Omatekoinen kierrosluvun rajoitin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Omatekoinen kierrosluvun rajoitin

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Terve!

Yritin tehdä kierrosluvun rajoitinta tuohon omaan T8:iin, siitä tuli hieman liian tehokas. Kun johdot kytki kiinni, moottori sammui. Nyt kaikki elektroniikka harrastajat avuksi! Voiko tuo kytkentä edes toimia? Mitä voisin tehdä? Mikä meni pieleen?

Kytkentäkaavio: http://cp_www.tripod.com/rotary/pg13.htm

Toimintaperiaate ja selvitystä: http://cp_www.tripod.com/rotary/images/pg13_02b.gif

Kiitoksia paljon pienestäkin avusta!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikös bosch tarjoa pyörijöitä jossa kierrosrajoittimia....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin

Viesti Kirjoittaja Wege »

Eiköhän sen tuolla LM 2907 piirillä saa toimimaan, vaatii hieman "virittelyä". Väsäsin jokunen vuosi sitten 2-pyöräiseen työmatkakulkineeseen (mopo) nopeusrajoittimen ko. piirillä ja kyllä sen sai toimimaan, kokeilin rajoitinta sekä sytytyspulsseistä kuin myös pulssianturilla, molemmat toimiii. Kytkennän aktivoituessa tehotrankku alkoi maadoittamaan sammutusnapin nastaa jolloin veto loppui. Näpräsin tähän vielä oskillaattorin kaveriksi joka "pätkyttää" sitä sammutusnastaa.
Autoa ajatellen pitäisi siis saada katkaistua sytytyspulssit ennen puolaa jollakin konstilla.

Piirissä on mm. sisäänrakennettu hystereesi ja sopivan rajataajuuden viritys tapahtuu sopivalla konkka/vastus yhdistelmällä jonka laskukaavat löytyy valmistajan datasheeteistä.

Vaatii tuo jonkinlaista perehtymistä asiaan, ehkä on helpompiakin (kaupallisia) keinoja toteuttaa tuo kierrosrajoitin.
Itse jouduin turvautumaan elektroniikkainsinöörin konsultaatioon (kiitokset Tapsalle) ennen kuin sain tuon toimimaan. :oops:
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Tuo pyörijässä oleva rajoitinkin varmaan riittäisi mulle. Mistähän sellaisen löytäisi?

Wegelle kiitos hyvästä vastauksesta!
Tuo saattaisi tarvita juuri tuollaista hienosäätöä, jota itse en kyllä osaa tehdä.. :( Ajattelin, että alkaa toimimaan kun vain kasaa ja säätelee potikoista sopivan kierrosluvun rajoittimelle. No täytyy löytää vain osaava kaveri avuksi, voisihan tuota mielenkiinnosta myös kokeilla saada pelaan.

Kuinkas tuo bensapumpun releessä oleva rajoitin toimii? Itsellä antaa kierrosten nousta ihan tappiin ja sitten täysin laulu pois. Eli ei toimi kovin hyvin, kun ajatuksena säästää paininkuppeja ja pitää kierrokset alle 7000 kierroksessa.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Jossain vanhoissa vw autoissa kuten jetta ainakn löytyy..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

esim motonet
hakusanalla pyörijä rpm
löytyy paljon.
ja onhan noita saabissakin ollu...ja on edelleen...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Omatekoinen kierrosluvun rajoitin

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Kiitos nalleoluelle vinkistä.

Tässä ite aatellu kanssa kierrosrajoittimen asentamista taikka rakentamista.

Kuullu aikasemminkin noista pyörijöistä, joten täytyy katella tota tietoo tarkemmin.

Aattelin kyllä että vois itekkin rakentaa elektronisen. Mutta en oo ehtiny ja viittiny paneutua asiaan.

Sitä vaan ite oon miettiny että analogisessa kierrolukumittarissahan viisari saa enemmän jännitettä mitä enemmän on kierroksia. Aattelin että pitäs olla (oliko se) zenerdiodi, joka päästää virran läpi kun jännite nousee tarpeeksi.

Sitten vaan tämä vaihtavalle releelle, joka ohjaa sytytysvirtaa siten että saadessaa jännitettä katkeaa sytytysvirta puolalle.

Ja saispa tälläseen hyvin rakennettua sitten vaihtovalonkin.

Mutta tässä tais olla muita elektronisia tapoja toteuttaa toi juttu.

Vaikkakaan ei normaali/vakio 8-venttiilisessä koneessa oo kauheen tärkee varuste, ei ainakaan yhdellä kaasuttimella. Ehkä kahdella kaasuttimella taikka ruiskulla, ja silloinkin pitäs olla muuta modausta.

Joskus kun oli kone kahdella kaasuttimella, ja modasin ilmanottoa ite. Niin sai olla kovassa kiihdytyksessä oikeesti vähän tarkkana ainakin ykkösellä, ettei noussu kierrokset liikaa.
SAAB
Vastaa Viestiin