9-5:seen jäykempi alusta!
Tilasin 9-5 2.3T Wagonin Vectorin, mutta jätin urheilualustan viime hetkellä pois, kun kaikki vakavasti otettavat kaverini sanoivat sen olevan liian kova ajatellen esim. Lounais-Suomen talvikelien kuoppia ja mökkiteitä yms. Ajelen ns. normaaliajoa pennut kyydissä eli ei mitään suurta revitystä mutkissa. Vähän jäi kaivelemaan tämä päätös kumminkin lähinnä ulkonäöllisesti. Muutama tosi hyvännäköinen Saab 9-5 on tullut vastaan, mutta epäilen niissä olleen urheilualustan.
Ts. kuinka paljon ulkonäköön vaikuttaa se 10 mm:n madallus ja onko urheilualusta kuitenkin paljon kovempi ottamaan vastaan töyssyjä? Jos haluaa jälkikäteen asentaa alustan, niin ilmeisesti Saab-liikkeet on ainoa vaihtoehto, koska autossa on automaattinen korkeudensäätö, ESP ja luistonesto. Ensisijaisesti asetan kuitenkin ajomukavuuden etusijalle, mutta kuitenkin....
Saab lisävarusteina liike hinnoittelee korin korkeudensäädön 994 euroa + työt (Turussa Metroauto). Onkohan tämä sama kuin urheilualusta?
Ts. kuinka paljon ulkonäköön vaikuttaa se 10 mm:n madallus ja onko urheilualusta kuitenkin paljon kovempi ottamaan vastaan töyssyjä? Jos haluaa jälkikäteen asentaa alustan, niin ilmeisesti Saab-liikkeet on ainoa vaihtoehto, koska autossa on automaattinen korkeudensäätö, ESP ja luistonesto. Ensisijaisesti asetan kuitenkin ajomukavuuden etusijalle, mutta kuitenkin....
Saab lisävarusteina liike hinnoittelee korin korkeudensäädön 994 euroa + työt (Turussa Metroauto). Onkohan tämä sama kuin urheilualusta?
Eipä sitä paljon huomaa. 9-5 aeron "urheilualusta" on kyllä mielestäni enemmän mukava, kuin urheilullinen. Ei varmasti hakkaa selkäpiitä niin häiritsevästi, kuin muut madallus / iskari modifikaatiot.miklaa kirjoitti: Ts. kuinka paljon ulkonäköön vaikuttaa se 10 mm:n madallus ja onko urheilualusta kuitenkin paljon kovempi ottamaan vastaan töyssyjä?
Ei.miklaa kirjoitti: Saab lisävarusteina liike hinnoittelee korin korkeudensäädön 994 euroa + työt (Turussa Metroauto). Onkohan tämä sama kuin urheilualusta?
Ja kommenttina jo itseni esittämään ajatukseen sport-alustasta + korkeudensäädöstä. Ei ole ajo-ominaisuuksien kannalta optimaalisin yhdistelmä. Perä jää ilmeisesti korkeammalle tai muuten "irtonaisemman" tuntuiseksi.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Minä taas sanoisin, että sen huomaa selvästikin. Kun on kokemuksia vanhasta 95:sta ennen ja jälkeen tuon alustan, ulkonäkö parani kummasti. Tosin epäilisin pudotuksen olleen isompi, kuin 1cm.9-3Tid kirjoitti:Eipä sitä paljon huomaa. 9-5 aeron "urheilualusta" on kyllä mielestäni enemmän mukava, kuin urheilullinen. Ei varmasti hakkaa selkäpiitä niin häiritsevästi, kuin muut madallus / iskari modifikaatiot.miklaa kirjoitti: Ts. kuinka paljon ulkonäköön vaikuttaa se 10 mm:n madallus ja onko urheilualusta kuitenkin paljon kovempi ottamaan vastaan töyssyjä?
Ja alusta ei todellakaan ole kova! Siis enemmän Vectorissa tärinää aiheuttavat ne 225/45 renkaat.
STCF #3
Alusta
Juuri näin. Itse tein aikoinaan hampaita kiristellen sen päätöksen, että vaihdoin tyylikkäät 17" kiekot 16-tuumaisiin. Minkä ulkonäössä hävisin niin renkaitten hinnassa ja ajomukavuudessa voitin!Speedou kirjoitti: Ja alusta ei todellakaan ole kova! Siis enemmän Vectorissa tärinää aiheuttavat ne 225/45 renkaat.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
04-mallin "sporttialusta" tuntuu huonoilla teillä erittäin kovalta verrattuna 00-mallin vakioalustaan (joka tosin on taas erittäin pehmeä). 17" renkailla toisin saattaa olla huomattava kovuuden tunnetta lisäävä vaikutus. Huonoilla teillä alusta tuntuu epämukavan kovalta, mutta maantieajossa taas erittäin hyvältä.
Mielestäni perän korkeudensäätö toimii sporttialustan kanssa erittäin hyvin. Takapään pidossa tai jämäkkyydessä ei ole mitään moittimista. Ja auto tietysti pysyy ryhdikkäänä raskaallakin kuormalla. Itse asiassa jos alustasta jotakin moittia pitää nin se on vauhdikkaassa maantieajossa esiin tuleva keulapään pehmeys. Keula tuntuu olevan hieman eri paria takapään kanssa.
Summa summarum: rauhalliseen perheautoiluun ja kaupunkivoittoiseen ajeluun suosittelen itse vakioalustaa 16" renkailla. Maantieajovoittoiseen autoiluun puolestaan sporttialustaa ja 17" renkaita.
Mielestäni perän korkeudensäätö toimii sporttialustan kanssa erittäin hyvin. Takapään pidossa tai jämäkkyydessä ei ole mitään moittimista. Ja auto tietysti pysyy ryhdikkäänä raskaallakin kuormalla. Itse asiassa jos alustasta jotakin moittia pitää nin se on vauhdikkaassa maantieajossa esiin tuleva keulapään pehmeys. Keula tuntuu olevan hieman eri paria takapään kanssa.
Summa summarum: rauhalliseen perheautoiluun ja kaupunkivoittoiseen ajeluun suosittelen itse vakioalustaa 16" renkailla. Maantieajovoittoiseen autoiluun puolestaan sporttialustaa ja 17" renkaita.
Saabin omassa varusteluettelossakin sanotaan, että urheilualustaa saa vain 17" vanteiden kanssa. Onkos tähän joku tekninen rajoitus vai onko tämä vain suositeltava yhdistelmä? Minäkin olen ajatellut vaihtaa alkuperäiseen urheilualustaan, kun orginaali-iskarit tulevat finaaliin. Mutta Linearista löytyy kesäksi vain 16" ja talvipyörät ovat peräti "nolot" 15". Milläs te urheilualustan omistajat ajatte talvisin?MattiR kirjoitti: Summa summarum: rauhalliseen perheautoiluun ja kaupunkivoittoiseen ajeluun suosittelen itse vakioalustaa 16" renkailla. Maantieajovoittoiseen autoiluun puolestaan sporttialustaa ja 17" renkaita.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Netistä löytyvän vannelaskurin perusteella pyörän halkaisijat:
225/45-17 634 mm
215/55-16 642 mm
205/55-16 631 mm
195/65-15 634 mm
eli säteessä suurimmillaan 5,5 mm:n ero, eli ei raavi lokareihin kiinni. Orig. sport-alustahan laskee autoa 10 mm.
Itselläni on listan kahdet keskimmäiset rengaskoot. Aerossa eri vannekokojen sopivuutta rajoittavat isommat jarrut.
225/45-17 634 mm
215/55-16 642 mm
205/55-16 631 mm
195/65-15 634 mm
eli säteessä suurimmillaan 5,5 mm:n ero, eli ei raavi lokareihin kiinni. Orig. sport-alustahan laskee autoa 10 mm.
Itselläni on listan kahdet keskimmäiset rengaskoot. Aerossa eri vannekokojen sopivuutta rajoittavat isommat jarrut.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Ei todellakaan, saisi olla vieläkin vain kovempi. Yritin kuitenkin suhtautua asiaan, kuten topicin perustaja Kaverin kaara alko olla jo siinä rajoilla, kun hiekanmurusetkin tärisyttivät autoaFrostgrey kirjoitti:Omasta mielestä edes H&R:n jousilla ja 225/40 18" renkailla 9-5 ei ole liian kova
STCF #3
Vesil:
Sporttialustan talvirengaskokona kokemusta on koosta 205/55/16, rengas Nokian Hakkapeliitta 4. Toimiva koko ja huomattavasti pehmeämpi kuin 17" kesärengas. 2.3T:hen ei pienempää vannetta saakaan (autossa on Aeron jarrut, jotka vaativat vähintään 16" vanteen). Tehdasasennettuna alusta toimitettaneen aina 17" vanteilla, mutta sinänsä sporttialustan kanssa voi tietysti ajella myös 16" kesärenkailla.
Sporttialustan talvirengaskokona kokemusta on koosta 205/55/16, rengas Nokian Hakkapeliitta 4. Toimiva koko ja huomattavasti pehmeämpi kuin 17" kesärengas. 2.3T:hen ei pienempää vannetta saakaan (autossa on Aeron jarrut, jotka vaativat vähintään 16" vanteen). Tehdasasennettuna alusta toimitettaneen aina 17" vanteilla, mutta sinänsä sporttialustan kanssa voi tietysti ajella myös 16" kesärenkailla.