Tuossa aikoinaan hommasin Hirschin 18" vanteet, joista yksi oli hieman huonommassa kunnossa kuin muut ostovaiheessa. Nyt olisikin aika vaihtaa renkaat ja samassa yhteydessä mahdollisesti antaa kotikonstein hoitoa yhdelle vanteelle.
Ohessa muutama kuva hoidon tarpeessa olevasta vanteesta ja sen nirhaumista. On siis muutama kanttarikosketus ollut ja myös kahdesta puolasta on oudosti pinnoite lohkeillut pois. Ovat siis varsin siedettävän näköiset pikaisella vilkaisulla, mutta tarkkasilmäinen huomaa heti nuo kulumat. Muut kolme vannetta ovat kunnossa, mitä nyt ainoastaan hiekka on tehnyt tehtäviään kun kyseisen vannemallin puolat kaartuvat ulospäin.
http://dl.dropbox.com/u/31653296/IMAG0002.jpg
http://dl.dropbox.com/u/31653296/IMAG0003.jpg
http://dl.dropbox.com/u/31653296/IMAG0004.jpg
http://dl.dropbox.com/u/31653296/IMAG0005.jpg
Onko tälle tehtävissä kotikonstein mitään? Maalauttaa en viitsisi, koska silloin pitäisi kaikki neljä vannetta maalauttaa jotta yksi ei olisi hieman erivärinen. Maalaus hiekkapuhalluksineen muuten maksaa täällä pk-seudulla 180 euroa per vannesarja.
Nuo kanttarinirhaumat voisi yrittää kilikalipullolla maalata edes hieman huomaamattomammaksi, mutta mistä löytää oikea sävy? Kyseessä siis Hirschin vanteet, joten ihan perushopea ei käy. Entäpä nuo kohdat joista pinnoite on selkeästi lohkeillut pois?
Toki voisihan nuo kaikki neljä maalauttaa, jolloin niistä saisi aivan uudenveroiset... Ensisijaisesti kuitenkin otetaan ehostusvinkkejä vastaan!
Alumiinivanteen ehostusta kotikonstein?
Re: Alumiinivanteen ehostusta kotikonstein?
Vanteita pystyy tekee ihan normaaleilla automaaleilla ja lakoilla sopivan kestävästi ja siistin näköisesti. Näissä on käytetty spraykittiä täytteenä, metallihohtomassaa ja 2k lakkaa http://saab.kuvat.fi/kuvat/IMG_3889.JPG. Pelkästään ulospäin näkyvä kehä maalattu.
En usko että olisit yhtään tyytyväisempi yhden vanteen maalaukseen tai täpöttelyyn jos ne muut on sitten silmissä koko ajan vertailukohteena. Saman sävyn löytäminen on todella vaikeaa. 1k kilikalimaalit voit unohtaa samantien samalla vaatimustasolla.
Automaalitavaraa saa myös kilikalipulloon mutta neljän vanteen tekemiseen menee sen verran jo värimassaa ja lakkaa että melkein samantien viet maalaamoon tai ostat perusvehkeet ja opettelet maalausta purkkitavaralla.
Nuo lohkeamat on melko helppo vaan hioa loivemmiksi, spraykittillä tasoitellen ja karhunkielellä karhennuksen jälkeen massa ja lakkakerrokset päälle. Automaalien kaupoissa osaavat kyllä neuvoa aineiden kanssa. Nuohan on niin hyvässä kunnossa etteivät mitään syväpuhdistavaa hiekkapuhallusta tarvi.
En usko että olisit yhtään tyytyväisempi yhden vanteen maalaukseen tai täpöttelyyn jos ne muut on sitten silmissä koko ajan vertailukohteena. Saman sävyn löytäminen on todella vaikeaa. 1k kilikalimaalit voit unohtaa samantien samalla vaatimustasolla.
Automaalitavaraa saa myös kilikalipulloon mutta neljän vanteen tekemiseen menee sen verran jo värimassaa ja lakkaa että melkein samantien viet maalaamoon tai ostat perusvehkeet ja opettelet maalausta purkkitavaralla.
Nuo lohkeamat on melko helppo vaan hioa loivemmiksi, spraykittillä tasoitellen ja karhunkielellä karhennuksen jälkeen massa ja lakkakerrokset päälle. Automaalien kaupoissa osaavat kyllä neuvoa aineiden kanssa. Nuohan on niin hyvässä kunnossa etteivät mitään syväpuhdistavaa hiekkapuhallusta tarvi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Alumiinivanteen ehostusta kotikonstein?
Niin, siis nimenomaan tekisi mieli hieman töpötellä tuota yhtä vannetta hieman huomaamattomammaksi noiden lohkeamien ja nirhautumien osalta.
Erityisesti lohkeamien osalta jotain voisi tehdä, etteivät ne lähde enempää lohkeilemaan. Vai miten todennäköistä tämä on? Ehkä niitä voisi tosiaan hioa ja täyttää sekä sitten töpöttää lähestulkoon samansävyistä maalia päälle (ilman että maalaa koko vannetta, vai onko tästä mitään apua)?
Ja jos noita kanttarinirhaumia saisi hieman edes vaaleammiksi, lähemmäs vanteen oikeaa sävyä, ei niitä välttämättä niin helposti huomaisi...
Marssinko vanteen kanssa johonkin maalikauppaan (suosituksia pk-seudulta) ja pyydän heiltä oikeat maalit ja muut aineet?
Tallista löytyy kyllä jotkin melko antiikkiset maalausvehkeet, mutta ei ole ikinä tullut kokeiltua niitä...
Erityisesti lohkeamien osalta jotain voisi tehdä, etteivät ne lähde enempää lohkeilemaan. Vai miten todennäköistä tämä on? Ehkä niitä voisi tosiaan hioa ja täyttää sekä sitten töpöttää lähestulkoon samansävyistä maalia päälle (ilman että maalaa koko vannetta, vai onko tästä mitään apua)?
Ja jos noita kanttarinirhaumia saisi hieman edes vaaleammiksi, lähemmäs vanteen oikeaa sävyä, ei niitä välttämättä niin helposti huomaisi...
Marssinko vanteen kanssa johonkin maalikauppaan (suosituksia pk-seudulta) ja pyydän heiltä oikeat maalit ja muut aineet?
Tallista löytyy kyllä jotkin melko antiikkiset maalausvehkeet, mutta ei ole ikinä tullut kokeiltua niitä...
Re: Alumiinivanteen ehostusta kotikonstein?
Puhalluta soodalla ja vie ammattikouluun maalattavaksi. Sillä saat noista taas kuin uudet. Kaikki töpöttely halkeamien päälle yms maalaminen on turhaa. Koska se halkeama on siellä alla, ja se tarkoittaa että alkuperäinen maali on irti, ja sen alle pääse kosteus. Ja kaikki tietää mitä tapahtuu kun kosteus pääsee maalin alle. Kosteus irrottaa maalia lisää. Joten kaikki vanha maali pois ja uusi tilalle. Jos siis haluaa vanteiden pysyvän hyvänä pitempään kuin yhden ajokauden.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Alumiinivanteen ehostusta kotikonstein?
No tokihan se järkikin sanoo että koko vanteen hionta/puhallus ja ylimaalaus olisi se kaikkein pitävin ja paras ratkaisu, mutta on sitten taas mielipide kysymys viitsiikö noinkin suht pienien jälkien takia siihen hommaan ryhtyä.
Nimittäin kyllä nuo hilseilyt ja naarmut pystyy sileäksi hioo ja päälle häivyttämällä sumuttamaan oikeaa väriä ja lakkaa, ilman mitään pelkoa mistään kosteuksista ym...
Kunhan vain hioo sen hilseilevän kohan vähän laajemmalta alueelta ja varmistaa että saa "maalikantit" sileäksi.
Ruisku tietty paras vaihtoehto. Vaahtomuovilla töpöttämisenkin olen todennut olleen joissain tilanteissa ihan käypä, joskin on ehkä vaatinut myllytystä jälkikäteen..
Osaava tekijä fiksaa nätiksi ja niillä pärjää, kun taas fiksu(perfektionisti=saabisti) ja rahakas (tai hyvät suhteet omaava) vie puhallutettavaksi ja uutta väriä pintaan..
T:Tommi
Nimittäin kyllä nuo hilseilyt ja naarmut pystyy sileäksi hioo ja päälle häivyttämällä sumuttamaan oikeaa väriä ja lakkaa, ilman mitään pelkoa mistään kosteuksista ym...
Kunhan vain hioo sen hilseilevän kohan vähän laajemmalta alueelta ja varmistaa että saa "maalikantit" sileäksi.
Ruisku tietty paras vaihtoehto. Vaahtomuovilla töpöttämisenkin olen todennut olleen joissain tilanteissa ihan käypä, joskin on ehkä vaatinut myllytystä jälkikäteen..
Osaava tekijä fiksaa nätiksi ja niillä pärjää, kun taas fiksu(perfektionisti=saabisti) ja rahakas (tai hyvät suhteet omaava) vie puhallutettavaksi ja uutta väriä pintaan..
T:Tommi
9-5 Aero -03