Uretaanipusla ongelmat

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja arto »

Omat oli Powerflexit.

140tkm kohdilla edessä alatukivarren puslat oli jo väljät ja meni vaihtoon. Ehkä olisi pitänyt vaihtaa jo abaut 100tkm kohdalla.

Kallistuksenvakaajan puslat ovat vielä hyvät edessä ja takana 200tkm jälkeen.

Takana alatukivarren etummainen isopusla oli hyvä vielä 200tkm jälkeen. Vaihtui vain kumiseen uudemman akselin kanssa. Suuntavakaudessa en huomannut eroa kun taka-akseli vaihtui.

Vaihteiston etukannakkeen kumin uretaaniksi muuttaminen oli hyvä juttu. Oikei, snadisti voi enemmän jurnuttaa paikallaan, mutta ajossa pelkkää plussaa, kun kone ei vaihdoissa/kiihdytyksessä vatkaa läheskään niin paljon (mulla automaatti).
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

itseäni kyllä hämmästyttää miksi uretaanipuslilla ja jäykemmillä alustoilla pilataan auton ajomukavuus. Kun vielä huomioidaan se, että uretaanipuslat, madallusjouset ja iskarit ovat helposti tuhansissa euroissa asennettuna liikkeessä...

Itselläni on tonnarissa edellisen omistajan toimesta madallettu jäykkä alusta ja kummasti se kyyti vaan on mukavampi ja hiljaisempi vakioalustaisessa tonnarissa 15 tai 16" renkailla.

Ostinpa kyllä itsekin joskus kauan sitten edesmenneeseen autooni konit, ja se oli kyllä totaalista rahan haaskaamista...

Ei se jäykkä alusta vaan toimi suomen kuoppaisilla teillä.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Eikait sitä kannata autoja laitella muutenkaan, tälläisessä "veroparatiisissa" missä päällystetyt tiet korvataan kohta hiekkateillä, kun tarvitaan rahaa sossun pummeille ja muille hipeille, eikä rahaa riitä muille/muihin rahaa vaativille toimenpiteille. :lol:

Jos tosiaan haluaa mukavan alustan, niin pitää vakion ja huoltaa, kun tarvetta esiintyy...
Näille teille ja näille nopeusrajoituksille, se riittää monelle auton omistajalle.

Mutta itse olen ainakin onnistunut löytämään monesti (tässäkin saabin tapauksessa) asiallisen kompromissin mukavan ja jämäkän väliltä.

Ainoa alusta-satsi oikeastaan mitä vähän moitin on KW:n variant1 joka teki kyllä yhdestä ex-autostani sellaisen kivireen, että niskassa asti tuntui kun ajeli menemään.
Toki sitten kun sattui löytämään sen vajaan 10km hyvän tiepätkän, niin hyvä oli tuokin ja mutkaan sai mennä melko rumaa vauhtia.
Yli 3v ehti tuokin kyllä autossa olla ja ehtihän siihen jo tottuakkin.

Jos nyt johonkin tulevaan autooni vielä säädettävää alustasarjaa tulee laitettua, niin se on sitten KW:n street comfort tai joku sitä vastaava laadukas satsi.

Rahan haaskaustako?
Erittäin suurella todennäköisyydellä, mutta pistetään harrastamisen piikkiin. :wink:
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja aero »

öljysormi kirjoitti:itseäni kyllä hämmästyttää miksi uretaanipuslilla ja jäykemmillä alustoilla pilataan auton ajomukavuus.
Koska mukavuus on suhteellista. Se, mikä sinulle on mukavaa ja täten toivomasi lopputulos, ei välttämättä ole sitä jollekulle muulle. Onneksi näitä valintoja on käytännössä mahdollista tehdä melko laajallakin skaalalla, niin yhä useampi ihminen voi olla tyytyväinen omaan autoonsa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

^
Aamen. :D
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

öljysormi....

niin onko sulla ollu niitä uretaani puslia? eli varmaan voit kertoa kokemuksiasi myös niistä?

sit toisekseen niinkuin "aero" tossa jo mainitsikin että kaippa se on jokaisen omassa harkinnassa kuinka "epäajomukavan" autostaan tekee? :lol:

se että alusta on löysä paska ei tarkoita että se toimii, usein päinvastoin.

miten perustelet että Konit olivat rahan haaskausta? (säädetty perseelleen?)

tuskin tarvitsee tässä sen kummemmin rupee sulle selventämään miksi autoa voi ja kannattaa madaltaa, alustaa jäykistää ja muutenkin parannella aftermarket osilla. (kohtuus kaikessa, stance-pelit sit ihan erikseen.)

kun puhutaan ajettavuudesta, mukava ei ole sama asia kuin hyvä ajettavuus! (paitsi TM:n VAG testeissä)
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja ella »

Og 9-5 aero: etupään isot takapuslat oli uretaania, laitettu edellisen omistajan toimesta, muutaman 10tkm jälkeen söi eturenkaitten sisäreunan kankaille, suuntaus oli tehty. Laitoin lemförderit tilalle. Pienet etupuslat originaalit ja kunnossa. Takapään isot etupuslat uretaania, ei ongelmia mukavuudessa eikä ajettavuudessa.
Soppa79
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Elo 29, 2012 11:42

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Soppa79 »

like_a_glove kirjoitti: se että alusta on löysä paska ei tarkoita että se toimii, usein päinvastoin.

tuskin tarvitsee tässä sen kummemmin rupee sulle selventämään miksi autoa voi ja kannattaa madaltaa, alustaa jäykistää ja muutenkin parannella aftermarket osilla. (kohtuus kaikessa, stance-pelit sit ihan erikseen.)

kun puhutaan ajettavuudesta, mukava ei ole sama asia kuin hyvä ajettavuus! (paitsi TM:n VAG testeissä)
Oli ihan pakku puuttua muutamaan kommentiisi

Jos alusta on löysä paska niin onko se alkuperäinen ehjä mutta sinun makuusi liian löysä vai loppuun ajettu lulla (mikä on yleistä käytetyiisä autoissa)?

Itsellä nyt 9-5 farkussa saabin oma sport alusta ja aivan kauhea ajaa pk-seudun mukulakivi ja routa vaurioisilla teillä tai urasilla mökki teillä kun raapii maha kiinni. Hyvä/mielyttävä ajaa tosin hyvä kuntoisella motarilla/maantiellä, eli miksi kannattaa madaltaa jos haittaa käyttöä?

Ja kun puhutaan käyttöautoissa ajettavuudesta niin silloin kyllä puhutaan noiden kahden asian summasta eli rata säädöissä oleva alusta ei ole hyvä ajaa katuliikenteessä ja ylipehmeä lulla ei ole hyvä ajaa mutkaisella maantiellä.

Olen istunut kyydissä ja koe ajanut useita kymmeniä eri alustasarjoilla pilattuja autoja mutta on myös olemassa toimivia paketteja, niitä vaan tulee vastaan harvemmin
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

niin, siis puhutaanko mukavuudesta vaiko ajettavuudesta? kaksi eri asiaa...

lähtökohtaisestihan normaali henkilöautot tehdään aliohjaaviksi tehtaalta jotta kaikki kädettömätkin pysyisivät tiellä.

ja myös mukaviksi, joita Saabit noin lähtökohtaisesti ovat, varsinkin 9000 malli.

löysäksi kulunut/kulutettu alusta taas on tosiaan paska ja turvallisuus riski! joillekkin ehkä sit myös mukava?

uskallan heittää ilmoille sellasen veikkauksen että tältä foorumilta ei sellasta "rata alustaa" löydykkään millä ei vois kadulla ajaa. edes vanhat merkki luokan kilpurit eivät ole niin jäykkiä etteikö niillä kärsis kadulla mennä, samat alusta ratkaisut kuin ihan katupeleissäkin...se että onko se mukavaa, ei varmasti. turvallista? kyllä. kunhan säädöt on joka kelille oikeat.

niinkuin tässä on jo aikaisemmin todettu että kaikkihan tekevät omat ratkaisut.

Mutta se että joku kehtaa sanoa että 9000 on 15tuumasilla ja normi alustalla "hyvä" ajaa, ja että suomessa ei ole kuin huonoja ja kuoppaisia teitä on pelkkää paska puhetta ja virheellistä tietoa. (jonka levittäminen foorumin säännöissä oli kiellettyä?)

ja eihän auton tarvitse aina olla laskettu mahastaan maahan kiinni, toki oikea oppisesti ajettavuuden kanalta niin pitää tehdä mutta sitten pitää tehdä paljon muutakin ja katuolosuhteissa sillä, että onko maavaraa 8cm vai 12cm ei ole kuin ulkonäkö juttu.
About vakio korkuisestakin saa ihan ajettavan kun puuttuu oikeisiin kohtiin. Yleinen harhaluulohan on se että kun autoa ainoastaan madaltaa niin siitä tulee kilpuri, näinhän se ei missään nimessä ole.

ei kai "hyvää" olekkaan? on vain mukavia tai oikeasti ajettavia.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Itse olen suosinut erinäisten merkkikokeiluiden jälkeen vain Eibachin jousia. Nämä toimivuudeltaan parhaat. Iskareilla sitten saa sitä "kovuutta" säädeltyä. Itse jouset ei juuri muutosta tee, muuten kuin matalampana maavarana.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

niin...

siis iskarithan on vaan iskunvaimentimet!

alustan jäykkyys tehdään jousilla!

8)
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

like_a_glove kirjoitti:niin...

siis iskarithan on vaan iskunvaimentimet!

alustan jäykkyys tehdään jousilla!

8)
Joo kyllä jos sä ratakiskoa sinne jousien tilalle laitat, niin kyllä varmaan vaikuttaa.

Sanoin, että nämä madallusjouset eivät ole hirveästi normijousia jäykempiä vakioiskarien kanssa. Mutta kun sinne laittaa jotkut sportti-iskarit, joissa vaimennusta tarpeeksi/vaseliinia sisällä niin kyllä rupeaa tekarit tippumaan suusta!

Tajuuks?
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
tuulihaukka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 01:39

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja tuulihaukka »

Näin uutena klubilaisena ja takaisin saabiin palanneena on tähän aiheeseen uretaani puslista pakko tuoda esiin kiihdytys vakaus ...oma ng900 ainakin ei meinannu kestää kolmella kaistalla mantupin 320hv/yli 450nm päivityksien jälkeen vakio alustalla ...nyt konin säädettävällä ja kaikki puslat uretaaniin vaihdettuna autoa uskaltaa kiihdyttääkin jo mitä suorituskyky antaa myöden . Eikä ole pintakova silti tai kivirekikään . Kai tämäkin on kysymys mitä autostaan hakee. Jos on hankittu tarkoituksena pitää originellina ja nauttia vaan saabin luotettavuudesta menee varmasti kunnossa olevilla vakio puslilla ja ilman alustan muita päivityksiä mutta jos hakee sitä mitä saabista saa irti kohtuu tekemisellä ja kovempaa ajonautintoa kovempien suorituskykyjen kera lienee pusla ja alusta päivitykset turvallisuudenkin kannalta enemmän tai vähemmän pakollisia.
Kulkine 9-3 vm98 t5 turbo
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mulla noin parisataa hepoa enempi ja vakio puslat...ei vetele. :roll:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Pitäisi olla tosiaankin ehjä vakio alusta vs uretaani päivitys. :D

Vähän sama, kuin itse laitoin ebc:n jarrulevyt ja palat joka kulmaan, niin olihan ne hyvät, mutta en ole koskaan testannut uusia oem-jarruja, niin en sitten tiedä että onko ero kovinkaan huomattava loppujenlopuksi.
Epäilen ettei ole...
Vastaa Viestiin