Tonnarin etuputkesta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Tonnarin etuputkesta

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Morjens!


Paljastui sitten minullekin tuo karu totuus tonnarin orggisetuputkesta. Eihän tollaisia kuristimia sais turbossa olla edes vakiona!

Kysymys kuuluukin: Mistä löytyis uutta etuputkea varten laippa tai kriittiset mitat, jos sellaisen väsäis omakätisesti?

Onko kellään kokemuksisa etuputken raketelusta, mitä pitäs huomioida erityisesti?

JT ois tietysti valmistavarana vaihtoehto mutta mistä ja mihin hintaan niitä nyt saikaan, kun tuo speedfartsin toimitukset alkoi takkuilemaan?
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

leikkat sitä alkuperäisestä etuputkesta muutaman sentin pituudelta sen alkuosan irti, siis sen laippaosan. Sitten tarvitset 2-3kpl 90asteen mutkaa rippuen miten mitoitat mutkat ja putken. Putken täytyy taipua heti turbolta lähdettäessä alaspäin, muuten se ei mahdu kulkemaan siellä ahtaassa ja osuu vesiletkuun joka on tosi lähellä sitä etuputkea! Tehtäessä esim. 3"putkesta joudut typistämään sitä 3"putkea jotta se olisi saman paksuinen kuin se alkuperainen alkuosa. Typistäminen tapahtuu helpoiten rälläköimällä n 5-10kpl viiltoja tämän 3" putken päähän, ja hakkaamalla syntyneet "lipareet" sisäänpäin niin että putken halkaisia pienenee ja on yhteen sopiva sen alkuperäisen alkupalan kanssa. Jos teet 3"putkesta niin joudut litistämään putkea etupalkin kohdalta ja vääntämään etupalkkia...Jos teet 2.5" putkesta niin voi mahtua litistelemättä/vääntämättä mutta 3" on parempi virtausten kannalta. Kannattaa laittaa etuputken ja itse pakoputken väliin joustopala niin turbon/etuputken kiinnitys ei rasitu ja putki asettuu paremmin paikalleen!
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Pitäs itekki saaha aikaseksi alkaa suunnitteleen tota 3" downpipea.Tilaamalla pääsis kyllä helpommalla... :roll:

Tietääkö joku paljonkos pro-streetillä maksaa nuo downpipet 9000:een??
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Milli kirjoitti:Pitäs itekki saaha aikaseksi alkaa suunnitteleen tota 3" downpipea.Tilaamalla pääsis kyllä helpommalla... :roll:

Tietääkö joku paljonkos pro-streetillä maksaa nuo downpipet 9000:een??
Kannattaa ihmeessä rakentaa tai ostaa sinne se parempi downpipe! Sullakin se vois vaikuttaa aika paljon...Ainakin jos tuossa uudemmassa tontussa on yhtä huono se vakio etupätkä kuin omassa vanhemmassa oli!
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Nuo pelkät downpipet on hinnaltaan jotain yli 200€. Itse uskaltauduin tilaamaan SP:n kautta 3" JT:n kokonaisuudessaan, klubialennuksen huomioiden hintaa jäi 380€. Samalla tilasin polyuretaaniset koneen kannakkeet ja muutaman puslan keulaan..saas nähdä milloin tavarat rantautuu 8O .
Foxbody turbo
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kun kerran moiselle kapistukselle näyttää tuota kysyntää oleven niin paljonkohan mahtaisi porukka kotikutoisesta versiosta maksaa? Kyseessä on siis omaan käyttöön tehty 3" alkuputki, jossa supistus originelliksi hammastangon kohdalla. Sopii paikoilleen ilman apurungon modifiointia.

Työnlaatu on siistiä (paitsi sovitus alkuperäiseen putkeen etuvaimentajan jälkeen) ja tiivistä, haitariputki luonnollisesti asennettu väliin ja ensimmäinen liitos tehty etuvaimentajan jälkeen eli kattikuskit joutuu tekemään uuden sovituksen.

Mikäli kiinnostusta löytyy niin voin lähipäivinä yrittää saada jonkinlaisia kuvia otettua.

Yhteydenotot mieluusti suoraan YV:llä tai vielä mieluummin sähköpostilla, kaikkia ei varmaankaan kiinnosta seurata tarjouskilpailua ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

jarska kirjoitti:Kannattaa ihmeessä rakentaa tai ostaa sinne se parempi downpipe! Sullakin se vois vaikuttaa aika paljon...Ainakin jos tuossa uudemmassa tontussa on yhtä huono se vakio etupätkä kuin omassa vanhemmassa oli!
Näissä uudemmissakin on tosiaankin ahdas etuputki. :oops: pitäshän se saaha aikaseksi alkaa tekeen.Mut siks kyselen hintoja että jos sitteki tilais.. :roll: Pääsis huomattavasti helpommalla. 8) Vaatiiko tuo muuta jos tilaa ton 3" downpipen?Siis ku jotkut ovat tilailleet puslia,koneen kannakkeita...
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Ei kait noita puslia tarvii vaihtaa jos niissä ei ole mitään vikaa. Omassa tonnisessa on moottorin ylätuet sohjona, joten kone keikkuu melkoisesti. 3" putken ja apurungon väliin ei jää liikoja tilaa, eli koneen liikkeet on minimoitava vahinkojen välttämiseksi.
Foxbody turbo
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Tonnarin etuputkesta

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Morjens!


Kyselin JT:n 3" etuputken ja laipan hintaa Pro-Carservicestä ja sain vastaukseksi seuraavaa:

"Ahtimelle tuleva 2,5" putkenpätkä ja laippa löytyvät eli tuotenumerot 53,4741 ja 53,4743. Hinta yhteensä 25e. Etuputkea ei ole hyllyssä. 3" etuputki ilman kattia maksaa 260e".
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Milli kirjoitti:
jarska kirjoitti:Kannattaa ihmeessä rakentaa tai ostaa sinne se parempi downpipe! Sullakin se vois vaikuttaa aika paljon...Ainakin jos tuossa uudemmassa tontussa on yhtä huono se vakio etupätkä kuin omassa vanhemmassa oli!
Näissä uudemmissakin on tosiaankin ahdas etuputki. :oops: pitäshän se saaha aikaseksi alkaa tekeen.Mut siks kyselen hintoja että jos sitteki tilais.. :roll: Pääsis huomattavasti helpommalla. 8) Vaatiiko tuo muuta jos tilaa ton 3" downpipen?Siis ku jotkut ovat tilailleet puslia,koneen kannakkeita...
Koneen ei tosiaan kärsi paljon heilua että tuo 3" rööri osuu etupalkkiin! Vaikka olen vääntänyt etupalkissa olevaa liparetta ja vastaavasti litistänyt putkea,, niin silti tahtoo väkisellä putki kolista välillä! Pitäis laittaa itselle vielä se joustopala sinne downpipen ja loppu putkiston väliin niin rauhoittas myös osaltaan downpipen elämää...
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Kunhan saan kotisivut valmiiksi niin sieltä todennäköisesti löytyy juttua ja kuvia tuon downpipenkin rakennuksesta jos porukkaa kiinnostaa nähdä miten minä ongelman ratkaisin...
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Alla olevasta osoitteesta löytyy minun näkymys tuosta alkuputkesta. Aikaa tuommoisen tekemiseen hieman tuhraantuu, mutta istuuhan ihan suht nätisti.

http://personal.inet.fi/koti/cabbe/temp ... nails.html
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

Milli kirjoitti:Pitäs itekki saaha aikaseksi alkaa suunnitteleen tota 3" downpipea.Tilaamalla pääsis kyllä helpommalla... :roll:

Tietääkö joku paljonkos pro-streetillä maksaa nuo downpipet 9000:een??
JT 3" down pipe on 240e

1 kpl on varastossa
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re:

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

jarska kirjoitti:Jos teet 3"putkesta niin joudut litistämään putkea etupalkin kohdalta ja vääntämään etupalkkia...Jos teet 2.5" putkesta niin voi mahtua litistelemättä/vääntämättä mutta 3" on parempi virtausten kannalta.
Tuokin taitaa olla hieman auto/rakentaja/mistä tekee kohtainen juttu, oma 3" RST mahtui moitteettomasti.
Saabiton saabisti
#1470
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

vuorpe kirjoitti:
jarska kirjoitti:Jos teet 3"putkesta niin joudut litistämään putkea etupalkin kohdalta ja vääntämään etupalkkia...Jos teet 2.5" putkesta niin voi mahtua litistelemättä/vääntämättä mutta 3" on parempi virtausten kannalta.
Tuokin taitaa olla hieman auto/rakentaja/mistä tekee kohtainen juttu, oma 3" RST mahtui moitteettomasti.
Samoin mulla mahtus 3" hienosti ja jäi tilaakin vielä.
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
Vastaa Viestiin