Perunan istutusta Ng900:seen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nonniin. Päivän eko-teko taas tehty... Ja modeeminkäyttäjät kiittää ja kiroavat.. :roll:

Että piakkoin tapahtuvasta perunan istutuksesta saisi kaiken ilon ja hyödyn irti, on keskityttävä myös perunan energia tarpeisiin. :lol:
(Muutamaa palikkaa ootellaan vielä..)

Hommahan alkoi varsinaisesti jo muutama viikko sitten tilaamalla Futurezilta Walbron 255 LPH GSS 341 bensapumppuja perunan istuttajille... :roll:

Kuvassa NG900 alkuperäinen ja 255 liraa/tunnissa puppaava tehopumppu, jota käytetään myös monissa muissa viriviri autoissa...
(Jätin kuvassa suojatutin takana näkyvän mustan alakumin käyttämättä)
Kuva

Itse asennus alkoi irroittamalla bensapumpun sulake ja starttaamalla paineet pois järjestelmästä. Tämän jälkeen otin akun - navan irti.
Sen jälkeen irroitin tankin johdot takapenkin alta.
Kuva

Sitten 3 kpl bensaletkuja auton alta. Isojen letkujen klemmarit voivat olla ruostuneet avauskelvottomiksi 10 vuodessa, joten uusien asennukseen kannattaa varautua. Koot noin 20-30mm sekä 40-50mm (arvio).
Kuva

Tämän jälkeen irroitin bensasuotimen, jonka irroittaminen korin letkusta ei liene välttämätöntä, mutta helpottaa hommaa, kun ei ole tiellä roikkumassa..
Tähän tarvitsee banjoja varten 17 ja 19mm lenkit, sekä 22 ja 27mm kita avaimet. Tietty vielä T30 torxi pitää suodinta korissa.
Huomaa, että nosturin tassu on tarkoituksella jätetty hieman kauemmaksi tankista, kun tankkia joutuu liuuttamaan noin 10cm apumiehen suuntaan pois laskiessa/asentaessa.
Kuva

Samalla vaivalla asentaa tarvittaessa uuden bensasuotimen.
Motonetin suotimessa on sitten kupari tiivisteet, jotka vaativat varsin tiukkaan vääntämistä, että pitävät.. :?
Alkuperäisissä on kumireunaiset prikat, jotka pitävät paremmin, joten vanhojen käyttäminen ei välttämättä huono idea...
Kuva

Samalla on hyvä irroittaa putket useammasta korin kiinnityskoukusta.
Kuva

Tankin etu sekä kuskin puolella olevat lämpöpellin mutterit (2kpl) on hyvä ottaa irti, ettei alumiinipelti turhaan vääntyile/repeile, kun tankkia ujuttaa pakoputkiston päältä apumiehen puolen suuntaan.
Samoin kuskin puolen käsijarruvaijerin irroitus rummun päästä helpottanee hieman hommaa. (se pannan vieressä/alla oleva)

Tämän jälkeen voi irroittaa pannat. Tässä hommassa CRC ja 13mm räikkälenkki ovat erittäin iloinen asia. :wink:
Kuva

Tankkia hieman laskiessa (ja samalla apumiehen sivulle ujuttaessa) on hyvä irroittaa edestä tankille tuleva(t) putket tankin etu reunasta ja varoa samalla etteivät vääntyile liikaa, vaan laskeutuu loivasti aikaisemmin irroitetuista koukuista. (kuten 2 kuvaa taaksepäin) Kun tankkia laskettu ½-1m, niin päältä on syytä irroittaa muovipleksi ja sen alta löytyvät "pika" liittimet varovasti ruuvimeisselillä. (taivuta hieman keltaista kynttä ja kampea L-liitintä "leuan alta" milli kerrallaan ylöspäin. (Asennuksessa sitten hieman crc:tä tiivisteisiin ja napsahtavat mukavasti paikalleen kevyesti painaen 8) )
Huomaa "-" merkinnät ämpärin kannessa sekä tankissa, joiden kuuluu olla kohdakkain.
Kuva

Itse tankin avauksessa tarvitsee saabin erikoistyökalua numero 8394462, mutta tämän voi korvata patentoimallani korvaavalla 3-4mm paksulla erikoistyökalulla, jonka leveys on 13.6cm. Tätä työkalua voi avittaa muutamalla jakarilla, jolla saa lisää momenttia, kun tuo kierrerengas on melko tiukassa.
Kuva

Lukkorenkaan irroituksen jälkeen ämpäri kohoineen päivineen on nostettavissa ylös tankista.
Tässä operaatiossa pitää ämpäriä pyöritellä joku 90 astetta suuntaan tai toiseen, että ämpäri mahtuu tulemaan ulos... (kyllä se sieltä tulee, kun vain vähän pyörittelee ja kokeilee varovasti... :roll: )
(Huomaa jälkeenpäin vaihdettu kangasvahvisteinen letku pumpulta T kappaleelle. Ämpäriin on vuosi sitten vaihdettu motonetin walbron pumppu, mutta nyt tulee vaan tuottoisampi tilalle)
Kuva

Ämpäri aukeaa helposti painamalla ruuvarilla 4 kynttä sisään ja nostamalla
Kuva.

Ämpärin pohjalla on keskityskumi , joka on hieman toisessa laidassa.
Kuva

Itse sihti pumpun ympäriltä lähtee vetäsemällä. (huomaa musta kumitiiviste kauluksessa).
Kuva

Sihti sisältä
Sihti näyttää sisältä tälläiseltä vielä modaamattomana..
Kuva

Kun on irrottanut pumpun sähköjohdot (2 apikoa) sekä katkaisut original bensaputken (tai irroittanut letkun, jos jo vaihdettu letkuun tarvikepumpun myötä), niin itse pumppu irtoaa vetämällä ämpärin "kannesta" kauluskumin kanssa.

Tämän jälkeen saa Ylä-kauluskumin kanssa hieman vänkäillä. CRC helpotta tätäkin hommaa.
Kuva

Mikäli kyseessä olisi tavanomainen Motonet pumpun asennus, niin vanha yläkumi pujotettaisiin uuden pumpun ympärille, laittettaisiin 20cm bensaletkua kovan muoviputken tilalle T haaraan asti ja pistettäisiin homma kasaan... Mutta koska GSS 341 on "vain" 99% BOLT-ON ( :?: ), niin alkaa askartelu...ISOMMALLE pumpulle. :wink:

Koska uusi GSS 341 on 2mm paksumpi ja erilainen molemmista päistä, niin vaatii sihti sekä kumikaulus hieman modifikaatiota.

Sihdin aukkoa on suurennettava noin 1mm joka puolelta, että uusi pumppu menee edes tiivisteen paikallaanpito särmien välistä.

Kuva

Samalla dremelöi myös tiivisteen uraa 1mm syvemmäksi, että tiivistekkin mahtuu väliin.
Kuva

.. Ja jotta pumppu imisi yhtä syvältä sihdistä, kuin alkuperäinen, on sihdin sisällä olevia "pohjastoppareita" (näkyy kuvassa "sihti sisältä") dremelöitävä 2-3mm matalemmiksi, koska alkuperäisessä pumpussa on 1cm imutorvi, kun taas GSS 341:ssä on vain noin 5mm, joka näkyy kuvassa 1.. Jossa päällä suojatuti :?
Samalla on hyvä väljentää myös sisällä olevien pohjastoppereiden "ohjureita" 1mm, kun pumppuhan oli 2mm paksumpi..

Ja että ahdas "apilan muotoinen" kauluskumi menisi uuden pyöreän paksukaulaisen pumpun muoviosan päälle, on tällekkin annettava kyytiä.. ja tehtävä siitä pyöreä.
Kuva

Ja näin se kohta istuu uudem pumpun kaulalle..
Kuva

Ja nyt on paranneltu ämpäri kasassa.
Original ämpärin sähköjohdoista joutui katkasemaan apikot ja laittamaan tilalle jatkopalat, joihin tuli ensimmäisessä kuvassa näkyvä liitin, joka napsahti pumppuun kiinni.
Kuva

Kasaus käänteisessä järjestyksessä. :lol: :lol:
Muista laittaa ämpärin kannen "-" merkintä linjaan tankin "-" merkin kanssa.
Tankkia nostaessa huolehdi, että sähköjohdot menevät takapenkin reijstä läpi (etteivät jää auton pohjan ja tankin väliin puristukseen, kuten ei myöskään ohut letku, joka lähtee tankin päältä taaksepäin täyttöaukolle)

Työkaluja&tarvikkeita (ainakin, ellei enemmänkin.. :wink: )

10, (miel räikkä) 13, 17, 19, 22, 27mm lenkki/kita-avaimet
T30 torx
Dremel tai vastaava sihdin modaamiseen. (vain jos suurempi pumppu)
Vinku tms. (Puukollakin varmaan onnistuu "apilakumin" suurentaminen, vain jos suurempi pumppu)
20cm 8mm bensaletkua
2x klemmarit em. letkuun.
1x noin 20mm klemmari (En väitä kokoa varmasti oikeaksi, mutta sinnepäin)
1x noin 40mm klemmari (En väitä kokoa varmasti oikeaksi, mutta sinnepäin)
1x pumppu mallia x tai y.
13.6mm 3-4mm paksu patentti "laatta"

CRC tai vastaava liukkari (autokäyttöön lähinnä..)
Ja tietty Pihtiä, puukkoa, ruuvaria yms yllätyksiin-

Lähes tyhjä tankki on kerrankin JEES :lol:
Homma onnistuu myös tasamalla, kunhan auton perä on riittävän korkealla (että tankki mahtuu kauniisti ulos) ja tankilla ei ole isoja esteitä liukua apumiehen puolelle päin..5½ valokuvia napsien. (Hups, tän kirjoittaminen vei vielä 3h lisää!)
ISO kiitos "jenkkimallille" actionkuvaamisesta kesken touhun. (kun ei mahdu remeli, sihti ja kamera samaan aikaan käsiin turvallisesti pyörimään.. :roll: )

Hoooo....k
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hienoa työtä!! On mukava kyllä seurata kuvineen päivineen tuota projektin etenemistä! Ihan hävettää oman työkohteen kuvauksen laiminlyönti, mutta minkäs teet, kun yksin väkertää.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Vaihdatko tuon pumpun vain varmuuden vuoksi vai onko orkkispumpulla odotettavissa bensapulaa? Paljonko on/tulee bensanpaineeksi?
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Tuumer kirjoitti:Vaihdatko tuon pumpun vain varmuuden vuoksi vai onko orkkispumpulla odotettavissa bensapulaa? Paljonko on/tulee bensanpaineeksi?
Boschin vihreillä jotka antavan 465ml @ 3.8 Bar paineella alkaa olemaan siinä rajoilla pärjääkö alkuperäisellä pumpulla. Tuota isommilla suuttimilla pumppu pitää vaihtaa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Hienoa työtä! Tähän mennessä parhaat bensapumpun vaihto-ohjeet runsaine kuvineen!
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tuo CRC:n käyttö liukkarina voi olla vähän kyseenalaista. En tiedä kuinka paljon CRC paisutta kumia/imeytyy siihen, mutta ainakin jotkut öljyt tekevät sitä ihan kunnolla. Varsinkin kun sitä laittaa "reilusti" ja se jää muhisemaan asennetun tiivisteen kanssa ja saa hyvän mahdollisuuden imeyttää itsensä kumiin.

Suosittelisin käyttämään aitoa kumille tarkoitettua voiteluainetta, esim. jarrukumirasvaa. On ystävällistä kumille ja oikeasti voitelee. Tullut hyväksi havaittua ko. tuote varsinaisen käyttötarkoituksensa lisäksi mm. suuttimien asennuksessa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vuosi sitten, kun vaihdoin ensimmäin kerran itselleni tuon pumpun, niin silloinkin käytin crc:tä liukkarina, eikä siitä ollut enää (yllättäen) tietoakaan tuon kauluskumin kohdalla, kun oli vuoden bensassa maannut tankin pohjalla, joten en usko, että näissä bensankestävissä kumiosissa crc:stä seuraa ongelmaa, päinvastoin kuin nuo jarruosat, jotka on suunniteltu kestämään lämpöjä, eikä kemikaaleja, jotka kuulemma turpoavat hyvin esim. kuparitahnasta.. :?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hook kirjoitti:
Mikäli käyttää tuota kuristenippaa sekä 90 asteen letkulähtöä, niin ongelmaksi tulee se että mutka ottaa saabissa pakosarjan laippaan.
Vaihtoehtoja takoa mutkaa jyrkemmäksi (ja/tai) sorvailla tuota nippaa useamman millin matalammaksi. Silti jää vakiopakosarjalla haaveeksi tuon letkun irroitus ahtimesta ilman, että ahtimen pesiä pyörittää eri asentoon. (6-12 pultin löysäys ja muiden letkujen irroitus..)
Kuva
Tyhmä kysymys, miksi et käännä ahtimen keskiötä, niin että lähtö suoraan ylöspäin?
#1730
500whp.net member
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Vigge kirjoitti:Tyhmä kysymys, miksi et käännä ahtimen keskiötä, niin että lähtö suoraan ylöspäin?
Jos ahtimen keskiötä lähtee pyörittämään menee ainakin öljynpaluuletku uusiksi kun tälläratkaisulla pärjätään alkuperäisosilla. Myös vesiletkujen banjokulmia voi joutua muuttamaan jos ne on jo valmiiksi teetetty.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

NG900SET -95 kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Tyhmä kysymys, miksi et käännä ahtimen keskiötä, niin että lähtö suoraan ylöspäin?
Jos ahtimen keskiötä lähtee pyörittämään menee ainakin öljynpaluuletku uusiksi kun tälläratkaisulla pärjätään alkuperäisosilla. Myös vesiletkujen banjokulmia voi joutua muuttamaan jos ne on jo valmiiksi teetetty.
Niin ja öljyn poistulon pitäisi olla mahollisimman suoraan alaspäin ettei sinne jää öljy taskua johon sitten kertyy (palaa/hiiltyy) öljy "pisara" joka taasen liikkelle lähtiessä tekee omiaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kuten tuossa aikasemmin vastailtiin, niin kävi myös mielessä keskiosan pyörittely alkuasennosta, mutta päätin lukita kesiosan alkuasentoon, kuten hedelmäpelissä konsanaan.. :lol:

Tällöin tulisi suunnitella molemmat vesiletkut uusiksi pituuksien puolesta sekä lohkon valusta olisi syytä jyrsiä ng900/9-3:ssa käyttämätöntä korvakkoa vähintään 1cm lyhemmäksi, (eikä enempää varmastikkaan pystyisi), eikä banjopulttia tuossa asennossa pystyisi irroittamaan irroitamatta ahdinta paikaltaan.
Kuva

Samoin tuo lohkon kyljessä noin 45 asteen kulmassa olevaan öljynpaluuaukkoon menevä (22mm sisämitaltaan) letku joutuisi tekemään varsin mielenkiintoisen kulman, jos ahtimen noin 3cm putki sojottaisi suoraan alaspäin.. Mutka muistuttaisi lähinnä WC:n vesilukkoa.. :lol:

Vakiona mutka sojottaa hieman (ehkä noin 20-30 astetta ala-asennosta) kohti lohkoa ja osuu loivassa kulmassa tuohon 45 asteen kulmassa olevaan lohkon sisäänmenoon..

Tietty poistoputkenkin voisi askarrella uusiksi muiden modien ja letkujen lisäksi, mutta tuo banjon hommaaminen nöyrtymällä ja käymällä N*ssanin varaosatiskillä on mielestäni pienempi paha.. :lol:

Kuvassa olevassa asennuksessa keskiosaa pyöritetty niin, että öljyn sisäänmeno on lähempänä etupuskuria pakosarjan laipan korkeamman etureunan kohdan alla. (Vasaroitu kulmaa jyrkemmäksi ja putkea lytistetty että mahtui näinkin "syvälle" alle...).

Garretin manuaali puhuu max 35 asteen kulmasta öljynpoismenolle... Tossa ehkä lähempänä 45... mutta ei tuo vielä paha ole. :roll:
Kuva

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Ensikertalaisten kannattaa varata tuohon Walbron 255:sen pumpun vaihtoon koko päivä niin ei tarvitse hosua. Ihmettelyyn meinaan kuluu aikaa.

Kannattaa muuten noita bensatankin liittimiä irroittaessa olla normaalia varovaisempi. Itse rikoin purkuvaiheessa bensapumpulta suodattimelle menevän bensaputken liittimen (kuvassa valkoinen).

Kuva

Pelkkää liitintähän ei tietenkään myydä ja koko putki maksaa Metrossa 88e. Jostain purkaamosta sen varmaan saisi halvemmalla jos ei olis kiire saada autoa takaisin tien päälle.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Vanhempaan satkuun sai noita liittimiä vielä. Tai itse asiassa se on takaiskuventtiili, josta sen takaiskutoiminnon saa helposti pois.. Mun Ruotsin EPC-hinnasto näyttää putkelle hintaa 34€... Ja Takaiskuventtiilille 9,20€
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Juho80 kirjoitti:Vanhempaan satkuun sai noita liittimiä vielä. Tai itse asiassa se on takaiskuventtiili, josta sen takaiskutoiminnon saa helposti pois.. Mun Ruotsin EPC-hinnasto näyttää putkelle hintaa 34€... Ja Takaiskuventtiilille 9,20€
Niin venttiilihän se tosiaan on eikä liitin. Kyllähän tuon hinnan kuullessa tiesin että nyt rahastetaan ja pahasti mutta eipä ollut aikaa selvitellä mistä tuon halvimmalla saa kun auto piti saada samantien ajoon.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

NG900SET -95 kirjoitti:
Juho80 kirjoitti:Vanhempaan satkuun sai noita liittimiä vielä. Tai itse asiassa se on takaiskuventtiili, josta sen takaiskutoiminnon saa helposti pois.. Mun Ruotsin EPC-hinnasto näyttää putkelle hintaa 34€... Ja Takaiskuventtiilille 9,20€
Niin venttiilihän se tosiaan on eikä liitin. Kyllähän tuon hinnan kuullessa tiesin että nyt rahastetaan ja pahasti mutta eipä ollut aikaa selvitellä mistä tuon halvimmalla saa kun auto piti saada samantien ajoon.
Lohdutetaan sen verran että sen uuden liittimen laittaminen putkeen kotikonstein on aika tekemätön paikka. Erikoistyökalun kanssakin oli aika s****nanmoinen homma :evil:
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Vastaa Viestiin