Uuden auton lastutus?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Jartza
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 26, 2003 10:19

Uuden auton lastutus?

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Tervehdys kaikki, uusi "hangaround" tässä. Autona 9-5 2.3t -03 ja vaikutusalueena Tukholma. Toivottavasti tämä nyt ei ole ihan off topic aihe, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan teidän kokeneiden konkareiden mielipiteitä seuraavista asioista:
- jos haluan lastuttaa autoani, niin milloin se kannattaa tehdä? Oletan että Saabin tehdastakuu raukeaa?
- erot eri softien/valmistajien välillä? (luotettavuus, toiminta etc)
- miten auton tekniikka kestää lastuttamista ja onko autoani edes järkeä lastuttaa?
- miten tuo lastuttaminen käytännössä tapahtuu? Ajanko pajalle ja he vaihtavat sen vai onko se jotain mitä voin itse tehdä? Olen myös kuullut että oman "lastun/boksin" voi pitää jos siitä maksaa vähän extraa?
- kun aikanaan palaan suomeen ja tuon auton muuttoautona takaisin, mitä sanoo tulli ja suomen katsastus?
Ja hei... pls vastaukset todella maanläheisellä tasolla... osaan juuri ja juuri vaihtaa renkaat, tankata yms "ylläpitävää" toimintaa :oops: , joten mitää TODELLA teknistä vastausta ei kannata antaa, ainakaan ilman kunnon selitystä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tässäpä yksi vaihtoehto:
http://www.maptun.com/95_23_0003_1.php? ... _23_0003_1
Jos haluat säilyttää tehdastakuun, niin kysy löytyykö Saabilta omia virityssarjoja (luulisi, että matapaineturbon pystyy muuttamaan täyspaineturboksi). Tällöin myös takuu säilyy. Toinen vaihtoehto on hankkia viriboksi esim. Maptunilta ja pitää alkuperäinen boksi itsellä ja jos tulee jotain ongelmia, niin alkuperäinen boksi takaisin autoon ja auto huoltoon...

Boksin vaihto-ohjeet löytyy tästä http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... /box95.htm

Suomessa on laillisia vain alkuperäiset virityssarjat, koska vain niistä voit saada valmistajalta teknisen dokumentin jonka tarvitset muutoskatsastukseen. Aiheesta löytyy lisätietoa http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=528
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eikös Hirschin bokseilla ole Saabin hyväksyntä?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uuden auton lastutus?

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Jartza kirjoitti:Tervehdys kaikki, uusi "hangaround" tässä. Autona 9-5 2.3t -03 ja vaikutusalueena Tukholma. Toivottavasti tämä nyt ei ole ihan off topic aihe, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan teidän kokeneiden konkareiden mielipiteitä seuraavista asioista:
Tervetuloa vaan sekaan, olet oikeassa paikassa. :)

Lastuista on paljon ollu keskustelua tuolla turbo & tuning osastolla, kannattaa kaivella sieltä vanhoja topicceja niin saa jonkinlaista käsitystä mistä kannattaa ostaa, minkälaisia ja mihin hintaan. Eroja on hinnoista, suorituskyvystä aina tavaran toimitusaikoihin. Virisettien kirjo on aika suuri ja valinnan varaa on.

Viritysten tielle kun lähtee niin ei oo vakiovehkeisiin paluuta :wink:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Jartza
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 26, 2003 10:19

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Äkkiseltään vilasin ruotsin Saabin sivuja ja heillä näyttää olevan tarjolla vain 2.0t koneeseen lastuja, jolla tehot nousee tuohon 185hv. Mitä mieltä olette siitä kannattaako noin uutta autoa lastuttaa ja miten "vakio" tekniikka kestää sen? Mitkä ovat yleisiä ongelmia näissä hommissa?
Jartza
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 26, 2003 10:19

Viesti Kirjoittaja Jartza »

[quote="peinu"]Eikös Hirschin bokseilla ole Saabin hyväksyntä?[/quote]
Hmm, eli siis jos en tilaa autooni Saabin hyväksymää virilastua, raukeaa tehdastakuu, ja aikanaan kun auto tulee takaisin suomeen + katsastukseen, pitää minulla olla Saabin myöntämä dokumentti siitä että ko. lastu on heidän hyväksymä? (Edellyttäen tietty että herra katsastusmies moista asiaa edes huomaa) Kaipaisin vielä mielipidettänne siitä kannattaako noin uutta autoa lastuttaa, ja miten tekniikka kestää lastutusta yleensä?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jos asut tällä hetkellä Ruotsissa ja olet lastuttamassa uutta autoasi, niin osta virityssetti Nordic Uhrilta Norrköpingistä. Autosi takuu ei raukea niin kauan, kun se on Ruotsin rekisterissä.

Jos et kuitenkaan halua virittää autoasi Nordicilla (melko kalliit hinnat), niin suosittelisin joko Maptunia tai BSR:n PPC -laitetta.

Jos tilaat virityssetin Maptunilta, niin ilmoita heille, että haluat pitää oman moottorinohjausyksikköboksisi (huh, mikä sana :D ), joten laskuusi lisätään boksin kulut, jotka ovat +2500 SEK. Maptun toimii esim. Örebrossa, johon ei ole hirveän pitkä matka Tukholmasta. Katso http://www.maptun.com ja sieltä Fredrik Bengtssonin puhelinnumero. Fredrik on tosi mukava heppu ja varmaan osaa auttaa sinua. Maptunilta voi erikseen ostaa autolleen "moottoritakuun", joka kattaa moottorille, vaihteistolle ja voimansiirrolle virityssetistä mahdollisesti aiheutuvat vauriot. Tuossa edellisessä lauseessa oli sana "mahdollisesti", koska virityssetistä aiheutuvien vaurioiden todennäköisyys on lähes olematon, mutta eihän sitä koskaan tiedä... "Moottoritakuu" voimassaoloajan määrää oma valintasi ja maksuhalukkuutesi (esim. 1-3 vuotta). Jotta moottoritakuu olisi voimassa, on auton oltava Ruotsin rekisterissä.

Boksin pitämisestä: mainitsin tuossa äsken, että kannattaa pitää oman auton alkuperäinen moottorinohjausyksikköboksi. Tämä sen takia, että sitten kun tulet Suomeen ja viet autosi maahantuontikatsastukseen, niin heitä alkuperäinen boksi takaisin paikalleen, niin eivät rupea katsastuksessa ihmettelemään auton menohaluja. Vaikka tuskinpa ne sitä siellä katsastuksessa huomaavat.

Yksi vaihtoehto olisi ostaa BSR:ltä PPC -laite ja moottoritakuu autoosi. Tällä PPC -laitteella sinun ei tarvitsisi vaihtaa moottorinohjausyksikön boksia lainkaan, vaan moottorinohjausyksikön softan päivitys hoituisi diagnostiikkaportin kautta. Kun olet virittämässä autoasi, niin "imaista" talteen alkuperäisen softan ja laittaa tilalle virityssoftan. Kun sitten olisit tuomassa autoasi Suomeen, niin "imaisisit" pois virityssoftan ja laittaisit tallessa olevan alkuperäisen softan takaisin. Ja sitten sen jälkeen katsastukseen :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jartza
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 26, 2003 10:19

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Kiitoksia kovasti selkeästä vastauksesta. Nyt alkoi todella kiinnostamaan tuo lastuttaminen...
Vastaa Viestiin