Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja J8 »

jmaatta kirjoitti:Oumet voisi olla Oulussa paikka missä onnistuu. Minkäänlaista omakohtaista kokemusta tai tietoa hintatasosta ei ole. Jos joku käyttää niin raportoikaapa. Nuo omat ALU50:t voisi kunnostuttaa kanssa.
Minä olen yhden sarjan kirves aeroja käynyt pulverimaalaamassa Oumetillä. Jälki oli hyvää, värinä puolikiiltävä musta. Hinta oli about 150€ sarjalle ilman hiekkapuhallusta.. Kerkesin puhalluttaa vanteet ensin muualla, mutta oumetilläkin onnistuu. Semmoinen kuva jäi että eivät nyt aivan innoissaan ollut noista aluvanteiden maalaamisesta..

Rassaus: Eikö olisi kohtuullista että he korjais jäljet tai hyvittäisi? Mikä oli ks firma? Hiekkapuhallus vanteille on aika raju, mutta menee jos aiotaan pulverimaalata.

Oulussa on myös Oulun soodapuhallus Oy, firmasta tosin ei ole mitään kokemusta.
rassaus
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja rassaus »

J8 kirjoitti:
jmaatta kirjoitti:Oumet voisi olla Oulussa paikka missä onnistuu. Minkäänlaista omakohtaista kokemusta tai tietoa hintatasosta ei ole. Jos joku käyttää niin raportoikaapa. Nuo omat ALU50:t voisi kunnostuttaa kanssa.
Minä olen yhden sarjan kirves aeroja käynyt pulverimaalaamassa Oumetillä. Jälki oli hyvää, värinä puolikiiltävä musta. Hinta oli about 150€ sarjalle ilman hiekkapuhallusta.. Kerkesin puhalluttaa vanteet ensin muualla, mutta oumetilläkin onnistuu. Semmoinen kuva jäi että eivät nyt aivan innoissaan ollut noista aluvanteiden maalaamisesta..

Rassaus: Eikö olisi kohtuullista että he korjais jäljet tai hyvittäisi? Mikä oli ks firma? Hiekkapuhallus vanteille on aika raju, mutta menee jos aiotaan pulverimaalata.

Oulussa on myös Oulun soodapuhallus Oy, firmasta tosin ei ole mitään kokemusta.
Firma sijaitsee ruskossa, oli tarkoitus käyttää puhallettava ja sitten maalaamoon mutta kun onnistuisi heilläkin maalaus niin toki samassa paikassa kaikki työt. En usko että niillä on kykyä korjata jälkiä, kolme kerrosta maalia niissä kuulemma on, ja varsinkin vanteen reunoilla on jälkiä, tuntuu että epätasaiselle pinnalle ovat maalanneet... pitääkö hakea rautakaupasta miranol metallack hopea ja se päälle niin peittäisi ainakin tuon operaation jäljet. :lol:
9-5 aero
ex OG 9-3 RE85
#4557
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Kiinnostaisi miksi ei kannataisi maalata paukkupullolla? Tällä hetkellä juuri maalaan kylppärissäni ( :D ) vanteita. Viime kesänä maalasin levitetyt pellit spraylla, ja ei mitään ongelmia, vähän hieroo pohjia ja putsaa kunnolla niin hyvä tulee. Olen myös ammatikseni maalaushommia tehnyt vähän aikaa muutama vuosi sitten
Ng900
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Hmm, miltähän näyttäisi ALU59:t mustaksi maalattuna Titan Grey 9-3 SC alla... Piru kun ei mielikuvitus riitä että miltä ne näyttäisi. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
rassaus
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja rassaus »

tomipee kirjoitti:Kiinnostaisi miksi ei kannataisi maalata paukkupullolla? Tällä hetkellä juuri maalaan kylppärissäni ( :D ) vanteita. Viime kesänä maalasin levitetyt pellit spraylla, ja ei mitään ongelmia, vähän hieroo pohjia ja putsaa kunnolla niin hyvä tulee. Olen myös ammatikseni maalaushommia tehnyt vähän aikaa muutama vuosi sitten
Itsellä täällä tosiaan tehdään nyt vaikeamman kautta vanteiden maalausta :wink: tosiaan tuo hiekkapuhallus ja maalaus meni vituralleen, olisi pitänyt suorilta viedä esim. Oumetille niin työn jälki varmasti tyydyttäisi... nyt koitan itse saada noista sen näköiset että kehtaa alle laittaa, jos tämä ei onnistu niin sitten automaalarilla käyttää näytillä ja kattoo minkälaisen tuomion antaa. Paukkupullon kokeilukin ehkä edessä vielä :lol: laitetaan kuvia noista vanteista JOS niistä tulee hyvät vielä, muuten ei kyllä kehtaa.. :saab:
9-5 aero
ex OG 9-3 RE85
#4557
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja J8 »

jmaatta kirjoitti:Hmm, miltähän näyttäisi ALU59:t mustaksi maalattuna Titan Grey 9-3 SC alla... Piru kun ei mielikuvitus riitä että miltä ne näyttäisi. :)
Tuon väriyhdistelmän luulisi toimivan! Vaan itse yhdet mustat 17" omistaneena olen sitä mieltä että vanteet pitäisi olla vähintään 18" kokoa että näyttäisi hyvältä mustana 8) Ja alustakin pitäisi olla mallia "sport".

Jotenkin tuo musta vanne näyttää auton alla pienemmältä, mitä oikeasti on.. :roll:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tomipee kirjoitti:Kiinnostaisi miksi ei kannataisi maalata paukkupullolla?
Eihän siinä lähtökohtaisesti mitään väärää ole, mutta kunnollisten värimassapaukkujen ja 2K-paukkulakkojen hinta neljälle vanteelle riittävine määrineen n. 100€, ja omalle maalaus -ja etenkin pohjatyölle sitten oman vapaa-ajan hinta, niin sitä kannattavuutta voi selitellä itselleen lähinnä harrastuneisuudella. Etenkin jos puhallukset ja pulverit näyttää saavan haarukassa 130-150€.

Tuolla edellä kerrotussa tapauksessahan on selvä virhe, jos halutaan maalata normaaleilla autoväreillä niin ei alumiinivanteita tai muitakaan kevytmetalliesineitä tulisi hiekkapuhaltaa, pinnasta tulee niin raju että sileän maalipinnan saavuttamiseksi normaaleilla automaaleilla vaatisi melkolailla lukemattomia kerroksia massaa ja lakkaa. Pulverihan taas "sulaa" uunissa täyttäen kuopat ja tasoittuu hienosti, ja tartuntakin karkeaan ja rasvattomaan pintaan on melko perkeleellinen.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Yksi automaalari Kokkolassa suosittelikin pulverimaalausta pohjaksi, mikäli haluan vielä pinnan vetää vesivärillä. Antaa kuulemma kestoa ihan toisella tapaa ja ja tuossa edellisessä viestissä tulikin syy, miksi vesiväriä ei kannata laittaa suoraan rae/hiekkapuhallettuun pintaan. Sooda tai lasikuula voisi lähtökohtaisesti sopia paremmin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja JaniV »

G-mies kirjoitti:Sooda tai lasikuula voisi lähtökohtaisesti sopia paremmin.

Matti
Soodaa käytettäessä pitää muistaa se että soodasta jää pintaan kalvo, joka pitää putsata etikalla pois. Suoraan soodapuhallettuun pintaan ei kannata ruveta maalailemaan. Menee metsään.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Minuteman kirjoitti:
tomipee kirjoitti:Kiinnostaisi miksi ei kannataisi maalata paukkupullolla?
Eihän siinä lähtökohtaisesti mitään väärää ole, mutta kunnollisten värimassapaukkujen ja 2K-paukkulakkojen hinta neljälle vanteelle riittävine määrineen n. 100€, ja omalle maalaus -ja etenkin pohjatyölle sitten oman vapaa-ajan hinta, niin sitä kannattavuutta voi selitellä itselleen lähinnä harrastuneisuudella. Etenkin jos puhallukset ja pulverit näyttää saavan haarukassa 130-150€.

Tuolla edellä kerrotussa tapauksessahan on selvä virhe, jos halutaan maalata normaaleilla autoväreillä niin ei alumiinivanteita tai muitakaan kevytmetalliesineitä tulisi hiekkapuhaltaa, pinnasta tulee niin raju että sileän maalipinnan saavuttamiseksi normaaleilla automaaleilla vaatisi melkolailla lukemattomia kerroksia massaa ja lakkaa. Pulverihan taas "sulaa" uunissa täyttäen kuopat ja tasoittuu hienosti, ja tartuntakin karkeaan ja rasvattomaan pintaan on melko perkeleellinen.
Itse olen käyttänyt mitä tahansa halpis purkkeja, kuhan on vaan siedettävä suutin. Nyt oli kokeilussa bilteman purkit, ja ihan tyytyväinen olen, katotaan nyt miten kestää ku saa ruuvaa vanteet alle.
Ng900
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

Kyselin myös soodapuhalluksen hintatasoa paikallisesta firmasta.

http://www.iisalmensoodapuhallus.fi/

Neljän vanteen puhallus maksaa keskimäärin noin 100 euroa, kun niissä on normaali lakka tai maali. Pulverimaalatuissa vanteissa maali kestää iskuja paremmin, jolloin puhallus ei ole paras mahdollinen vaihtoehto.

Kuulosti kalliilta.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja Maikki »

100€ 4 vanteen puhalluksesta ei ole paha hinta kun tekijällekin pitäisi jäädä jotakin kaikkien kulujen jälkeen :wink:

Jos pinta on liian karkea hiekkapuhalluksen jälkeen ja hyvää jälkeä haluaa:

- kittaus
- hionta
- hiontaväri
- hionta
- maali
- lakka

Halvat 1-komponenttimaalit ja lakat ei kestä talviolosuhteita ja paukkupullon suutinkinkin on surkea. Laadukkaammissa 1k-maaleissa kesto ja suutin on ihan eri luokkaa. Joillakin merkeillä viuhkan muotoa voi jopa säätää pistemäisestä leveäksi.

2k-maalit paukkupullossa ovat jo paljon parempia kestoltaan mutta jos haluaa hyvän, kiiltävän ja kestävän haluaa niin ruiskumaalaukseksi menee.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

[quote="Maikki"]100€ 4 vanteen puhalluksesta ei ole paha hinta kun tekijällekin pitäisi jäädä jotakin kaikkien kulujen jälkeen :wink:

Jos pinta on liian karkea hiekkapuhalluksen jälkeen ja hyvää jälkeä haluaa:

- kittaus
- hionta
- hiontaväri
- hionta
- maali
- lakka

Halvat 1-komponenttimaalit ja lakat ei kestä talviolosuhteita ja paukkupullon suutinkinkin on surkea. Laadukkaammissa 1k-maaleissa kesto ja suutin on ihan eri luokkaa. Joillakin merkeillä viuhkan muotoa voi jopa säätää pistemäisestä leveäksi.

2k-maalit paukkupullossa ovat jo paljon parempia kestoltaan mutta jos haluaa hyvän, kiiltävän ja kestävän haluaa niin ruiskumaalaukseksi menee.[/qKannattaisko ennen noitten hankintaa kysyä / viedä ammattiliikkeeseen ? Oon itse maksa monta oppihintaa jne . Vaikka intoa olis , niin kannattaa harkita !!!
G-mies on erikseen , tiedän sen !!! On eri galaksilta , mutta jos olet planeetalta nimeltään maa , niin vertaile hintoja ! Kaikkea ei kannata tehdä itse .
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Minä vain kerroin miten tulee hyvä. Hinta onkin eri juttu ja ne tiedän erittäin hyvin kun myyn kaikkea automaalaukseen liittyvää yrityksille. :wink:

Oikeasti puhuen pelkästään yhden vannesarjan maalaamista varten ei tarvikkeita kannata ostaa mutta jos ennestään löytyy joitain tarpeita, maalaa useamman vannesarjan ja ennekaikkea osaa maalata niin itsekin voi tehdä. Toisaalta jos ei opettele niin ei voi oppiakkaan.

Keskivertotallaajalle ammattilaisen käyttäminen taas on loppupeleissä halvempi ja laadukkaampi ratkaisu. Pulverimaalaus on kestävämpi mutta maali+lakka tarjoaa paremman kiillon.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Aluvanteiden maalaamisesta taas kerran

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Noin yleisesti, saako pulverimaalauksella suurinpiirtein samanlaista lopputulosta kuin alkuperäinen olisi? Kun alkuperäisessä värityksessä on mukana sellainen "kiille", ei haluaisi että hiekkapuhalluksen ja pulverimaalauksen jälkeen vanteet olisi about "mattaharmaat".

Ja onkohan muuten katukiveysosumien korjaukseen mitään hyviä ohjeita? Eli jos tekisi niin että poistaisi kumit, korjaisi katukiveysosumat itse ja veisi sen jälkeen hiekkapuhallukseen + pulverimaalautukseen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin