Tukkoisuuden syy taisi selvitä ;-)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Tukkoisuuden syy taisi selvitä ;-)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No niin, nyt taisi toi mun auton ajoittaisen tukkoisuuden syy selvitä :D Täytyy kuitenkin koputtaa vielä puuta, sillä en ole ajanut "syyn löytymisen" jälkeen vasta kuin noin 30 kilometriä.

Todennäköinen syy oli autossani kiinni ollut dumppiventtiili.

Kun olin käymässä Pro-Car Servicellä, katselimme Rikun ja Peten kanssa, että mistä tukkoisuus voisi johtua. Riku ehti jo ehdottaa, että tasapainoakselin ketju olisi tukkoisuuden syynä :evil: Ei siinä mitään, kyllä mä olisin voinut ajella ilman tota ketjuakin, mutta kun sen poisotossa olisi ollut kahden ja puolen päivän työ ja se olisi maksanut noin 2000 euroa :evil:

Siinä tiirailessamme autoni "konehuoneeseen" Pete sanoi, että "toi dumppiventtiili on siitä huono, että se kerää roskia ahtopaineputkeen."

Rupesin eilen (24.10.) funtsimaan, että jos tuon kaiken tukkoisuuden takana olisikin tuo dumppiventtiili. Vaihdoin autoon takaisin orkkisbypassin (mitäpä sitä tuolla dumpilla tekee talviolosuhteissa?) ja tavallisen ilmanputsarin. Vielä Trionicin säätöjen nollaus (liitin irti boksista vähäksi aikaa) ja tänään koeajoin autoa. En huomannut mitään tukkoisuutta ainakaan tämän 30 kilometrin lenkin aikana. Eli toivottavasti tuo tukkoisuus johtui tuosta dumpista, eikä ollut mitään vakavampaa.

Todennäköisesti dumppi ei ollut aivan tiivis ja paine pääsi hieman karkaamaan, josta sitten johtui tuo auton tukkoisuus.

Jos mä tosiaan pääsin näin "vähällä", niin sitten oon kyllä tosi onnellinen :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Hyvähyvä !! Toivotaan et nyt pelittää ja ettei siin sen suurempaa vikaa ollu =)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jes, seuraavaks täytyy vissiin ostaa Maptunilta kunnon bypass -venttiili ja jättää dumpit omaan arvoonsa.

Toi dumppi on aika haavoittuvainen sen suhteen, että kaikki pöly ja muu skeida joka pääsee konepellin alle, keräytyy myös ton dumpin päälle ja kun dumppi avautuu, niin tällöin on mahdollisuus, että ahtoilmaputkeen pääsee roskia ja se voi sitten taas aiheuttaa tukkoisuutta ja käyntiongelmia :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti:Jes, seuraavaks täytyy vissiin ostaa Maptunilta kunnon bypass -venttiili ja jättää dumpit omaan arvoonsa.

Toi dumppi on aika haavoittuvainen sen suhteen, että kaikki pöly ja muu skeida joka pääsee konepellin alle, keräytyy myös ton dumpin päälle ja kun dumppi avautuu, niin tällöin on mahdollisuus, että ahtoilmaputkeen pääsee roskia ja se voi sitten taas aiheuttaa tukkoisuutta ja käyntiongelmia :evil:
Mitäs meinaat siniselle dumppiventtiilille tehdä? :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Mitäs meinaat siniselle dumppiventtiilille tehdä? :D
Jaa-a, saas nähdä. Voishan sitä tietty yrittää tiivistää jollain tavalla keraamisella metallipastalla, joka kestää 40 asteen pakkasta ja 1400 asteen kuumuutta.

Sen jälkeen se voiskin taas pelittää ihan hyvin. On toi "sininen dumppiventtiili" kuitenkin sen verran arvokas kapistus, ettei sillä viittis heittää vesilintuakaan :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Turbo Sensonic kirjoitti: On toi "sininen dumppiventtiili" kuitenkin sen verran arvokas kapistus, ettei sillä viittis heittää vesilintuakaan :wink:
.....ja paljon aikoinaan keskusteltu..... :wink:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Veikkaisin että NG900T aikoi yllyttää myymään sen dumpin jollekin tolovanalle reilusti ylihintaan :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukkoisuuden syy taisi selvitä ;-)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Turbo Sensonic kirjoitti:Jos mä tosiaan pääsin näin "vähällä", niin sitten oon kyllä tosi onnellinen :wink:
No enpä päässyt :evil: Tukkoisuus ei sitten loppupelissä johtunutkaan dumppiventtiilistä :evil: Koko homma alkoi sitten alusta. PRKL!!! :evil: Hajois nyt ja/tai antais jonkun vikakoodin, jotta sais selville, että mikä on vikana, kun välillä auto tuntuu tukkoiselta ja välillä taas kulkee tosi hyvin.

Seuraavaks täytyis varmaan vaihtaa polttoainesuodatin. Eipä tässä muutakaan tähän hätään keksi :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tukkoisuudesta jälleen:

Tukkoisuus jatkui toistaiseksi aina viime lauantaihin (8.10.) saakka. Sitten lähdin ajamaan töistä duunipaikalle ja kun olin ajanut noin 200 metriä, auto nykäisi ja "plop" (kuviteltu ääni, kun tukos lähtee pois), tukkoisuus oli tiessään :D

Ilmeisesti auton putkistossa tai jossain venttiilissä (lähinnä ajattelen tyhjäkäyntiventtiiliä) oli tukos, joka nyt sitten lähti pois.

Toivotaan, että vaiva ei enää palaa meikäläisen hoppaan.
Seuraavaksi täytyy vissiin hommata takaisin kierrättävä dumppi/bypass -venttiili, koska nyt kun on ajanut tavallisella bypassillä, on huomannut, että moottorijarrutukset on paljon "miellyttävämpiä", kun bypass laskee "turhat pois" turbon imuputkeen. :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

WIS: sissä oli tosta mankkuvenasta että olikos se C-liitäntä ahtaampi ku muut eli se saattaa mennä tukkoon ja pitää tällöin puhdistaa, tai jos ei puhdistu niin vaihtaa uuteen. :roll:

Joo, siis on c-liitäntä.
http://personal.inet.fi/cool/saab93t/ma ... ttiili.pdf
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossahan ei kerrota miten tukkeutunut tai normaalia ahdistuneempi C-tulo venttiilissä vaikuttaa ajoon. C:hän tulee ahtimelta, ja kuristus on siinä vaan sitä varten että ahtopaine ei häiritsisi venttiilin toimintaa.

Jos minulta kysyttäisiin C-tulon tukkeutumisen vaikutuksista, arvaisin, että seurauksena olisi epänormaalin korkeat ahtopaineet. Ei kuulosta olevan sukua tukkoisuudelle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jus kirjoitti:Tuossahan ei kerrota miten tukkeutunut tai normaalia ahdistuneempi C-tulo venttiilissä vaikuttaa ajoon. C:hän tulee ahtimelta, ja kuristus on siinä vaan sitä varten että ahtopaine ei häiritsisi venttiilin toimintaa.

Jos minulta kysyttäisiin C-tulon tukkeutumisen vaikutuksista, arvaisin, että seurauksena olisi epänormaalin korkeat ahtopaineet. Ei kuulosta olevan sukua tukkoisuudelle.
Jep. Itse epäilisin todennäköiseksi tukkoisuuden aiheuttajaksi tyhjäkäyntiventtiiliä, toiselta nimeltään IAC -venttiiliä.

Tässä WISin selostus tuosta IAC -venttiilistä:

Hidastuslaite

Hidastuslaitteen tehtävänä on estää palamattomien hiilivetyjen päästöjä moottorijarrutuksen yhteydessä ja se on yhdistetty IAC-venttiiliin.

IAC-venttiili


IAC-venttiili on otettu käyttöön antamaan:


• tasaisempi moottorin kierrosluku


• paremmat kylmäkäynnistys- ja kuumakäyntiominaisuudet


• korotettu joutokäyntikierrosluku ilmastointilaitteen kytkeytymisen yhteydessä


• kompensaatio moottorin kierrosluvun alenemiselle, joka aiheutuu ohjaustehostimen pumpun ja latausgeneraattorin aiheuttamasta kuormituksen lisääntymisestä, sekä ajamisesta korkealla merenpinnasta (vuoristossa)


• hidastustoiminto


IAC-venttiili säätää ilmavirtaa, joka päästetään kaasuläpän ohi. Ilmavirran suuruuden määrää venttiilin avautumisaste, jota ohjaavat moottorinohjausjärjestelmän ohjausyksiköstä tulevat signaalit. Täten voidaan kulloinkin tarvittava ilmamäärä päästää kaasuläpän ohi joutokäyntikierrosluvun pitämiseksi vakiona.

IAC-venttiili on moottorikäyttöinen luistiventtiili, jota syöttää moottorinohjausjärjestelmän ohjausyksikön PWM-lähtö. Venttiili voi siirtyä kiinni-asennosta auki-asentoon 0,2 sekunnissa. Edestakaiset liikkeet ovat tuskin havaittavia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No nyt auto alkoi taas tukkoilemaan, ei tosin niin pahasti kuin ennen, joten sillä "kärsii" ajaa pahemmin v :evil: tt :evil: :evil: ntumatta.

Seuraavaksi täytyy selvittää, olisiko katalysaattori syystä tai toisesta mennyt tukkoon tai jopa rikki :evil:

Ei muuta kuin ekalle lambda-anturille varatusta ruuvinrei'ästä ruuvi pois ja taas kokeilemaan. Jos auto käy tämän jälkeen tasaisemmin, niin sitten vika on sportkatalysaattorissa ja sehän tietää sitä, että on taas "ilahdutettava" Speedpartsin Peteriä muistuttamalla sportkatin takuusta :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin