St motorsin dyno

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

St motorsin dyno

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Selailin tossa vanhoja topicceja ja silmään pisti viggen ja potkuhousun dynokeikka. Ei voi olla mahdollista että potkuhousun aerossa on steg 1 varustuksella 424nm :?: vääntöä 9-3 aerossa, pistää koko touhun tuollakin kyseenalaiseksi tai sitten kalibrointi on unohtunut tai kussut kyseisessä ajossa? En halua olla ilonpilaaja mutta kun ei esim maptunin steg 6 tarjoo mihinkään kakslitraiseen saabiin tollasta vääntöä. Mitä mieltä oot potkuhousu itse asiasta? Ja Viggen viggenistä 409nm on täysin normaali luku steg 1 chippauksessa jopa alakantissa mutta siellä olikin onkelmia???

Ovatko dynot näin epäluotettavia vai onko käyttäjässä vikaa/kautta kalibroinnit kussut??? :?: :?:
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

mulla oli 9000 2,0-16v turbo "175hv" testissä ST-motorsin dynossa kesällä 2003

vakio ECU
bleedvalve
JT 3" down pipe

350Nm max/3500rpm @ 1,2 bar (=175hv)
193hv max/5300rpm @ 0,9bar

co vain 4% eli turboautolle laiha
peak EGT meni yli 1000ast...
kadulla pidetty aina alle 920ast

nyt on lisäksi APC modattu ja bleedvalve, FSE bensanpaineensäädin 4bar @ 0bar ja Brisk Turbo 10 tulpat (vastaa NGK 9 eli on tosi kylmät)

tarkoitus on dynottaa lähinaikoina uudelleen ST-motorsissa ja sen jälkeen heti vertailutesti toisessa dynossa
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

joo-o

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tässä kohtaa pitää ottaa huomioon mitä Viggen dynotuksessa tapahtui. Ensin sitä ei saatu pysymään penkissä ja suti niin että savu nousi. Viggen vääntökäyrä lähtee heti alussa pysty suoraan ylöspäin, mutta sitten kone alkaa säätämään itseään ja paineet putoaa. Viggeltähän ei saatu kunnon arvoja johtuen mainiosta SP lastusta. Jos kaikki olis mennyt putkeen niin Viggen arvot olis olleet aivan jotain muuta ja mun 2 Litranen sen rinnalla koppimopo. SP nakutus ennakko on niin korkeella että se antaa mahottoman väännön mutta sitten huippukierroksilla alkaa nakutus ja tehot putoaa. Maptuunilla sytkäennakko on paljon alhaisempi ja vääntökärä tasaisempi. Mun käyrä on enemmänkin baraabeli kun pitäisi olla tasainen. Kummallikin on puolensa.

Malmin videolla sen näkee kuinka otettiin yhteen Viggen kanssa. Alku mennään väännöllä rinta rinnan (sutien). JOs matka olis ollut pitempi olisin saanut ihailla "postiautoa" takaapäin ja kaukaa.

Kattokaa niitä käyriä uudestaa ja verratkaa sitä alkua tonne 3000 kiekan kohdalle, siinä näkee sen eron, mun vääntökäyrä on lovempi kun on niin pieni moottoli.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

T16 kirjoitti:FSE bensanpaineensäädin 4bar @ 0bar
Aika korkeella pidät noita peruspaineita, onko ollut käyntiongelmia sen vuoksi? Oma tonnari alkaa antamaan tukehtumisen merkejä 4bar tyhjäkäyntipaineilla, nimenomaan alhaisilla kierroksilla.
Foxbody turbo
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Potkuhousu :!: oliko ahtopainemittari kiinni(ulkopuolinen ei auton oma) :?: saabin oma oli jopa yli punaisen asteikon :!: Mulla oli ja se oma 356nm tuli kun mittari näytti 1.3-1.4bar siinä rääkissä kolmentonnin molemmin puolin. Perusmoottori sama ja ahdin sama meillä, painetta pitää olla sulla 1.7-1.8 bar että 424nm irtoiaisi ja sitä ei irtoa koska katkasee polttoaineen syötön ennen sitä. :?: Tollaisilla 1.2barin paineilla sitä ei voi saada orggismoottorilla. Jos meet joskus uudestaan uusien satsien kanssa niín kerro tuloksistasi :D
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

to4 kirjoitti:
T16 kirjoitti:FSE bensanpaineensäädin 4bar @ 0bar
Aika korkeella pidät noita peruspaineita, onko ollut käyntiongelmia sen vuoksi? Oma tonnari alkaa antamaan tukehtumisen merkejä 4bar tyhjäkäyntipaineilla, nimenomaan alhaisilla kierroksilla.

kyllä tekee hieman kuolleen kohdan n 3000rpm juuri ennen kuin alkaa ahtamaan kunnolla mutta kun kokeilin Malmilla 3,6bar niin meni laihalle ja kiihdytyksessä EGT meni jopa 950ast C

4,0bar @ 0bar pysyy 870ast C

eli siis ECU:uun ohjelma jossa on pidemmät ruiskutusajat hana tiskissä tarvitaan
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ei ollunna

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

turbotalladega kirjoitti:Potkuhousu :!: oliko ahtopainemittari kiinni(ulkopuolinen ei auton oma) :?: saabin oma oli jopa yli punaisen asteikon :!: Mulla oli ja se oma 356nm tuli kun mittari näytti 1.3-1.4bar siinä rääkissä kolmentonnin molemmin puolin. Perusmoottori sama ja ahdin sama meillä, painetta pitää olla sulla 1.7-1.8 bar että 424nm irtoiaisi ja sitä ei irtoa koska katkasee polttoaineen syötön ennen sitä. :?: Tollaisilla 1.2barin paineilla sitä ei voi saada orggismoottorilla. Jos meet joskus uudestaan uusien satsien kanssa niín kerro tuloksistasi :D
Ei ollut mitään ylimääräistä mittaria kiinni joten ahtojen todellisesta määrästä en osaa sanoa mitään.

Vakiona tossa koneessa oli jotain 350Nm (en muista tarkkaan, mutta kaivan sen esiin) ja hevosiakin 236 hetkellisesti.

Joo sitten kun mulla on taas jotain laitetavaa koneeseen niin dynoon se varmasti. Mutta kyllä tosta mun vehkeestä huomaa etä siinä on voimaa aikas kivasti.

Ai niin ST-Motors kalibroi ton dynonsa kerran kuukaudessa joten se on kaiketi aika luotettava. Silloin kun me oltiin oli vilponen päivä ja sumua ilmassa =paljon happea. Ties vaikka toi autto kans jotain :wink:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

No vakiona 9-3 aerossa saabin oman ilmoituksen mukaan 280nm bsr mittasi karvan alle 300nm 8O
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Niin tiedän

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mun oma on vakiona dynottu tuolla ST-Motorssissa ja nyt lastutettuna, mutt mä kerron sen vakio määränkin kohtapuoleen
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

BSR:n sivuilta poimittu:

9-3 185hv (T5->99) 199hv/227Nm
Steg1: 227hv/346Nm
Steg2: 229hv/354Nm
Steg3: 245hv/358Nm

9-3 185hv (T7, 00->) 199hv/298Nm
Steg1: 221hv/350Nm
Steg2: 224hv/350Nm
Steg3: 241hv/380Nm

9-3 200hv (T5) 200hk/310Nm
Steg1: 235hv/360Nm
Steg2: 238hv/364Nm

9-3 205hv (T7) 214hv/299Nm
Steg1: 248hv/369Nm
Steg2: 253hv/377Nm
Steg3: 265hv/387Nm

Tässä valossa kaikki päälle 400Nm dynotulokset SP:n/BSR:n virityksillä on vähintäänkin epäilyttäviä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
SAAB Vappula
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:31
Paikkakunta: Pukkila/Kantele, Orimattila

Dynotus

Viesti Kirjoittaja SAAB Vappula »

Penkeissä on eroa ja mikään niistä ei varmaan anna sitä todellista tehoa, vaan tarkoitus on löytää muutoksen tuomat lisäykset/häviöt.

Eli periaatteessa pitäisi käydä ensiksi vakiolla penkissä ja sitten SAMASSA penkissä virityksen jälkeen, joilloin selviäisi muutoksen tehon lisäys.

Penkkien vaihtelu on pahasta!!

Ja todellisen teho eron näkee juuri testaamalla vaikka 1/4 vetäisyssä saman kaltaisia autoja.
Ari Vappula
#991
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tässä

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Eli tässä tulokset vakiolla ja viritetyllä samassa penkissä. Lukuohje; eka luku on rpm, vakio kW, vakio Nm, viri kW, viri Nm

1500 30 175 30 180
2000 50 220 50 250
2500 80 300 90 348
3000 95 300 130 424
3500 115 310 143 380
4000 127 310 155 370
4500 150 321 166 350
5000 155 290 180 345
5500 167 290 167 285

Se pitääkö noi tulokset absoluuttisesti paikkaansa et ota kantaa, mutta ko mestahan dynoo ralliautot ja viritykset 20v kokemuksella.

Juu kiitti turbo mies olet ihan oikeassa kilovateista on kyse eli korjasin tohon ylös jo
Viimeksi muokannut potkuhousu, Ti Loka 07, 2003 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tarkoitat varmaan vakio kilowatit, eikä hevosvoimat?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

yleistä jarrupenkeistä:

penkki joka toimii siten kuin Bosch silloin kun vedetään veto "alhaalta ylös" eli vastuksena on pelkästään rullien hitausmomentti on hyvin helppo saada näyttämään oikein, ei vaadi ihmeellistä matematiikkaa
jo tämä tukee sitä että Bosch penkit keskenään ja maailmalla esim Super-Flo jarrupenkit keskenään näyttävät suht saman ja myös suht oikein
eli on oletettavaa että Tuning World, Toijalan autosähkö jne näyttävät keskenään suunnilleen samaa

(pyörrevirtajarrut toimivat Boschissa vain kun simuloidaan ajovastusta eli säädetään esim kaasuun vastaavuutta)


Ma-Ha (jollainen on esim ST-Motorsissa) ilmeisesti toimii pelkästään pyörrejarrumenetelmällä jolloin homma on vaikeampi hallita eli virhemahdollisuus on suurempi, mutta elektroniikalla ja vertailutesteillä saadaan ilmeisesti kohtuullinen tarkkuus valmistettua ko tyypin jarrupenkkiin
toiminee ainakin uutena/huollettuna

vesi- ja öljyjarrujen kanssa on paljon vaikeampi toteuttaa ohjauselektroniikka joten virheetkin ovat paljon suurempia
varsinkin jos on vain käsiohjauksella
tämän vuoksi "maakunnan seppien" jarrujen tuloksia ei voi verrata muihin jarruihin
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

jatkoa yleistä jarrupenkeistä:

voimansiirron ja renkaiden yhteinen häviöteho mitataan vapaalla kun nopeus putoaa alas tehomittauksen jälkeen
virhe tulee kuitenkin oikeaan suuntaan ts ei ainakaan liikaa moottoritehoa

-----------

kätevä tapahan on verrata ilman jarrupenkkiä:
auton paino ajokunnossa kuskeineen ja varttimailin loppunopeus
(ei aika)
siitä saa selville vetopyörätehon tasaisella tiellä eli todelliset autoa liikuttavat hepat
ja voi verrata muihin samanlaisiin autoihin

harmi vaan kun suomessa on vähän noita tapahtumia ja lyhyt ajokausi...
usassa tai australiassa pääsee testaamaan vaikka joka viikonloppu

("vastaa" dynoa jossa mittauslaite pultataan pyörännapaan kiinni, nuop pyörännapajarrut vaan usein ovat hydraulisia eli ei tarkkoja)


yleensä moottoripenkeissä ei mitata nettotehoa jossa olisi laturi, vesipumppu, koko imujärjestelmä ja koko pakoputkisto kiinni
vaan brutoteho jossa em komponentteja puuttuu
(usein n 5-10% suurempi kuin nettoteho moottorista)

ei siis suoraan voi verrata toisiinsa

toki jos nuo kaikki rakentaa paikalleen moottoridynossa niin sitten saa tehtyä testin nettoteholle moottorista sielläkin
Vastaa Viestiin