Miksi ahtopaine tippuu - arvuutteluja syistä kiitos!
Miksi ahtopaine tippuu - arvuutteluja syistä kiitos!
Eli ongelma on seuraava.
Kävin tankkaamassa ST1: llä, ja kun lähdin huoltiksen pihassa niin sitten se tapahtui: ahdot hukassa!
Siitä on nyt about viikko ja olen testannut asiaa ja pääsääntöisesti kakkosella ei huomaa juuri eroa, kiihtyy ja ahdot nousee.
3-4-ja 5-vaihteilla käy niin että kun kierrokset ovat 2000 luokkaa ja painaa kaasun pohjaan niin ahdot nousee ok ja kiihtyy, kierrokset 3000 paikkeilla ahdot ylhäällä mutta ne alkaa vaappua 1-1,3bar välillä.
Kun kierrokset nousee 4000 ja yli tippuu ahtopaine radikaalisti, mittari laskee nopeasti, veto vähenee, ja kierrosten ollessa 5000 paikkeilla paineita jäljellä enää alle 0,5bar, joskus jopa vain 0,3bar.
Mitään poikkeavaa muuten ei ole havaittavissa, lähtee käymään, ei nyi, bensaa palaa normaali määrä, ei savuta tms.
Jarruvalokatkaisija ei ole syy, se on oireistakin havaittavissa ja olen sen testannutkin.
Tulpat vaihdoin, ei muutosta. Tänään vaihdan bensansuodattimen siinä toivossa että jospa se olis mennyt tukkoon...
Ilmeisesti koneessa tapahtuu jotain sellaista että trionic alkaa rajoittaa paineita mutta miksi??
- kone nakuttaa koska soppa on liian laihaa -> suodatin tukossa
- bensapaine alhainen
Mitkä muut komponentit saattaa aiheuttaa moista? Bypass? Ilmamäärämittari?
Arvailkaa kuka jotain vaan keksii.
PS. Tuo kun sattui just tankkauksen jälkeen niin mieleen tuli sekin että voisiko olla niin hassusti että ST1: sen bensa olis jotain muuta ku 98: a? No, kait sitä voisi käydä tankkaamassa Nesteeltä tuttua turvallista ainetta, onhan sitä hassumpaakin sattunut...
Kävin tankkaamassa ST1: llä, ja kun lähdin huoltiksen pihassa niin sitten se tapahtui: ahdot hukassa!
Siitä on nyt about viikko ja olen testannut asiaa ja pääsääntöisesti kakkosella ei huomaa juuri eroa, kiihtyy ja ahdot nousee.
3-4-ja 5-vaihteilla käy niin että kun kierrokset ovat 2000 luokkaa ja painaa kaasun pohjaan niin ahdot nousee ok ja kiihtyy, kierrokset 3000 paikkeilla ahdot ylhäällä mutta ne alkaa vaappua 1-1,3bar välillä.
Kun kierrokset nousee 4000 ja yli tippuu ahtopaine radikaalisti, mittari laskee nopeasti, veto vähenee, ja kierrosten ollessa 5000 paikkeilla paineita jäljellä enää alle 0,5bar, joskus jopa vain 0,3bar.
Mitään poikkeavaa muuten ei ole havaittavissa, lähtee käymään, ei nyi, bensaa palaa normaali määrä, ei savuta tms.
Jarruvalokatkaisija ei ole syy, se on oireistakin havaittavissa ja olen sen testannutkin.
Tulpat vaihdoin, ei muutosta. Tänään vaihdan bensansuodattimen siinä toivossa että jospa se olis mennyt tukkoon...
Ilmeisesti koneessa tapahtuu jotain sellaista että trionic alkaa rajoittaa paineita mutta miksi??
- kone nakuttaa koska soppa on liian laihaa -> suodatin tukossa
- bensapaine alhainen
Mitkä muut komponentit saattaa aiheuttaa moista? Bypass? Ilmamäärämittari?
Arvailkaa kuka jotain vaan keksii.
PS. Tuo kun sattui just tankkauksen jälkeen niin mieleen tuli sekin että voisiko olla niin hassusti että ST1: sen bensa olis jotain muuta ku 98: a? No, kait sitä voisi käydä tankkaamassa Nesteeltä tuttua turvallista ainetta, onhan sitä hassumpaakin sattunut...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Miksi ahtopaine tippuu - arvuutteluja syistä kiitos!
OK, tässä arvauksia:93t sport kirjoitti:Arvailkaa kuka jotain vaan keksii.
-tsekkaa, että magneettiventtiili toimii moitteettomasti ja että letkut ovat tiiviit,
-tsekkaa, että bypassin kalvo on ehjä ja että venttiili toimii kunnolla.
-vaihda autoon NGK BCR8ES -sytytystulpat, jos et ole vielä vaihtanut (toimivat kaikista parhaiten tehokkaissa turbo -Saabeissa)
-katso, että bensasuodatin ja/tai ilmansuodatin ei ole tukossa.
-tankkaa Nesteen 98:ia, jos sillä olisi jotain eroa ST1:n bensaan.
-ahtopaineiden vaappuminen voi johtua hukkaportin kellon jousesta. Jousi on mitoitettu noin 1.0 barin paineille, joten kun turbo lataa enemmän kuin 1.0 bar, niin jos jousi ei ole tarpeeksi vahva, ahdot alkavat vaappumaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Huoltoasemat ei voi itse päättää\lisätä mitään aineita tankkiin.Kuinka ne lisäaineet sekoitetaan siellä maan alla olevissa säiliöissä?Vaikeaa.Lisäaineet muistaakseni sekoitetaan kun ne haetaan säiliöautolla.Jotkut "öljy-yhtiöt" ostavat polttoaineensa sieltä mistä saavat halvimmalla .Nesteen bensa on aina sitä oikeaa ja sekoittavat ja testaavat sen aina.Kertoohan nuo polttoaine testit vuosien takaa.Muut ovat vasta alkaneet oppiin tuon sekoittamisen
Onhan se tietenkin hieman kalliimpaa ku muilla,mut sitä saa mitä ostaa.
Onhan se tietenkin hieman kalliimpaa ku muilla,mut sitä saa mitä ostaa.
Ongelma ratkennut!
Eli syynä ahtopaineiden katoamiseen oli kuin olikin bensansuodatin.
Eilen vaihdoin suodattimen ja kävin kokeilemassa ja JEES, taas on paineet kohdallaan.
Ilmeisesti se että kun ajoin tankin lähes tyhjäksi sai tankista jonkun skeidaköntin liikkeelle joka sitten tulli suodattimen kerta laakista.
”Mukavinta” oli kun ajoin ”testirataa” (Lahden motarille Vääksy/Jämsä liittymästä ja sitten Helsinkiin päin ja ylös Lahti eteläisestä majakan shelliltä) niin Hartwallin uuden tehtaan kohdalla kun mulla oli vauhtia jotain 170km/h niin rampista tullut vanhan mallinen o*el omega otti sen jotenkin haasteena, heh . Omega ”suhahti” ohi ja annoin sen mennä menojaan. Hetken ihmeteltyäni syntynyttä tilanetta totesin että mikä ettei, tie oli tyhjä ja kuiva, painoin polkimen lattiaan ja menox, saishan sitä kunnolla kokeiltua kuinka saapas toimii.
Vauhtia kerkisin ottaa 220km/h kun jo olin omegan persiissä , siinä sitten köröteltiin 200km/h omegan perässä, öljyä pöllähteli omegasta (liekö pojulla ollut 4-v ja kierrokset tapissa) ja haju oli karmee.
Ohi en viitsinyt mennä kun olimmekin jo testiradan käännöspisteessä.
Ja joo joo, tyhmää ja vaarallista mutta kiitos ei moraalisaarnoja.
Muijalle kun asiaa kerroin sain jo saarnani.
Eli KYLLÄ LÄHTEE taas, kummasti toi ”taudin” paraneminen taas mieltä rauhottaa.
PS. 220km/h nokian kitkoilla ei tuntunnu missään, kyllä saappi on hyvä auto
Eli syynä ahtopaineiden katoamiseen oli kuin olikin bensansuodatin.
Eilen vaihdoin suodattimen ja kävin kokeilemassa ja JEES, taas on paineet kohdallaan.
Ilmeisesti se että kun ajoin tankin lähes tyhjäksi sai tankista jonkun skeidaköntin liikkeelle joka sitten tulli suodattimen kerta laakista.
”Mukavinta” oli kun ajoin ”testirataa” (Lahden motarille Vääksy/Jämsä liittymästä ja sitten Helsinkiin päin ja ylös Lahti eteläisestä majakan shelliltä) niin Hartwallin uuden tehtaan kohdalla kun mulla oli vauhtia jotain 170km/h niin rampista tullut vanhan mallinen o*el omega otti sen jotenkin haasteena, heh . Omega ”suhahti” ohi ja annoin sen mennä menojaan. Hetken ihmeteltyäni syntynyttä tilanetta totesin että mikä ettei, tie oli tyhjä ja kuiva, painoin polkimen lattiaan ja menox, saishan sitä kunnolla kokeiltua kuinka saapas toimii.
Vauhtia kerkisin ottaa 220km/h kun jo olin omegan persiissä , siinä sitten köröteltiin 200km/h omegan perässä, öljyä pöllähteli omegasta (liekö pojulla ollut 4-v ja kierrokset tapissa) ja haju oli karmee.
Ohi en viitsinyt mennä kun olimmekin jo testiradan käännöspisteessä.
Ja joo joo, tyhmää ja vaarallista mutta kiitos ei moraalisaarnoja.
Muijalle kun asiaa kerroin sain jo saarnani.
Eli KYLLÄ LÄHTEE taas, kummasti toi ”taudin” paraneminen taas mieltä rauhottaa.
PS. 220km/h nokian kitkoilla ei tuntunnu missään, kyllä saappi on hyvä auto
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Miksi ahtopaine tippuu - arvuutteluja syistä kiitos!
Hmm. Mulla vähän vaappuu täys ahdoilla. Mittari heijaa viisarin kärjen paksuuden verran mutta ainoastaan sillon kun on täydet ahdot päällä eli lähinnä punasella asteikolla ja sen puolivälissä, muulloin neula pysyy vakaana. Ahtojen vaappumisen kuulee myös hieman pumppaavasta turbon suhinasta. Oliskohan toi jousi vai jotain muuta, nakuttaa ja laskee ahtoja taas nostaa jne? Kyllähän se kulkee kuten max ahdoistakin voi päätellä joten en ole siihen sen enempää kiinittänyt huomiota, mutta taitaa viimeset mehut sitten jäädä tulematta johtuen tuosta vaappumisesta...Turbo Sensonic kirjoitti: -ahtopaineiden vaappuminen voi johtua hukkaportin kellon jousesta. Jousi on mitoitettu noin 1.0 barin paineille, joten kun turbo lataa enemmän kuin 1.0 bar, niin jos jousi ei ole tarpeeksi vahva, ahdot alkavat vaappumaan.
Täytyy tutkia paremmin enskaudella kun saan paremman coolerin kiinni, dynotuloksia ja testiradat on taas sulia.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Miksi ahtopaine tippuu - arvuutteluja syistä kiitos!
Jos toi jousi ei oo tarpeeksi kiree, niin silloin ahdot vaappuu, mutta moottorin ei silti pitäisi alkaa nakuttamaan. Se että ahdot laskee kuin lehmän häntä ja auto alkaa nakuttamaan, niin sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä ton wastegaten jousen kanssa.NG900T kirjoitti:[Hmm. Mulla vähän vaappuu täys ahdoilla. Mittari heijaa viisarin kärjen paksuuden verran mutta ainoastaan sillon kun on täydet ahdot päällä eli lähinnä punasella asteikolla ja sen puolivälissä, muulloin neula pysyy vakaana. Ahtojen vaappumisen kuulee myös hieman pumppaavasta turbon suhinasta. Oliskohan toi jousi vai jotain muuta, nakuttaa ja laskee ahtoja taas nostaa jne?
Kysyin asiaa Maptunin Johnnylta, kun mun auton ahdot laski motarilla kuin lehmän noin kaks viikkoo sitten. Johnny sanoi mulle, että toi ahtojen laskeminen ei johdu wastegaten jousesta. Wastegaten jousi oireilee ainoastaan niin, että ahdot vaappuu maksimikuormituksen aikana.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ahdot
Moikka!
Itelläni kun on toi APC-boxi pois käytöstä, huomaa tuon ST!-bensan heikkouden. Tankkaan siellä kun toi Visa-kortti käy siellä. Mutta kun alkaa kone nakuttamaan varsinkin 3:lla ja juuri saavuttaessa makeinpaan kiihtyvyyteen. No paikkasin asian jetiltä saatavalla "punaisella 98:lla" . taas saa vedättää loppuun asti, eikä rapinoita kuulu. Jos toi APC toimis, putois ahdot varmaan alle 0,4 barin.
Itelläni kun on toi APC-boxi pois käytöstä, huomaa tuon ST!-bensan heikkouden. Tankkaan siellä kun toi Visa-kortti käy siellä. Mutta kun alkaa kone nakuttamaan varsinkin 3:lla ja juuri saavuttaessa makeinpaan kiihtyvyyteen. No paikkasin asian jetiltä saatavalla "punaisella 98:lla" . taas saa vedättää loppuun asti, eikä rapinoita kuulu. Jos toi APC toimis, putois ahdot varmaan alle 0,4 barin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
juu
Ja täähän oli sitten päiväuni josta heräsit housut märkänä, eikös ollutkin, eikös!!93t sport kirjoitti:Vauhtia kerkisin ottaa 220km/h kun jo olin omegan persiissä , siinä sitten köröteltiin 200km/h omegan perässä, öljyä pöllähteli omegasta (liekö pojulla ollut 4-v ja kierrokset tapissa) ja haju oli karmee.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: juu
Arviossasi puolet totta, eli housut oli märkänä ja miehinen itsetunto taivaissa, mutta totta joka sana.potkuhousu kirjoitti:Ja täähän oli sitten päiväuni josta heräsit housut märkänä, eikös ollutkin, eikös!!93t sport kirjoitti:Vauhtia kerkisin ottaa 220km/h kun jo olin omegan persiissä , siinä sitten köröteltiin 200km/h omegan perässä, öljyä pöllähteli omegasta (liekö pojulla ollut 4-v ja kierrokset tapissa) ja haju oli karmee.
Muija oli hieman eri mieltä tuon tempauksen miehisyydestä, kommentit arvannet...
Miten hei toi hukkaportin jousijuttu pitäs hoitaa jos vaappuu, mulla on kanssa ollut samaa kun alkaa tehot olla tapissa??
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: juu
No ostamalla aktuaattori (~hukkaportin kello), jossa on kireämpi jousi. Maptun myy niitä vaihtokappaleina. Eli he lähettävät sinulle kireämmällä jousella varustetun aktuaattorin ja sinä lähetät vaihtamisen jälkeen alkuperäisen aktuaattorisi heille.93t sport kirjoitti:Miten hei toi hukkaportin jousijuttu pitäs hoitaa jos vaappuu, mulla on kanssa ollut samaa kun alkaa tehot olla tapissa??
Voisi olla myös viisasta vaihtaa autoon kestävämpi bypass -venttiili. Alkuperäinen bypass kun on mitoitettu noin 1.0 barin ahdoille ja SP:n steg 1 puhaltaa noin 1.2 bar.
Välijäähdytintä ei kannata mennä vielä vaihtamaan. Sitten jos autossa on kiinni steg 3, niin silloin parempi välijäähdytin voisi jo olla tarpeen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: juu
Ok, näin pitää tehdä, ja tosiaan tuo uusi bypass on jo kirjoitettu joulupukille lähtevään kirjeeseenTurbo Sensonic kirjoitti:No ostamalla aktuaattori (~hukkaportin kello), jossa on kireämpi jousi. Maptun myy niitä vaihtokappaleina. Eli he lähettävät sinulle kireämmällä jousella varustetun aktuaattorin ja sinä lähetät vaihtamisen jälkeen alkuperäisen aktuaattorisi heille.93t sport kirjoitti:Miten hei toi hukkaportin jousijuttu pitäs hoitaa jos vaappuu, mulla on kanssa ollut samaa kun alkaa tehot olla tapissa??
Voisi olla myös viisasta vaihtaa autoon kestävämpi bypass -venttiili. Alkuperäinen bypass kun on mitoitettu noin 1.0 barin ahdoille ja SP:n steg 1 puhaltaa noin 1.2 bar.
Välijäähdytintä ei kannata mennä vielä vaihtamaan. Sitten jos autossa on kiinni steg 3, niin silloin parempi välijäähdytin voisi jo olla tarpeen.
Mitähän muija sanoo kun kerron että "pitää ostaa totanoin-ni uus aktuaattori"
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: juu
Ensinnäkin: älä kerro muijallesi yhtään mitään niistä asioista, mitä meinaat autoosi investoida Näin mä olen tehnyt93t sport kirjoitti:Mitähän muija sanoo kun kerron että "pitää ostaa totanoin-ni uus aktuaattori"
Kannattaa kuitenkin eka kokeilla autooni uutta bypass -venttiiliä kuin alkaa vaihtamaan aktuaattoria.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: juu
Totta puhut, en mä uskalla kaikkea tosiaan kertookkaan, jotain pientä kuitenkin jotta on omatunto "puhdas",Turbo Sensonic kirjoitti:Ensinnäkin: älä kerro muijallesi yhtään mitään niistä asioista, mitä meinaat autoosi investoida Näin mä olen tehnyt93t sport kirjoitti:Mitähän muija sanoo kun kerron että "pitää ostaa totanoin-ni uus aktuaattori"
Kannattaa kuitenkin eka kokeilla autooni uutta bypass -venttiiliä kuin alkaa vaihtamaan aktuaattoria.
Pitänee käydä hakemassa tosta Turbohuolto S Riikoselta uus stydimpi bypass ja kokeilla kuinka sitten paineet käyttäytyy, ja tietty heiluminen saattas johtua siitä että vetää sopan laihaksi kun alkaa olla tehot tapissa eli ton säädettävän bensanpaineensäätimen vois laittaa kanssa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.