Suite ja CANusb kikkailua
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Suite ja CANusb kikkailua
Sain vihdoin tehtyä SFI<->D9 kaapelin.
Ensimmäiset kokeilut läppärin ja auton kanssa ylitti odotukset.
CAN-yhteys toimii ja realiaikaisen tiedon keruu ja presentatio toimii niinkuin pitää.
T5 manuskaa olen selaillut edestakaisin mutta kuitenkin jäi askarruttamaan yksi asia.
+15V? Tarvitaanko tätä vain "write ECU trough CAN bus", eli rommien erasoimiseen ennen uudelleenohjelmointia?
RAMmi manipulaatio ei tarvitse +15V jännitettä, mutta muutoksetkaan ei pysy muistissa virtojen katkaisun jälkeen?
Voiko +15V olla aina kytkettynä, vai ainostaan ohjelmoidessa, ts. meneekö boksi jonkinlaiseen "ohjelmointi tilaan" ja autolla ei voi ajaa +15V kytkettynä?
TPS näyttää arvoa ~20 kun kaasupolkimeen ei koske, ja taasen polkimen liike menee suitessa näkyvän mittarin asteikon yli.
Onko TPS viallinen, vai onko kyseessä vain joku fiitseri?
Ensimmäiset kokeilut läppärin ja auton kanssa ylitti odotukset.
CAN-yhteys toimii ja realiaikaisen tiedon keruu ja presentatio toimii niinkuin pitää.
T5 manuskaa olen selaillut edestakaisin mutta kuitenkin jäi askarruttamaan yksi asia.
+15V? Tarvitaanko tätä vain "write ECU trough CAN bus", eli rommien erasoimiseen ennen uudelleenohjelmointia?
RAMmi manipulaatio ei tarvitse +15V jännitettä, mutta muutoksetkaan ei pysy muistissa virtojen katkaisun jälkeen?
Voiko +15V olla aina kytkettynä, vai ainostaan ohjelmoidessa, ts. meneekö boksi jonkinlaiseen "ohjelmointi tilaan" ja autolla ei voi ajaa +15V kytkettynä?
TPS näyttää arvoa ~20 kun kaasupolkimeen ei koske, ja taasen polkimen liike menee suitessa näkyvän mittarin asteikon yli.
Onko TPS viallinen, vai onko kyseessä vain joku fiitseri?
Re: Suite ja CANusb kikkailua
onneksi olkoon, eihän se ollutkaan vaikeaa ?
15V tarvitaan jos piirit on 28F sarjaa eli tarvii korkeamman erasointijännitteen, atmelin 29-sarjalaiset erasoituu ihan perus 5Vcc käyttöjännitteellä jotka ecussasi tällä hetkellä ovat. Erasointijännitettä voi tarjota koko ajan, erasointiin tarvitaan ohjauskäsky jolla piirit vasta erasoituvat.
RAMmilla tiedot pysyvät kunnes autosta akkusähkö katoaa, virtalukolla ei ole sen kanssa tekemistä
TPS ei ole koskaan näyttänyt nollaa, maksimiarvo logeissa taitaa olla 155 tms. Kyllä siitä selvän saa kun hetken tuijottaa.
Suiten mittareitahan saa konffattua, RTFM
15V tarvitaan jos piirit on 28F sarjaa eli tarvii korkeamman erasointijännitteen, atmelin 29-sarjalaiset erasoituu ihan perus 5Vcc käyttöjännitteellä jotka ecussasi tällä hetkellä ovat. Erasointijännitettä voi tarjota koko ajan, erasointiin tarvitaan ohjauskäsky jolla piirit vasta erasoituvat.
RAMmilla tiedot pysyvät kunnes autosta akkusähkö katoaa, virtalukolla ei ole sen kanssa tekemistä
TPS ei ole koskaan näyttänyt nollaa, maksimiarvo logeissa taitaa olla 155 tms. Kyllä siitä selvän saa kun hetken tuijottaa.
Suiten mittareitahan saa konffattua, RTFM
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Suite ja CANusb kikkailua
Se on se tuumasta toimeen mikä aina kestää minulla, sitten onkin vauhti päällä. Hankalinta oli soittaa Saabille ja tilata SFI-liitinrunko sekä liittimet, loppupeleissä ei edes niin kallista. Liitinrunko + 5 liitintä = 6,50€
Mittarien asteikon muuttamista en tullu edes ajatelleeksi . Muuten kyllä zoomailin ja järjestelin ne uudelleen ja ihmettelin eri näyttövaihtoehtoja.
Elikkäs tuo SFI pistokkeen 6-napa, "15 V"-merkitty manuskassa on nimenomaan erasointijänitteensyöttö, 12V/15V riippuen piireistä. Ilmeisesti 15V toimii kuitenkin kaikissa?
Empä tosin kauaa kerennyt autossa juhlia kun minun uskollisen T41 sotaratsun akku kyykähti. Tuskinpa enään on 74Wh kapasiteettia.
Täytynee hommata DC/DC hakkuri läppärille Ohlsonnista niin pääsee jatkamaan.
Mittarien asteikon muuttamista en tullu edes ajatelleeksi . Muuten kyllä zoomailin ja järjestelin ne uudelleen ja ihmettelin eri näyttövaihtoehtoja.
Elikkäs tuo SFI pistokkeen 6-napa, "15 V"-merkitty manuskassa on nimenomaan erasointijänitteensyöttö, 12V/15V riippuen piireistä. Ilmeisesti 15V toimii kuitenkin kaikissa?
Empä tosin kauaa kerennyt autossa juhlia kun minun uskollisen T41 sotaratsun akku kyykähti. Tuskinpa enään on 74Wh kapasiteettia.
Täytynee hommata DC/DC hakkuri läppärille Ohlsonnista niin pääsee jatkamaan.
Re: Suite ja CANusb kikkailua
Itehän en saa eculle can piuhan kanssa yhteyttä? Lukkee vaan alaalla että ECU:not connected. ja jos online tuning kohalta koittaa connect ecu niin tulee jotain failed to connect canbus tai jotakin sinne päin. Voiko olla ecussa sitten vika? Piuhat näyttäs olevan kunnossa mutta ecua en ole avannu.
Re: Suite ja CANusb kikkailua
Lawicel vai Combiadapter käytössä? Asetukset varmasti oikein?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Suite ja CANusb kikkailua
ei käsitystä minkälainen on lawicel tai combi. sininen adapteri missä on punanen ja vihreä ledi. ja adapterissa lukkoo canusb ja oisko ollu r452 vimoset...
Re: Suite ja CANusb kikkailua
Lawicel CAN-USB siis käytössä. Kerrotko vielä mikä auto kyseessä. Suiten asetukset pitäisi olla oletuksena lawicelille..
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Suite ja CANusb kikkailua
Mulla oli vastaavia ongelmia kun ei ollu noita lawicelin ajureita tietokoneella...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Suite ja CANusb kikkailua
joo autona siis vm -96 900ng 2.0t.
Re: Suite ja CANusb kikkailua
Jos on jättäny sen ohjelmointijännitteen kytkemättä, niin ei voi ohjelmoida flash-muisteja CAN-väylän kautta. Meikällä on omassa cabessa tommonen piuha kiinni, millä voi muokata vain RAM:ia (=muutokset häviää jos kytkee akun irti). Tein ite piuhan, missä on myös toi lisäjännite paikallaan, niin flash-muistien päivitys toimii. En tosin tee noita päivityksiä silti niin, että ECU on autossa kiinni. Varmempaa on tehdä noi hommat työpöydällä 16V virtalähteen kera.DIggItaLLr kirjoitti:+15V? Tarvitaanko tätä vain "write ECU trough CAN bus", eli rommien erasoimiseen ennen uudelleenohjelmointia?
RAMmi manipulaatio ei tarvitse +15V jännitettä, mutta muutoksetkaan ei pysy muistissa virtojen katkaisun jälkeen?
Re: Suite ja CANusb kikkailua
Miten saisi yhdistettyä lisävirran siihen kaapeliin että saisi ohjelmoitua