Dynotuksen hinta??
Dynotuksen hinta??
Mitäs eri pajoilla tommonen dynotus maksaa ilman sen kummempia säätöjä, esim. tasan vakiolla autolla pari-kolme vetoa.
Vois joskus piruuttaan käydä koittaan mitä 900i-16 kat puskee reilu 200kkm ajettuna, AP-22-mittari näytti 98 hepoa pyöriltä, tehtaan arvo koneesta 128. Noi G-mittarien antamat tehot on kyllä aika hakuammuntaa mut kiihdytysajat pitää aika hyvin paikkansa kunhan mittari on kalibroitu edes kohtuullisesti.
Vois joskus piruuttaan käydä koittaan mitä 900i-16 kat puskee reilu 200kkm ajettuna, AP-22-mittari näytti 98 hepoa pyöriltä, tehtaan arvo koneesta 128. Noi G-mittarien antamat tehot on kyllä aika hakuammuntaa mut kiihdytysajat pitää aika hyvin paikkansa kunhan mittari on kalibroitu edes kohtuullisesti.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
ST-motors
St-Motors Juvanmalmilla velottaa 60 Eur
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:31
- Paikkakunta: Pukkila/Kantele, Orimattila
Kiihtyvyysmittarin tulokset
Terve!!!
Ei tuo sinun 98hv vetopyöristä niin hukassa ole, OG 900 hukkaa vaihteistoon ja muuhun lähemmäksi 30hv moottoritehosta.
Joskus oli ruotsalaisessa autolehdssä (Juhla numero) oli nyt Tekniks vårld tai joku. Niin siinä mittasivat 8venttiilisen turbon häviötä eli 145hv koneesta ja vetopyöriltä muistaakseni 117hv.
Miten muuten ST-motors saa tietoonsa moottoritehon, eikös dynossa mitata vain vetopyörä teho? Eli taitaa se moottoriteho olla laskennalinen arvo?
Ei tuo sinun 98hv vetopyöristä niin hukassa ole, OG 900 hukkaa vaihteistoon ja muuhun lähemmäksi 30hv moottoritehosta.
Joskus oli ruotsalaisessa autolehdssä (Juhla numero) oli nyt Tekniks vårld tai joku. Niin siinä mittasivat 8venttiilisen turbon häviötä eli 145hv koneesta ja vetopyöriltä muistaakseni 117hv.
Miten muuten ST-motors saa tietoonsa moottoritehon, eikös dynossa mitata vain vetopyörä teho? Eli taitaa se moottoriteho olla laskennalinen arvo?
Ari Vappula
#991
#991
Re: Kiihtyvyysmittarin tulokset
sellaiset Bosch (Harinen, Tuning World, jne) ja Ma-Ha (ST-Motors) jarrupenkit jotka koneellisesti ilmoittavat pyörätehon, häviötehon ja moottoritehon mittaavat "jarrutusvaiheessa" kun pyörät hidastuvat esim 180km/h-> melkein 0km/h voimansirron ja renkaiden yhteisen häviötehonSAAB Vappula kirjoitti:Terve!!!
Miten muuten ST-motors saa tietoonsa moottoritehon, eikös dynossa mitata vain vetopyörä teho?
sitten ne summaavat sen pyörätehoon ja saadaan suht tarkka (arvio 5% sisään) laskennallinen moottoriteho
tarkkuus riippuu mm penkin kalibroinnista, huollosta ja toimintatavasta
ne penkit jotka vetävät "alhaalta ylös" ovat tarkempia
jos siinä vaihessa vastus on tarkkaan tunnettu, esim vain rullien massa ja mitat kuten Bosch, on suhteellisen helppo laskea teho "oikein"
tasaisella nopeudella vastusta, esim pyörrevirtajarruja, taas tarvitaan vetoalueen ja "kiihdytyspumppujen" säätöön
vaihteiston + renkaiden yhteiseen häviöön vaikuttaa mm renkaiden halkaisija, rullien halkaisija, mikä vaihde, "maanopeus" joka saisi olla alle 200km/h mittauksessa
jarrupenkit jotka toimivat veden tai öljyn vastuksella ovat epätarkempia, varsinkin jos ovat käsisäätöisiä, koska vastuksen säätäminen on vaikeaa
pyörrevirtajarrua ohjaa elektroniikka joten tilanne on parempi
paras tarkkuuden suhteen on pelkkä rullien massa ja mitat tilanne
mm Bosch ja Super-Flo jarrupenkit
(Bosch jarrussakin on pyörrevirtajarrut mutta niitä ei käytetä alhaalta ylös mittauksessa)
-----------------
BTW:
mistäs tarkemmankaan teloksen moottoritehosta helposti saisit koska irtomoottoridynoon vie aikaa rakentaa koko putkisto, ilmansuodatinjärjestelmä, auton laturi, vesipumppu, ohjaustehostin jne
En minä sitä epäillytkään sitä että tuon pitäisi enempää antaa, se vaan että tuo G-mittari on tosi herkkä kaikille häiriöille, maan kaltevuudelle yms.
Mutta mites turbopeleissä kun kuormana on pelkkä rullien vastus niin varsinkin kovemmilla nopeuksilla paineiden korkealla pysyminen on onkelma, tästä johtuen vääntökäyrä laskee aika rankasti.
Mutta mites turbopeleissä kun kuormana on pelkkä rullien vastus niin varsinkin kovemmilla nopeuksilla paineiden korkealla pysyminen on onkelma, tästä johtuen vääntökäyrä laskee aika rankasti.
Hieman epäilyttää kuinka tarkkoja nuo eri viripajojen mittaukset on eli näyttävätkö sopivasti liikaa niin saadaan asiakkaalle hyvä mieli. Ymmärtääkseni eri penkkien välillä on yleensä aina hieman eroja. Itse hyvässä asemassa kun voi käyttää oulun AMK:n autolabotatorion penkissä jonka luulisi olevan taysin puolueeton mittaus paikka!