9-5 Aeron ahtopaineista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
karri
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 21:39

9-5 Aeron ahtopaineista

Viesti Kirjoittaja karri »

Olisiko tietoa mikä on maksimi ahtopaine 9-5 Aero -03 mallissa vakiona?
Toinen aiheeseen liittyvä kysymys olisi tuosta maksimi ahtopaineen rajoituksesta, joka tiettävästi normaalisti noissa autoissa on? Nostetaanko sitä noiden virityspajojen ohjelmissa (MapTun, BSR, Hirsch jne.).

Autossani on tällä hetkellä 3" putkisto turbolta + Race Kat. Olen softannut autoa itse sarjaohjelmointilaitteella (en kuitenkaan itse tee noita softia :wink: ) Nyt pitäisi tietää, paljonko voin nostaa ahtopainetta ilman, että käydään millään varoalueella vai nostavatko nuo pajat sitä rajoitinta? Tämän hetkisellä softalla kun 2500 - 4000 rpm:ssä avaa hapet täysin niin samantien paukkuu johonkin rajoittimeen, joka katkoo syöttöä.

Onko joku mitannut mitä Saabin oma ahtopainemittari kertoo ahtopaineista vai kertooko mitään?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: 9-5 Aeron ahtopaineista

Viesti Kirjoittaja Vigge »

karri kirjoitti:Olisiko tietoa mikä on maksimi ahtopaine 9-5 Aero -03 mallissa vakiona?
Toinen aiheeseen liittyvä kysymys olisi tuosta maksimi ahtopaineen rajoituksesta, joka tiettävästi normaalisti noissa autoissa on? Nostetaanko sitä noiden virityspajojen ohjelmissa (MapTun, BSR, Hirsch jne.).

Autossani on tällä hetkellä 3" putkisto turbolta + Race Kat. Olen softannut autoa itse sarjaohjelmointilaitteella (en kuitenkaan itse tee noita softia :wink: ) Nyt pitäisi tietää, paljonko voin nostaa ahtopainetta ilman, että käydään millään varoalueella vai nostavatko nuo pajat sitä rajoitinta? Tämän hetkisellä softalla kun 2500 - 4000 rpm:ssä avaa hapet täysin niin samantien paukkuu johonkin rajoittimeen, joka katkoo syöttöä.

Onko joku mitannut mitä Saabin oma ahtopainemittari kertoo ahtopaineista vai kertooko mitään?
Alla oleva pätee Viggeniin, mutta kun mottori on softaa lukuun ottamatta sama niin uskoisin että ei tämä kovin pahasti mene aeron kohdalla metsään. Ko. moottorissa ei suoranaisesti ohajata ahtopainetta, vaan kone pyrkii saavuttamaan asetetun ilmamäärän kullakin hetkellä. Olosuhteista riippuen ahtopaine voi heitelle huomattavasti. Tässä yhteydessä olosuhteilla tarkoitetaan myös ohentunutta ilmaa esim alpeilla.
Normaalisti Viggen ahtaa merenpinnan tasolla maksimissaan noin 1 bar ja vuoristossa ahtopaine nousee aina 1.4 Bar:iin saakka.

Esim Maptunin tarjoama Stage III softa on käytännössä 1.4bar, mutta ahtopaine heittelee samoista syistä kun yllä. Itsellä kun tuo boksi ei vielä toimi en voi tarkistaaa arvoja. Eräällä sakemannilla on sama setti autossa ja tässä hänän havaintoja.
3200 to 4500 rpm 1.4 bar, piikit 1.5bar

Imusarjassa oleva MAP, ei siis tee muuta kuin valvoo painerajaa. Sitä en tiedä mihin se on asetettu, mutta jos kone ahtaa vakiona 1.4 bar, niin ei se ainakaan sen alempi voi olla. Olettaisin että ko. arvo on luettavissa TECH II:lla.

Kuinka paljon sulla on ollut ahtoja, ennen kuin rupeaa pätkimään?
#1730
500whp.net member
karri
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 21:39

Re:Re: 9-5 Aeron ahtopaineista

Viesti Kirjoittaja karri »

Olen tänään menossa käymään ST-motorsissa mittauttamassa ahdot, joten sitten tiedän enemmän. Nyt olen pelkästään oman "turbo"-mittarin varassa ja kuten totesit niin se ei mittaa ahtopainetta vaikka paineet siihen vaikuttavatkin. Tällä hetkellä tilanne on sen mittarin mukaan sellainen, että rajoitin paukkuu, jos mittarin viisari menee jonkin verran yli punaisen alueen puolen välin (ehkä noin 1/3 punaista aluetta jäljellä).

Kun vaihdan softan ja ajan samoissa olosuhteissa (softaamiseen menee noin 30 min) niin systeemi kestää enimmillään sen viisarin menemisen punaisen puoleen väliin. Lämpötila on ollut näitä viimepäivien 0°C kelejä.

Välillä on käynyt mielessä, että tilaan tuohon MapTunin softan. Edellisessä autossani (sama malli) oli BSR:n softa ja sen toimintaan en ollut ollenkaan tyytyväinen, joten nyt kun oli mahdollisuus saada sarjaohjelmointisofta ja omia modifikaatioita niin päädyin siihen. Harmaita hiuksia tulee tässäkin....
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Hm

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Ootko Karri laittamassa PPC ohjelmointia vai mitenkä olet korjaillut ohjelmaa. Sillä korjattavaahan on :D
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re:Re: 9-5 Aeron ahtopaineista

Viesti Kirjoittaja Vigge »

karri kirjoitti:Olen tänään menossa käymään ST-motorsissa mittauttamassa ahdot, joten sitten tiedän enemmän. Nyt olen pelkästään oman "turbo"-mittarin varassa ja kuten totesit niin se ei mittaa ahtopainetta vaikka paineet siihen vaikuttavatkin. Tällä hetkellä tilanne on sen mittarin mukaan sellainen, että rajoitin paukkuu, jos mittarin viisari menee jonkin verran yli punaisen alueen puolen välin (ehkä noin 1/3 punaista aluetta jäljellä).

Välillä on käynyt mielessä, että tilaan tuohon MapTunin softan. Edellisessä autossani (sama malli) oli BSR:n softa ja sen toimintaan en ollut ollenkaan tyytyväinen, joten nyt kun oli mahdollisuus saada sarjaohjelmointisofta ja omia modifikaatioita niin päädyin siihen. Harmaita hiuksia tulee tässäkin....
ST:ssä on TECH. Pyydä heitä katsomaan samalla jos MAP:lle on jonku parametri. Homma ei välttämättä onnistus jos TECH:iin ei ole oikeaa ohjelmaa. Saab Herttoniemi veloittaa 20Eur TECH:in käytöstä, Olarissa voit saada ilmaiseksi.

Tosta mittarista vielä sen verran, että jos se menee alakierroksilla punasen loppuun, on paineet tällöin luokkaa 1.4bar.

"Turbo" mittarista liikkuu netissä teis minkälaisia tarinoita. Eräät lähteet kertovat sen mittaavan vain ilmamäärää, toiset ehdottavat ECU:n akproksimaatiota siitä mitä ahdot ovat, kolmannet veikkaavat sitä "torque request" mittariksi. Tähän kun vielä lisätään ristiriitaiset ihmisten tekemät vertailut "turbo"-mittarin ja ahtopainemittarin välillä niin soppa on valmis.

STCS:n palstalla "julkinen" uskomus taitaa olla että mittari näyttää ilmamäärää, samoin minulle kirjoitti Maptunin Fredrik.

Muilla palstoilla olen törmännyt näihin ECU-"hihavakio" / torque request juttuihin. Ota siitä sitten selvää mtä mittari todellisuudessa näyttää.
#1730
500whp.net member
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re:Re: 9-5 Aeron ahtopaineista

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vigge kirjoitti: "Turbo" mittarista liikkuu netissä teis minkälaisia tarinoita. Eräät lähteet kertovat sen mittaavan vain ilmamäärää, toiset ehdottavat ECU:n akproksimaatiota siitä mitä ahdot ovat, kolmannet veikkaavat sitä "torque request" mittariksi. Tähän kun vielä lisätään ristiriitaiset ihmisten tekemät vertailut "turbo"-mittarin ja ahtopainemittarin välillä niin soppa on valmis.

STCS:n palstalla "julkinen" uskomus taitaa olla että mittari näyttää ilmamäärää, samoin minulle kirjoitti Maptunin Fredrik.
Ja vielä neljänneks olis se että T7:ssa ja T5:ssa mittaus menis erilailla, jomminkummin mainitulla tavalla :)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re:Re: 9-5 Aeron ahtopaineista

Viesti Kirjoittaja Vigge »

NG900T kirjoitti:
Ja vielä neljänneks olis se että T7:ssa ja T5:ssa mittaus menis erilailla, jomminkummin mainitulla tavalla :)
T5:ssa mittari näyttää suoraan mitä MAP näkee. Se siis näyttää absoluuttista painetta, ilman mitään ECU säätelemiä stetsoninvakioita.
#1730
500whp.net member
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Sitten Off Topic annos. Suoraan 9-5:sen ohjekirjasta.

"Turbomittari näyttää ilman määrän per palaminen, mikä vastaa moottorin kuormitusta.

Pienellä kuormituksella osoitin liikkuu valkoisella alueella. Korkeammalla käyntinopeudella ja suuremmalla kuormituksella osoitin siirtyy keltaiselle alueelle. Erittäin suurella kuormituksella (tietyt mallit) voi osoitin siirtyä punaisen alueen ensimmäiseen osaan ilman, että mitään on vialla.

Tietyissä ilmanpaineolosuhteissa osoitin voi nousta punaisen alueen alkuun tämän tarkoittamatta vikaa.

Jos osoitin toistuvasti menee punaiselle alueelle ja moottori samanaikaisesti menettää tehoaan, koska valvontajärjestelmä rajoittaa ahtopainetta, tulee pikemmiten ottaa yhteys valtuutettuun Saab-korjaamoon.

Jos nopeus ylittää arvon 230km/h, sitä rajotetaan laskemalla ahtopaineita. Ahtopainemittarin osoitin siirtyy tällöin kohti oranssinvärisen alueen keskiosaa, jolloin moottorin teho pienenee ja siten myös auton nopeus."

Puhuu hieman ristiin, eka ilman määrän mittari per palaminen ja sitten ahtopainemittari?

Ja toisekseen, eihän Aeroissa ole tyhmää rajoitinta?
STCF #3
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Speedou kirjoitti:Sitten Off Topic annos. Suoraan 9-5:sen ohjekirjasta.

"Turbomittari näyttää ilman määrän per palaminen, mikä vastaa moottorin kuormitusta.

Pienellä kuormituksella osoitin liikkuu valkoisella alueella. Korkeammalla käyntinopeudella ja suuremmalla kuormituksella osoitin siirtyy keltaiselle alueelle. Erittäin suurella kuormituksella (tietyt mallit) voi osoitin siirtyä punaisen alueen ensimmäiseen osaan ilman, että mitään on vialla.
Nyt tiedän mistä se "torque request" juttu on peräisin.
#1730
500whp.net member
karri
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 21:39

Viesti Kirjoittaja karri »

No niin nyt on sitten mitattu paineita ajossa TECHillä. Pidin tuota oman anturin lukemaa parempana kuin ulkopuolista mittaria, jotta saan tietää mitä lukemia ECU saa anturilta.

Ensinnäkin se selvisi, että todellakin ahtopaineen rajoitus on se, mikä aiheuttaa syötön katkemisen. Rajoitin on n. 220 kPa:in kohdalla absoluuttista painetta, joka tämänpäiväisillä ulkoilmanpaineilla tarkoittaa siis noin 1,2 barin ylipainetta verrattuna vallitsevaan ulkoilmanpaineeseen.

Ajossa tehtiin muutama vedätys, jossa havaittiin, että paine imusarjassa nousi hetkellisesti n. 240 kPa:iin. Rajoitin on ohjelmoitu siten, että se sallii ns. piikkipaineet, mutta havaittuaan (> 1 sek.), että kysymys on hieman pidempiaikaisesta vaatimuksesta niin tylysti vaan syöttö poikki ja otsa tuulilasissa.

Nyt pitää sitten miettiä muutetaanko ohjelmaa nostamalla rajoitinta vain tyydynkö tuohon n. 220 kPa:n maksimipaineisiin. Toinen asia tähän liittyen on, että automaattivaihteiston momentinrajoitin kuulemma puuttuu jo nyt peliin, joten on lisäpelleily olisi siten turhaa. Edellinen oli manuaali, olisi näköjään pitänyt olla tämäkin :cry:

Kiitos kaikille muuten vastauksista :wink: . Joka päivä oppii jotain uutta.
Pappamalli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 22:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pappamalli »

Tähän ahtopaine asiaan sen verran että, kävin myös viimeviikolla st-motorsin penkissä ja siellä päästiin 310nm mutta hv ei saatu kunnolla koska alkaa ahistaa 4000 korvilla. Ahtoja on 1.2b mutta alkaa pudottaa kun alkaa ahistaa. Nyt on putki auki ja bensapaine 350, heti huomaa jopa ajossa että oli vaan ahdistavaa kun ei päässy moska putkesta ulos. Tämä on ensimäinen viesti mutta ei viimeinen.. 8O Autona on pakkauusi 9-5 farmari 2.0t. Ehti sillä ajaa 200km kun rupes ottaa kaaliin ajella kuminauhalla. Nyt auto tuntuu jo autolta eikä puimurilta... :) Viritysrodeo jatkuu täyspäiväsenä hommana ja saatte lisäinfoo heti kun sitä on tarjolla. Jokunen valokuvakin saattaa ilmestyä tosta kikkanasta..

Pakoputkista auton tunnistaa.... 8O

N.O.S antaa Saabille sielun.
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

... Kiinnostaa minua myös... miten "homma" etenee ! Mites tuo putkisto ? Aiheuttaako melua enempi ? Entäs alavääntö ,verrattuna orig?Voimaahan alkaa tulla 2.0t :ssä 1800 rpm paikkeilla. Tekis mieleni tehdä koko moottori uusiks vahvempia sisuskaluja myöten (kanget,männät yms.) ... Noh, taitaa hallitus esittää jyrkän EIN ! Pitänee tehdä kuutamo hommina :D Itseasiassa "pieni teholisä" Olisi nyt alusta päivityksen jälk. paikallaan ( Aeron jouset ja vakaajat & Koni Sportit) Ja perkl. Minä kun luulin että MINÄ en ainakaan hurahda Näihin viritys hommiin !!! :oops:
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

nii-in

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Amiraali kirjoitti: Minä kun luulin että MINÄ en ainakaan hurahda Näihin viritys hommiin !!! :oops:
Sama vika, ja kohta huomaat että steg 1 on ihan mopo ja tavitaaan taas uutta viritystä. Siitä se kierre alkaa. Onneksi on talvi ja renkaat vetää tyhjää.

Kevättä odotellessa.... :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Pappamalli kirjoitti: Autona on pakkauusi 9-5 farmari 2.0t. Ehti sillä ajaa 200km kun rupes ottaa kaaliin ajella kuminauhalla. Nyt auto tuntuu jo autolta eikä puimurilta... :)
Joo, mitä suotta odottelee uuden koneen "sisäänajoa", eiköhän se oo kerralla ajettu sisään kun käy vähän rullaamassa dynossa :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Pappamalli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 22:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pappamalli »

Jaaha, ei ollu sit mun vuoro dynossa koska paikan oli "varastanu" joku väsyny ahdettu "vanha" tojotanruoska. Tuli sit taas koko päivä ruuvattua pappamallia ja muutokset on huomattavia. Mutta murheitakin tuli! Onko se totta että automaattilaatikossa on joku momenttitunnistin mikä säätää ahtoa jos muka tulee liikaa. No, asia tutkitaan ja POISTETAAN kyseinen ongelma. K&N palvelee hyvin ja putkisto on mitä parhain (omasta mielestä). Selvä parannus alas sekä ylös. BSR toimittaa vielä imuputken jne. Penkkiaika olis taas huomenna...saa nähdä mitä sanovat tälläkertaa. Jos ei muuta niin pitää varmaan hankkii oma penkki.. :D

Miten voi hurahtaa aivan totaalisesti tähän virityspuuhaan. Duunistaki pitää ottaa ommoolommoo kun ei aika muuten riitä... :lol:

Nykyajan autot on sisäänajettu jo valmiiks...jos ei ole niin nyt on... :twisted:
Putkista auton tuntee.

N.O.S antaa Saabille sielun.

9-5 W 2.0t A Vector -03
Vastaa Viestiin