Vapari

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Vapari

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Elikkäs aattelimpa laittaa ng93:seen vaparin niin eihän ilmamääräanturi mene sekaisin tai sököksi? :D
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja tturku »

Taitaa olla niin että Saabiin ei pahemmin kannata vaparia asentaa. Originaali ei ahista ja pitää ilman puhtaampana kuin vapari joten itse unohtaisin koko jutun. Haulla varmaan lisää juttua. Onko autosi turbo?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Saahan sillä kuitenkin mielikuvitusponeja varmaan ainakin satoja lisää, minkä lisäksi myös mielenkiintoisia sihinöitä ja puhinoita. Moottoririkkokin on tiedossa vasta sitten, kun auto on jo dumpattu seuraavalle onnettomalle, pahaa aavistamattomalle uunolle. :D
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja exclusive »

täälläkin on tämä iänikuinen keskustelu suodattimista joihin ei ole ns. oikeaa vastausta, kolmella foorumilla tästä muodostunut eräänlainen kina, luulempa että ikaluokkakin vaikuttaa tähän (ei vedetä herneitä :) ).
noh, oma mielipiteeni noista on että miltei vakio vaparissa ei juurikaan hyötyä ja ekassa ahdetussa ei VIELÄ ole vaparia, riippuu varmaan konetyypistä, opeleiden kanssa pelanneena voin kertoa että nuo vanhat 8tappi ohc:t toimii vaikka lapiolla heittäs hiekkaa imusarjaan :D mutta tosiaan saabista ei vielä kokemusta, saabin moottoreilla kuitenkin hyvä maine kestävyytensä johdosta.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Iänikuinen ehkä, mutta jos penkissäkin testattu, ettei alle 400hp ole mitään hyötyä vaihtaa vapaammin virtaavaan, niin...
Kukin toki tekee rahoillaan ja autoillaan just niinku huvittaa, kunhan se tapahtuu jotakuinkin kanssa-autoilijoita vaarantamatta. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Suosittelen jokaiselle "vaparia" harkitsevalle katselemista sen "suodattimen" läpi kunnollista valoa vasten. Näkee siinä ihan omin silmin että mikä se suodatettava raekoko on, pahimmillaan n.0,5mm, kun paperisuodattimessa liikutaan mikrometreissä.

Siinä ei sitkostettu suodatinöljykään juuri auta jos ilma virtaa esteettä sen ohi.

Keskustelun iänikuisuudesta ja oikeasta vastauksesta sanoisin että toki jostakin kummasta näitä "vapari"-hinkuja aina ilmestyy, mutta oikea vastaus asiaan on se, että laittamalla autoonsa suodattimen kaltaisen esineen joka ei kuitenkaan suodata, tulee tehneeksi vain itselleen tai auton seuraavalle omistajalle vahinkoa pitkässä juoksussa. Siinä ovat vastakkain haitta vs. olematon hyöty josta olematon hyöty on jo edellä todettu, ja haitta on moottoriin pääsevä lika ja erityisesti ohipuhalluksen kautta öljyyn ja sitä kautta kaikkiin moottorin sisäisiin osiin pääsevät erittäin kovat ja kuluttavat tiepölyn sisältämät silikaattipartikkelit, arkisemmin tuttuja hiekkapapereista & hiekkapuhallusaineesta.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja kukin voi sitten miettiä mitä tuollaiset isommat hiukkaset tekevät ilmamassamittarin ohuille langoille. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Plus öljy.
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja exclusive »

:D näitä samoja kommentteja saa lukea lähes joka foorumilta, painotan että EN VÄITÄ vaparin olevan parempi ratkaisu, yleensähän tuolla haetaan vaan tuota ääntä, mutta juu jokainen saa tehdä niinkuin haluaa..jos tykkää pitää orkkis suodatinta niin pitäköön. Yleensä näihin kinasteluihin en ole osallistunut vaan huumorimielellä lueskellut vierestä, mutta nyt tein poikkeuksen.

Ja edelleen nuo vaparisuodattimet siis ei vaikuta MIELESTÄNI muuhun kuin siihen että saa enemmän/helpommin ohjattua kylmää ilmaa imusarjaan, jokainen saa päätellä mihin vaikuttaa tai on vaikuttamatta.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei siinä faktassa, että "vapaavirtaus"- suodattimen vapaampi virtaus on saavutettu vain ja ainoastaan suodatustehokkuuden kustannuksella, ole yhtään mitään kinasteltavaa.
Exclusive kirjoitti:Ja edelleen nuo vaparisuodattimet siis ei vaikuta MIELESTÄNI muuhun kuin siihen että saa enemmän/helpommin ohjattua kylmää ilmaa imusarjaan
Hämmästyttävän usein tuokin teoreettinen hyöty nollataan tai jopa miinustetaan asentamalla se komea tötterö näkösälle imemään kuumaa ilmaa konehuoneesta, sen sijaan että kätkettäisiin se filtteri asianmukaiseen koteloon johon johdetaan viileää ilmaa ulkopuolelta.

Kuten tuolla edellä on jo kerrottu, ei noista vapaavirtausfilttereistä ole penkitetty hyötyjä kuin vasta yli 400:n hevosvoiman tienoilla ja jälkeen jolloin pikkuasiatkin alkavat jo merkitä. Normaaleimmissa moottoreissa pelkästään sisäiset inertiat ja ennenkaikkea pumppaushäviöt näyttelevät niin suurta osaa moottorin erilaisissa vastuksissa ja niitä vastaan suorittamassa työssä ja hyötysuhteessa, että paperifiltterin ja vapaavirtausfiltterin vastuksien ero hukkuu sinne olemattomiin.

Vaan se "vaparin" haittapuoli pysyy silti merkittävänä.
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Minuteman kirjoitti: Hämmästyttävän usein tuokin teoreettinen hyöty nollataan tai jopa miinustetaan asentamalla se komea tötterö näkösälle imemään kuumaa ilmaa konehuoneesta, sen sijaan että kätkettäisiin se filtteri asianmukaiseen koteloon johon johdetaan viileää ilmaa ulkopuolelta.

Kuten tuolla edellä on jo kerrottu, ei noista vapaavirtausfilttereistä ole penkitetty hyötyjä kuin vasta yli 400:n hevosvoiman tienoilla ja jälkeen jolloin pikkuasiatkin alkavat jo merkitä. Normaaleimmissa moottoreissa pelkästään sisäiset inertiat ja ennenkaikkea pumppaushäviöt näyttelevät niin suurta osaa moottorin erilaisissa vastuksissa ja niitä vastaan suorittamassa työssä ja hyötysuhteessa, että paperifiltterin ja vapaavirtausfiltterin vastuksien ero hukkuu sinne olemattomiin.

Vaan se "vaparin" haittapuoli pysyy silti merkittävänä.
tuossa on kyllä perää, tosin itellä ei ole kokemusta n.400hv autosta vaparilla ja ilman, joten tuohon en voi ottaa kantaa.

ja jos vaparin takia massa/määrämittari hajoaa niin sitten on osat heikkoja :D
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

exclusive kirjoitti:
ja jos vaparin takia massa/määrämittari hajoaa niin sitten on osat heikkoja :D
Ei suinkaan, niitä ei vain ole tarkoitettu sietämään öljyä ja likahiukkasia. Kuumalankaperiaatteella toimivan ilmamassamittarin tapauksessa lankojen paskottuminen voi antaa väärää mittaustulosta moottorinohjaukselle joka voi pahimmassa tapauksessa vetää seokset niin laihalle että seurauksena voi olla totaalinen moottoririkko, männän/mäntien sulaminen, männän/mäntien totaalihajoaminen, kansi palotiloistaan säpäleinä, venttiilirikko tai muuta mukavaa.

Onko persdynoponit ja ns. hienot suhaukset ja puhinat sitten jatkuvan epävarmuuden auton luotettavuuden suhteen sekä moottorin hintavahkon totaalirikon riskin arvoista, on tietenkin ihan jokaisen itsensä fiilisteltävissä, mutta ikävät faktat ovat nuo.


ps. Sitä kyllä ihmettelen että kun ilman kunnollinen suodatus on ihan ja vähintään yhtä tärkeää kuin on öljynsuodatus, ja silti siitä viis veisataan thuuningin nimissä, niin miten olisi vapaavirtaus-öljynsuodatin? Jos kysyntää on niin alan valmistamaan.


E: Niijjoo, hymijö perään :D
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Minuteman kirjoitti:
exclusive kirjoitti:
ja jos vaparin takia massa/määrämittari hajoaa niin sitten on osat heikkoja :D
Ei suinkaan, niitä ei vain ole tarkoitettu sietämään öljyä ja likahiukkasia. Kuumalankaperiaatteella toimivan ilmamassamittarin tapauksessa lankojen paskottuminen voi antaa väärää mittaustulosta moottorinohjaukselle joka voi pahimmassa tapauksessa vetää seokset niin laihalle että seurauksena voi olla totaalinen moottoririkko, männän/mäntien sulaminen, männän/mäntien totaalihajoaminen, kansi palotiloistaan säpäleinä, venttiilirikko tai muuta mukavaa.

Onko persdynoponit ja ns. hienot suhaukset ja puhinat sitten jatkuvan epävarmuuden auton luotettavuuden suhteen sekä moottorin hintavahkon totaalirikon riskin arvoista, on tietenkin ihan jokaisen itsensä fiilisteltävissä, mutta ikävät faktat ovat nuo.


ps. Sitä kyllä ihmettelen että kun ilman kunnollinen suodatus on ihan ja vähintään yhtä tärkeää kuin on öljynsuodatus, ja silti siitä viis veisataan thuuningin nimissä, niin miten olisi vapaavirtaus-öljynsuodatin? Jos kysyntää on niin alan valmistamaan.


E: Niijjoo, hymijö perään :D
lähinnä vitsinä laitoin tuon edellisen kommentin..mutta niinkuin aiemmin laitoin niin nämä kinastelut on joka foorumilla samat, enemmän sääntö kuin poikkeus :D
Mulla ollut melkein joka autossa vapari ja yhdestäkään ei ole massa/määrä mittari tai muut osat hajonnut, yhellä jopa ajeltiin pari kuukautta niin että ei ollut periaatteessa suodatinta ollenkaan (en huomannut että oli suodatin irronnut kaulasta)

ja eikös nuo vapari suodattimet ole jatkoa siitä kun tuplakaasareissa/läppärungoissa tavallisesti käytetään vaahtomuovi tms. suodattimia.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En minä ole missään vaiheessa kinastellut, vaan kerroin faktoja. Kun "vaparista" ei mitattavaa hyötyä ole, niin kerrotko mitä olet saavuttanut "vapareilla", siis muutakin kuin kiskonut moottoreihin kourakaupalla pölyä?
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Minuteman kirjoitti:En minä ole missään vaiheessa kinastellut, vaan kerroin faktoja. Kun "vaparista" ei mitattavaa hyötyä ole, niin kerrotko mitä olet saavuttanut "vapareilla", siis muutakin kuin kiskonut moottoreihin kourakaupalla pölyä?
siis tämähän on sama kuin joskus oli villityksenä peltisarja ja putkisto, noistakaan mitään maksimaalisia tehoja tule.

eikös noissa lähinnä se ääni ole päällimmäisenä.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Vastaa Viestiin