OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Tuommoista miettinyt jos jossain vaiheessa tekisi jos edes olisi mahdollista (no okei varmasti on) tai fiksua..?
Mistä saisi ylikokomäntiä jos esim. haluisi porata 2.1 tai 2.2 litraseen? Joutuisiko kantta modaamaan? Voisiko 2.1 litrasen Satkun lohko kelpaa kyseiseen hommaan? Olisiko siitä turbokäyttöön?
Tosiaan tämmöstä.. Eikä tätä nyt välttämättä niin vakavasti tarvitse ottaa. Olen vaan miettinyt kyseistä asiaa eikä täällä olla ainakaan Satkujen osalta keskusteltu..? Nyt ainakin saisi muiden mielipiteitä, tietoja.. ym. jos on tarjota.
Mistä saisi ylikokomäntiä jos esim. haluisi porata 2.1 tai 2.2 litraseen? Joutuisiko kantta modaamaan? Voisiko 2.1 litrasen Satkun lohko kelpaa kyseiseen hommaan? Olisiko siitä turbokäyttöön?
Tosiaan tämmöstä.. Eikä tätä nyt välttämättä niin vakavasti tarvitse ottaa. Olen vaan miettinyt kyseistä asiaa eikä täällä olla ainakaan Satkujen osalta keskusteltu..? Nyt ainakin saisi muiden mielipiteitä, tietoja.. ym. jos on tarjota.
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Stroukkerihan jo löytyy, nimittäin 2,3.. Isku kasvatettu 78->90mm. Valitettavasti ei ilmeisesti mahdu kampura pyörimään OG900:n laatikon päällä ainakaan ilman muutoksia.
Muuten onnistuisikin aika helposti, sinänsä järkeä ei tuossa ole koska sen OG900 laatikon saa helposti jo 2-litraisen väännöillä tuhottua.. huipputehoon panostaminen kannattaa ja siinä 2-litrainen on hieman suotuisampi korkeammalle kierrättämisen kannalta.
2,1-litrainen lohko varmaan kävisi kyllä muuten mutta siihen tarvitsisi jostain löytää 93mm turbomännät jotka passaisi myös vakiokankiin. 2,1 vaparimännistä ei siihen hommaan ole. Ja voihan sen vakion 2-litraisenkin lohkon porata 93mm männälle. Noita 93mm mäntiä vanhemmalle H-moottorille ei välttämättä hyllytavarana löydy, pikaisella googletuksella näköjään B234 geometrialle on tarjolla kylläkin. Ja saa niitäkin teetettyä, mäntäsarjan hinta vaan taitaa olla siellä 700-800e paikkeilla vähintään jolloin aika kallis 1dl lisätilavuus tulee jonka hyöty on edelleen sen vakiolaatikon kestoon suhteutettuna kyseenalainen. Samanhan saisi vain hieman ahtopainetta lisäämälläkin.
Eli ei ole juuri keskusteltu koska kuriositeettiarvon lisäksi ei juuri järkeä ole vakiomoottorin iskua tai porausta lähteä muuttamaan. Se on todella hyvä aihio jo sellaisenaan.
Muuten onnistuisikin aika helposti, sinänsä järkeä ei tuossa ole koska sen OG900 laatikon saa helposti jo 2-litraisen väännöillä tuhottua.. huipputehoon panostaminen kannattaa ja siinä 2-litrainen on hieman suotuisampi korkeammalle kierrättämisen kannalta.
2,1-litrainen lohko varmaan kävisi kyllä muuten mutta siihen tarvitsisi jostain löytää 93mm turbomännät jotka passaisi myös vakiokankiin. 2,1 vaparimännistä ei siihen hommaan ole. Ja voihan sen vakion 2-litraisenkin lohkon porata 93mm männälle. Noita 93mm mäntiä vanhemmalle H-moottorille ei välttämättä hyllytavarana löydy, pikaisella googletuksella näköjään B234 geometrialle on tarjolla kylläkin. Ja saa niitäkin teetettyä, mäntäsarjan hinta vaan taitaa olla siellä 700-800e paikkeilla vähintään jolloin aika kallis 1dl lisätilavuus tulee jonka hyöty on edelleen sen vakiolaatikon kestoon suhteutettuna kyseenalainen. Samanhan saisi vain hieman ahtopainetta lisäämälläkin.
Eli ei ole juuri keskusteltu koska kuriositeettiarvon lisäksi ei juuri järkeä ole vakiomoottorin iskua tai porausta lähteä muuttamaan. Se on todella hyvä aihio jo sellaisenaan.
Viimeksi muokannut jcarlson, La Marras 26, 2011 00:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Höh, liian hyvät perusteet tuli heti ettei edes kannata
mut onneks noi ei tekijämiehiä estä leikkimästä ajatusleikkejä
mut onneks noi ei tekijämiehiä estä leikkimästä ajatusleikkejä
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Noniin siinähän se sitten kaatui... hheh no jooh
Hyvää tietoa tuli ja tosiaan nyt kun noiden sanojen jälkeen miettii tuota stroukkausta niin varmaan pienemmällä vaivalla pääsee juuri noiden ahtopaineiden nostolla ja vielä kun toi laatikko ei kauheita kestä...
Eihän tosiaan USA:ssa olla missä pitää aina olla mahd. suuri kuutiotilavuus
Tuossa kun carlson puhui siitä kierrättämisestä kakslitrasella padalla niin paljonkohan siinä pystyisi esim rajoitinta nostaa? Oon kuullut huhua että ~7000rpm jollain ollut ja on vielä "ok"..?
Tosin pitäisi ensin saada lisää bensaa kattilaan kun joutuu jo nyt siinä 4300-4600rpm vaihtamaan vaihdetta tai hellittämään kun vetää siinä mailla baarin verran ahtoja ja sitten laihalle tolla hypridillä... että ei siitä vielä mitään hyötyä ole. Ei niitä suuttimiakaan voi suuremmiksi varmaan muuttaa? Ainakaan mitään 440kuutioisia, vai voiko edes yhtään isompia? Mitä kävisi?
Ei kukaan sattuisi tietämään Megasquirttiin jotain valmiita säätökarttoja tms, jotka kävisi Satkussa? Olisin luultavimmin semmosta asentelemassa kun se Hestec on edelleen melkoisen hintava.
Hyvää tietoa tuli ja tosiaan nyt kun noiden sanojen jälkeen miettii tuota stroukkausta niin varmaan pienemmällä vaivalla pääsee juuri noiden ahtopaineiden nostolla ja vielä kun toi laatikko ei kauheita kestä...
Eihän tosiaan USA:ssa olla missä pitää aina olla mahd. suuri kuutiotilavuus
Tuossa kun carlson puhui siitä kierrättämisestä kakslitrasella padalla niin paljonkohan siinä pystyisi esim rajoitinta nostaa? Oon kuullut huhua että ~7000rpm jollain ollut ja on vielä "ok"..?
Tosin pitäisi ensin saada lisää bensaa kattilaan kun joutuu jo nyt siinä 4300-4600rpm vaihtamaan vaihdetta tai hellittämään kun vetää siinä mailla baarin verran ahtoja ja sitten laihalle tolla hypridillä... että ei siitä vielä mitään hyötyä ole. Ei niitä suuttimiakaan voi suuremmiksi varmaan muuttaa? Ainakaan mitään 440kuutioisia, vai voiko edes yhtään isompia? Mitä kävisi?
Ei kukaan sattuisi tietämään Megasquirttiin jotain valmiita säätökarttoja tms, jotka kävisi Satkussa? Olisin luultavimmin semmosta asentelemassa kun se Hestec on edelleen melkoisen hintava.
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Siis jos taloudellisesti ajattelee, auton harrastaminen ei kannata koskaan. Pitää myös ottaa huomioon epäsuorat hyödyt. A=suunnittelet jotain uutta ja opit tekniikkaa, B=et turhaudu tekemisen puutteeseen, C=et laita sitä samaa rahamäärää mihinkään haitalliseen. Siis jos toteutat tällaisen ajatuksen niin tottakai tällaista projektia tulee tukea ainakin ajatuksen tasolla.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
7000rpm olen kierrättänyt ihan vakioromuilla täysin ongelmitta, mutta kestänee se enemmänkin. Vakio nokilla ei vaan ole järkeä kun menee tukkoon niin pahasti jo. Tiukemmat venajouset, paremmin virtaava kansi ja kireämmät nokat niin kyllä sitä huudattaa vaikka 8k ja ylikin. Tasapainotus ei tietenkään väärin olisi..
Ei megaan oikein hyvin valmiita karttoja löydy, "kaikki vaikuttaa kaikkeen"-tyyppisesti ne pitää vaan itse etsiä, eihän se iso homma ole laajakaistalambdan avustuksella jos megasquirtin asennat.
Isoilla suuttimilla olisi hyvä olla sekventiaalinen ruisku, tämä onnistuu MS3:lla. Sitten voit laittaa vaikka 875cc suuttimet ja saa käymään nätisti tyhjääkin ja hyvät päästöarvot.
Ei megaan oikein hyvin valmiita karttoja löydy, "kaikki vaikuttaa kaikkeen"-tyyppisesti ne pitää vaan itse etsiä, eihän se iso homma ole laajakaistalambdan avustuksella jos megasquirtin asennat.
Isoilla suuttimilla olisi hyvä olla sekventiaalinen ruisku, tämä onnistuu MS3:lla. Sitten voit laittaa vaikka 875cc suuttimet ja saa käymään nätisti tyhjääkin ja hyvät päästöarvot.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Tämä aihe sivuaa omaa alkamassa olevaa projektia, nimittäin 9-5 2.3t koneremppaa.
Olisi tarkoitus laittaa T5:sen männät ja kiertokanget, mutta mites tossa kun on T5:sessa erimittaiset veivit, kuin T7, niin nyt kun mäntä ilmeisesti tulee hieman ylemmäs, kuin aiemmin, niin tomiiko tuo ilman että poraa lohkoa? Kun 300tkm on jo ajettu niin onkohan ykk ja akk kohdilla jo olaketta syntynyt sylinterin seinämiin?
Olisi tarkoitus laittaa T5:sen männät ja kiertokanget, mutta mites tossa kun on T5:sessa erimittaiset veivit, kuin T7, niin nyt kun mäntä ilmeisesti tulee hieman ylemmäs, kuin aiemmin, niin tomiiko tuo ilman että poraa lohkoa? Kun 300tkm on jo ajettu niin onkohan ykk ja akk kohdilla jo olaketta syntynyt sylinterin seinämiin?
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Tuskin on mitään olaketta syntynyt, kevyt hoonaus riittää joka muutenkin kannattaa tehdä kun tulee uudet männänrenkaat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Ja kasatessa kannattaa laittaa T5 kansipahvi, vaikka jotkut ovat onnistuneesti ajaneetkin T7 pahvilla.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Ok. Juu tarkoitus on hoonata sylinterit kyllä. Hyvä homma jos onnistuu ilman porausta! Ja T5 pahvilla tarkoitus kasata. Mites Muuten JCarlson, tunnut tietävän softahommista, niin onko tarvetta päivitellä softaa mäntien vaihdon jälkeen? Puristussuhde ilmeisesti nousee? Nyt on sisällä -08 Aero softa muokattuna. 250hv/350Nm. Entisen omistajan toimesta laitettu, Suorsan käsialaa.
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Puristussuhde laskee kun laitat B235R moottoriin T5 männät ja kanget.. vähän lisää ennakkoa sinne voi laittaa normiajon alueelle. Ei mitään kriittistä mutta ehkä kulutus normaaliajossa hitusen paranee, tai pikemminkin huononee vähän vähemmän. T5 mäntien vaihto T7 tilalle yleensä nostaa noin puolella litralla keskikulutusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Onko tosiaan näin että puristussuhde laskeekin Tämä minun tosin on B235L, mutta eikö niissä ole sama puristussuhde B235R:n kanssa?
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
B235E, B235L ja B235R on samoilla männillä ja kangilla (pl. vuosimallierot mutta ei vaikuta puristussuhteeseen).
Kyllä puristukset tippuvat kun laitat T5 männät ja kanget sekä T5 kannentiivisteen.
T5 männissä on isompi palotila kuin T7, ja T7 kannessa puolestaan imuvenoissa palotilaa suurentavat kuopat vrt. T5.
Kyllä puristukset tippuvat kun laitat T5 männät ja kanget sekä T5 kannentiivisteen.
T5 männissä on isompi palotila kuin T7, ja T7 kannessa puolestaan imuvenoissa palotilaa suurentavat kuopat vrt. T5.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Palailen vielä tuohon omaan asiaan niin tosiaan toi 2.1litrasen kansi on että riittääkö se? Koneella on ajettu se ~3000km ja myös silloin kun on kokoonpantu niin tottakai tasapainoitettu... siis oikeastaan koko mylly oli silloin kuin uusi, eli joo.
Pystyisikö ventiilinjousia vaihtaa itse? Onko siihen tarkoitukseen myytävänä jotain työkalua tai jtn? Kuulemma jotain semmosta tarvitsee..?
Olen SwedishDynamicsilta katsellut kireämpiä nokkia ja siihen jouset. Olisiko mistään kotoisin?
Nokat: http://www.saabperformanceparts.com/item179.htm
Jouset: http://www.saabperformanceparts.com/item167.htm
Suuttimiakin kun niistäkin puhuttiin niin oli tuolla sivulla myynnissä ja sanottiin että ne voitaisiin asentaa Satkuun ilman että mikään kärsisi ja jopa toimisi. Antaisi tietty sitä soppaa vähän enemmän, mutta mitenköhän paljon..?
Suuttimet: http://www.saabperformanceparts.com/item183.htm
Pystyisikö ventiilinjousia vaihtaa itse? Onko siihen tarkoitukseen myytävänä jotain työkalua tai jtn? Kuulemma jotain semmosta tarvitsee..?
Olen SwedishDynamicsilta katsellut kireämpiä nokkia ja siihen jouset. Olisiko mistään kotoisin?
Nokat: http://www.saabperformanceparts.com/item179.htm
Jouset: http://www.saabperformanceparts.com/item167.htm
Suuttimiakin kun niistäkin puhuttiin niin oli tuolla sivulla myynnissä ja sanottiin että ne voitaisiin asentaa Satkuun ilman että mikään kärsisi ja jopa toimisi. Antaisi tietty sitä soppaa vähän enemmän, mutta mitenköhän paljon..?
Suuttimet: http://www.saabperformanceparts.com/item183.htm
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: OG900 T16 stroukkaus 2.0ltr->2.xltr
Venttiilinjouset ostat budjettiratkaisuna Volvolta, saat n 100 €:lla kaikki. Venajousi on 8v moottorin jousi ja paljolti käytetty Saabeissa virijousena. Haulla löytyy lisää asiasta.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki