivilla liukulaakeriholkeilla. Tämä tarkoittaa, että laakereissa on suuri öljyn läpivirtaus, mikä saa akselin pyöriessään kellumaan öljykalvon varassa. Voiteluöljy saadaan moottorin voitelujärjestelmästä erityisen öljyputken kautta. Tämä johtaa öljyn öljynsuodattimen liitinpesästä. Paluuöljy johdetaan moottorin öljypohjaan. Akselin ja laakeripesän välinen tiivistys muodostuu renkaista (tyyppiä männänrenkaat), jotka on sijoitettu akselissa oleviin uriin.

B. Jäähdytys

Turboahtimessa on nestejäähdytys, joka laskee laakeripesän lämpötilaa n. 100 °C (212 °F). Lämpötilan laskulla pienennetään koksaantumisen ja siitä aiheutuvien vaurioiden vaaraa. Neste jäähdytystä varten otetaan putken kautta sylinteriryhmässä olevasta kanavasta. Kuljettuaan laakeripesän läpi jäähdytysneste johdetaan putken läpi termostaattikoteloon. Kun moottori sammutetaan ja jäähdytysnesteen pumppaaminen lakkaa, järjestelmässä oleva jäähdytysneste kiertää itsestään termosifonivaikutuksen ansiosta.

Ahtopaineen säätö

Ahtopaine imusarjassa riippuu ensisijaisesti moottorin kierrosluvusta ja kuormituksesta. Suurehkolla kuormituksella ahtopainetta kuitenkin rajoittaa ahtopaineen säätöventtiili.

Säätöventtiili on läppäventtiili, joka sulkee tai avaa turbiinipyörän rinnalla olevan "bypass"- kanavan. Läppäventtiiliin vaikuttaa ahdinpesän yhteyteen sijoitetusta kalvorasiasta tuleva tanko. Ahtopaine vaikuttaa kalvoon ja kalvorasiassa olevan jousen tehtävänä on sulkea läppä.

Pienellä ja normaalilla kuormituksella ahtopaineen säätöventtiili on kiinni. Kuormituksen lisääntyessä ja ahtopaineen lähestyessä suurinta sallittua, jousivoima ylitetään ja venttiili avaa "bypass"-kanavan, jolloin paine pienenee.

Painetta valvoo jatkuvasti paineanturi, joka on yhdistetty imusarjaan letkulla. Päämittaristossa oleva mittari näyttää ahtopaineen, koska se saa tiedon ko. paineesta paineanturilta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin