Miksi ahtopaine tippuu - arvuutteluja syistä kiitos!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Miksi ahtopaine tippuu - arvuutteluja syistä kiitos!

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Eli ongelma on seuraava.
Kävin tankkaamassa ST1: llä, ja kun lähdin huoltiksen pihassa niin sitten se tapahtui: 8O ahdot hukassa!

Siitä on nyt about viikko ja olen testannut asiaa ja pääsääntöisesti kakkosella ei huomaa juuri eroa, kiihtyy ja ahdot nousee.

3-4-ja 5-vaihteilla käy niin että kun kierrokset ovat 2000 luokkaa ja painaa kaasun pohjaan niin ahdot nousee ok ja kiihtyy, kierrokset 3000 paikkeilla ahdot ylhäällä mutta ne alkaa vaappua 1-1,3bar välillä.
Kun kierrokset nousee 4000 ja yli tippuu ahtopaine radikaalisti, mittari laskee nopeasti, veto vähenee, ja kierrosten ollessa 5000 paikkeilla paineita jäljellä enää alle 0,5bar, joskus jopa vain 0,3bar.

Mitään poikkeavaa muuten ei ole havaittavissa, lähtee käymään, ei nyi, bensaa palaa normaali määrä, ei savuta tms.

Jarruvalokatkaisija ei ole syy, se on oireistakin havaittavissa ja olen sen testannutkin.

Tulpat vaihdoin, ei muutosta. Tänään vaihdan bensansuodattimen siinä toivossa että jospa se olis mennyt tukkoon...

Ilmeisesti koneessa tapahtuu jotain sellaista että trionic alkaa rajoittaa paineita mutta miksi??
- kone nakuttaa koska soppa on liian laihaa -> suodatin tukossa
- bensapaine alhainen

Mitkä muut komponentit saattaa aiheuttaa moista? Bypass? Ilmamäärämittari?

Arvailkaa kuka jotain vaan keksii.

PS. Tuo kun sattui just tankkauksen jälkeen niin mieleen tuli sekin että voisiko olla niin hassusti että ST1: sen bensa olis jotain muuta ku 98: a? No, kait sitä voisi käydä tankkaamassa Nesteeltä tuttua turvallista ainetta, onhan sitä hassumpaakin sattunut... :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Taitaa aika samaa kamaa noi kaikki bensat nykyään olla, lukuunottamatta joitakin lisäaineita, mitä huoltikset lisäilevät. Mutta kannattaa toki sekin kokeilla, olisi halpa tapa päästä ongelmasta eroon.
STCF #3
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi ahtopaine tippuu - arvuutteluja syistä kiitos!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:Arvailkaa kuka jotain vaan keksii.
OK, tässä arvauksia:

-tsekkaa, että magneettiventtiili toimii moitteettomasti ja että letkut ovat tiiviit,
-tsekkaa, että bypassin kalvo on ehjä ja että venttiili toimii kunnolla.
-vaihda autoon NGK BCR8ES -sytytystulpat, jos et ole vielä vaihtanut (toimivat kaikista parhaiten tehokkaissa turbo -Saabeissa)
-katso, että bensasuodatin ja/tai ilmansuodatin ei ole tukossa.
-tankkaa Nesteen 98:ia, jos sillä olisi jotain eroa ST1:n bensaan.
-ahtopaineiden vaappuminen voi johtua hukkaportin kellon jousesta. Jousi on mitoitettu noin 1.0 barin paineille, joten kun turbo lataa enemmän kuin 1.0 bar, niin jos jousi ei ole tarpeeksi vahva, ahdot alkavat vaappumaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Huoltoasemat ei voi itse päättää\lisätä mitään aineita tankkiin.Kuinka ne lisäaineet sekoitetaan siellä maan alla olevissa säiliöissä?Vaikeaa.Lisäaineet muistaakseni sekoitetaan kun ne haetaan säiliöautolla.Jotkut "öljy-yhtiöt" ostavat polttoaineensa sieltä mistä saavat halvimmalla 8O .Nesteen bensa on aina sitä oikeaa ja sekoittavat ja testaavat sen aina.Kertoohan nuo polttoaine testit vuosien takaa.Muut ovat vasta alkaneet oppiin tuon sekoittamisen :wink:
Onhan se tietenkin hieman kalliimpaa ku muilla,mut sitä saa mitä ostaa.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Ongelma ratkennut! :D
Eli syynä ahtopaineiden katoamiseen oli kuin olikin bensansuodatin.
Eilen vaihdoin suodattimen ja kävin kokeilemassa ja JEES, taas on paineet kohdallaan. 8)

Ilmeisesti se että kun ajoin tankin lähes tyhjäksi sai tankista jonkun skeidaköntin liikkeelle joka sitten tulli suodattimen kerta laakista. :cry:

”Mukavinta” oli kun ajoin ”testirataa” (Lahden motarille Vääksy/Jämsä liittymästä ja sitten Helsinkiin päin ja ylös Lahti eteläisestä majakan shelliltä) niin Hartwallin uuden tehtaan kohdalla kun mulla oli vauhtia jotain 170km/h niin rampista tullut vanhan mallinen o*el omega otti sen jotenkin haasteena, heh 8O . Omega ”suhahti” ohi ja annoin sen mennä menojaan. Hetken ihmeteltyäni syntynyttä tilanetta totesin että mikä ettei, tie oli tyhjä ja kuiva, painoin polkimen lattiaan ja menox, saishan sitä kunnolla kokeiltua kuinka saapas toimii.
Vauhtia kerkisin ottaa 220km/h kun jo olin omegan persiissä :twisted: , siinä sitten köröteltiin 200km/h omegan perässä, öljyä pöllähteli omegasta (liekö pojulla ollut 4-v ja kierrokset tapissa) ja haju oli karmee.
Ohi en viitsinyt mennä kun olimmekin jo testiradan käännöspisteessä.

Ja joo joo, tyhmää ja vaarallista mutta kiitos ei moraalisaarnoja.
Muijalle kun asiaa kerroin sain jo saarnani. :wink:

Eli KYLLÄ LÄHTEE taas, kummasti toi ”taudin” paraneminen taas mieltä rauhottaa.

PS. 220km/h nokian kitkoilla ei tuntunnu missään, kyllä saappi on hyvä auto :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksi ahtopaine tippuu - arvuutteluja syistä kiitos!

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti: -ahtopaineiden vaappuminen voi johtua hukkaportin kellon jousesta. Jousi on mitoitettu noin 1.0 barin paineille, joten kun turbo lataa enemmän kuin 1.0 bar, niin jos jousi ei ole tarpeeksi vahva, ahdot alkavat vaappumaan.
Hmm. Mulla vähän vaappuu täys ahdoilla. Mittari heijaa viisarin kärjen paksuuden verran mutta ainoastaan sillon kun on täydet ahdot päällä eli lähinnä punasella asteikolla ja sen puolivälissä, muulloin neula pysyy vakaana. Ahtojen vaappumisen kuulee myös hieman pumppaavasta turbon suhinasta. Oliskohan toi jousi vai jotain muuta, nakuttaa ja laskee ahtoja taas nostaa jne? Kyllähän se kulkee kuten max ahdoistakin voi päätellä joten en ole siihen sen enempää kiinittänyt huomiota, mutta taitaa viimeset mehut sitten jäädä tulematta johtuen tuosta vaappumisesta...

Täytyy tutkia paremmin enskaudella kun saan paremman coolerin kiinni, dynotuloksia ja testiradat on taas sulia.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi ahtopaine tippuu - arvuutteluja syistä kiitos!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:[Hmm. Mulla vähän vaappuu täys ahdoilla. Mittari heijaa viisarin kärjen paksuuden verran mutta ainoastaan sillon kun on täydet ahdot päällä eli lähinnä punasella asteikolla ja sen puolivälissä, muulloin neula pysyy vakaana. Ahtojen vaappumisen kuulee myös hieman pumppaavasta turbon suhinasta. Oliskohan toi jousi vai jotain muuta, nakuttaa ja laskee ahtoja taas nostaa jne?
Jos toi jousi ei oo tarpeeksi kiree, niin silloin ahdot vaappuu, mutta moottorin ei silti pitäisi alkaa nakuttamaan. Se että ahdot laskee kuin lehmän häntä ja auto alkaa nakuttamaan, niin sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä ton wastegaten jousen kanssa.

Kysyin asiaa Maptunin Johnnylta, kun mun auton ahdot laski motarilla kuin lehmän noin kaks viikkoo sitten. Johnny sanoi mulle, että toi ahtojen laskeminen ei johdu wastegaten jousesta. Wastegaten jousi oireilee ainoastaan niin, että ahdot vaappuu maksimikuormituksen aikana.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Ahdot

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Itelläni kun on toi APC-boxi pois käytöstä, huomaa tuon ST!-bensan heikkouden. Tankkaan siellä kun toi Visa-kortti käy siellä. Mutta kun alkaa kone nakuttamaan varsinkin 3:lla ja juuri saavuttaessa makeinpaan kiihtyvyyteen. No paikkasin asian jetiltä saatavalla "punaisella 98:lla" . taas saa vedättää loppuun asti, eikä rapinoita kuulu. Jos toi APC toimis, putois ahdot varmaan alle 0,4 barin.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

juu

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

93t sport kirjoitti:Vauhtia kerkisin ottaa 220km/h kun jo olin omegan persiissä :twisted: , siinä sitten köröteltiin 200km/h omegan perässä, öljyä pöllähteli omegasta (liekö pojulla ollut 4-v ja kierrokset tapissa) ja haju oli karmee.
Ja täähän oli sitten päiväuni josta heräsit housut märkänä, eikös ollutkin, eikös!!
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: juu

Viesti Kirjoittaja Hallu »

potkuhousu kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Vauhtia kerkisin ottaa 220km/h kun jo olin omegan persiissä :twisted: , siinä sitten köröteltiin 200km/h omegan perässä, öljyä pöllähteli omegasta (liekö pojulla ollut 4-v ja kierrokset tapissa) ja haju oli karmee.
Ja täähän oli sitten päiväuni josta heräsit housut märkänä, eikös ollutkin, eikös!!
:lol: Arviossasi puolet totta, eli housut oli märkänä ja miehinen itsetunto taivaissa, mutta totta joka sana. 8)

Muija oli hieman eri mieltä tuon tempauksen miehisyydestä, kommentit arvannet... :wink:

Miten hei toi hukkaportin jousijuttu pitäs hoitaa jos vaappuu, mulla on kanssa ollut samaa kun alkaa tehot olla tapissa??
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Vaikka kaikki olisi kunnossa muuten alkaa ahdot tippumaan lähestytteässä 5500rpm jos auto vakiocoolerilla ja garretin t25 ahtimella koska cooleri(jos se missä letkut samassa päässä) ei virtaa riittävän hyvin viriboksilla yli 1bar paineilla ja ahtimen ilmantuotto ei riitä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: juu

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:Miten hei toi hukkaportin jousijuttu pitäs hoitaa jos vaappuu, mulla on kanssa ollut samaa kun alkaa tehot olla tapissa??
No ostamalla aktuaattori (~hukkaportin kello), jossa on kireämpi jousi. Maptun myy niitä vaihtokappaleina. Eli he lähettävät sinulle kireämmällä jousella varustetun aktuaattorin ja sinä lähetät vaihtamisen jälkeen alkuperäisen aktuaattorisi heille.

Voisi olla myös viisasta vaihtaa autoon kestävämpi bypass -venttiili. Alkuperäinen bypass kun on mitoitettu noin 1.0 barin ahdoille ja SP:n steg 1 puhaltaa noin 1.2 bar.

Välijäähdytintä ei kannata mennä vielä vaihtamaan. Sitten jos autossa on kiinni steg 3, niin silloin parempi välijäähdytin voisi jo olla tarpeen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: juu

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Miten hei toi hukkaportin jousijuttu pitäs hoitaa jos vaappuu, mulla on kanssa ollut samaa kun alkaa tehot olla tapissa??
No ostamalla aktuaattori (~hukkaportin kello), jossa on kireämpi jousi. Maptun myy niitä vaihtokappaleina. Eli he lähettävät sinulle kireämmällä jousella varustetun aktuaattorin ja sinä lähetät vaihtamisen jälkeen alkuperäisen aktuaattorisi heille.

Voisi olla myös viisasta vaihtaa autoon kestävämpi bypass -venttiili. Alkuperäinen bypass kun on mitoitettu noin 1.0 barin ahdoille ja SP:n steg 1 puhaltaa noin 1.2 bar.

Välijäähdytintä ei kannata mennä vielä vaihtamaan. Sitten jos autossa on kiinni steg 3, niin silloin parempi välijäähdytin voisi jo olla tarpeen.
Ok, näin pitää tehdä, ja tosiaan tuo uusi bypass on jo kirjoitettu joulupukille lähtevään kirjeeseen :D

Mitähän muija sanoo kun kerron että "pitää ostaa totanoin-ni uus aktuaattori" :lol:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: juu

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:Mitähän muija sanoo kun kerron että "pitää ostaa totanoin-ni uus aktuaattori" :lol:
Ensinnäkin: älä kerro muijallesi yhtään mitään niistä asioista, mitä meinaat autoosi investoida :wink: Näin mä olen tehnyt :wink:

Kannattaa kuitenkin eka kokeilla autooni uutta bypass -venttiiliä kuin alkaa vaihtamaan aktuaattoria.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: juu

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Mitähän muija sanoo kun kerron että "pitää ostaa totanoin-ni uus aktuaattori" :lol:
Ensinnäkin: älä kerro muijallesi yhtään mitään niistä asioista, mitä meinaat autoosi investoida :wink: Näin mä olen tehnyt :wink:

Kannattaa kuitenkin eka kokeilla autooni uutta bypass -venttiiliä kuin alkaa vaihtamaan aktuaattoria.
Totta puhut, en mä uskalla kaikkea tosiaan kertookkaan, jotain pientä kuitenkin jotta on omatunto "puhdas", :wink:

Pitänee käydä hakemassa tosta Turbohuolto S Riikoselta uus stydimpi bypass ja kokeilla kuinka sitten paineet käyttäytyy, ja tietty heiluminen saattas johtua siitä että vetää sopan laihaksi kun alkaa olla tehot tapissa eli ton säädettävän bensanpaineensäätimen vois laittaa kanssa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin