H280/400

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

H280/400

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

Viittaan Suomi24:n Saab-keskustelusivuilla olevaan kysymykseen (4.10.2004). Autoni on MY2004 9-5 Wagon A. 280 hv/400 Nm paketin hinta oli asennettuna 5000 euroa. Vaikka tämä onkin se kesympi viritys, olivat tarpeet kyllä massiiviset. Alkuperäinen välijäähdytinkin näytti ihan lelulta Hirchin vastaavaan verrattuna. Sarja rahdattiin isossa massiivipuulaatikossa. Se on MY2004 tyyppihyväksytty, eli jos se asennetaan ennen rekisteröintiä, voi auton rekisteröidä suoraan ko. teholle. Toki tämän voi tehdä jälkikäteenkin, kun mukana on esittää tyyppihyväksyntäpaperit. Asennuksen suoritti Saabin luottoasentaja Kuopiossa Autoputkolasssa.

Valitettavasti tässä vaiheessa kokemukset suorituskyvystä ovat vähäiset, sillä auto on ollut minulla viikon. Omalla rahalla auton ostaneena - kun ei ole tarkoitus olla taas parin vuoden päästä seuraavaa hankkimassa - aion pitäytyä Saabin suosittelemissa totutusajo-ohjeissa. Joten palataan asiaan 2000 ajokilometrin ja öljynvaihdon jälkeen (talvi tulee kyllä sitten rajoitteeksi, mutta yllämainittu km-määrä täyttynee lokakuun aikana, joten luultavasti kuivilla keleillä pääsee vielä tänäkin syksynä kulkupuolta kokeilemaan). Mutta sen voin sanoa, että kokonaisuus tuntuu erittäin hyvältä, ja vaste kevyemmässäkin kiihdytyksessä erittäin nopealta ja herkältä. Ensiasennusrenkaat ovat Pirellit (mallinimi ei ole muistissa), ja pidän niistä enemmän kuin aiemman Aeroni Michelineistä. En osaa (vielä) sanoa, johtuuko mahdollisista alustasäätöjen hiomisesta -edellinen malli 3 vuoden takainen sedan - vai tästä rengastuksesta, mutta kaarteeseen auto ohjautuu hanakammin vai sanoisinko aktiivisemmin, joka on ajettavuuden kannalta miellyttävää. Rengasmelu on selvästi vähäisempi, vaikka edellinen oli sedan ja nyt siis wagon.

Yksi huomionarvoinen yksityiskohta: vakio-Aeron mittaristossa ennen käynnistystä saa palaa vain öljynpaine-, lataus- ja päävaroitusvalo (se kantakolmio, jossa on huutomerkki keskellä), sekä tietysti käsijarrun merkkivalo, jos jarru on päällä. Kun auto käynnistetään, pitää ensiksi mainittujen kolmen valon sammua. No, jos Hirsch-viritys on asennettu, em. öljynpaine-, lataus- ja päävaroitusvalon lisäksi ennen käynnistystä palaa myös ENGINE-valo, joka luonnollisesti sitten sammuu kun auto on käynnistynyt.
Vastaa Viestiin