OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sumzi kirjoitti:Palailen vielä tuohon omaan asiaan niin tosiaan toi 2.1litrasen kansi on että riittääkö se? Koneella on ajettu se ~3000km ja myös silloin kun on kokoonpantu niin tottakai tasapainoitettu... siis oikeastaan koko mylly oli silloin kuin uusi, eli joo.
2,1 kansi on siinä normi 2,0 pitkälohko kannen ja T5 kannen väliltä virtaukseltaan. Ei se tulpaksi muodostu ainakaan ~400hv tehoilla.
Pystyisikö ventiilinjousia vaihtaa itse? Onko siihen tarkoitukseen myytävänä jotain työkalua tai jtn? Kuulemma jotain semmosta tarvitsee..?
Olen SwedishDynamicsilta katsellut kireämpiä nokkia ja siihen jouset. Olisiko mistään kotoisin?
Nokat: http://www.saabperformanceparts.com/item179.htm
Jouset: http://www.saabperformanceparts.com/item167.htm
Pystyy vaihtamaan itse, ei tarvitse kuin jousipuristimen. Löytyy monestakin paikasta valmiina työkaluna tai voi jopa värkätä itse, yksinkertainen laite.

Ei kokemuksia noista mutta en usko että tarvitset nyt vielä kumpaakaan.. Mikä on tehotavoitteesi? Vakionokat on vielä ihan ok jos kierrätät vaikka sen 7000 ja huipputehot tulee jossain ~6k kieppeillä. Ei oikein kustannustehokasta vielä panostaa nokkiin ja venajousiin, järkevämpää lähteä ahtimesta ja moottorinohjauksesta.
Suuttimiakin kun niistäkin puhuttiin niin oli tuolla sivulla myynnissä ja sanottiin että ne voitaisiin asentaa Satkuun ilman että mikään kärsisi ja jopa toimisi. Antaisi tietty sitä soppaa vähän enemmän, mutta mitenköhän paljon..? :roll:
Suuttimet: http://www.saabperformanceparts.com/item183.htm
Noi on LH 2.2:n tarkoitetut pikkuisen vakiota isommat suuttimet, joille vielä riittää IMM:n ruuvin korjausvara niin että normaaliajo ei rikastu liikaa mutta full load enrichmentillä soppa riittää hieman pidemmälle. 80-90 luvun juttuja, ei enää mitään järkeä oikein panostaa tommoisiin ellei halua sitä ~250hv vakio LH 2.2 autosta eikä sen enempää.

Kuitenkin ymmärtääkseni autossasi on Lucas CU14.1, johon noi suuttimet ei sovi eikä ole sitä IMM ruuviakaan. Jos haluat enemmän tehoa kuin sen mihin omat suuttimesi riittää niin paras ratkaisu on vaihtaa moottorinohjaus, esim. siihen megasquirttiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Okei noniin kiitosta. Joo eli tehotavoitteet on siinä 300-350hp tuntumassa ja taitanee sitten se paras vaihtoehto olla se Mega sitten jossain vaiheessa kun tulee aikaa.
Se koko juttu kuulostaa vaan kauhean vaikean oloiselta. Kaikki säädöt ym kun niitä ei ole valmiina missään ja ettei riko autoa ja ja... :?
|#4178
|Saab 95L -76
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Hei!
Liityin joku aika sitten "imusihti tukossa kone leipoi kiinni" -kerhoon. Olen nyt googlaillut eri kasaamiskomboja T7:n alakerralle. T5:n mäntien vaikutuksesta puristussuhteeseen olen löytänyt ristiriitaista tietoa:
jcarlson kirjoitti:Puristussuhde laskee kun laitat B235R moottoriin T5 männät ja kanget.. vähän lisää ennakkoa sinne voi laittaa normiajon alueelle. Ei mitään kriittistä mutta ehkä kulutus normaaliajossa hitusen paranee, tai pikemminkin huononee vähän vähemmän. T5 mäntien vaihto T7 tilalle yleensä nostaa noin puolella litralla keskikulutusta.
Ja toisaalla:
vesa67 kirjoitti:T5 männät tule dekkitason yli joten tarvitaan se paksumpi T5 tiiviste silloin. Myös puristussuhde pysyy ennallaan jos näin tekee.
On mahdollista myös ottaa T5 männistä siivu päältä pois ja laittaa T7 tiiviste jolloin puristussuhde luonnollisesti kasvaa.
Mitenkä tuo nyt oikein menee?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T5 tiivistettä käyttämällä puristussuhde hieman tippuu koska T7 kannessa on isommat palotilat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Muistakaa tarkistaa se vispändi eli männä ja kannen väli se on oleelisin asia joka monesti unohtuu.(hyvä 1-1.2 mm) diselissä voi olla 0,5 mm.

purin joku aika sitten kaverin 9-5 saabin koneen johon oli laitettu t5 männät ja se matala tiiviste niin oli penkissä nakuttanut helposti ja laakerit meni vaihtoon.madallettiin milli männän reunasta pois nyt hyvä.
Vastaa Viestiin